
Krisztián Róbert, vezérigazgató-helyettes, Magyar Suzuki Zrt. és a MAGE elnöke elmondta, hogy a tavalyi év fordulópont volt az autópiac szempontjából. Tavasztól sikerült úrrá lenni a beszállítási problémákon, elsősorban a chipellátás stabilizálódott, a kapacitásokat ismét maximálisan ki tudják használni a gyártók.
Az iparág nehéz, de jó évet zárt, 10 százalékkal több autót gyártottak le 2022-höz képet.
Magyarországon is jól teljesít az ágazat: 505 ezer autó (és 2 milliónál is több motor) gyártására került sor hazánkban, ez 52 ezer autóval több, mint 2022-ben. A Suzuki több, mint 160 ezer autót gyártott, ez megközelítőleg 24%-os növekmény az előző évhez képest. Az idei évben a növekedés lassulásával számolnak: ez gyártás szempontjából kis csökkenést eredményezhet (a korábban már feltöltött kapacitásokból fakadóan).

Krisztián Róbert megjegyezte, hogy 2025-ben minden 4-5. eladott autó elektromos kell, hogy legyen, de ez az arány tovább fog növekedni. Hatalmas büntetésekkel szembesülhetnek a gyártók, ha nem teljesítik az EU által meghatározott elektromos autó mennyiséget. Ez azt is jelenti, hogy a gyártók gőzerővel fejlesztik az elektromos autókat, de számos kihívás áll még előttük.
Úgy látja, 2030-2035 között érheti el a piac az ár paritást az elektromos autók és a belsőégésű motorral felszerelt autók között.
Les Zoltán, az Audi Hungaria Zrt. Igazgatósági tagja arról számolt be, hogy a cég 177 ezer autót gyártott, 9,1 milliárd euró árbevételt ért el Magyarországon, ugyanakkor nehéz évet zártak, és úgy látja, 2024 sem lesz könnyebb. Kiemelte: bár évről-évre növekszik az eladott elektromos autók száma, az átállás minősége és sebessége igencsak kérdéses. A cégvezető szerint a feltörekvő kínai autóipar kiforratlansága hatással lehet a piacra, de az amerikai-kínai politikai helyzet miatt a nyersanyag-ellátási láncok is veszélyben lehetnek.

Hatalmas kihívás az árharc: a nyersanyag-és energiaárakat kompenzálni kell, vagy beépíteni az autóárakba – tette hozzá. Mesics Olívia, az Opel Szentgotthárd Kft., Stellantis gyárigazgatója, ügyvezető igazgatója elmondta, hogy folyamatosan tudták növelni a termelést, a tavalyi évben a gyártási kapacitás maximuma is közel volt. Ugyanakkor egy új, korszerű motor bevezetésén is dolgoztak. A Stellantis csoportnak közel 100 telephelye van, így a belső verseny is erős: tavaly született döntés arról, hogy az elektrifikáció útjára lépjenek.
A cég gyors reagálása a piaci folyamatokra kulcskérdés: 2026-tól fognak elektromos hajtást gyártani Szentgotthárdon.

Kiemelte: fontos, hogy forgatókönyv-alapú tervezéssel működjenek. Ugyanakkor az Opel magyarországi vezetője is úgy látja, hogy kereskedelempolitikai megállapodások, kormányzati szabályozások autóipari hatásai több bizonytalansági faktort is hordoznak magukban.
Sőregi Tibor, a 10 éve indult NIO Plant Managere elmondta, hogy 2022 óta öt új piacot nyitottak Európában: globálisan 30 százalékkal növelték eladásaikat, 160 ezer autót értékesítettek 2023-ban. Bár Európában nincs még autógyártó bázisuk, Biatorbágyon már rendelkeznek egy akkumulátorcsere-állomással. Hozzátette:
a kínai gyártókkal, fejlesztőkkel még mindig nehéz versenyezni: az árverseny ugyanis a teljes piacon rendkívül kiélezett.

Ugyanakkor értékelése szerint Kínában már nem drágábbak érdemben az elektromos autók, mint a benzinesek.
Milyen irányba tartanak a magyar autóipari beszállítók? A digitalizáció és a beszállítói láncok újragondolása lehet a fejlődés kulcsa.
A hazai járműipar meghatározó beszállítói és kkv szereplői trendekről, beruházásokról, válságkezelésről, versenyképességről és fejlesztési irányokról beszélgettek a Portfolio-MAGE Járműipar 2024 konferencia második Vezetői kerekasztalában.
Keszte Róbert, a Continental cégcsoport magyarországi országigazgatója úgy látja, hogy az autóiparban az egyik legnagyobb értéktényezővé a szoftverek váltak.
Ezeknek fejlesztésében Magyarország, de egész Európa sem eléggé versenyképes, különösen a kínai gyártókkal összehasonlítva.

A piacon ugyanakkor nincs elegendő vásárlóerő, pedig valakinek finanszíroznia kell azt a sok befektetést, amit a környezetvédelemre fordítanak a gyártók, részben a szabályozói kényszer miatt. Hozzátette: a gyártási hatékonyság egyik legfontosabb eleme a munkaerő-hatékonyság: a magyar vállalatok egy része az AI-t megelőző automatizálási fokon tart.
Bíró Attila, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a beszállítói láncok számára elsődleges kérdés, hogy lesz-e régiónkban megfizethető energia. Épp ezért napjainkban több eszközt – például a nagy energiaigényű gyártással előállított alumínium-alapanyagokat – Kínából vagy akár Indiából szereznek be, a kelet-közép európai régió helyett.

A munkaerőpiaci helyzettel kapcsolatban beszámolt arról, hogy a kecskeméti gyárban hatékony a külföldről érkező dolgozók integrálása.
Eredményes működésnek tartja azt is, hogy az egy euróra jutó munkaerő-költségük 40 százalékkal csökkent.
Dedéné Novotni Anna, a Hajdu Cégcsoport alelnöke szerint az autóipari szállítók is intenzíven kitettek a piaci hatásoknak. Egy elektromos autónak teljesen más az alkatrész-struktúrája: fémalkatrész-gyártóként ez a cég számára különösen nagy kihívást jelent.
A piaci tortát újra kell osztani a növekvő költségek és a megemelkedett alapanyagárak miatt, a cégcsoportnak is újra kell definiálnia teljes vevőkörét.

Ezért komolyan keresni kell az autóiparon kívüli lehetőségeket is. Ugyanakkor magasabb hozzáadott értékű termékkört kell behozni a gyártásba – tette hozzá.
Ács István, a Bosch Rexroth Kft. ügyvezető igazgatója meglátása szerint rendkívül volatilis a piac: azok a vállalatok tudnak talpon maradni, akik a lehető legmélyebben digitalizáltak. Akik ezt megtették, hatékonyan tudnak beavatkozni termelési rendszereikbe.

Számos példa van arra, hogy a kkv-k ezt felismerték, a nagyvállalatok pedig segítenek ennek integrációjában. Hozzátette: a Bosch Rexroth nemrég digitális élményközpontot hozott létre a legújabb gyártási/ipari technológiák gyakorlati bemutatására.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio - Stiller Ákos
Rekkenő hőség várható, 39 fok is lehet Magyarországon
A Dél-Alföld számíthat a legnagyobb hőségre.
Sorra csörrentek meg a telefonok a világ fővárosaiban, fontos üzenetet kürtölt szét Putyin
Kína, India és Belarusz vezetőjével is beszélt az orosz elnök.
Vészjelzés a biztosítóktól: hamarosan egész régiókat hagyhatnak sorsukra a klímaválság miatt
Tényleg elöntheti a víz Amszterdamot?
Donald Tusk: gyűlnek a jelek, hamarosan befagyhat az ukrajnai háború
A lengyel kormányfő Zelenszkijjel beszélt.
Nagyra nőtt az OTP, de mekkora az igazi nagyfiúk között?
Egyre feljebb a listákon.
Meglepő fordulat: Trump már az aranyra is vámot vetett ki
A befektetők és Svájc is nagy vesztese lehet az intézkedésnek.
Reméljük, ezt Trump nem látta: csúcson Tajvan külkereskedelmi többlete az USA-val szemben
Ezért máshol magas vámok járnak.
Aki fejben nyugdíjba megy, az leépül - Megnyílik az egyik legkülönlegesebb alapunk
A HOLD-as üzletpolitika szerinti hároméves türelmi idő után megnyílt a nagyközönségnek a Palomar Alap, az egyik legkülönlegesebb alapunk. A Palomarban olyan eszközök, árupiaci- és kamatterm

Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk Bár a 3%-os kamattal elérhető Otthon Start hitel kondíciója fix, a hitelbírálati szabályok
Robbanásszerű növekedés a hazai energiatárolásban
A MAVIR adatai szerint a magyar villamosenergia-rendszer akkumulátoros energiatárolási kapacitása 2025. május 1-jén elérte a 73,2 MW-ot. Ez óriási előrelépés ahhoz képest
Milyen devizában vegyem meg az ETF-et?
Ez a kérdés nagyon gyakran hangzik el befektetői körökben, a válasz pedig az, hogy abban, amiben a legegyszerűbb/legkevesebb tranzakciós költséggel jár.* Hiszen végeredményben teljesen mindegy
Mesterséges intelligencia - tovább növelheti a Nyugat dominanciáját -
Felerősítheti-e a Globális Észak kulturális dominanciáját az, ha a nagy nyelvi modellek legtöbbje angol nyelvű, a nyugati értékrendet tükröző anyagokra épül.
Fúrd meg magadnak a jövőt: milliárdokért ketyeg most a geotermikus bomba
Mit szólnál ahhoz, ha azt mondanánk: a következő sikerágazat nem a mesterséges intelligencia, nem is az űrkutatás, hanem a föld alatt lapul?

Jönnek a karbonvám (CBAM) felszólítások - közeleg a szankciók ideje
Bár a karbonvámról (CBAM - Carbon Border Adjustment Mechanism) szóló rendelet több mint másfél éve hatályban van, a tapasztalatok szerint a magyarországi importőrök jelentős része még mindi

A gazdasági önkárosításról
Hiába lehetne olcsóbb az olajkitermelés Szaúd-Arábiában, mint Amerikában, mégis drágább, hiszen nemcsak a kitermelés költségét kell belőle finanszírozni, hanem az egész államot. Az analó


Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Így befolyásolják a profik az élelmiszerárakat: kiderült, mi zajlik a háttérben
Az árupiac a nagy játékosok terepe.
344 milliárd dolláron ülnek – Mire készülnek Buffették?
Nem vették meg az április esést, nagy dobásra készülhetnek a Berkshire-nél.
Példa nélküli félév a régió tőzsdéin – hol van még jó beszálló?
A lengyel, a cseh, a román és a magyar piac is felértékelődésen ment keresztül.
