
A soproni alagút építési munkálatai bányászati módszerrel 2020. október 26-a után kezdődtek. A várható talajszerkezet az érintett területen változó összetételű, a mérnökgeológiai besorolása tekintetében széles skálán mozgott. A nemzetközi viszonylatban is tapasztalt hasonló talajszerkezetek esetén a roskadásra hajlamos talajösszetételnél különösen nagy a rendellenes mozgások kockázata, legyen szó akár egy bármilyen nagyságú alagút beomlásáról, vagy a felszín megsüllyedéséről, esetleg a felszínen lévő építmények sérüléséről. Ezek a kockázatok azonban minimalizálhatóak gondos előkészítéssel és a megfelelő monitoring megoldások telepítésével.

A beruházó az építési folyamat részletes és folyamatos felügyeletét írta elő. A meghatározott követelmények alapján a manuális monitoring elvégzéséhez szükséges erőforrások aránytalanul nagyok lettek volna, mindamellett, hogy felügyeleti rendszerre sem volt kész megoldás.
Szükségesnek ítéltek egy szenzorfüggetlen, többfelhasználós, informatikai karbantartást nem igénylő rendszert.
“Az építkezés egyedi igényeinek kiszolgálásához egy mozgásvizsgálatokra koncentráló monitoring rendszer kifejlesztésére volt szükség, így jött létre a SURVIOT szerkezetiállapot-monitoring platform” – mondta el a Portfolio-nak Nánási Gergely.

Hagyományosan a geodéták napi két alkalommal a helyszínen végzik el a méréseket, majd az adatok a manuális rögzítést követően válnak elérhetővé. Amellett, hogy az átfutási idő jelentős, sokszor probléma a szakképzett munkaerő rendelkezésre állása is, illetve vannak olyan körülmények, amelyek jelentősen befolyásolhatják a munkájukat. Szakadó esőben, erős szélben vagy éjszaka sokkal nehezebb pontos méréseket végezni.
Ráadásul vannak olyan értékek, amiket a geodéták nem tudnak megmérni, ilyenek a rövid időn belül bekövetkező változások, gyorsulások, különböző rezgések.
A mérés folyamata mára teljes mértékben automatizálhatóvá vált, a nagyobb lefedettségnek, a szélesebb szenzorkészletnek és az állandó rendelkezésre állásnak köszönhetően pedig sokkal szélesebb körű adatmennyiséget lehet generálni, szemben a napi kétszeri manuális mérés eredményeivel. “Az automatizált monitoring rendszer hajnalban, plusz 45 és mínusz 8 fokban, de szélviharban is folyamatosan mér, az adatok pedig valós időben elérhetőek a digitális platformon a felhasználók számára” – hangsúlyozta Nánási Gergely.
Bármilyen magas- és mélyépítés monitorozható távolról
Ha a rendszer valamilyen kiugró értéket produkál, arról az előzetesen meghatározott személyeknek akár e-mail-en, vagy mobiltelefonon is tud értesítést küldeni a SURVIOT platform. Lehet, hogy csak nekimentek a mérőeszköznek, de ha valódi probléma van, akkor arra nagyon gyorsan lehet reagálni, gyors felülvizsgálattal, szakértői helyszíni szemle elrendelésével, vagy a terepen lévő mérnökök értesítésével.

A monitoring rendszer az alagútépítés során nem csak az építési helyszín biztonságát hivatott védeni, az alagút feletti felszín, a domboldal és hegyoldal felszínének stabilitását, biztonságát is figyeli. “Az építés során végig, szinte teljes monitoring szolgáltatást nyújtunk. A felszerelt szenzorokon keresztül a falazat függőleges irányú elmozdulását is figyelemmel kísértük, de a talajvízszint mérése is a feladatunk. Ez azért különösen fontos, mert ha megváltozik a vízmennyiség a szerkezet alatt lévő talajban, az szintén szerepet játszhat egy süllyedésben” – tette hozzá Buday Bence.
A rendszer nagyon hasonlít egy okosház fűtési megoldásához, ahol a helyiségek különböző pontjain lévő termosztátok egy routeren keresztül elküldik az információt a szerverközpontba, amit a felhasználó egy applikáción keresztül lát és ha szükséges, azonnal be tud avatkozni. A mérőeszközöket a projekt különböző pontjain telepítették,
a Bécsi-dombi alagút feletti területen összesen 52 felszíni pontot figyelnek műholdas GNSS (Globális Navigációs Műholdrendszer) mérések segítségével.
Az összes műszer GSM-en (Globális Mobilkommunikációs Rendszer) továbbította az adatokat a felhőbe. A rendszer gyártófüggetlen, azaz képes külső gyártótól származó, vagy a SURVIOT szakemberei által biztosított szenzort is használni.

Előfordul, hogy olyan helyen zajlanak építési projektek, ahová a hagyományos mobil internet sem ér el, ilyenkor műholdas kapcsolattal tudnak kommunikálni, vagyis gyakorlatilag bármilyen építkezésről képesek információt küldeni a felhő alapú adatközpontba. Bizonyos folyamatok monitorozására csak az építkezés ideje alatt van szükség, de egy alagút esetén a későbbi üzemeltetés során is szükséges. Az építkezések befejeztével egyre többször van arra igény, hogy folytatódjon a monitorozás.
Az európai hidak és alagutak jelentős része már túllépte az élettartamát
Európában a közlekedési infrastruktúra jelentősen el van öregedve, ezen belül is az alagutak és hidak jelentik a legérzékenyebb területet. Mivel a hidak mintegy fele már meghaladta a tervezett élettartamát, az egyes országok komoly erőfeszítések és költségek árán próbálják tartani a lépést a felújítási igényekkel.
“Ha ezeket az infrastruktúrákat monitorozzuk, akkor az üzemeltető vagy fenntartó pontos képet kap arról, hogy hol is tart az adott építmény romlása, milyen az állapota, mikor lesz tényleg halaszthatatlan a felújítás. Ez a fajta nyomonkövetés mind biztonsági, mind pedig gazdasági szempontból komoly értéket teremt” – mondta Nánási Gergely.

Az egyre szélsőségesebb időjárási körülményekhez való alkalmazkodás szintén sok kihívást jelent, hiszen a több évtizeddel ezelőtt megtervezett hidak esetén nem feltétlenül kalkuláltak például olyan mértékű alakváltozással, amelyet az extrém hőmérséklet ingadozás okoz. “Jelentősen lerövidítheti egy építmény élettartamát, ha nem tudunk semmit a szerkezeti állapotáról. Az ilyen jellegű kilengéseknek és nem tervezett terheléseknek be kellene épülniük abba a programba, ami az időszakos karbantartást szabályozza” – emelte ki Buday Bence.
Ugyan vannak már kezdeményezések, de jelenleg még nincs egységes európai szabályozás, ezért országonként jelentősen változó, hogy milyen mértékben kezdődött meg a közlekedési infrastruktúra monitorozása, de a 2018-as genovai tragédia után, amely során összeomlott a város felett húzódó Polcevera-viadukt (Ponte Morandi-híd) az A10-es autópályán, például egész Olaszországban elrendelték a hidakon a monitoring megoldások utólagos felszerelését. Nánási Gergely szerint egyértelműen terjed ezeknek a technológiának a használata, “megvan ezzel kapcsolatban az egyetértés a szakma és a döntéshozók között, viszont az építőipari digitalizáció sebessége még messze nincs a kívánt szinten. Mi ez ellen is szeretnénk tenni a SURVIOT-tal.”
Címlapkép és fotók: SURVIOT
A cikk megjelenését a SURVIOT támogatta.
A legnagyobb dróneső hullott Ukrajnára, kiderült a következő nagy megbeszélés időpontja - Háborús híreink vasárnap
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.
A háború legnagyobb dróntámadását indította Oroszország Ukrajna ellen a "béketárgyalások" után
Egész éjjel szóltak a szirénák Kijev térségében, halálos áldozat is van.
Hiába az ígéretek, újra a járvány előtti szinten szennyez a légi közlekedés
Nem csak a CO2 okoz gondot.
Melyik hozza el az áttörést: elektromos autó vagy közösségi közlekedés?
Mi a legjobb irány a közlekedés zöldítésében?
Stipsicz András matematikus nyerte az idei Bolyai-díjat
A friss díja kapcsán beszélgettünk vele számos témáról.
Részben visszacsinálják a Brexitet a britek, hétfőn jön a bejelentés
Fontos találkozóra kerül sor Londonban, néhány információ már kiderült.
Abszolút támogatásáról biztosította Ukrajnát az új kanadai miniszterelnök
A pápa beiktatási miséjére készülve hangzott el a kulcsmondat.
Idegesek a befektetők Amerika leminősítése miatt, fenntarthatatlan pályán robog az ország
Árgus szemekkel figyelik a piacok, hogy mi lesz a „nagy csodálatos törvényből” Washingtonban.
Követett részvények - 2025. május
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Vagyonmegosztás 2025 - tények tévhitek
A házasság felbomlása után a vagyonmegosztás nem csak jogi, hanem érzelmi kihívás is. A családjogi kérdések területén a legtöbb félreértés ezen a területen alakult ki. Dr. Bagi Éva csal
Kevesebb gyerekkel is, többel is élni fog az emberiség
A mai fiúk tényleg cukik (they are so cute!), minden érdekli őket, de valójában semmi se. Legkevésbé, hogy feleségük és családjuk legyen. Félszegek, rettegnek, hogy...
The post Kevesebb gyerek
A nagyvállalatok árnyoldala: fenntarthatóság vagy megtévesztés?
Szabályozó előírás, fogyasztói elvárás, marketingeszköz: a fogyasztói termékek egyre nagyobb részénél kerül elő a \"zöldítés\". De több ismert márka és nagyvállalat gyakorlatában ta
Így kerüld el a leggyakoribb hitel-elutasításokat - legális kiskapuk banki fedezetekre
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Így kerüld el a leggyakoribb hitel-elutasításokat - legális kiskapuk banki fedezetekre Miért utasítanak el a bankok? Ingatlanvásárláskor gyakori, hog
Megverik az inflációt a magyar befektetési alapok?
A kérdés és a blog témája alapján úgy tűnhet, hogy a válasz egyértelműen nem lesz. Meglepú módon jobb a helyzet, mint gondoltam, de a jó nem ilyen. Persze okozhatta ezt az utóbbi 10+ év ré
Top 10 osztalék részvény - 2025. május
Május másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, de én szabin voltam, ezért csak most csináltam meg a listát.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolat
Trump tervével Amerika sokkal többet veszít, mint amennyit nyer
Az ipari termelés önmagában nem érték, a rozsdaövezeti kétkezi munkások támogatása politikailag fontos, de gazdaságilag nem jár előnyökkel. Pedig nem kellene nagy változás, az Egyesült...


- Hatalmas adóváltozások jönnek 2026-ban, és ez még nem minden
- Véget ért az orosz-ukrán béketárgyalás: itt van minden, amit tudni lehet
- Érdekesen takarítanak meg a magyarok: olyat műveltek, mint Európában senki
- Hozzányúl a kormány a szocho-szabályokhoz
- Felszámolták az önjelölt király birodalmát Európa legerősebb országában: bilincsben vitték el I. Pétert
Ingatlanpiaci elemző
Stipsicz András matematikus nyerte az idei Bolyai-díjat
A friss díja kapcsán beszélgettünk vele számos témáról.
A Fülöp-szigeteken keresztül vezet a Gloster útja Amerikába
Szekeres Viktorral a Gloster Nyrt. alapítójával beszélgettünk
Mindenkit meglepett Kína csodacége – Mit hoz Magyarországnak a BYD?
Kilépünk az összeszerelő-üzem szerepből?
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.