A Ford vezetői a Wall Street Journal szerint azt fontolgatják, hogy
leállítják az F-150 elektromos változatának, az F-150 Lightningnak a gyártását, vagy legalábbis jelentősen visszafogják a modell jövőbeli fejlesztését.
A lap vállalathoz közel álló forrásokra hivatkozva azt írja, hogy a döntést az elektromos járművek iránti kereslet lassulása, valamint a gyártási költségek tartósan magas szintje kényszerítheti ki.
Az F-150 Lightning különösen fontos modell a Ford számára, mivel az F-150 benzines változata az elmúlt több mint 40 évben az Egyesült Államok legnagyobb számban eladott autója volt. Amikor a Ford 2021-ben bejelentette az elektromos verziót, az autóipar mérföldkőnek látta: ha létezik olyan modell, amellyel az amerikai vásárlók széles köre áttérhet az elektromos hajtásra, akkor az az F-150 lehet. A bevezetéskor rekord előrendelés érkezett, a vállalatnak ideiglenesen le is kellett állítania az online foglalásokat.
A lelkesedés azonban idővel alábbhagyott. Az elektromos hajtáslánc drága maradt, az akkumulátorok ára csak lassan csökkent, és az Egyesült Államok vidéki régióiban, ahol a pickup hagyományosan a legerősebb, még mindig korlátozott a töltőhálózat. A Ford több körben csökkentette az F-150 Lightning árát, máskor viszont áremelésre kényszerült a költségek miatt. Mindez bizonytalanságot és hullámzó keresletet eredményezett.
A vállalat több alkalommal módosította elektromos járművekre vonatkozó pénzügyi előrejelzéseit is: a Ford Model e (az elektromos részleg) 2023-ban közel 4,7 milliárd dolláros veszteséget jelentett, és a menedzsment idén sem vár fordulatot. A Ford már korábban átszervezte a tervezett EV-modellportfólióját, a hírek szerint késik több elektromos SUV, miközben az akkumulátorgyártás bővítését is visszafogták.
Nem egyedül küzd ezzel a problémával. Az elektromos autók piaca nem zuhant össze, de lassult, a szélesebb fogyasztói réteg még nem érzi úgy, hogy a technológia elég kényelmes, olcsó és praktikus lenne. Az Egyesült Államokban különösen látványos, hogy a pickup és SUV vásárlók jelentős része továbbra is a benzines és hibrid modellek felé fordul, részben hatótáv, részben töltési infrastruktúra, részben az ár miatt.
A Tesla Cybertruck eladásai szintén limitáltak, a GM Hummer EV és Silverado EV modelljei lassan futnak fel, a Rivian pedig növekvő, de továbbra is veszteséges gyártással küzd. A kép összességében azt mutatja, hogy az elektromos pickup nem lett tömegtermék, legalábbis nem olyan ütemben, ahogy azt a gyártók és a befektetők várták 2020–2022 között.
Címlapkép forrása: Graham Hughes/Bloomberg via Getty Images
Bivalyerős teljesítményt virított a Mol – De a háttérben gyülekeznek a viharfelhők
Nagyon erős számok, de óvatos üzenetek.
Felszólítást kapott Magyarország: állítsátok le az orosz olajvásárlást!
Véget kell vetni az orosz energiafüggésnek.
Leállhat a Ford elektromos zászlóshajójának gyártása
Sokkal lassabb az EV-átállás, mint korábban gondolták.
A Meta bevételeinek akár tizede csalásgyanús hirdetésekből származhatott
Az üzleti modell sötét oldala.
Alapjövedelem a mesterséges intelligencia korában: szociális forradalom vagy veszélyes illúzió?
Az MI által termelt vagyon újraosztása alapjaiban formálhatná át a társadalmi-gazdasági rendszert.
Hitelt igényelnél ingatlanfedezet nélkül? Mutatjuk ki és mekkora összegre számíthat most
A személyi kölcsön továbbra is az egyik legnépszerűbb és leggyorsabban elérhető hitelforma Magyarországon. Nem szükséges hozzá ingatlanfedezet, szabadon felhasználható, és általában pár
Dupla elismerés a HOLD-nál
A Portfolio idén először díjazta a hazai vagyonkezelési, alapkezelői és privátbanki piac legkiemelkedőbb szereplőit: objektív teljesítményadatok, szakmai szavazatok és független zsűri dönt
A bizalom kultúrája - miért stratégiai eszköz ma a bejelentővédelmi rendszer?
A 2023. évi XXV. törvény, közismertebb nevén a panasztörvény, a visszaélés-bejelentési rendszert a vállalati megfelelés kötelező elemévé tette. A tudatos vállalatok számára azonban
Hogyan hat az amerikai techszektor az energiaátmenetre?
A technológiai óriások innovációval, energiahatékony MI-fejlesztésekkel és stratégiai beruházásokkal alakítják a tisztaenergia-piac jövőjét.
Az EU mesterséges intelligencia rendeletének végrehajtása Magyarországon
Október 31-én megjelent a Magyar Közlönyben az Európai Unió mesterséges intelligenciáról szóló rendeletének magyarországi végrehajtásáról szóló 2025. évi LXXV. törvény ("MI törvén
Lezárult egy korszak
2025. október 31-ével megszűnt az AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés) szolgáltatás. Ezzel az ingyenes állami aláírási lehetőség végleg kikerült a mindennapi ügyintéz
"Már anyám is Pythonban kódol" - Az automatizáció, ami nem is létezik
Mindenki programozóvá vált, hiszen a ChatGPt lekódol nekünk mindent – persze, pont úgy, ahogy mindenki tolmáccsá vált a Google Translate-től. Az AI olyan forradalommal kecsegtet,... The pos
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Drónokról fertőzhették meg a marhatelepet? A nyomozás azóta is tart
Megrázó részletek Bóna Szabolcstól.
Hetek óta milliók dolgoznak fizetés nélkül a világ egyik legfejlettebb országában
Megjelent a Portfolio Checklist szerdai adása.
Ráugrottak a cégek az alacsony kamatra - Mi történt?
Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára volt a vendégünk.


