Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter a Telex kérdéseire válaszolt egy lakossági fórumon.
Idén februárban apró, de annál fontosabb jogszabályváltozás lépett életbe: 2029-ig kivezetik az ipari naperőművek döntő részét érintő KÁT (Kötelező Átvételi Tarifa) rendszerből az éves inflációkövető indexálást, illetve megkönnyítik az energiatárolók telepítését a termelők számára. Ezzel új modell nyílik meg, sokkal vonzóbbá válhat a szabadpiaci működés, ráadásul jelentős mértékű állami támogatás is igényelhető az energiatárolós beruházásokhoz. Nem olcsó belekezdeni, de a jelenlegi árkörnyezetben 3-5 év alatt is megtérülhet a projekt, utána pedig évente több 10 millió forintokat hozhat az beruházónak. Rengeteg a megválaszolandó kérdés: mennyibe kerül 1 MW/h kapacitású akkumulátor? Hová lehet telepíteni? Hogyan kell kiszámolni a megtérülést? Melyik gyártó terméke lehet a legjobb választás? Ki finanszírozza meg, és ki építi fel? Nagy Zsolt Dáviddal, a SOLARKIT Europe Kft. ipari rendszerek szakértőjével keressük mindezekre a válaszokat.
Magyarországon is bemutatkozott a legújabb Mercedes CLA, amely korábban az eladások alapján a márka egyik legnépszerűbb modellje volt. Az előző generációból több mint 3000 darab talált gazdára a magyar piacon, és a gyártó hasonló sikereket vár az új autótól is. Elsőként csak tisztán elektromos változatban érkezik, és közel 800 km-es hatótávot ígér, de a belsőégésű motort sem kell elengednie a vásárlóknak: mild hibrid rendszerrel is elérhető lesz az autó, dízelmotorral viszont már nem. Az autó hazai ára még nem ismert, de a legalacsonyabb összteljesítményű hibrid verzióban még akár népautóvá is válhat a szegmensben.
A kínai akkumulátorgyártó óriás, a CATL az első negyedévben 33 százalékos profitnövekedésről számolt be, dacolva az elektromos járművek iránti kereslet lassulásával és az akkumulátorcellák árának csökkenésével - írta meg a Bloomberg.
A Financial Times információi szerint a Trump-adminisztráció végrehajtási rendeletet készít elő, amely lehetővé tenné a Csendes-óceán mélyén található fémtartalmú gumók készletezését, hogy ez ellensúlyozza Kína dominanciáját az akkumulátorokhoz szükséges ásványok és ritkaföldfémek ellátási láncában abban az esetben, ha a két nagyhatalom összecsapna egymással, és Amerika nem férne hozzá a kínai területen található kulcsfontosságú nyersanyagokhoz.
A Koreai Gép- és Anyagtudományi Intézet kutatói új technológiát fejlesztettek ki, amely jelentősen javítja a lítiumion-akkumulátorok hatékonyságát és gyártási költségeit. Az innováció célja, hogy egyszerűbb szerkezetű, jobb teljesítményű és hosszabb élettartamú akkumulátorokat lehessen előállítani – olcsóbban és környezetkímélőbben – írja a Yahoo Finance! a The Cool Down alapján.
A geopolitikai konfliktusok, illetve az Egyesült Államok és az Európai Unió által Kínára kivetett vámok hatására egyre több globális vállalat dönt ellátási láncainak rövidítése mellett. 2023-ban a globálisan működő vállalatok 67%-a tett ilyen irányú lépéseket. A jelenség még inkább Délkelet-Ázsia országaira és Indiára irányította a figyelmet. Előbbi térség mind a kínai, mind pedig a korábban Kínában működő vállalatoknak lehetőséget kínál a vámok elkerülésére, illetve továbbra is a chip- és félvezetőgyártás egyik kulcsrégiója marad. India pedig ipara és gyártókapacitásai megerősítésén keresztül vált a nagyvállalatok egyik kiemelt célpontjává - az Energiastratégia Intézet nearshoring-sorozatának első része.
Üzleti és rendszerirányítási szempontból is egyre inkább fenntarthatatlanná válik az elmúlt években kibontakozó napenergia-boom. Az ellentmondásos helyzet feloldására főként a rugalmasan használható akkumulátoros energiatárolók adhatnak választ. A tavalyi évben áttörés tapasztalható, a legnagyobb energiaipari szereplők tárolókapacitás-bővítése legitimálták a technológiát a piacon. A beszerzési ár rohamosan csökken, de még mindig jelentős befektetést igényel, piaci konstrukciókban viszont akár már 5 év alatt megtérül, ugyanakkor a banki finanszírozásnak is nyitnia kell az energiatárolók felé. A Portfolio Józsa Gábort, a Smart Grid Solutions akkumulátoros ipari energiatárolókkal foglalkozó vállalat ügyvezetőjét kérdezte a technológiai fejlődésről, újrahasznosításról, üzleti lehetőségekről, és arról, hogy miért előnyös, ha olyan világszintű, minőségi akkugyártó, mint a Gotion áll a vállalat mögött, amely Európában is folytat gyártási tevékenységet, ráadásul a Volkswagen a fő részvényese.
A Targobank megbízásából készült Forsa-felmérés szerint a belsőégésű motorral hajtott autót vezetőknek a tavalyihoz hasonlóan mindössze 29 százaléka tervezi az átállást elektromos vagy más alternatív meghajtásra.
Az autóipar jövője egyre bizonytalanabb: a globális szereplők óvatosabbak, az európai elektromos járműpiac stagnál, és az automatizáció gyors fejlődése hatalmas kockázatokat hordoz magában. A KPMG legfrissebb tanulmánya szerint a nyereséges növekedés kilátásai világszerte romlanak, miközben az állami támogatások és a technológiai innováció szerepe felértékelődik. A konferencián a szakértők egyetértettek abban, hogy a magyar beszállítóknak alkalmazkodniuk kell a folyamatosan változó követelményekhez és az ázsiai versenytársak nyomásához. Vajon milyen stratégiák segíthetik a magyar vállalatokat a túlélésben és a versenyelőny megszerzésében az elektromobilitás új korszakában? A Portfolio - MAGE Járműipar 2025 konferencián ezekre keresték a résztvevők a válaszokat.
Az Európai Bizottság 47 kiemelt bányászati és feldolgozóipari projektet jelölt ki, amelyeket a tagállami hatóságoknak gyorsított eljárásban kell engedélyezniük – feldolgozó létesítmények esetén akár 15 hónapon belül. Az új intézkedések célja, hogy az évtized végéig jelentős kapacitás épüljön ki Európában a lítiumhoz, kobalthoz, rézhez és ritkaföldfémekhez hasonló stratégiai nyersanyagok kitermelésében és feldolgozásában – jelentette be az Európai Bizottság kedden. A listában egyetlen egy magyar projekt sem szerepel, hiába épülnek használtakkumulátor-feldolgozó projekt az országban, ezzel pedig elesnek a lehetséges több milliárd eurós uniós támogatástól is.
Több mint hárommilliárd forintos beruházással épít hálózati energiatárolót az MVM Zöld Generáció Zrt. Sopronkövesden. A lítium-ion alapú akkumulátoros tároló projektet az Európai Unió közel másfél milliárd forint vissza nem térítendő támogatással segíti.
A lengyel PGE energetikai vállalat bejelentette, hogy mintegy 18 milliárd zlotyt (átszámítva kb. 4,7 milliárd dollárt) kíván befektetni akkumulátoros energiatároló projektekbe - írta meg a Reuters.
Új kedvence van az amerikai háztartásoknak: a folyamatosan bővülő otthoni napelemes rendszerek mellett egyre nagyobb szerepet kapnak az akkumulátoros tárolók. A gazdaságossági szempontok mellett az áramkimaradások ellen is védelmet nyújt, ráadásul a hálózati üzemeltetőknek is segít.
Hétfőn a kobalt határidős ára Kínában több mint 9%-kal emelkedett. Az áremelkedést egyrészt a kínai stratégiai kobaltvásárlási terv bejelentése váltotta ki, másrészt a Kongói Demokratikus Köztársaság kobalt exporttilalmának esetleges meghosszabbításáról folytatott tárgyalások is hozzájárultak a dráguláshoz - írja a Reuters.
Érdekes tendenciák rajzolódnak ki az energetikai zöld átálláshoz kapcsolódó fúziók és vállalatfelvásárlások (M&A ügyletek) között, hiszen tavaly globálisan új tranzakciós csúcsérték született 497 milliárd dollárral, és a lezárt tranzakciók darabszáma is jócskán felpörgött 5188-ra, de közben az ügyleteken belül egyre inkább (32%-ra) csökkent a megújulóenergia-termelési projektek részaránya. Ezzel párhuzamosan viszont 2024-ben az akkumulátoros tárolással kapcsolatos ügyletek értéke 22 milliárd dollárra ugrott a 2022-es 9 milliárdról – derült ki a DLA Piper "Energy Transition M&A Outlook" riportjából. A különféle megújuló energiatermelési és tárolási megoldásokkal kiemelten foglalkozik a Portfolio április 8-i Vállalati Energiamenedzsment konferenciája is, amelyre még nem késő jelentkezni itt, a részletek itt érhetők el.
Fontos gyorsjelentések jönnek a héten.
Cikkünk folyamatosan frissül.
Az ukrán elnök szerint a világ nem akar május 8-ig várni a fegyvernyugvásra.
Súlyos károkat okoz az áramhiány.
Az F/A-18-as egy repülőgép-hordozóról zuhant a tengerbe.
Az OXO Technologies vezére a Business podcast vendége volt.
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.