Ütős csúcshelikopterekkel erősít a Honvédség - íme néhány izgalmas kép
Martin Keller, az Airbus H145-ös programjának vezetője a vállalat donauwörthi üzemében megrendezett sajtóeseményen ismertette, hogy a gép egyik legfőbb előnye előnye a sokoldalúság: képes ellátni 80%-át azoknak a harci feladatoknak, mint amelyeket a Tiger harci helikopter is el tud látni, cserébe sokkal olcsóbb. Emellett - konfigurációtól függően - képes akár harctéri irányító központként, mentőhelikopterként is funkcionálni és akár hat gyalogos vagy két sérült szállítására is átalakítható. A H145-ös méretétől fogva eleve nehezen észlelhető szabad szemmel, ezen kívül viszonylag csendes és radarral is nehezebb érzékelni. Más típusokhoz képest könnyen megoldható a típus logisztikai támogatása is - ismertette a szakember. Bár Magyarország egyelőre a D-2-es generációt rendszeresíti, szó esett a helikoptercsalád további fejlesztéseiről is: a H145-ös következő generációja a D-3-as lesz, civil változata 2020 közepén, katonai változata 2021 közepén készül majd el. A D-3-as fejlesztés elsődleges célja a típus teherbírásának növelése, illetve a fenntartási költségek csökkentése lesz.

Összesen eddig 230 darab H145-öst szállított le az Airbus Helicopters, katonai változatából, a H145M-ből eddig 23 darab állt szolgálatba. A H145M legnagyobb megrendelője Magyarország 20 darabos "csomagjával", második mögöttünk a német hadsereg különleges alakulata 15 darab már szolgálatban álló gépével, majd a szerb védelmi minisztérium 9 helikopterrel - mondta el Keller. Keller azt is ismertette, hogy A H145-ösöket legnagyobb arányban (37%) katonai célra használják (főleg a Lakota-program miatt az USA-ban), a második a légi mentés (33%), majd a kereskedelmi (12%) felhasználás.

Az eseményen részt vettek az első magyar H145M-pilóták is, Simon Zsolt alezredes és Dajka Attila őrnagy. Kérdésünkre elmondták, hogy teljesen más a német forgószárnyasokkal repülni, mint a Honvédség régi orosz helikoptereivel; a Mi-24-esnél például a német gép sokkal könnyebb, kisebb, ezért egyszerűbb vele manővereket végrehajtani. Nagy előrelépésnek nevezték a pilóták azt is, hogy csak egy analóg műszer található a pilótafülkében, a H145M teljesen digitalizált. A szimulátorban eltöltött kb. 40 óra egyébként jól felkészítette őket a típus repülésére. Nagy László ezredes újságírói kérdésre elmondta, hogy a következő években remélhetőleg a Honvédség is beszerez egy ilyen szimulátort.

Nagy László ezredes a Portfolio kérdésére beszélt a nehezebb, H225M helikopterek beszerzésének forgatókönyvéről is: 2023 elején indul el a pilóták átképzése a típusra, az első négy gép pedig az év vége felé érkezik majd meg. Ezután 2024-ben még nyolc, 2025-ben pedig még négy gép érkezik meg a Honvédség légierejének kötelékébe. Az ezredes azt is ismertette, hogy jelenleg még nincs a H145M-eknek páncélelhárító képessége, a Honvédség viszont az Airbus-szal kötött szerződésben igényelte ezt; a repülési vállalat dolgozik a forgószárnyasok irányított és irányítatlan páncélhárító rakétákkal való felszerelésén is. Az Airbus izraeli gyártmányú Spike-rakétákkal kísérletezik, de nem biztos, hogy a Honvédség is ezt a típust választja majd - mondta el Nagy László ezredes.
A 20 repülőgépből 14-en megkezdődött a gyártás, az első 8 darabon már a fő darabegységek szerelése folyik, 6 végszerelés alatt van, a 6-ból 4 röpképes állapotban van, 2 már repült, ebből a másodikat tekintettük meg ma. A 4 repülésképes gép érkezik majd Magyarországra még idén - mondta el az ezredes.

Gregor von Kursell, az Airbus Helicopters sajtóigazgatója elmondta, hogy jelenleg 148 országban használják az Airbus Helicopters gépeit, ezen országok 85%-a kevesebb, mint 5 helikopterből álló Airbus-flottát üzemeltet. A vállalat helikoptereit jelenleg 3000 szervezet használja. A cég bevételeinek 46%-a katonai, 54%-a a civil szférából származik. Utóbbinak része az egészségügyi és rendőrségi alkalmazás is. Csak 2018-ban majdnem 3 millió órát repültek az Airbus helikopterei. A vállalatnak 9%-os részesedése van a katonai helikopterek piacán (melyet főleg amerikai, kínai és orosz gyártók dominálnak), míg a civil piacon 52% ez az arányszám.
Az Airbus egyébként dolgozik CityAirbus néven alatt egy következő generációs légi járművön is: ez egy elektromos, VTOL, 4 ember szállítására alkalmas jármű lesz. A részletekkel külön cikkben jelentkezünk majd. A Zrínyi 2026 haderőfejlesztési program egyes részleteiről itt írtunk:
Lítiummezőt foglaltak el az oroszok, ukrán drónok csaptak le Volgográdnál – Ukrajnai háborús híreink pénteken
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Kibuktak a hazugságok: összeomlóban az egyik frontvonal Ukrajnában
Hamis jelentéseket küldtek.
ESG-szabályozás és trendek: így alakul át a pénzügyi szektor
Az utóbbi években robbanásszerűen nőtt az érdeklődés a fenntartható befektetések iránt. Az ESG-kritériumok - vagyis a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási
Felkészülés az innovációs célú pályázatokra - pályázati források várhatók
A várakozások szerint közel 200 milliárd forintnyi vissza nem térítendő forrás állhat hamarosan a hazai innovatív vállalkozások rendelkezésére. Megjelenhetnek azok az innovációs pály
Devizahitelek tanulságai és a nyugdíjrendszer kihívásai
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Devizahitelek tanulságai és a nyugdíjrendszer kihívásai Mi történt a devizahitelekkel? 2006 környékén sok fiatal pár nagy reményekkel vágott bele
Végső soron a NATO is csak üzlet
Indul az emelt NATO-kiadások rendszere, 5 százalék lesz az előirányzott szint. De a hadiiparban Európa versenyképtelen, az amerikai gyártók már el is kezdték körbeudvarolni a...
The post Végs
Gazdasági furcsaságok mérnököknek
Mindig nagyon érdekes számomra, hogy mennyi mérnök lép motiváltan a pénzügyi területre. Rengeteg informatikus (meglepően tájékozottan) érkezik coachingokra, de még a pénzügyi influencerek k
A háborúk titokzatos jótékonysága a tőzsdékre
Háború = ralizó részvénypiac? A történelmi tapasztalatok szerint egy háború még jót is tesz annak az ország tőzsdéjének, amelyik a távolban és győztesen vívja, nem...
The post A háború
VIDEÓ! Befektetés a palládiumba: kockázat vagy rejtett érték?
A palládium piaca 2025-ben egy átalakuló keresleti és kínálati környezetbe került, amelynek hátterében elsősorban a technológiai váltások és iparági alkalmazkodások állnak. Az árfolyam-
GINOP Plusz 2021-2027: felpörgő innovációs pályázatok
A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz (GINOP Plusz) a 2021-2027 közötti uniós költségvetési időszak legnagyobb operatív programja.

Mobilról igényelhető hitelkártyát kínál a Gránit Bank (x)
Új építésű lakások akár 12 millió forintos kedvezménnyel (x)
Új kihívások előtt a világgazdaság (x)

- Megjelent a kormány új ingyenhitele, élelmes magyarok tízezrei mozdultak rá azonnal
- Ezért sem jutsz be az állami kórházakba
- A világ tíz leggazdagabb országa között van, és semmit nem tudsz róla, mi ez?
- Kijött a kormány új készpénzes szabálya, mutatjuk a részleteket
- Kiadta a parancsot Donald Trump: Amerika háborúba megy - Most mi fog történni?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Számolj háromig és start!
Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.
Újratervez a CATL Debrecenben – ekkora az akkumulátorválság?
A világ legnagyobb gyártója habozni kezdett.
Úgy szabadulnak a hitelektől a magyarok, mintha nem lenne holnap
Nagyon sok az előtörlesztés.
Vége a megszokásoknak, sürgősen változtatniuk kell az állattartóknak is
Mostantól sosem szabad hátradőlni, mindig félni kell valami újnak a megjelenésétől.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.