
Krankovics István tudatosan, lépésről lépésre építette fel a vállalkozást. Miután Moszkvában agrárközgazdászi diplomát, majd Budapesten nemzetközi szakközgazdász doktori végzettséget szerzett, Mosonmagyaróváron telepedett le. A Kühne Mezőgazdasági Gépgyárban kezdett dolgozni, majd a Kühnét is magába olvasztó győri Rába gyár marketing igazgatója lett.
1992-ben alapította meg saját cégét, a Kravtex Kereskedelmi Kft.-t, 1994-ben telephelyet létesített Győrben, majd néhány évvel később, 1997-ben megvásárolta egykori munkahelyét, a Kühne Mezőgazdasági Gépgyárat.
A buszgyártás nem előzmény nélküli: a cég győri telepén több ütemben épült fel a mai buszgyár, és kezdetben a BKV leselejtezett, jellegzetes kék színű Ikarusainak a felújításával foglalkoztak. Ezekből 2002-ig mintegy 700 darabot exportáltak Oroszországba és az egykori FÁK tagállamaiba.
A modern üzemekben ma átlagosan öt munkanap alatt hat busz készül:
a győriek feladata, hogy a Kühne által gyártott és beszállított, festett-fényezett önhordó vázszerkezetek és fém alkatrészek felhasználásával kész, forgalomba helyezhető buszt gyártsanak.
A Credobus 20 év alatt egész Magyarországon elterjedt márka lett: a kupola logós buszok ma már a VOLÁNBUSZ Zrt. valamennyi járműfenntartási üzeménél megtalálhatók, és több nagyvárosban is a járműflotta gerincét képezik. 2020-ban már több mint kétezer Credobus üzemelt országszerte, a vidéki közforgalmú autóbuszparkban pedig minden harmadik busz a Kravtex-Kühne Csoport terméke.

"A 164 éves Kühne nemcsak a legrégibb, eredeti profilját megtartó magyar gépgyár, hanem az egyik legpatinásabb hazai ipari brand. Itt készülnek a Credobus autóbuszok vázszerkezetei, beépülő fém alkatrészei, emellett a gépgyár továbbra is meghatározó szereplő a mezőgazdasági munkagépek regionális piacán, termékportfóliójában rendkívül sokféle talajművelő eszköz található” – mondta Krankovics István. Hozzátette, a Kravtex-Kühne Csoport a Panoráma Tourist Kft.-n keresztül az autóbuszos szolgáltatási piacon is aktív, a szolnoki cég mintegy 70 autóbusszal a megye legnagyobb, munkásszállítással foglalkozó vállalkozása.
A cégalapító szerint a Credobus stabilitása három kulcsmomentumra vezethető vissza: az önhordó alapkonstrukcióra, a Kühne fémipari kompetenciáira, és a racionális döntéshozatalra.
"A multik által gyártott, jellemzően drága és nehéz önjáró alvázak vásárlása helyett - ez a tétel önmagában a költségek mintegy 50 százalékát jelentené - saját kézben tartjuk a teljes vázszerkezet tervezését, amelyet rugalmasan tudunk a piaci igényekhez alakítani. További előny, hogy nem vagyunk kitéve az alvázgyártók árképzésének" – mondta a cégvezető, hozzátéve, mindez nem működhetne a Kühne nélkül, amelynek évszázados tapasztalata van fémszerkezetek és fém komponensek gyártásában, és a mai napig olyan technológiákkal dolgozik, ami a buszgyárakra általában nem jellemző (pl. öntészet, melegsajtolás, hőkezelés, szemcseszórás, galvanikus horganyzás, stb.).
A busz- és mezőgép-profil szinergiája segít abban, hogy ezek a technológiák fenntarthatóan működjenek, és közben nagyon jelentős mértékű foglalkoztatást biztosítanak.
Mivel sokkal több alkatrészt gyártunk a saját buszainkhoz, mint a versenytársaink, több embert tudunk foglalkoztatni. Egy Credobus legyártása minimum 2 magyar munkahely egy évi megőrzését biztosítja
– tette hozzá. A cégcsoport összesen több mint 600 főnek biztosít megélhetést. A buszgyártás - jellegénél fogva - élőmunka-igényes ágazat, ezért a termelési folyamat megszakítása csak jelentős veszteségek árán lehetséges.
"Elkerülhetetlen a termelés folyamatos fenntartása, amelyet akkor is kénytelenek vagyunk folytatni, ha megrendelésállományunk ezt időszakosan nem támasztja alá. Az ilyen esetekben nemegyszer több mint száz jármű gyártását és finanszírozását oldottuk meg, nagyrészt önerőből. Ebből talán lehet következtetni a társaság tőkeellátottságára, finanszírozási politikájára, kockázatvállalási hajlandóságára” – jegyezte meg Krankovics. Ahogy a legtöbb céget, úgy a Kravtex-Kühne Csoportot is érintette a koronavírus kirobbanása, ugyanakkor a cégvezető úgy látja, hogy a jövőbeni utasszámokat inkább befolyásolja majd szén-dioxid lábnyomunk csökkentésének igénye, mint a járványoktól való félelem.
"Az utasszám alakulásánál sokkal közvetlenebb hatás, hogy miképp folytatódik az állami buszpark megújítása, amelyet az elmúlt években az a cél mozgatott, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt. vezető szerepe a piacnyitást követően is megmaradjon. Meggyőződésünk, hogy a 2016-ban megkezdett Nemzeti Autóbuszgyártási Cselekvési Programot folytatni kell, hiszen annak első komoly eredményei éppen az elmúlt 1-2 évben jelentkeztek, és továbbra is több ezer elavult busz azonnali cseréjére lenne szükség” – mondta. A cégcsoport buszaira egyre nagyobb a kereslet, mert egyre többen ismerik fel, hogy milyen nagyságrendű üzemanyagmegtakarítást lehet velük elérni.
Az ultrakönnyű konstrukció - azonos utaskapacitás mellett - legalább 15%-kal alacsonyabb üzemanyag-felhasználást biztosít a versenytársaikhoz képest.
2000 üzemelő Credobus évente több mint 6 millió liter üzemanyagot takarít meg, amely mintegy 2 milliárd forinttal csökkenti a szolgáltatók költségeit. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy évente 16 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid (CO2) kerül a légkörbe. A Kravtex-Kühne 2019-es nettó árbevétele várhatóan meghaladja a 25 milliárd forintot. A jövőben a cél az, hogy megtartsák piacvezető szerepüket a kulcsszegmensekben, ezzel együtt tovább növeljék termékeik arányát a közforgalmú járműflottában.
A cikk eredetije a Budapesti Értéktőzsde kiadványában, a BÉT50-ben jelent meg. A BÉT50 médiatámogatója a Portfolio Csoport.
Címlapkép: BÉT50
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Megrázó felvétel: teljesen leégett Ázsia egyik legnagyobb palotája, történelmi kincsek vesztek el
Lángok martalékává vált a Szinga Durbar.
6 milliárd dollárt és 10 Patriot rakétarendszert kér Ukrajna
Lőszerre és a támogatások átláthatóbb ütemezésére is szükség van.
Állítólag túlélték az izraeli csapást a Hamász vezetői
Egy katari tisztviselő és öt alacsonyabb rangú Hamász-tag viszont meghaltak.
Amerika szövetségesének területén bombázott Izrael - Megtörte a csendet Donald Trump
Itt van az elnök álláspontja.
A "hedonisztikus fenntarthatóság" és az innovatív urbanizmus szimbiózisa
A koppenhágai CopenHill egyszerre modern erőmű, városi park és közösségi tér, amely 2021-ben elnyerte az Év Épülete díjat.
GINOP Plusz 2.1.1-24: A visszatérő K+F pályázat nagy fordulatai
Minden idők egyik legnagyobb innovációs pályázati kerete nyílt meg: több mint 106 milliárd forint várja azokat a cégeket, akik mernek nagyot álmodni.

Rejtett transzferár kockázatok
A magyar transzferár szabályozás keretében végzett NAV ellenőrzések során leggyakrabban az árképzés és az alkalmazott módszertan kerül előtérbe. Ugyanakkor egyre nagyobb figyelmet kap az is

Zsiday Viktor: Az adósságpálya könnyen fenntarthatatlanná válhat
Eddig az volt a szokás, hogy háborúk idején adósodtak el az országok, most újdonság, hogy békeidőben növekszik az adósság a fejlett országokban - mondta a... The post Zsiday Viktor: Az adóss

Jövőre a fizetés kisebb részét teheti ki egy hitel törlesztőrészlete: Hány embert érinthet ez a változás?
A jegybank 2026. január elsejétől módosítja a jövedelem terhelhetőségére vonatkozó szabályokat. Ez határozza meg azt, hogy a havi fizetésnek legfeljebb mekkora részét lehet hiteltörlesztés
Olcsók a magyar részvények? - Interjú az Év Portfóliómenedzserével
A Donald Trump által okozott zűrzavar miatt most kevesebb figyelem irányul a klímavédelemre, de a zöldenergia-szektor már piaci alapon, támogatások nélkül robog előre. Egy sikeres... The post O

Azok a marhák...
Érzek némi bűntudatot a tegnapi dupla Angus-burger után. Még jó, hogy volt mellette sült krumpli is, legalább lefelé tolta az átlagos, kajánkénti szennyezésemet. Ám a... The post Azok a marh

Macy's Inc - kereskedés
Tavaly októberben vásároltam, nem is keveset, mert akkor azt hittem, hogy a korrekciónak vége, és már egy felfelé tartó impulzusba ülök bele pár hétre. Hát nem, az a korrekció idén április

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Állami tulajdonból a 4iG-hoz kerül a Rába
Bővül a cég védelmi portfóliója.
Olyan csúcsokat támad a forint, amit kevesen hittek – Mi történik?
A Közgazdász-vándorgyűlésen elhangzottak a magyar devizát is megmozgatták.
A Labubu babák a tőzsdén is tarolnak
Amikor az eredetit gyártja Kína, a másolatot a világ.
