Üzlet

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek

Hámor Iván
A közúti járművek elektromos motorral történő meghajtása nem mai találmány, gyakorlatilag az automobilizmussal egyidőben ennek a technológiája is kialakult. Már ami a hajtási oldalt tekinti, sajnos az energiatárolás korlátai miatt hosszú időre háttérbe szorult. Az ezredfordulót követően újra napirendre került, ugyanis a meglevő pozitív tulajdonságai mellett a negatívak kezdtek mérséklődni. Nem utolsó sorban persze a jogszabályi változások is közrejátszottak abban, hogy ma már az olyan autógyártók kínálatában is van részben, vagy teljesen elektromos hajtású autó, mint a Porsche. Ezek az E-Hybridek.
A hibrid hajtás hallatán elsősorban a környezetkímélő üzemmód, illetve a környezetet kevésbé terhelő járművek jutnak sokak eszébe, holott segítségével nem csak ez, hanem akár a teljesítmény, vagy a hatékonyság is fokozható - aminek az eredménye megint csak a környezet kímélése. Jó példa rá a vasúti vontatásban használt dízel-elektromos rendszer, ami a villanymotorok gyakorlatilag kezdetektől rendelkezésre álló nagy - maximálissal egyenértékű - nyomatékát használja ki. A Porsche a két szempont, a teljesítmény és a környezetvédelem szempontjait egyaránt szem előtt tartva kezdte meg hibrid hajtásláncainak a fejlesztését, melynek ma már három "eredménye" is az utakon fut, ráadásul van, amelyik a második generációjánál tart.

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek
A Porsche meglevő ügyfelei közül is csak néhány szerencsés által birtokolható 918-as hiper sportautóba szerelt, az autózás élményét a lehető legmesszebbmenőkig fokozó rendszer a költségessége miatt rövid távon nem fog elterjedni a nagyobb volumenben készülő modellek esetében, de iránymutatónak tekinthető. Jó néhány lépcsőfokkal közelebb visz a tisztán elektromos hajtáshoz, mint az egyszerűbb - de megfizethetőbb - hibrid rendszerek. Esetében az első kerekeket külön villanymotor hajtja, mégpedig a maximális vezetési élmény, illetve a leggyorsabb köridő érdekében. A 918-as rendszerteljesítménye 887 lóerő - ebből 608 a 4,6 literes V8-as benzinmotoré és 286 lóerő a villanymotoroké -, míg a forgatónyomaték maximuma 917 és 1280 newtonméter közötti a 7-fokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltó éppen működő fokozatától függően. Az elektromos hajtás tulajdonságait jelentős mértékben kihasználva a gyorsulás meglehetősen impresszív.

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek
Álló helyzetből 100 km/h-ig 2,6 másodperc, 200-ig 7,3 szekundum, de a 300-as jelzést is eléri a kilométeróra 21 másodpercen belül az indulástól mérve! Sajnos ebben az élményben kevesek részesülhetnek, hiszen a 918-as gyártási darabszáma megegyezik a típusszámával és az összes példány gazdára is talált.

Aki jelen pillanatban szeretne gyári új, nullkilométeres hibrid Porschét magának, annak a Panamera S E-Hybrid vagy a Cayenne S E-Hybrid kínálatából kell választania. Egyik említett autó sem tartozik a klasszikus Porschék világába, de be kell látni, hogy igény az van rájuk. Főleg a Cayenne az, amit világ minden táján előszeretettel vásárolnak és használnak azok, akik számára egy márkanév önmagában fontos, ugyanakkor autózni már kevésbé, vagy egyáltalán nem szeretnek. Az ő hétköznapi közlekedési igényük kielégítésére tökéletes a hibrid változat is.

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek
Egyrészt tartalmazza mindazt, amit egy Porschétól az átlag felhasználó elvár - minőséget, exkluzivitást, presztízst, stb. -, ugyanakkor nyújtja azt a kényelmet, amire a használójának szintén szüksége van. Természetesen nem lehet se lassúnak, se lomhának nevezni, hiszen a V6-os, de kompresszorral feltöltött benzines, illetve a villanymotor összteljesítménye 416 lóerő, ami 5,9 másodperces 0-100 km/h gyorsulást és 243 km/h-s végsebességet jelent. Ezek az adatok a gyakorlatban azt jelentik, hogy bárhol, bármit meg lehet vele előzni, elsőnek lehet elérni a következő jelzőlámpáig, ha minden igaz, akkor hamarosan a buszsávban is. A Porsche Cayenne S E-Hybrid ugyanis plug-in rendszerű, tehát nem csak a mozgási energiáját vagy szükség esetén a benzinmotorét alakítja elektromos árammá, hanem az akkumulátora hálózatról is tölthető.

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek
Ezt kihasználva akár 36 kilométer - pl. Budapesten belül sok lakóövezet és a belváros közötti táv oda-vissza - megtehető vele tisztán elektromos hajtással, ami egyelőre furcsának tűnik, de igenis van jelentősége. Ezek a ma még sokak által elképzelhetetlen, vagy nehezen elképzelhet lépések is szükségesek ahhoz, hogy a remélhetőleg minél közelebbi jövőben egyre többek számára váljon elérhetővé az egyelőre lokális, később globális károsanyag kibocsátás nélküli közlekedés.

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek
Akik nem "ragaszkodnak" az SUV-ok által nyújtott hamis biztonságérzethez, vagy belátják, hogy semmi szükségük egy terepjárásra továbbra is csak jelentős mértékben korlátozottan alkalmas járműre, választhatják a Panamera S E-Hybridet is. Ebbe a négyajtós "limuzinba" ugyanaz a hajtásrendszer kerül, mint a Cayenne E-Hybridbe, csak az akkumulátor kapacitása kisebb valamivel. Ennek elsősorban térfogat okai vannak, a Panamera méretei nem teszik lehetővé egy az egyben a másik modellben is használt akkumulátor csomag beépítését. Viszont az alacsonyabb légellenállás lehetővé teszi azt, hogy a végsebesség elérje a 270 km/h-t. Ezzel már nem kell a vasárnap hajnali német autópályák külső sávjában "cammogva" - mert a sebességtől függetlenül minden esetben a külső sávban kell haladni, kivéve az előzések idejét - szomorúan nézni a 250-es limittel rendelkezők távoldó hátsó világítását, mint a Cayenne-nel, hanem őket lehet előzgetni. Ez Németországban nem kitalált történet, hanem minden hétvége velejárója, ugyanis az ilyen nagyteljesítményű autók tulajdonosai előszeretettel használják ki a relatív forgalommentes időszakot, hogy egymásra és saját magukra maximálisan odafigyelve, de a legkevésbé zavartatva kicsit autókázzanak egyet.

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek
A hibrid Porschék segítségével egyetlen autóval tehetik meg ezt is, és a hétköznapi közlekedésüket is, utóbbit akár bármiféle kipufogógáz eregetése nélkül is. Az akkumulátorokban tehát nő a feszültség, és általa az autók nyújtotta élmény is fokozottabb lesz.
Holdblog

Vége a luxusóra-őrületnek?

A Morgan Stanley és a LuxConsult közös, 2023-as kutatása alapján a címben feltett kérdésre a rövid válasz az, hogy közel sem. A 2022-es esztendőhöz képest... The post Vége a luxusóra-őrül

RSM Blog

A válóperes ügyvéd válaszol - a válás

A családjogi, azon belül a válóperes ügyvédek praxisában legtöbbször előforduló kérdéskör a házasság megromlása, a válás, a válóper, a gyermekelhelyezés kérdésköre, illetve a vál

Kiszámoló

Ez történt a héten 0421

A legfontosabb hír a héten az Izrael elleni, eddigi példanélküli támadás volt Irán területéről, aki 320 drónnal és rakétával lőtte Izrael területét, bosszúból a szíriai iráni konzulá

Holdblog

Félrealkalmazkodunk

Az alkalmazkodás maga az élet. Mi sem vagyunk ez alól kivételek, ugyanakkor a szellemi képességeink és az erős technológiánk mellett és részben miatt hajlamosak vagyunk... The post Félrealkalm

ChikansPlanet

Gyakoribbak lesznek a tornádók?

A tornádók minden évben hatalmas pusztításokat végeznek szerte a világon, a tudósok pedig aggódva figyelik, miképpen befolyásolja kialakulásukat a klímaváltozás. Itth

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ők a leggazdagabb magyar nyugdíjasok
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
AI in Business 2024
2024. április 23.
Balaton Konferencia 2024
2024. május 2.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Ahhoz, hogy kereskedni tudj a tőzsdén, a piacra lépés elsődleges feltétele, hogy képes légy a különböző megbízásfajtákat használni. Számos megbízásfajta létezik a piacokon, mi sorra vesszük a legfontosabbakat.

Ez is érdekelhet
aiinbusiness ai in business mesterséges intelligencia konferencia