
A katonai mobilitás, azaz a katonai állomány, felszerelések és eszközök gyors és zökkenőmentes mozgatása, kulcsfontosságú szerepet játszik az Európai Unió biztonságpolitikájában. Az ukrajnai háború 2022-es kitörése óta ez a kérdés még égetőbbé vált, különösen azután, hogy Donald Trump második elnöki ciklusát megkezdte 2025 januárjában, és az euroatlanti szövetség lazításával Európának saját biztonságáról kell gondoskodnia. Az mostanra pedig már közismert, hogy kritikus hiányosságok és súlyos problémák látszanak az uniós tagállamok védelmi erőinél.
Az Európai Számvevőszék legfrissebb jelentésében viszont arra hívja fel a figyelmet, hogy
hiába finanszíroz az EU katonai mobilitási projekteket, az EU-országok nagy része ezeket rosszul vagy hiányosan hajtotta végre, ami miatt a mozgósítási logisztika is gyatra az államszövetségben.
A lépés azért is fontos, mert háborús helyzetben mind a NATO, mind az EU közös irányítást alkalmaz, összehangolva a tagállamok csapatmozgásait. Emellett az egyes országok haderői bárhol mozgósíthatók az unió területén belül, amihez fejlett katonai mozgatási kapacitások kellenének.
A loigsztikai problémák nem új keletűek: Bertrand Toujouse, a francia hadsereg európai szárazföldi erőkért felelős parancsnoka már tavaly nyáron figyelmeztetett, hogy Európa katonai mobilitási képességei hiányosak. Toujouse akkor is kiemelte, hogy a hidegháború idején a katonai felszerelések szállítása egyszerűbb volt, de ma a bürokratikus akadályok, az elavult infrastruktúra és a vasúti kapacitáshiány komoly problémát jelentenek. Az EU és több ország már tett lépéseket a helyzet javítására, például katonai tranzitfolyosók létrehozásával, de Toujouse szerint az átfogó megoldás a vasúti szállítás fejlesztésében és a nemzeti szabályozások összehangolásában rejlik.
Nem is véletlen, hogy az Európai Unió hadi mobilitásának fejlesztése az utóbbi években egyre nagyobb figyelmet kapott, ráadásul Brüsszel már 2018-ban elindította első cselekvési tervét ezen a területen, majd 2022-ben egy új, átfogóbb programot fogadott el, amely 38 intézkedést tartalmaz négy fő pillér mentén:
- Infrastrukturális fejlesztések – az EU közlekedési hálózatának katonai szempontból is alkalmasabbá tétele.
- Szabályozási harmonizáció – az uniós tagállamok közötti átlépések adminisztratív akadályainak csökkentése.
- Ellenállóképesség és védelmi képességek fejlesztése – a határokon átnyúló katonai mozgások gyorsítása.
- Partnerségi dimenzió – az EU-NATO együttműködés szorosabbá tétele.
A cél egy olyan rendszer kialakítása lenne, amely biztosítja a NATO és az EU közös védelmi stratégiájának zökkenőmentes működését. Azonban a célok megvalósítása eddig vegyes eredményeket hozott.
Pénz sem sok volt, azt is rosszul költötték el
Az EU a 2021–2027-es többéves pénzügyi keretében 1,69 milliárd eurót (685 milliárd forintot) különített el a katonai mobilitás fejlesztésére, amely főként a kettős felhasználású infrastruktúrára – azaz olyan közlekedési projektekre – irányul, amelyek egyaránt szolgálnak polgári és katonai célokat.
A Számvevőszék jelentése szerint eddigi három pályázati forduló eredményeként 95 projekt kapott támogatást, amely átlagosan 18 millió eurót jelentett projektként. A finanszírozás nagy része az EU keleti és északi tagállamaiba áramlott, mivel ezek az országok Oroszországgal, Belarusszal és Ukrajnával határosak.
Négy ország – Németország, Lengyelország, Litvánia és Lettország – kapta a támogatások 44%-át, míg a délkeleti régió, különösen Görögország és Bulgária, alulfinanszírozott maradt. De Magyarország is csak 3 projektre kapott 18,6 millió eurót.
Bár a projektek célja az európai védelmi infrastruktúra fejlesztése volt, a kiválasztási folyamat nem minden esetben vette figyelembe a katonai és geostratégiai szempontokat az uniós ellenőrök szerint. Előfordult, hogy alacsonyabb prioritású beruházások is forráshoz jutottak, míg stratégiailag fontos projektek elutasításra kerültek, mert a költségvetés nem biztosított elegendő forrást.
Annak ellenére, hogy a katonai mobilitási tervek ambiciózus célokat fogalmaztak meg, a végrehajtás során számos probléma merült fel, amelyek miatt egy háború esetén már a csapatmozgások megszervezése is ezer sebből vérezne az EU-ban.
A legnagyobb problémák sorrendben:
-
Koordinációs hiányosságok: az EU-ban nincs egyetlen központi szerv vagy koordinációs mechanizmus, amely felügyelné és irányítaná a katonai mobilitás fejlesztését. Az Európai Parlament csak részleges felügyeletet gyakorol, míg az egyes tagállamok önállóan döntenek a saját fejlesztéseikről.
-
Előzetes stratégiai elemzések hiánya: a második cselekvési terv kialakításakor nem készült átfogó előzetes igényfelmérés, így a projektek kiválasztása sokszor nem a valós katonai szükségletekre reagált.
-
Finanszírozási problémák: az EU által biztosított 1,69 milliárd euró jelentős összeg, de egyes elemzések szerint nem elegendő ahhoz, hogy a teljes európai katonai infrastruktúrát alkalmassá tegye gyors csapatmozgások lebonyolítására.
-
A projektek kiválasztási folyamata: A döntéshozatali mechanizmus öt lépésből állt, amelyben független szakértők és uniós katonai szervek is részt vettek. Azonban a végső döntések során nem mindig a katonai prioritások érvényesültek.
Nem meglepő, hogy az Európai Unió Számvevőszéke szerint ezeken a területeken sürgős lépésekre van szükség. Javaslataikban azt írják, elsődlegesen egy központi koordináló szerv létrehozása elengedhetetlen, amely biztosítja a katonai és polgári infrastruktúra fejlesztésének összehangolását.
Ebben az Európai Védelmi Ügynökség és a NATO közötti együttműködés kulcsszerepet játszhat, hiszen a hatékony katonai mozgások biztosítása nem csupán uniós, hanem transzatlanti szövetségi érdek is.
Úgy vélik, a projektek kiválasztásánál nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a geostratégiai szempontokra, nem csupán a technikai kiforrottságra, hogy az infrastruktúrafejlesztések valóban a katonai célokat szolgálják.
Emellett az EU-nak nem csupán a keleti határ mentén, hanem a Fekete-tenger térségében és a Balkánon is növelnie kellene a befektetéseit, hogy biztosítsa a teljes régió védelmi infrastruktúráját – áll a jelentésben.
A szakértők szerint a délkeleti folyosók fejlesztése nélkül az európai katonai mobilitás nem lesz teljes, mivel ezek a területek kulcsfontosságúak az unió védelmi stratégiájában.
A megfelelő források biztosítása érdekében a következő többéves pénzügyi keretben jelentősen növelni kellene a katonai mobilitásra szánt összegeket, hogy lehetővé váljanak a nagyszabású infrastruktúrafejlesztések és a gyors csapatmozgatás feltételeinek javítása.
Végül az EU és a NATO közös katonai mobilitási programokat kell, hogy indítson, amelyek biztosítják, hogy az európai közlekedési infrastruktúra megfeleljen a szövetségi követelményeknek is. A transzatlanti együttműködés megerősítése révén a katonai mobilitás nemcsak hatékonyabbá válna, hanem az európai védelmi képességek is javulnának.
A Számvevőszék verdiktje szerint így az EU-nak a következő években átfogó reformokat kell végrehajtania annak érdekében, hogy a katonai mobilitás valóban hozzájáruljon a kontinens biztonságának erősítéséhez.
Hangsúlyozzák, hogy a katonai mobilitás fejlesztése nélkülözhetetlen az EU biztonsági stratégiájában, különösen a jelenlegi geopolitikai környezetben. Az Európai Unió eddig jelentős előrelépéseket tett, de a rendszer még mindig számos hiányossággal küzd. Az infrastruktúra fejlesztése, az adminisztratív akadályok lebontása és a koordináció megerősítése kulcsfontosságú tényezők, amelyek nélkül az EU nem lesz képes hatékonyan reagálni a biztonsági kihívásokra.
A jövőben az uniós döntéshozóknak biztosítaniuk kell, hogy a katonai mobilitás fejlesztése nem csupán papíron létező stratégia marad, hanem valódi, gyakorlati előnyökkel járó projekt lesz – áll a jelentésben.
Erre most egyébként többletforrásokat is mozgósíthatnak majd a tagállamok: az Európai Bizottság egyrészről elengedné a stratégiai és növekedési paktum fiskális fegyelemre vonatkozó szabályait, másrészt a fel nem használt helyreállítási és ellenállóképességi eszköz 93 milliárd euróját is megmozgatnák a védelmi kapacitások fejlesztésére.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Putyin nagy bajba kerülhet: Ukrajna offenzívába lendülne, egyetlen dologra várnak
Hamarosan minden eldőlhet.
Kritikus idők jönnek: most dől el, megtarthatja-e Magyarország a gigantikus uniós támogatásokat
Enyhülhet a nyomás a magyar költségvetésen a következő hetekben, de nagyon sok kockázat látszik a horizonton.
Trump bejelentése után fordulópont jöhet, India hatalmas döntést hozott
Leállítják az orosz olaj vásárlását.
Trump máris visszatáncolt? Itt van a békejobb Kínának, még az elnöki találkozó is összejöhet
Unfair, amit Kína csinált, de Amerika nem akar eszkalálni.
Szijjártó Péter: idén is rekordot dönt az orosz földgázbeszerzés
A miniszter az orosz energiafüggőség kérdéséről is nyilatkozott.
Odavág London az oroszoknak: jön a háború eddigi legdurvább szankciós csomagja
India és Kína is kap büntetést.
Vonatbaleset bénította meg a forgalmat Budapesten: komoly fennakadások jönnek
Autó ütközött a vasúti járművel.
Watsco, Inc. - elemzés
Itt a blogon egy kommentben kaptam az ötletet a cégre (köszi!), nem rossz célpont, bár van néhány furcsaság, ami zavar.CégismertetőA Watsco, Inc. (WSO) légkondicionáló, fűtő és hűtő beren
Tájkép csata után - mi követheti a kereskedelmi háborút?
A világgazdaságban a hatalmi logika váltja fel a szabályalapú rendszert.
AI az űrben - A nem túl távoli valóság
Nemcsak a híreket, de a beruházási dömpinget is az AI dominálja: az amerikai GDP 1,2 százalékát öntik bele az AI-t kiszolgáló adatközpontok telepítésébe. Több cég... The post AI az űrben

Egy éttermezés ma, vagy százezerrel több nyugdíj? Ennyibe kerül a halogatás
Halogatni rendkívül emberi dolog. Halogatjuk a takarítást, a bankszámlaváltást, és bizony sajnos a nyugdíjra való készülést is. De miért tesszük ezt, és mennyibe kerül ez nekünk? Mutatjuk
Új-Zéland: amikor egy ország azzal szembesül, hogy az áramszámla felülírja a klímapolitikai célokat
Új-Zéland klímapolitikájában a rövid távú energiabiztonság és a hosszú távú zéró kibocsátás közötti ellentét egyre élesebb.
Őszi adócsomag 2025: kripto, KIVA, TAO és áfa
Az idei ősz meghatározó időszak az adózási szabályok átalakításában, mivel a kormány két különböző célú adócsomag benyújtását tervezi. Az első csomag főként technikai jellegű mó

A hölgy nem hátrál meg
Az individualista blogon friss írásom olvasható Margaret Thatcher 100. A hölgy, aki nem hátrált meg címmel. Thatcher tegnap lett volna 100 éves. Köszönet Seres Lászlónak a közlésért.
Energiahatékonyság az egészségügyben
A Nemzeti Fejlesztési, Fenntarthatósági és Kutatási Ügynökség (NFFKÜ) új, "Egészségügyi épületek energiahatékonysága" című pályázati felhívása mérföldkő lehet a hazai egészség



Több pénz jut ingatlanfelújításra – Könnyebb a támogatást megszerezni
Változnak a feltételek.
A vámháború szülte a tőzsdék új kedvencét – itt a beszálló?
Ebben a sztoriban is szerepet kapott Donald Trump.
Béke Gázában: Trumpnak tényleg sikerült lezárnia egy háborút?
Végre elhalkulnak a fegyverek?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!