
A VW az autóipar egyik legnagyobb szereplője, a csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen mellett az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és az MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.
A csoport tagvállalatai tavaly 9,305 millió járművet szállítottak le a vásárlóknak, 15,2 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 10,975 milliónál. A bevétel 222,884 milliárd euró volt 2020-ban, 11,8 százalékkal kevesebb a 2019-ben elért 252,632 milliárd eurónál. Az adózás utáni nyereség 37,1 százalékkal 8,824 milliárd euróra csökkent. A visszaesés a koronavírus-világjárvány következménye.
Diess a CNN Business-nek elmondta, hogy a Volkswagen csoport Európában már piacvezetőnek számít az elektromos autók értékesítésében, az Egyesült Államokban pedig a második helyen állnak, de Kínában is gyors a növekedésük. Dél-Amerika azonban szerinte egy teljesen más piacot jelent, a kontinensen nem az elektromos autók, hanem a CO2-semleges bioüzemanyagok jelenthetik a jövőt a belsőégésű motorokkal szemben.
Az elektromos hajtáslánc használata nem mindenhol jelent megoldást, számos olyan földrajzi terület van, ahol szükség lesz a belsőégésű motorokra a jövőben is
– tette hozzá.
Látványosan növekvő árbevétel
A csoport árbevétele 67,3 milliárd euró volt a második negyedévben, ami éves alapon több mint 60 százalékos növekedés, ez persze elsősorban a koronavírus-járvány hatásának köszönhető. A társaság a második negyedévben 2,55 millió járművet értékesített, míg ez a szám a tavalyi év hasonló időszakában 1,89 millió volt (az egész első félév tekintetében pedig 5 millió áll a 2020-as 3,9 millióval szemben).

A Volkswagen emellett rekordszintű első féléves üzemi nyereségről számolt be, amely már a koronavírus-járvány előtti számokat is meghaladja. A társaság üzemi eredménye az első félévben elérte a 11,4 milliárd eurót, ami tavaly ilyenkor még mínusz 1,5 milliárd euró volt (negyedéves szinten pedig 6,5 milliárd euró áll szemben az egy évvel ezelőtti mínusz 2,4 milliárd euróval).
Ez elsősorban annak köszönhető, hogy megnőtt az európai és amerikai kereslet a prémium termékek iránt, illetve megháromszorozódott az elektromos autók értékesítése éves szinten.
Az önvezető autók jelentik az igazi áttörést
A vállalatcsoport a NEW AUTO című tervében kiemelte, hogy 2030-ra "alapvetően átalakul a mobilitás világa", és így az elektromos meghajtású, hálózatba kötött és vezető nélkül működő közlekedési eszköz lesz a meghatározó. Ezért a VW is átalakul, autógyártó cégből a világpiac első számú "szoftvervezérelt mobilitási szolgáltatója" lesz.A cégcsoport vezetője úgy látja, hogy az önvezető autók, nem pedig az elektromos járművek jelentik az "igazi változást" az autóipar számára. „Az autonóm vezetés tényleg úgy fogja megváltoztatni az iparágunkat, mint eddig semmi más” - mondta Diess, hozzátéve, hogy ehhez képest az elektromos autózás irányába történő elmozdulás "elég könnyű".
A szakember azt is szeretné, ha az autonóm autókhoz nyújtott szoftveres szolgáltatások a konszern jövőbeli üzletágának egyik fő pillérévé válnának, ezért a Volkswagen bevásárolta magát az önvezető szoftverekkel foglalkozó Argo AI startupba, amely az Alphabethez tartozó Waymo versenytársa. Nem véletlen az sem, hogy a cégcsoport az Europcar autókölcsönző felvásárlását tervezi, tovább növelve szolgáltatásainak sokszínűségét.
Münchenben az új, ID.Life elnevezésű családi koncepcióautót is bemutatták, amelynek alapára a tervek szerint 20 000 euróba (7,1 millió forint) fog kerülni.
Hónapokig hiányozni fognak még a félvezetők
A globális chiphiány az autóipar legégetőbb problémájává nőtte ki magát néhány hónap leforgása alatt, mostanra gyakorlatilag nem maradt olyan szereplő, amelynek működésére kisebb vagy nagyobb mértékben ne lett volna kedvezőtlen hatással. A Volkswagen csoport vezérigazgatója a kérdéssel kapcsolatban elmondta, arra számítottak, hogy a nyári szünet után fellélegezhetnek, ez azonban nem történt meg.
Jelentős beszállítói nehézségeik vannak, elsősorban Malajziában, ahol három üzemet is érintett a koronavírus legújabb hulláma.
„Úgy gondoljuk, hogy szeptember végére legyőzzük ezt a helyzetet, és akkor enyhülést kell látnunk. De a félvezetők valószínűleg hiányozni fognak több hónapig” – tette hozzá Diess.
A cikk megjelenését a Porsche Hungaria Kft. támogatta.
Címlapkép és fotók: Porsche Hungaria
Intenzív tárgyalások zajlanak: Kanada exportjának háromnegyede forog kockán
Nem valószínű, hogy sikerül vámmentességet elérni.
Moszkva lépne Irán ügyében – Putyin ajánlattal állt elő Izrael felé
Putyin és Netanjahu telefonon egyeztetett.
Kidőlt oszlopok, átmeneti megoldások: így épül újjá a magyar áramhálózat a vihar után
Mindössze 20 nap alatt.
Bod Péter Ákos elárulta, miért maradt le a magyar gazdaság
Álom marad az osztrák életszínvonal?
Figyelmeztetés érkezett: rejtélyes drón tűnt fel a NATO-tagország fővárosának közelében
Belarusz felől repülhetett be Litvániába.
Összeadás, kivonás, rombolás
A mesterséges intelligencia útán egy kis természetes intelligencia. Avagy Összeadás, kivonás, rombolás. Öt bekezdés a számokról címmel friss írásom olvasható az individualista blogon. Kös
Szegény ország, több ima
A szegény országokban többet imádkoznak - akár ez is lehetne az e heti grafikonunk megállapítása. Minél nehezebb az élet, minél kisebb a társadalmi hátszél, annál... The post Szegény orszá
Globális minimumadó (GloBE) - gyakori kérdések és gyakorlati válaszok
A globális minimumadó (GloBE) szabályozása 2024-től érdemben érinti a multinacionális vállalatcsoportok magyarországi tagjait is. A szabály célja, hogy minden, 750 millió eurót meghaladó ár
Mennyit költs egyetem alatt?
A napokban Redditen egy apuka segítséget kért, hogy mennyi zsebpénzt adjon az egyetemista gyermekének. Nem olyan régen csináltam arról videót, hogy a pénzügyi tudatossággal kapcsolatban meglep
Kolnai, utópia, ChatGPT
Egy irányított "csevegés" a ChatGPT és köztem Kolnai Aurél utópiafelfogásáról, ami egy kis esszével végződik. A ChatGPT-nek az esszéíráshoz elég volt három idézet és négy általam te
Katasztrófaövezetből virágzó ökoszisztéma: így lett újra a halaké és az úszóké a Szajna
A Szajna valaha egy Párizs szívében húzódó ökológiai katasztrófaövezet volt, de az elmúlt 50 év során a szinte halott csatorna fokozatosan virágzó ökoszisztémává
New York, te kommunista...
Világvége, összeomlás, Szovjetunió - ez vár New Yorkra a republikánusok szerint, ha a demokrata Zohran Mamdani lenne a város polgármestere. De tényleg bibliai méretű pusztulás... The post New
Az erdőtüzek és a hőstressz visszaveti a magzatok fejlődését
A globális felmelegedés hatására egyre gyakoribbá és intenzívebbé válnak a szélsőséges időjárási jeleségek, amelyek hatással vannak a várandós nőkre.

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.
Bod Péter Ákos elárulta, miért maradt le a magyar gazdaság
Álom marad az osztrák életszínvonal?
Hatástalanítja a kormány csodafegyverét az árrobbanás?
Milyen áremelkedést bír el az Otthon Start?
Szembejött a kormánnyal a valóság – Mikor jön a beismerés?
Mennyi lesz a 2025-ös növekedés?
