fiatal_munkavlallalok_GettyImages-1139932723
Gazdaság

Szakadék tátong a fiatal munkavállalók és a munkaadók között – Ez lehet a probléma megoldása

A magyar cégek számára egyelőre nehézséget jelent a fiatal munkavállalók megtartása. Ez derül ki a BKIK által, kérdőívekből és mélyinterjúkból álló, 2000 fiatal és 300 potenciális budapesti munkaadó részvételével készített kutatásból. A felmérés ötletgazdája, Zsabka Zsolt, a BKIK alelnöke szerint a kkv-knak változtatniuk kell, különben néhány éven belül teljesen el fognak lehetetlenülni a munkaerőpiacon. Muszáj lépést tartaniuk az Y és Z generációs munkavállalókkal, kielégíteni az igényeiket és megfelelni az elvárásaiknak, ha nem akarnak tehetséges, jó munkaerő nélkül maradni.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

Változtatniuk kell a magyar vállalkozásoknak, ha meg szeretnék tartani a tehetséges, fiatal munkavállalókat – ez derül ki a BKIK kérdőívekből és mélyinterjúkból álló kutatásából, amelyben 2000 fiatal dolgozó és 300 potenciális fővárosi munkaadó vett részt.

Sok cégnél mostanában esedékes a generációváltás, eközben pedig javában zajlik a negyedik ipari forradalom, a digitalizáció. Ez a kettő folyamat együttesen jelentős kihívást jelent a magyar cégeknek

– mondta Zsabka Zsolt, a BKIK alelnöke, a kutatás ötletgazdája, aki szerint néhány éven belül a munkavállalók nagy része Y és Z generációs lesz, vagyis ha a magyar kkv-k meg akarják majd tartani a tehetséges és jó dolgozókat, muszáj lesz megfelelniük a fiatalok elvárásainak.

zsabka-zsolt-bkik
Zsabka Zsolt Fotó: Rácz László

"A tavaly megalakult Kandó Klub lehetőséget biztosít, hogy a budapesti vállalatok, vállalkozók, egyetemi hallgatók a BKIK közreműködésével kapcsolatot tudjanak kialakítani egymással. A program keretén belül a kamara több szakdolgozat elkészítésében nyújtott segítséget, összehoztunk diákokat és magyar kkv-kat, és az a tapasztalatunk, hogy az egyetemisták nem nagyon szeretnének magyar kisvállalkozásoknál dolgozni, mert sok helyen az alapvető digitalizáció sincs meg" – mondta a szakember, hozzátéve, ezért is volt fontos a kutatás elkészítése, hogy kiderüljön, mégis mi alapján választják meg jövendő munkahelyüket a friss diplomások.

A kutatás ugyanis rávilágított, hogy a fiatalok számára fontos szempont például az, hogy az adott vállalkozásról milyen kép rajzolódik ki az interneten, milyen a honlap, mennyire aktív a cég a közösségi médiában, milyen híreket talál az adott vállalkozással kapcsolatban

– magyarázta Zsabka Zsolt, hozzátéve, a fizetés és a juttatási csomag mellett a fiatalok számára fontos a visszajelzés, amit a közvetlen felettesüktől kapnak, a motiváció, az előrelépési lehetőség és a rugalmasság, így például a home office lehetősége is.

Változnak az igények, és erre a kkv-knak is muszáj reagálniuk, mert a multinacionális vállalatoknál ezt már megtették: a legtöbb nagyvállalatnál külön program működik a fiatal munkavállalók integrálására.

Az 50-es, 60-as éveikben járó magyar cégvezetők nagy részének mindez azért jelenthet kihívást, mert ők annak idején máshogy szocializálódtak. Viszont nincs más út, ha a cég fejlődni akar. A változást sem kell egyedül levezényelni, nagy segítség lehet például a Modern Vállalkozások Programja, amely díjmentes, személyre szabott szakértői segítséget ad a vállalkozások informatikai fejlesztéséhez, valamint kizárólagos tanácsadási, vagy előminősítési tevékenységet lát el egyes EU források megszerzéséhez.

"A BKIK is rengeteget tud segíteni, akár a változtatásokhoz szükséges anyagi források felkutatásában, vagy a már említett Kandó Klubon keresztül, amely lehetőséget biztosít, hogy jobban megismerjük az egyetemisták igényeit, és megmutathassuk nekik, miért érdemes magyar tulajdonú kkv-knál dolgozni.

Az ugyanis egy tévképzet, hogy rosszabbak a fiatal munkavállalók kilátásai egy magyar cégnél, mint egy multinacionális vállalatnál. Vannak már nagyon jó magyar példák

– mondta a BKIK alelnöke.

A cikk megjelenését a BKIK támogatta.

Címlapkép: Getty Images

mvm
koronavirus jarvany halaos aldozat
mobius
unhappy_2
luft
magyar gazdasag hogyan veszeli at jarvany masodik hullamat 201027
Tematikus PR cikk
Generációváltás

Óriási lemaradást kezdtek ledolgozni a magyar kisvállalkozások

Felzárkóztunk a régióhoz, de még van hová fejlődni.

Így lehetnek sikeresek a generációváltások

A Hiventures és a Portfolio online konferenciáján ez is kiderült.

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Legfontosabb aktualitások, elemzés, ötletelés.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
2020. november 10.
Miből lesz lakásunk, nyugdíjunk, luxusautónk?
2020. november 10.
Öngondoskodás 2020
2020. november 10.
Portfolio Private Health Forum 2020
2020. november 11.
Energy Investment Forum 2020
mvm