
Aki követte az elmúlt időszak euróövezeti eseményeit, tudhatja, hogy újra előkerült egy rég emlegetett „varázsszer”, mégpedig az eurókötvény terve, amely – ezúttal „koronakötvény” néven – kollektivizálná a valutaövezeti tagok államadósságának egy részét. A 19 ország által együttesen kibocsátott kötvények egyetemleges kötelezettséget jelentenének, így a gazdaságélénkítés finanszírozása nem egyenként terhelné az országokat, köztük a már eddig is súlyosan eladósodott Olaszországot. A közös adósságpapír ötlete most először került a legmagasabb hivatalos szintre, ugyanis bevezetését márciusban kilenc tagállam kezdeményezte, élen a franciákkal, olaszokkal és spanyolokkal. A javaslat azóta Hollandia makacs ellenállásába ütközött, és minap Angela Merkel is kétségeinek adott hangot a Bundestagban. A két oldal érvei nem új keletűek: összecsapásuk koronavírus-járvány előtti legutolsó epizódja még kisebb olasz belpolitikai válságot is eredményezett. 2019 novemberében Matteo Salvini, az ellenzéki radikális jobboldali Liga vezetője élesen támadta Guiseppe Conte miniszterelnököt az Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM) zajló átalakításának ügyében.
Az állatorvosi ló: az ESM
Az 500 milliárd eurós ESM a tagállamoknak nyújtható mentőhitelek pénzügyi alapjaként működik 2012 óta. Létrehozását a 2010-től tomboló euróválság tette szükségessé, ami előre kialakított válságkezelési eszköztár nélkül érte a közös pénz használóit. Noha az ír, görög és más mediterrán állampapírhozamok szárnyaltak, a bajba jutott szuverének védőhálóit csak kisebb lépésekben feszítette ki az euróövezet. A szigorú feltételekhez kötött mentőhitelek eleinte egyszeri, egyedi „megoldásként” születtek, a kétkedő piacok azonban végül állandó válságkezelő alap felállítását kényszerítették ki. A „kimentés” intézményesítése tehát már ekkor kételyeket okozott, sokáig egyértelműen Németország blokkolta a döntést. Noha saját bankjaik déli kitettségei miatt a mentőöv tulajdonképpen a németeknek is érdeke volt, igyekeztek azt – az egyedi tagállami felelősségre hivatkozva – kivételes és keserű pirulává tenni a csődközelben lévő országok számára.
Az ESM mint állandó intézmény végül létrejött, eszköztára a válság során még bővült is, noha hitelezési kapacitása korlátozott maradt, és az igénybevétele a gyakorlatban minden esetben drákói szigorral járt. (Elég, ha a legutóbbi, 2015-ös görög mentőcsomag feltételeként szabott többéves 3,5%-os elsődleges költségvetési többletre gondolunk.) Mindenesetre időközben egyre több reform kapcsán kezdett nyilvánvalóvá válni, hogy a valutaövezet stabilitásához a tagállamok közötti nagyobb kockázatmegosztásra van szükség. Ennek a nézetnek elsősorban Franciaország és Olaszország, valamint más déli államok adtak hangot. Álláspontjuk egyre inkább ellentétbe került a németek és mások (hollandok, finnek, osztrákok) képviselte egyedi felelősség és fegyelem hagyományos elveivel. E különbségen bukott el mindeddig például a közös európai betétbiztosítás, holott az így befejezetlenül maradt bankunió veszélyeire sokan – köztük a Nobel-díjas Joseph Stiglitz is – felhívták a figyelmet.
Az ESM kapcsán az elvi problémák 2017-ben törtek felszínre ismét, amikor a válságkezelés kulcsfigurájaként ismert, távozó német pénzügyminiszter, Wolfgang Schäuble javaslatot tett le az eurócsoport asztalára. Ebben szorgalmazta, hogy az ESM mentőhiteleit csak automatikus adósságátrendezés mellett vehessék igénybe a tagállamok. Ezt óriási szigorításként lehetett értelmezni, hiszen a nehézségekkel küzdő országoknak lényegében a pénzügyi segítség kihagyása vagy az átütemezésből fakadó krónikus piaci bizalmatlanság között kellett volna választaniuk. Az ESM reformcsomagjába végül a kötelező átstrukturálás nem került bele, de így is tartalmaz olyan rendelkezéseket, amelyek fizetési problémák esetén megkönnyítik a magánhitelezők bevonását a teherviselésbe. (Ilyen elem mindenekelőtt az adósságpapírok kötelező záradékának módosítása.)
Olaszország az elfogadás utolsó fázisában keményen felszólalt az átalakítás ellen, amely szerinte további átfogó reformok hiányában a befektetési kedv egyoldalú csökkenésével és az állampapírhozamaik megugrásával járna. Guiseppe Conte voltaképpen a közös betétbiztosítás és euróövezeti munkanélkülisegély-alap létrehozásától, valamint a költségvetési unió felé mutató lépésektől tette függővé az ESM-reform végső jóváhagyását. E kockázatmegosztási mechanizmusok nélkül ugyanis a sebezhetőbb gazdaságok továbbra is magukra maradhatnak az erősödő piaci nyomás idején.
Mi várható ezután?
A miniszterelnök „kívánságlistája” nyilvánvalóan az uniós nézetkülönbségek elevenébe talál, így a papírforma szerint belátható időn belül aligha teljesülhet. Az ESM körüli nézeteltérés mindenesetre jól megmutatta az euróövezeti stratégiai döntéshozatal bénultságát, már csak azért is, mert a végleges elfogadást januárban – még a koronavírus európai kitörése előtt – elhalasztották. (Ha sor került volna rá, ez lett volna az első jelentős lezárult reform a valutaövezetben 2014 óta.)
A COVID-19 ezt követően minden napirendet felülírt, így egy időre „mentesítette” a tagállamokat e konkrét feladat megoldásától. A holtpontok ideje azonban továbbra sem múlt el, és a szkeptikusabb vélemények szerint a régi nézetkülönbség lehet az euróövezet „időzített bombája” a koronavírus miatti rendkívüli gazdasági visszaesés közepette. Az olyan jelenlegi kérdőjelek vagy korábbról cipelt elmaradások, mint a koronakötvény vagy a közös fiskális védőháló, nehezíthetik a gyors, egységes és határozott fellépést. Eközben a gazdaságok leállása és az óriási költségvetési beavatkozási igény minden bizonnyal megnöveli és a kritikus piaci megítélés felé sodorja Olaszország adósságrátáját. Ha az álláspontok közeledésében kevésbé bízhatunk is, arra viszont még számíthatunk, hogy a 2010-2014 között már elért intézményi reformoknak köszönhetően az euróövezet ezúttal felkészültebben, szilárdabban néz elé a megrázkódtatásoknak.
A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem Pénzügyi, Számviteli és Gazdasági Jogi Intézetének PhD hallgatója
Az ország, ahol a gazdasági növekedés negyedét úgy is a sport adja, ha nem is versenyeznek
Utánajártunk, mi áll a furcsa jelenség hátterében.
50 ezer dollár kenőpénz egy táskában – Súlyos váddal nyomoztak Trump jobbkeze után
De Trump visszatérésével jött a csavar.
Olyan hőség van Magyarországon, ami csak nyár közepén szokott: ma is rekord dőlhet
Ez nem egy tipikus szeptemberi időjárás.
A magyarok megtalálták a kiskaput a vágyott gyógyszer beszerzésére
Vannak alternatív útvonalak.
Súlyos rakétaesőt zúdítottak az oroszok Ukrajnára: szinte a fél országból támadásokat jelentettek
Az eddigi egyik legnagyobb csapás.
Nagy mérföldkövet léptek át a lakásbiztosítások, máris hatott a biztosítók önkéntes ársapkája
Szépen javult a lakásbiztosítások ár-érték aránya.
Megszólalt az elemző: csökkentésre ajánlják a Molt, az osztalék is alacsonyabb lehet
Jelentős célárvágás érkezett.
Figyelmeztetés jött Washingtonból: taktikát váltott Putyin, elfelejthetjük a békét
Már a NATO is célkeresztbe kerülhet.
Az AI nyertesei és vesztesei: Magyarország hátulról az ötödik
A mesterséges intelligencia rohamos terjedése alapjaiban formálja át a gazdasági növekedésről szóló várakozásokat. Cikkünkben bemutatjuk, hogy az AI milyen csatornákon keresztül járulhat ho

Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val


Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod