Aki követte az elmúlt időszak euróövezeti eseményeit, tudhatja, hogy újra előkerült egy rég emlegetett „varázsszer”, mégpedig az eurókötvény terve, amely – ezúttal „koronakötvény” néven – kollektivizálná a valutaövezeti tagok államadósságának egy részét. A 19 ország által együttesen kibocsátott kötvények egyetemleges kötelezettséget jelentenének, így a gazdaságélénkítés finanszírozása nem egyenként terhelné az országokat, köztük a már eddig is súlyosan eladósodott Olaszországot. A közös adósságpapír ötlete most először került a legmagasabb hivatalos szintre, ugyanis bevezetését márciusban kilenc tagállam kezdeményezte, élen a franciákkal, olaszokkal és spanyolokkal. A javaslat azóta Hollandia makacs ellenállásába ütközött, és minap Angela Merkel is kétségeinek adott hangot a Bundestagban. A két oldal érvei nem új keletűek: összecsapásuk koronavírus-járvány előtti legutolsó epizódja még kisebb olasz belpolitikai válságot is eredményezett. 2019 novemberében Matteo Salvini, az ellenzéki radikális jobboldali Liga vezetője élesen támadta Guiseppe Conte miniszterelnököt az Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM) zajló átalakításának ügyében.
Az állatorvosi ló: az ESM
Az 500 milliárd eurós ESM a tagállamoknak nyújtható mentőhitelek pénzügyi alapjaként működik 2012 óta. Létrehozását a 2010-től tomboló euróválság tette szükségessé, ami előre kialakított válságkezelési eszköztár nélkül érte a közös pénz használóit. Noha az ír, görög és más mediterrán állampapírhozamok szárnyaltak, a bajba jutott szuverének védőhálóit csak kisebb lépésekben feszítette ki az euróövezet. A szigorú feltételekhez kötött mentőhitelek eleinte egyszeri, egyedi „megoldásként” születtek, a kétkedő piacok azonban végül állandó válságkezelő alap felállítását kényszerítették ki. A „kimentés” intézményesítése tehát már ekkor kételyeket okozott, sokáig egyértelműen Németország blokkolta a döntést. Noha saját bankjaik déli kitettségei miatt a mentőöv tulajdonképpen a németeknek is érdeke volt, igyekeztek azt – az egyedi tagállami felelősségre hivatkozva – kivételes és keserű pirulává tenni a csődközelben lévő országok számára.
Az ESM mint állandó intézmény végül létrejött, eszköztára a válság során még bővült is, noha hitelezési kapacitása korlátozott maradt, és az igénybevétele a gyakorlatban minden esetben drákói szigorral járt. (Elég, ha a legutóbbi, 2015-ös görög mentőcsomag feltételeként szabott többéves 3,5%-os elsődleges költségvetési többletre gondolunk.) Mindenesetre időközben egyre több reform kapcsán kezdett nyilvánvalóvá válni, hogy a valutaövezet stabilitásához a tagállamok közötti nagyobb kockázatmegosztásra van szükség. Ennek a nézetnek elsősorban Franciaország és Olaszország, valamint más déli államok adtak hangot. Álláspontjuk egyre inkább ellentétbe került a németek és mások (hollandok, finnek, osztrákok) képviselte egyedi felelősség és fegyelem hagyományos elveivel. E különbségen bukott el mindeddig például a közös európai betétbiztosítás, holott az így befejezetlenül maradt bankunió veszélyeire sokan – köztük a Nobel-díjas Joseph Stiglitz is – felhívták a figyelmet.
Az ESM kapcsán az elvi problémák 2017-ben törtek felszínre ismét, amikor a válságkezelés kulcsfigurájaként ismert, távozó német pénzügyminiszter, Wolfgang Schäuble javaslatot tett le az eurócsoport asztalára. Ebben szorgalmazta, hogy az ESM mentőhiteleit csak automatikus adósságátrendezés mellett vehessék igénybe a tagállamok. Ezt óriási szigorításként lehetett értelmezni, hiszen a nehézségekkel küzdő országoknak lényegében a pénzügyi segítség kihagyása vagy az átütemezésből fakadó krónikus piaci bizalmatlanság között kellett volna választaniuk. Az ESM reformcsomagjába végül a kötelező átstrukturálás nem került bele, de így is tartalmaz olyan rendelkezéseket, amelyek fizetési problémák esetén megkönnyítik a magánhitelezők bevonását a teherviselésbe. (Ilyen elem mindenekelőtt az adósságpapírok kötelező záradékának módosítása.)
Olaszország az elfogadás utolsó fázisában keményen felszólalt az átalakítás ellen, amely szerinte további átfogó reformok hiányában a befektetési kedv egyoldalú csökkenésével és az állampapírhozamaik megugrásával járna. Guiseppe Conte voltaképpen a közös betétbiztosítás és euróövezeti munkanélkülisegély-alap létrehozásától, valamint a költségvetési unió felé mutató lépésektől tette függővé az ESM-reform végső jóváhagyását. E kockázatmegosztási mechanizmusok nélkül ugyanis a sebezhetőbb gazdaságok továbbra is magukra maradhatnak az erősödő piaci nyomás idején.
Mi várható ezután?
A miniszterelnök „kívánságlistája” nyilvánvalóan az uniós nézetkülönbségek elevenébe talál, így a papírforma szerint belátható időn belül aligha teljesülhet. Az ESM körüli nézeteltérés mindenesetre jól megmutatta az euróövezeti stratégiai döntéshozatal bénultságát, már csak azért is, mert a végleges elfogadást januárban – még a koronavírus európai kitörése előtt – elhalasztották. (Ha sor került volna rá, ez lett volna az első jelentős lezárult reform a valutaövezetben 2014 óta.)
A COVID-19 ezt követően minden napirendet felülírt, így egy időre „mentesítette” a tagállamokat e konkrét feladat megoldásától. A holtpontok ideje azonban továbbra sem múlt el, és a szkeptikusabb vélemények szerint a régi nézetkülönbség lehet az euróövezet „időzített bombája” a koronavírus miatti rendkívüli gazdasági visszaesés közepette. Az olyan jelenlegi kérdőjelek vagy korábbról cipelt elmaradások, mint a koronakötvény vagy a közös fiskális védőháló, nehezíthetik a gyors, egységes és határozott fellépést. Eközben a gazdaságok leállása és az óriási költségvetési beavatkozási igény minden bizonnyal megnöveli és a kritikus piaci megítélés felé sodorja Olaszország adósságrátáját. Ha az álláspontok közeledésében kevésbé bízhatunk is, arra viszont még számíthatunk, hogy a 2010-2014 között már elért intézményi reformoknak köszönhetően az euróövezet ezúttal felkészültebben, szilárdabban néz elé a megrázkódtatásoknak.
A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem Pénzügyi, Számviteli és Gazdasági Jogi Intézetének PhD hallgatója
Ennyi sikerült: két hétnyi szenvedés után elfogadtak egy közös nyilatkozatot a COP30-on, csak a lényeget nem írták bele
Tegnap estére várták az eredményt, ami igazából most sincs meg.
Itt van az ukránok bosszúja a kedvezőtlen békefeltételek miatt? - Rommá bombázzák a szeparatista régiót
Néhány órán belül négy településről is robbanásokat jelentettek.
Elvitte a hó: a nyugati országrész nagy részében nem tudnak közlekedni a buszok
Négy megye huszonegy települése vált elérhetetlenné, de Zalaegerszegen is akadnak bajok.
Teljes kudarc a COP30 klímakonferencia - Hazamennek a delegáltak, pedig még meg se született a döntés
Valószínűleg nem erre számítottak Brazíliában.
Meghökkentő, ami az afrikai hatalomban történik: több száz gyereket raboltak el egy szempillantás alatt
Pedig a hatóságok még szóltak is, hogy zárják be az iskolát.
Az első hó magával hozta a baleseteket is - Figyelmeztetést adott ki a katasztrófavédelem
Az ország nyugati felén nagyjából minden második főúton történt baleset.
A villamosenergia-forradalom terén még egy fontos láncszem hiányzik
A hálózatok interoperabilitása sürgető prioritássá vált.
Összeül a válságstáb: minden borít Trump béketerve
Az ötletnek örülnek az európai vezetők, a gond a részletekkel van.
Az EU Bíróság ítélete a minimálbér irányelvről: korrekció vagy megerősítés?
Az Európai Unió Bírósága 2025. november 11-én hozott ítéletével pont került a Dán Királyság által megtámadott, a megfelelő minimálbérek biztosításáról szóló (EU) 2022/2041 irányelv
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Júniusban néztem rá legutóbb, akkor 18%-os pluszban voltam, ez mostanra 7%-ra olvadt. De szerintem nincsen semmi baj, ez csak egy korrekció, és nemsokára megint emelkedni fog.Hetes:Pont ugyanúgy l
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


