emberek budapest árnyék getty stock
Bank

Magyarok százezrei vannak a milliomosklubban, ahova 400 ezres fizetéssel te is bekerülhetsz

Árgyelán Ágnes
4000 milliárd forint feletti prémium banki vagyon és 400 ezer feletti ügyfélszámla – a koronavírus ellenére is hasított a prémium banki szegmens a hazai szolgáltatóknál. A Portfolio Prémium Banki Felmérése alapján egyre több magyarból válik prémium banki ügyfél, a „tagsághoz” viszont havi szinten már legalább 400 ezres fizetés kell.  A szolgáltatók adatközléséből kiderül, hogy továbbra is az OTP a legnagyobb prémium banki szolgáltató Magyarországon kezelt vagyont tekintve, de nem sokkal marad el mögötte az Erste.

A Portfolio prémium banki piacra kiterjedő, féléves gyakoriságú felmérésének célja, hogy a hazai nagybankokat és prémium szolgáltatókat megszólaltatva bemutassa az egyik legdinamikusabb növekedést mutató lakossági szegmens fontosabb jellemzőit. Az idei féléves felmérésünkben a hazai prémium szolgáltatók döntő többsége képviseltette magát, cikkünkben csak azok a szolgáltatók vannak név szerint feltüntetve, amelyek az ügyfélszámlák számáról és/vagy a kezelt vagyonról adatokat szolgáltattak.

Van némi megtakarításod, de nem tudod, mibe érdemes fektetni? Akkor jelentkezz a Portfolio február 24-ei online rendezvényére, ahol piaci szakemberek adnak ötleteket! Részletek itt:

4000 milliárd felett a prémium banki vagyon

Egyre több pénzt kezelnek a hazai prémium banki szolgáltatók, az adatokat közlő intézmények december végén 4231 milliárd forintot kezeltek, ami tavaly június végéhez képest több mint 30%-os bővülés, egy év alatt pedig több mint 37%

Mindez azt is mutatja, hogy a privátbanki vagyonhoz hasonlóan a prémium banki is ütésállónak bizonyult a koronavírus-válsággal szemben, sőt, még talán jobban is. A fél év alatti ezermilliárd forintos bővülés oka azonban inkább abban keresendő, hogy a mostani felmérésünkhöz további szolgáltatók is közöltek vagyonadatot.

a prémium banki szegmensben rejlő üzleti potenciált mutatja, hogy a 4200 milliárd feletti kezelt vagyon egyre közelít a privátbanki szegmens 6500 milliárdjához.

Az adatokat szolgáltatók közül

  • továbbra is az OTP kezeli a legnagyobb prémium vagyont 1150 milliárd forinttal, ami több mint 17%-os féléves és 22% feletti bővülés egy év alatt,
  • ezt követi nem sokkal lemaradva a második helyen az Erste, ahol a prémium és a World szegmensben összesen közel 1100 milliárdot kezeltek december végén, ami féléves szinten közel 13%-os, éves viszonylatban több mint 22%-os vagyongyarapodás,
  • a harmadik helyre pedig a Raiffeisen került 636 milliárddal, ahol 8%-os féléves, és több mint 17%-os éves vagyonnövekedést láthatunk.

A legnagyobb éves vagyonnövekedést az alacsony bázisnak is köszönhetően az SPB mutatta fel közel 32%-kal, itt 7 milliárdról 9,3 milliárdra ugrott a kezelt vagyon tavaly. Az SPB-t követően a Budapest több Bank mint 30%-os és az Erste több mint 22%-os vagyonbővülése volt a második  és harmadik legnagyobb a sorban (az OTP esetében is 22% feletti vagyonnövekedés volt).

A megugró kezelt vagyonnal párhuzamosan az egy ügyfélszámlára jutó átlagvagyon is nőtt, meghaladva a 10 millió forintot. A képet ugyanakkor torzítja, hogy a K&H a vagyonra vonatkozóan nem közöl adatot, az ügyfélszámlák kapcsán pedig a szolgáltató esetében becsléssel élünk.

További érdekesség, hogy ehhez képest egy átlagos privátbanki számlán 144 millió forint van, és abban a szegmensben ez a szám évről évre nő, tehát jól látszik, hogy a privátbanki szegmensben a vagyonnövekedés üteme sokkal gyorsabb, mint az ügyfélszámlák bővülése, ezzel szemben a prémium banki szolgáltatóknál az ügyfélszámlák bővülése egyelőre többnyire lépést tud tartani a vagyonnövekedéssel.

400 ezer feletti prémium ügyfélszámla

December végén az adatot közlő prémium szolgáltatók összesen közel 402 ezer ügyfélszámlát kezeltek, tehát több mint 18%-os féléves és több mint 22%-os éves bővülés volt. Ahogy a vagyonnál, úgy az ügyfélszámláknál is megdobta a számokat, hogy a tavalyi második félévre az MKB és a Takarék is közölt adatokat (a K&H esetében 2,5%-os féléves növekedéssel kalkuláltunk).

Új szolgáltatók ide vagy oda, az adatok azt mutatják, hogy a koronavírus-válság nem volt látható hatással a szektorszintű ügyfélszerzésre, egyedül a Budapest Banknál látható kisebb visszaesés az ügyfélszámlák számában, a többi szolgáltató viszont nagyot ment tavaly.

Közülük is kiemelkedik

  • az SPB, ahol egy év alatt közel 56%-kal 700 közelébe nőtt az ügyfélszámlák száma (az alacsony bázis okozza a jelentős ugrást),
  • a Diófa, ahol közel 19%-kal 247 közelébe nőtt a prémium ügyfélszámlák száma (szintén alacsony bázis),
  • és a Raiffeisen is, ahol közel 14%-kal 53 ezer fölé nőtt a számlaszám.

Az adatokat közlő szolgáltatók között ügyfélszámlákat tekintve OTP, K&H és az Erste az első három sorrendje (a K&H-nál becslést alkalmaztunk).

Már havi 400 ezres fizetéstől prémium ügyfél lehetsz

A prémium szolgáltatók adatközlése alapján 5-30 millió forintos megtakarítás vagy havi szinten 400 ezer- egymillió forintos jóváírás kell ahhoz, hogy valaki prémium ügyfél lehessen.

Tavaly csak a Budapest Bank limitjénél történt változás, a szolgáltató a korábbi 5 milliós limitet 8 millióra emelte. Az OTP-nél már 2019-ben életbe lépett az új limit, ezzel eltörölve a korábbi megbontásokat.

Új a szolgáltatók listáján az MKB és a Takarék a felmérésünkben, az MKB esetében 10 millió forintos megtakarítás vagy havi szinten 600 ezer forintos jóváírás szükséges a prémium ügyféllé váláshoz, a Takaréknál pedig ugyanezek a számok 5 millió és 400 ezer forint.

Egyes prémium banki limitek egy-két esetben elérik a privátbanki szolgáltatók által alkalmazott belépési küszöböket (a Takarékbanknál és a Generalinál például már 30 millióval, privátbanki ügyféllé lehet válni), igaz, 50 millió forint alatti limittel egyre kevesebb privátbanki szolgáltató rendelkezik a piacon, sőt, egyre inkább terjed a legalább 100 milliós belépési küszöb.

Egyre több a vidéki ügyfél

Jelentősen nőtt a vidékiek túlsúlya a prémium banki ügyfelek körében a szolgáltatók tavalyi második félévre vonatkozó adatközlése szerint. Jelenleg a vidéki ügyfelek adják a prémium ügyfélbázis 56%-át, a fennmaradó 44%-ot pedig a fővárosiak (ez az arány tavaly négy százalékpontot változott a vidékiek javára).

A készpénz volt az úr tavaly

December végére a prémium banki ügyfélportfóliók több mint 35%-át tette ki a készpénz és bankbetét, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy a pénz harmada szinte semmit sem hoz a konyhára. Ebben nyilván szerepet játszott a koronavírus-válsággal kapcsolatos bizonytalanság is, sokan inkább a kivárás mellett dönthettek.

Mindeközben tovább csökkent a befektetési alapokban lévő pénz, a 2019 december végi 35,5%-ról 32,3%-ra, a kötvények részaránya is 13% alá csökkent. A részvények azonban jelentősen megugrottak az átlagportfólión belül, az egy évvel korábbi 7,3%-ról közel 12%-ra, amiből arra lehet következtetni, hogy a prémium banki ügyfelek válságra adott válasza kettős volt: amellett, hogy megugrott a készpénztartás, többen láttak jó beszállási pontot a kockázatos eszközökben is.

Optimista a szektor

Megkérdeztük a prémium szolgáltatókat arról is, hogy a saját, illetve a piaci vagyont tekintve milyen növekedésre számítanak 1 és 3 éves időtávon. A vélemények a saját és a piaci vagyon tekintetében is megoszlanak: egyéves időtávon 8% vagy a feletti növekedést várnak a szolgáltatók saját vagyon tekintetében, de bizakodó a szakma a piaci vagyon növekedésével is, amelytől a többség 4-12% közötti bővülésre számít.

Hároméves időtávon nagyobb a szórás, a válaszok szerint a piaci vagyon valahol a 0 és 12% közötti igen széles sávban fog bővülni, míg a saját vagyon növekedése kapcsán szinte mindegyik forgatókönyv felmerült, de a 8% feletti bővülési lehetőség tűnik uralkodóbb nézetnek.

A prémium szektorra leselkedő kockázatok közül a lakosság és a vállalatok jövedelmi helyzetétől tartanak leginkább a szolgáltatók, de nem sokkal marad el a sorban a pénz- és tőkepiaci környezet sem. A harmadik legnagyobb kockázatként a magyar gazdaság általános helyzetét azonosították a válaszadók, ami nem meglepő a koronavírus árnyékában.

A Portfolio kérdésére a szolgáltatók kifejtették, hogy

  • A jelenlegi vírushelyzet átalakíthatja a lakossági jövedelmi helyzetét, melyben a vagyonfelhalmozás helyett a vagyon felélése történhet. Ennek kapcsán még kiemelik, hogy számos vállalkozás, így azok vezetői is nehéz helyzetbe kerültek a pandémia alatt, emellett a nagy piaci mozgások is befolyásolták az ügyfelek portfólióit.
  • A vírushelyzetből adódóan folytatódhat a volatilitás a pénz- és tőkepiacokon. Ez a helyzet bizonyosan hatással lesz a befektetési kedvre, a portfólió kialakításokra és a kockázat vállalásra vagy kerülésre.
  • Kockázatként emelték még ki a pandémia által okozott gazdasági károk és transzformáció hatásait, a jövedelemeloszlás koncentrálódásának felgyorsulását.

Címlapkép: Getty Images

orbán kormány
Donyecki Népköztársaság
ukrán ortodox egyáhz templom
Orosz katonák
tartalyhajo terror tamadas
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Díjmentes online előadás
Érdemes most beszállni?
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Private Banking támogatási és advisory vezető

Private Banking támogatási és advisory vezető
2022. május 31.
Financial IT 2022
2022. június 8.
Portfolio Property X 2022
2022. június 1.
Portfolio Digital Transformation 2022
2022. szeptember 6.
Sustainable World 2022
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
bukás szörfös esés