Nagyot dobtak a magyar GDP-n az uniós pénzek, pedig nem a jövőbe fektettük őket
Uniós források

Nagyot dobtak a magyar GDP-n az uniós pénzek, pedig nem a jövőbe fektettük őket

A 2014–2020-as uniós kohéziós politika érezhetően gyorsította a gazdasági növekedést és mérsékelte a regionális különbségeket az EU-ban. Magyarország a kevésbé fejlett régiók közé tartozva kiemelkedően nagy kedvezményezett volt, egyes térségekben a támogatások a GDP több mint 4 százalékát adták – derül ki az Európai Bizottság friss jelentéséből. Az elemzés szerint a program 2023-ra 2,1 millió többletmunkahelyet teremtett az egész EU-ban, és hosszú távon minden elköltött euró több mint háromszorosát hozza vissza. A jelentés ugyanakkor figyelmeztet: a fenntartható növekedéshez a jövőben erősebb hangsúlyt kell kapnia a humán tőkébe és az innovációba való beruházásnak.

Az Európai Bizottság friss jelentése szerint, az előző, 2014–2020-as uniós kohéziós politika érezhetően hozzájárult a gazdasági növekedéshez és a regionális különbségek csökkentéséhez az Európai Unióban. A RHOMOLO modell alapján készült elemzés azt mutatja, hogy a teljes időszakban mintegy 405 milliárd eurót pumpáltak a gazdaságba, beleértve a Covid-19 válság következményeire reagáló, közel 50 milliárd eurós REACT-EU programot is. Ez éves átlagban az uniós GDP mintegy 0,4 százalékát tette ki, ami jelentős lökést adott különösen a kevésbé fejlett régióknak, így Magyarországnak is.

A RHOMOLO az Európai Bizottság által fejlesztett regionális makrogazdasági modell, amely az EU NUTS 2 szintű régióinak gazdasági folyamatait szimulálja. Egy általános egyensúlyi modellről van szó, amely a háztartások, vállalatok és kormányzat viselkedését, valamint a tőkefelhalmozást, fogyasztást, munkaerőpiacot és kereskedelmet vizsgálja. Kifejezetten az uniós kohéziós és strukturális politikák hatásainak elemzésére szolgál. Lehetővé teszi a fejlesztési programok gazdasági, társadalmi és foglalkoztatási hatásainak előzetes és utólagos becslését. Figyelembe veszi a régiók közti kapcsolódásokat, például a munkaerőáramlást vagy a technológiaterjedést. Így segít felmérni, hogy egy-egy uniós támogatás hogyan hat a regionális növekedésre és jólétre.

A támogatások eloszlását az a cél vezérelte, hogy az elmaradottabb térségek közelebb kerüljenek az uniós átlaghoz. Az összes forrás mintegy 63 százaléka a kevésbé fejlett régiókba került, ahol az egy főre jutó éves támogatás átlagosan 292,8 euró volt, szemben a fejlettebb régiók 45 eurós értékével. Magyarország ebben a körben az egyik legnagyobb kedvezményezett volt:

a forrásbevonás GDP-arányosan átlagosan 1,8 százalékot tett ki, míg egyes magyar térségekben, például Észak-Alföldön a támogatási intenzitás elérte a 4,1 százalékot.

Hasonló nagyságrendben részesült a Dél-Dunántúl 3,9 százalékkal, a Dél-Alföld és Észak-Magyarország pedig egyaránt 3,6 százalékkal. Ezek a számok jól mutatják, hogy az uniós források a magyar régiókban a gazdasági teljesítmény (képződő jövedelem) arányában jelentősek voltak.

Az elemzés szerint a programok hatását tekintve az EU GDP-je 2023-ig 0,56 százalékkal haladta meg a kohéziós politika nélküli szintet, miközben a foglalkoztatás 0,91 százalékkal emelkedett, ami 2,1 millió többletmunkahelyet jelentett.

A bizottsági mérés szerint a multiplikátorhatás kifejezetten erős: hosszú távon, 2045-re minden egyes elköltött euró 3,43 euróval növeli majd a GDP-t.

Rövid távon ugyan a haszon még kisebb volt – 2023-ban 0,69-es multiplikátort mértek –, de a beruházások végrehajtása az évek során fokozatosan megsokszorozta a hatást. 

Magyarországon a kohéziós források GDP-növelő hatása 2023-ban régiónként 1,5 és 6,6 százalék között mozgott, ami európai összehasonlításban is kiemelkedőnek számít. A legerősebb hatások a keleti és déli megyékben jelentkeztek, amelyek az uniós átlaghoz képest alacsonyabb induló szintről gyorsabban tudtak növekedni.

A 2014-2020-as ciklus kohéziós politikájának hatása az egyes régiók GDP-jére
A 2014-2020-as ciklus kohéziós politikájának hatása az egyes régiók GDP-jére. Forrás: Európai Bizottság.

A támogatások ágazati eloszlása Magyarországon a közlekedési és egyéb infrastrukturális beruházások felé tolódott el. A teljes forrásból 17,3 százalékot költöttek közlekedési fejlesztésekre, 33,7 százalékot nem közlekedési infrastruktúrára, míg a humán tőkébe 22,6 százalékot fektettek. Kutatás-fejlesztésre és innovációra 8,8 százalék jutott, a vállalkozásfejlesztésre pedig 16,2 százalék. Ez a szerkezet jól mutatja, hogy Magyarország továbbra is az alapvető fizikai infrastruktúra fejlesztésében látta a felzárkózás kulcsát, miközben a tudásalapú növekedést támogató k+f és humántőke-beruházások aránya elmaradt a nyugat-európai átlagtól.

A jelentés hangsúlyozza, hogy ez hosszabb távon hátrányt jelenthet, hiszen a jelentés szerint a fenntartható növekedést egyre inkább a tudás- és innovációintenzív ágazatok húzzák.

Az uniós elemzés végül arra a következtetésre jut, hogy a kohéziós politika hozzájárult a regionális egyenlőtlenségek mérsékléséhez. A legszegényebb régiók GDP-je 2023-ban átlagosan 3,4 százalékkal volt magasabb, mint a politika nélküli forgatókönyvben, míg a fejlettebb térségekben mindössze 0,2 százalékos növekedés mutatkozott. A Theil-index szerint a régiós különbségek csúcspontjukon 4 százalékkal csökkentek, ezen belül a tagállamokon belüli eltérések 2,1 százalékkal, a tagállamok közötti különbségek pedig 4,8 százalékkal mérséklődtek.

A Bizottság úgy érvel, hogy ez a forráselosztás redisztributív hatását mutatja: a kevésbé fejlett térségek látványos felzárkózása a fejlettebbek relatív pozíciójának gyengülésével párosult.

Bőven lehet erősíteni a hatásokat megfelelő kormányzással

Az elemzés ugyanakkor arra is rámutat, hogy a támogatások hatékonyságát nagyban befolyásolja az intézményi minőség és a forrásfelhasználás sebessége. Bár Magyarország abszorpciós rátája a programidőszak végére 96 százalék körül alakult, a REACT-EU források gyors lehívása miatt kezdetben több késlekedés volt tapasztalható. A kevésbé fejlett régiók abszorpciója végül felgyorsult, de a tranzíciós térségekben elmaradás mutatkozott. A jelentés szerint a források teljes hatásának kiaknázásához nemcsak a mennyiség, hanem a felhasználás minősége is döntő, különösen a humán tőke fejlesztése és a kutatás-fejlesztés területén.

A Bizottság értékelése szerint a kohéziós politika 25 éves távlatban évi 4 százalék körüli megtérülést biztosított.

Ez ugyan figyelemre méltó, de az is kiderül a jelentésből, hogy a pozitív hatások idővel csökkennek: 2045-re a GDP-növekedés már csak 0,25 százalékkal haladja meg a bázisforgatókönyvet.

Ennek oka, hogy a támogatások által generált többletkapacitások és termelékenységi előnyök lassan leépülnek, ha nem követi őket további beruházási hullám. A szakértők ezért arra figyelmeztetnek, hogy a következő ciklusban a források hatékonyabb, hosszabb távú növekedést megalapozó felhasználására van szükség, különös tekintettel az oktatásra, az innovációra és a digitalizációra. Magyarország esetében ez azt jelenti, hogy a fizikai infrastruktúra fejlesztése mellett nagyobb hangsúlyt kellene kapnia a képzett munkaerő és az innovációs kapacitások erősítésének.

A kohéziós politika tapasztalatai alapján a jelentés több tanulságot is levont. Egyrészt megerősítette, hogy a legnagyobb hatás a legszegényebb régiókban érhető el, ahol a források GDP-arányosan a legnagyobb lökést adják. Másrészt világossá vált, hogy a források szerkezete kritikus: a pusztán infrastrukturális beruházások rövid távon látványos eredményeket hoznak, de a hosszabb távú növekedést inkább az emberi tőkébe és a K+F-be való befektetések biztosítják. Harmadrészt kiemelték a források felhasználásának minőségi oldalát, az intézményi kapacitások, az átláthatóság és az eredményesség fontosságát.

Végül Magyarország számára ebből azt a fájdalmas következtetést lehet levonni, hogyha az Európai Bizottság számításai helytállók, akkor jelentős növekedési veszteséget okozhat az, hogy a 2021-2027-es ciklus forrás nagyjából feléhez még mindig nem férünk hozzá a jogállamisági viták miatt.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az Európai Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.
Holdblog

Végre egy komoly grafikon

Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

KECSKEMÉT - Finanszírozás a gyakorlatban

KECSKEMÉT - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. szeptember 22.

Portfolio Property Investment Forum 2025

2025. szeptember 23.

SOPRON - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. szeptember 23.

MISKOLC - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. szeptember 24.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

Ez is érdekelhet