
A főösszegnél is nagyok a viták
Az Európai Régiók és Városok Hetének kedd esti programjában a CoR plenárisán foglalta össze a 2021-2027-es büdzsé jelenlegi állását Günter Öttinger, az Európai Bizottság költségvetésérért felelős biztosát, aki többek között arról tájékoztatta a delegáltakat, hogy 12 szektorális programnál már meg van az egyezség az Európai Tanács és az Európai Parlament között a kérdésekről (társjogalkotók a folyamatban). Ő abban bízik, hogy a fennmaradó mintegy kéttucat további programban novemberig megszülethet az előzetes alku, így előrevetítése szerint látszólag minden adott ahhoz, hogy év végéig megszülessen az Európai Tanácsban az állam- és kormányfők között az alku az összes kérdésről.
Közben elismerte a sok feszültségek és jelentős nézetkülönbségeket is az egyeztetési folyamatban, hiszen míg a Bizottság tavaly májusban a közösségi bruttó nemzeti jövedelem arányában 1,11%-os közös költségvetési felső plafont javasolt, addig az Európai Parlament 1,3%-os plafont szorgalmaz, míg számos északi tagállam (pl. német, dán, holland) csak 1%-osra tett javaslatot a minap. Az 1%-os német javaslat potenciális hatásairól mi is írtunk már, miszerint a bizottsági javaslatból kalkulálható akár 20-25% körülinél is nagyobb felzárkóztatási és agrárügyi forrásvágással lesz kénytelen szembe nézni többek között Magyarország.
Öttinger arra is rámutatott, hogy a Bizottság által tavaly javasolt költségvetési tervet is sok tagállam ellenzi, hiszen például az agrárforrásoknál nominálisan javasolt 5%-os vágásról például az írek és a franciák hallani sem akarnak, míg a kohéziós politikai forrásoknál nominálisan javasolt 7% körüli (reál értelemben Magyarország számára 24%-os) forrásvágást számos kelet-közép-európai ország ellenzi. Érdemes egyébként megjegyezni, hogy a programsorozat egyik sajtótájékoztatóján Marc Lemaitre, az Európai Bizottság regionális politikai főigazgatója határozottan azt mondta: a kohéziós politika eddigi eredményei miatt meg kell őrizni ennek a politikának az erejét (kvázi nem szabad csökkenteni az erre szánt forrásokat), és emellett érvelt beszédében Dobrev Klára, az Európai Parlament alelnöke is.
Mindketten megállapították, hogy az uniós felzárkóztatási politika sikeresnek bizonyult az elmúlt évtizedekben, mert igenis csökkentette az európai régiók közötti fejlettségi különbségeket (konvergencia), hiszen éppen ez is a célja ennek a politikának a szerződések szerint. Dobrev szerint mivel számos globális kihívás van most a világban, így a következő uniós keretköltségvetés plafonjának, illetve a kohéziós politikára szánt keretnek a csökkentése nem fogadható el, legalább reál értelemben szinten kell ezeket tartani. Szerinte ha ez nem történik meg, akkor gyengülni fog Európa kihívások kezelésével kapcsolatos képessége, miközben a szociális Európa célkitűzéséhez, illetve Európa emberekhez közelebb hozásához igenis kellenek a források.
Öttinger rámutatott arra, hogy ha nem lesz megemelve az uniós keretköltségvetés plafonja, akkor végülis azt is vállalnia kell Európa vezetőinek, hogy az Afrika Alap forrásai csökkennek, mert annyi célra kellenek a források, hogy végül ilyen programok is forrásvágást szenvednek el. Az uniós költségvetési biztos szerint ha a CoR és az EP képviselői aggódnak amiatt, hogy az agrár, vagy a kohéziós politikai, vagy egyéb források csökkenni fognak 2021-től és ezeknek mi lesz a hatása, akkor az otthoni kormányaikat igyekezzenek meggyőzni arról, hogy ezeknek a politikáknak igenis van hozzáadott értéke és így győzzék meg őket arról, hogy a kormányok tegyenek gálásabb felajánlásokat a költségvetési befizetés terén. Ezzel burkoltan még saját magának is feladatot adott, hiszen a legnagyobb nettó befizetőként a németek is 1%-os plafont neveztek meg, mint kiindulási alap.
Az uniós biztos egyik legerősebb kijelentése az volt, amit a 2021-2027-es költségvetés állam- és kormányfői elfogadásának menetrendjénél mondott. Kijelentette ugyanis hogy
ha most év végéig nem lesz meg az alku, akkor 2021-ben számos program nem fog elindulni és így stagnálás, akár recesszió is lehet az EU-ban.
További ütközőpontok
Öttinger elismerte, hogy a Bizottság másfél évvel ezelőtt (az akkori helyzetelemzés és közhangulat alapján) még csak arra tett javaslatot, hogy a 7 éves keretköltségvetés forrásfelhasználásán belül 25%-os legyen a klímavédelemmel, energiahatékonysággal kapcsolatos célkitűzésre szánt források aránya, később aztán az Európai Parlament már 35-40%-os arányt kezdett el követelni, de szerinte főként a 40%-os arány egyszerűen nem reális. Számos egyéb cél is fontos ugyanis, így például a kutatás-fejlesztés (Horizont Európa program 100 milliárd eurós kerettel), mert ez segít abban, hogy több tagállam is a GDP 3%-át tudja kutatás-fejlesztési célokra költeni és így fel tudja venni a versenyt Kínával és a Szilícium-völggyel.
A klímaváltozás kapcsán Öttinger kitért a méltányos átállást biztosítani hivatott új költségvetési alapra (Just Transition Fund, JTF), amely az ún. szénrégiókban segíti majd az átállást, a klímavédelmi célokkal összefüggésben, hiszen szavai szerint 20 év múlva az áramtermeléshez már nem fogunk használni szenet Európában. Arról viszont Öttinger nem beszélt, amire viszont az egyik háttérbeszélgetése a CoR névtelenséget kérő vezető szakértője hívta fel a figyelmet, hogy ez az alap csak egy nagy trükk, hiszen az EP már tavaly is javaslatot tett egy 4,8 milliárdos ilyen alapra, most viszont az új Bizottság új javaslatként próbálja eladni azt a közvéleménynek. Amint a minap kiszivárgott, a JTF teljes kerete 35 milliárd euró lenne, amelyből tényleg közel 5 milliárd euró lenne a kiinduló költségvetési alap, amelyet az egyik opció szerint 5 milliárd eurónak a két fő strukturális alapból (ERFA és ESZA+) való átcsoportosításával 10 milliárdra növelnék, további 5 milliárd eurót pedig a nemzeti társfinanszírozás teremtene elő. Ezzel párhuzamosan pedig a Juncker-tervből létrejövő InvestEU beruházási program alatt egy külön pénzügyi terméket hoznának létre a méltányos átmenetre úgy, hogy 1,5 milliárd euró uniós garanciával a tőkepiacról 20 milliárd eurót mozgósítanának. Így jönne össze tehát a 15+20 milliárdos teljes keret, amit a jogosult régiók 2021 és 2027 között az átállásra felhasználhatnának.
A CoR szakértője arra is rámutatott a potenciális feszültség pontok között, hogy ha no-deal Brexit lesz (a hónap végén), akkor a brit befizetések a költségvetésbe már idén véget érnek, így már a 2014-2020-as ciklusban is költségvetési lyuk keletkezik a Brexit miatt (amit be kell valahogy tömni), nemcsak a 2021-2027-esben.
Karl-Heinz-Lambertz, a Régiók Bizottsága elnöke a hétfői plenáris ülésen többek között arra mutatott rá, hogy a költségvetési feszültségeket (csökkenő főösszeg, de több cél, amire forrás kellene és növelni kellene tovább a régiók versenyképességét) részben úgy lehet áthidalni, hogy fokozottabban használja az EU a pénzügyi eszközöket (hitelek, kölcsönök, garancianyújtás melletti forrásfelhasználás). Emellett nyilván az is segít a feszültség csökkentésében, hogy még szigorúbban, takarékosabban használja fel a támogatásokat, továbbá a stabilitási paktum rugalmasságából eredő előnyöket is jobban kihasználja.
Címlapkép forrása: Thierry Tronnel/Corbis via Getty Images

Háborús szimuláció mutatja, mekkora feladat hárulna egy apró államra, ha Kína megtámadná Tajvant
Hivatalosan semmi közük a szigethez, de a gyakorlat régóta mást mutat.
Egyetlen mozdulattal csavarja ki Trump a kulcsfontosságú régiót Moszkva kezéből
Saját határán vesztette el a befolyást Oroszország.
Elkezdődött a Zelenszkij utáni korszak – Mit akar Trump Putyintól és Kínától?
Gyarmati István cikke.
Megszületett a döntés, megszállja Gázát Izrael, de egy kulcsszereplő már tiltakozik
Egyre nagyobb a feszültség a kormány és a hadsereg között.
Meglepetést okozott a Mol, de Hernádi Zsolt fontos üzenetet küldött
Izgalmas lépések készülnek.
Közzétette gyorsjelentését a Mol - Itt vannak a legfontosabb számok
Mutatjuk, hogyan teljesített az olajcég.
Ennél Fed-kritikusabb jelöltet nem is választhatott volna Trump
Stephen Mirant, a Fehér Ház Gazdasági Tanácsadó Testületének vezetőjét.
Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk Bár a 3%-os kamattal elérhető Otthon Start hitel kondíciója fix, a hitelbírálati szabályok
Robbanásszerű növekedés a hazai energiatárolásban
A MAVIR adatai szerint a magyar villamosenergia-rendszer akkumulátoros energiatárolási kapacitása 2025. május 1-jén elérte a 73,2 MW-ot. Ez óriási előrelépés ahhoz képest
Milyen devizában vegyem meg az ETF-et?
Ez a kérdés nagyon gyakran hangzik el befektetői körökben, a válasz pedig az, hogy abban, amiben a legegyszerűbb/legkevesebb tranzakciós költséggel jár.* Hiszen végeredményben teljesen mindegy
Mesterséges intelligencia - tovább növelheti a Nyugat dominanciáját -
Felerősítheti-e a Globális Észak kulturális dominanciáját az, ha a nagy nyelvi modellek legtöbbje angol nyelvű, a nyugati értékrendet tükröző anyagokra épül.
Fúrd meg magadnak a jövőt: milliárdokért ketyeg most a geotermikus bomba
Mit szólnál ahhoz, ha azt mondanánk: a következő sikerágazat nem a mesterséges intelligencia, nem is az űrkutatás, hanem a föld alatt lapul?

Jönnek a karbonvám (CBAM) felszólítások - közeleg a szankciók ideje
Bár a karbonvámról (CBAM - Carbon Border Adjustment Mechanism) szóló rendelet több mint másfél éve hatályban van, a tapasztalatok szerint a magyarországi importőrök jelentős része még mindi

A gazdasági önkárosításról
Hiába lehetne olcsóbb az olajkitermelés Szaúd-Arábiában, mint Amerikában, mégis drágább, hiszen nemcsak a kitermelés költségét kell belőle finanszírozni, hanem az egész államot. Az analó

Energiahatékonysági szakpolitikai csomag
Az IEA friss keretrendszere világos: szabályozás, információ, ösztönzők - ezek a hatékony klímapolitika alappillérei.


344 milliárd dolláron ülnek – Mire készülnek Buffették?
Nem vették meg az április esést, nagy dobásra készülhetnek a Berkshire-nél.
Példa nélküli félév a régió tőzsdéin – hol van még jó beszálló?
A lengyel, a cseh, a román és a magyar piac is felértékelődésen ment keresztül.
Lesújtó adatok érkeztek – Mégsem olyan ütésálló az amerikai gazdaság?
Érdemes körültekintően figyelni az USA-ban zajló változásokat.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.