
Krisztián Róbert, vezérigazgató-helyettes, Magyar Suzuki Zrt. és a MAGE elnöke elmondta, hogy a tavalyi év fordulópont volt az autópiac szempontjából. Tavasztól sikerült úrrá lenni a beszállítási problémákon, elsősorban a chipellátás stabilizálódott, a kapacitásokat ismét maximálisan ki tudják használni a gyártók.
Az iparág nehéz, de jó évet zárt, 10 százalékkal több autót gyártottak le 2022-höz képet.
Magyarországon is jól teljesít az ágazat: 505 ezer autó (és 2 milliónál is több motor) gyártására került sor hazánkban, ez 52 ezer autóval több, mint 2022-ben. A Suzuki több, mint 160 ezer autót gyártott, ez megközelítőleg 24%-os növekmény az előző évhez képest. Az idei évben a növekedés lassulásával számolnak: ez gyártás szempontjából kis csökkenést eredményezhet (a korábban már feltöltött kapacitásokból fakadóan).

Krisztián Róbert megjegyezte, hogy 2025-ben minden 4-5. eladott autó elektromos kell, hogy legyen, de ez az arány tovább fog növekedni. Hatalmas büntetésekkel szembesülhetnek a gyártók, ha nem teljesítik az EU által meghatározott elektromos autó mennyiséget. Ez azt is jelenti, hogy a gyártók gőzerővel fejlesztik az elektromos autókat, de számos kihívás áll még előttük.
Úgy látja, 2030-2035 között érheti el a piac az ár paritást az elektromos autók és a belsőégésű motorral felszerelt autók között.
Les Zoltán, az Audi Hungaria Zrt. Igazgatósági tagja arról számolt be, hogy a cég 177 ezer autót gyártott, 9,1 milliárd euró árbevételt ért el Magyarországon, ugyanakkor nehéz évet zártak, és úgy látja, 2024 sem lesz könnyebb. Kiemelte: bár évről-évre növekszik az eladott elektromos autók száma, az átállás minősége és sebessége igencsak kérdéses. A cégvezető szerint a feltörekvő kínai autóipar kiforratlansága hatással lehet a piacra, de az amerikai-kínai politikai helyzet miatt a nyersanyag-ellátási láncok is veszélyben lehetnek.

Hatalmas kihívás az árharc: a nyersanyag-és energiaárakat kompenzálni kell, vagy beépíteni az autóárakba – tette hozzá. Mesics Olívia, az Opel Szentgotthárd Kft., Stellantis gyárigazgatója, ügyvezető igazgatója elmondta, hogy folyamatosan tudták növelni a termelést, a tavalyi évben a gyártási kapacitás maximuma is közel volt. Ugyanakkor egy új, korszerű motor bevezetésén is dolgoztak. A Stellantis csoportnak közel 100 telephelye van, így a belső verseny is erős: tavaly született döntés arról, hogy az elektrifikáció útjára lépjenek.
A cég gyors reagálása a piaci folyamatokra kulcskérdés: 2026-tól fognak elektromos hajtást gyártani Szentgotthárdon.

Kiemelte: fontos, hogy forgatókönyv-alapú tervezéssel működjenek. Ugyanakkor az Opel magyarországi vezetője is úgy látja, hogy kereskedelempolitikai megállapodások, kormányzati szabályozások autóipari hatásai több bizonytalansági faktort is hordoznak magukban.
Sőregi Tibor, a 10 éve indult NIO Plant Managere elmondta, hogy 2022 óta öt új piacot nyitottak Európában: globálisan 30 százalékkal növelték eladásaikat, 160 ezer autót értékesítettek 2023-ban. Bár Európában nincs még autógyártó bázisuk, Biatorbágyon már rendelkeznek egy akkumulátorcsere-állomással. Hozzátette:
a kínai gyártókkal, fejlesztőkkel még mindig nehéz versenyezni: az árverseny ugyanis a teljes piacon rendkívül kiélezett.

Ugyanakkor értékelése szerint Kínában már nem drágábbak érdemben az elektromos autók, mint a benzinesek.
Milyen irányba tartanak a magyar autóipari beszállítók? A digitalizáció és a beszállítói láncok újragondolása lehet a fejlődés kulcsa.
A hazai járműipar meghatározó beszállítói és kkv szereplői trendekről, beruházásokról, válságkezelésről, versenyképességről és fejlesztési irányokról beszélgettek a Portfolio-MAGE Járműipar 2024 konferencia második Vezetői kerekasztalában.
Keszte Róbert, a Continental cégcsoport magyarországi országigazgatója úgy látja, hogy az autóiparban az egyik legnagyobb értéktényezővé a szoftverek váltak.
Ezeknek fejlesztésében Magyarország, de egész Európa sem eléggé versenyképes, különösen a kínai gyártókkal összehasonlítva.

A piacon ugyanakkor nincs elegendő vásárlóerő, pedig valakinek finanszíroznia kell azt a sok befektetést, amit a környezetvédelemre fordítanak a gyártók, részben a szabályozói kényszer miatt. Hozzátette: a gyártási hatékonyság egyik legfontosabb eleme a munkaerő-hatékonyság: a magyar vállalatok egy része az AI-t megelőző automatizálási fokon tart.
Bíró Attila, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a beszállítói láncok számára elsődleges kérdés, hogy lesz-e régiónkban megfizethető energia. Épp ezért napjainkban több eszközt – például a nagy energiaigényű gyártással előállított alumínium-alapanyagokat – Kínából vagy akár Indiából szereznek be, a kelet-közép európai régió helyett.

A munkaerőpiaci helyzettel kapcsolatban beszámolt arról, hogy a kecskeméti gyárban hatékony a külföldről érkező dolgozók integrálása.
Eredményes működésnek tartja azt is, hogy az egy euróra jutó munkaerő-költségük 40 százalékkal csökkent.
Dedéné Novotni Anna, a Hajdu Cégcsoport alelnöke szerint az autóipari szállítók is intenzíven kitettek a piaci hatásoknak. Egy elektromos autónak teljesen más az alkatrész-struktúrája: fémalkatrész-gyártóként ez a cég számára különösen nagy kihívást jelent.
A piaci tortát újra kell osztani a növekvő költségek és a megemelkedett alapanyagárak miatt, a cégcsoportnak is újra kell definiálnia teljes vevőkörét.

Ezért komolyan keresni kell az autóiparon kívüli lehetőségeket is. Ugyanakkor magasabb hozzáadott értékű termékkört kell behozni a gyártásba – tette hozzá.
Ács István, a Bosch Rexroth Kft. ügyvezető igazgatója meglátása szerint rendkívül volatilis a piac: azok a vállalatok tudnak talpon maradni, akik a lehető legmélyebben digitalizáltak. Akik ezt megtették, hatékonyan tudnak beavatkozni termelési rendszereikbe.

Számos példa van arra, hogy a kkv-k ezt felismerték, a nagyvállalatok pedig segítenek ennek integrációjában. Hozzátette: a Bosch Rexroth nemrég digitális élményközpontot hozott létre a legújabb gyártási/ipari technológiák gyakorlati bemutatására.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio - Stiller Ákos
Egyre keményebben szól be egymásnak Amerika és Oroszország, és ez még csak a kezdet lehet
Végleg felborulni látszik az eddigi barátságos viszony.
Úgy tűnt, hogy Trumppal eljöhet a Kánaán a nagy szövetséges számára, de aztán hatalmas pofon lett belőle
Nagyot fordult a világ a republikánus elnökkel.
"Elvesztettük a csatát a természettel" – Szüntelen ömlik a víz, óriási a pusztítás a világhírű sóbányában
Megszólalt az RMDSZ vezetője is.
Trump újabb fenyegetést küldött Putyinnak, miközben a szankciókat fontolgatja Amerika - Keddi híreink a háborúról percről percre
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború eseményeivel.
Itt a Kreml válasza Trump tüzes fenyegetésére: harmadik világháborút emleget Putyin embere
Reméli, Trump ezt megérti.
Halra magyar! 400 milliós pályázat nyílik halfeldolgozók fejlesztésére
Kiemelt lehetőség mikro-, kis- és középvállalkozások, őstermelők, családi gazdálkodók és halfeldolgozással foglalkozó induló cégek számára.
Az áremelkedés szorításában - A délkelet-európai kiskereskedelmi bojkott tanulságai
2025 elején több országban civil bojkottok indultak az elszabaduló élelmiszerárak miatt.
A piacok bosszúja: késik de nem múlik
Más országok hasonló teljesítménnyel egy gyenge B-besorolásra lennének csak jók, valahol a feltörekvő gazdaságok szintjén - erős kijelentés az USA adósságáról, de igaz lehet. A...
The pos
AI Act - A mesterséges intelligencia szabályozásának fontossága
Az Európai Unió új mesterséges intelligencia rendelete (AI Act) új kihívásokat és kötelezettségeket állít a mesterséges intelligenciát alkalmazó szervezetek elé. Az EU AI Act az első olyan
Make Europe Stock Great Again
A legtöbben azt hitték - jogosan -, hogy Trump visszatérése új aranykort jelent majd az amúgy is felülteljesítő amerikai piac számára. Hát, ebből eddig nem...
The post Make Europe Stock Great
Hogyan legyél anyagilag sikeres a húszas éveidben?
Folytatva a szombati sorozatot, most egy tízéves cikket teszek ki. Mostanra már minden végzős diák túl lehet a vizsgáin és jó eséllyel kézhez kapta a diplomáját (illetve az arról szóló iga
Lakásom van, vagyonom nincs?
Prominens magyar politikus: úgy látom, a migrációval - mindegy, hogy országhatárokon át, vagy belül - csak a baj van. Prominens közgazdász bárhol a világon: a...
The post Lakásom van, vagyonom
Lassan bezöldül a világ egyik legnagyobb tava
Afrika szívében, Kenya, Uganda és Tanzánia határain húzódik meg a kontinens legnagyobb édesvízi tava, a Viktória-tó. Ez a hatalmas víztömeg nemcsak Afrika, de a világ eg

Az Intergal Group új minőséget hoz a lakóparkpiacra! (x)

- Az egész világ egyetlen vadászgépről beszél: azt mondják, a legmodernebb európai gépeket győzte le a J-10C
- Drámai időjárás-előrejelzés érkezett: ekkor robbanhat be a pokolian forró nyár Magyarországon
- Közeleg az újabb pusztító háború? – Kiadta a figyelmeztetést a hírszerzés
- Szép csendben építik le az embereket Magyarországon, most omlik össze a nagy béralku
- Megjelent a 100 leggazdagabb magyarról szóló lista, mutatjuk a százmilliárdos vagyonokat
Új világ az állampapíroknál – Hova áramlik a magyarok pénze?
A fix kamatra vagy a változóra esküsznek a befektetők?
Száj és körömfájás: már látni a fényt az alagút végén
Fellélegezhetnek az állattenyésztők?
Fűnyírás mindenáron? Kényszeres kertrendezés helyett megéri kicsit lustának lenni
A gyepek és méhlegelők körül mindig forró a hangulat, de a tét sokkal nagyobb a lakók igazánál.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?