Megvan, mit hoz a debreceni BMW-gyár a magyar gazdaságnak
Örüljünk
"Mindenképp örvendetes, hogy a BMW Magyarországot választotta új gyárának helyszíneként. Az egymilliárd eurós beruházásnak lesznek érzékelhető gazdasági hatásai és előnyei Magyarország számára, azonban vannak lényeges kérdések, amelyek a beruházás kapcsán felmerülnek, elsősorban a rendelkezésre álló munkaerő tekintetében" - értékelte a bejelentést lapunknak Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője.Szerinte a bejelentés azt bizonyítja, hogy a magyar gazdaság továbbra is népszerű a külföldi befektetők körében. Ezen belül mindenképpen kedvező fejlemény, hogy új név jelent meg az autógyártók szektorából, mégpedig a prémium szegmens szereplője.
Ahogyan arra a Portfolio is rámutatott cikkében, a BMW mai bejelentésével lényegében mindhárom német prémium autógyártó jelen lesz gyártási tevékenységgel Magyarországon (Audi, BMW, Mercedes).
Mivel a BMW is prémium gyártó, ezért a Magyarországon gyártott járműveket elsősorban külföldön fogja értékesíteni, ami ezáltal hazánk exportkapacitását növeli meg és javulhat a magyar export részaránya is, ahogyan felfut a termelés - folytatta a lehetséges gazdasági hatásokat a közgazdász.Egy általunk megkérdezett másik (név nélkül nyilatkozó) elemző gyors becslései szerint ha a gyár full kapacitás mellett üzemel, akkor éves szinten megközelítőleg 900 milliárd forintos árbevételt érhet el.
Mivel a hazai autógyártásban viszonylag alacsony a hozzáadott érték mértéke, ezért ez 250 milliárd forinttal emelheti a GDP szintjét, vagyis ez a GDP 0,5%-ának megfelelő hatással ér fel.
Kiszolgáltatottabbak leszünk?
Ennek kapcsán azonban egy veszélyforrásra is felhívta a figyelmet Virovácz. Jelenleg a magyar export egyharmada kapcsolható a járműgyártáshoz. A mostani bejelentés hatására viszont ez az arány akár 40%-ra is emelkedhet. Ez pedig rámutat arra a kockázatra, hogy a magyar gazdaság mennyire függ egyetlen szektor teljesítményétől. A tervezett beruházással tovább növekszik a magyar gazdaság kitettsége a nemzetközi gazdasági ciklusokra, az autópiac ugyanis érzékenyen reagál egy esetleges globális gazdasági lassulásra.Virovácz Péter szerint amellett, hogy a beruházás fontos és kedvező fejlemény, növeli a magyar gazdaság egyoldalúságát. Árnyalhatja ugyanakkor ezt a hatást, hogy nem csak hagyományos, hanem elektromos autókat is fognak gyártani Debrecenben a mostani bejelentés szerint. A külügyminiszter keddi bejelentése szerint a modern technológiának köszönhetően ugyanazon a gyártósoron fogják az elektromos és a hagyományos autókat is gyártani.
Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy ennek következtében óriási tudástranszfer kerül az országba, de fontos lépést jelent a magyar autóipar diverfizikációja szempontjából.
A járműipar meghatározó súlyát támasztja alá, hogy a feldolgozóipar termelésén belül már 30%-nál van a szektor aránya.
"Szintén pozitív fejlemény a német autógyártó helyszínválasztása, vagyis, hogy hajlandó volt a keleti országrészbe telepíteni gyártását. A BMW ezzel egy légüres térbe érkezik, a környéken nem található semmilyen klaszter, ezzel földrajzilag képes lehet kiegyensúlyozni a torz magyar ipari szegmenst" - magyarázta a szakértő. Az elemző itt felidézte, hogy korábban az Audi beruházása Győr városára, valamint a Mercedes választása Kecskemét városára komoly hatást gyakorolt, a foglalkoztatás, az oktatás, valamint a térség vonzereje szempontjából.
Egy ilyen beruházás kitörési pont lehet a térség számára
- mutatott rá.A legnagyobb kérdés
A legnagyobb kérdőjel, ami a beruházást övezi, az a felveni tervezett munkaerő. A mostani bejelentés szerint induláskor 1000 dolgozóval számol a gyártó, kérdés, hogy a mostani munkaerőhiányos helyzetben hogyan és hol találják meg őket. "Nyilván az ország keleti részében a tartalékok szempontjából kedvezőbb a helyzet, azonban a képzettség struktúrája rossz, mérnököket nagyon nehezen fognak találni" - mondta az elemző.A Portfolio rendszeresen foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy a munkaerő-tartalék szempontjából mely térségek állnak jobban. És vizsgálódásaink is alátámasztják a BMW döntését, ugyanis a hét magyarországi (NUTS-2) régió közül az (Debrecent is magában foglaló) észak-alföldi régióban áll rendelkezésre a legmagasabb munkaerő-tartalék, (tavaly év végi állapotok szerint) közel 150 ezer fő. De a közelben lévő észak-magyarországi régió is logikus munkaerőpiaci bázis lehet, ugyanis itt is 125 ezer hipotetikusan szóba jöhető fő áll vethető be. Fontos megjegyezni, hogy a rendelkezésre álló tartalék esetében komoly gondok lehetnek a képzettséggel és így a foglalkoztathatósággal. Könnyen lehet, hogy a versenyképes és magasabb fizetéssel a kisebb (és feltehetőleg alacsonyabb termelékenységű) magyar cégektől csábítja el a szakképzett munkaerőt.

"Komoly akadálya lehet a projekt előrehaladásának a megfelelő munkaerő megtalálása, de a német gyártó biztosan nem véletlenül döntött a térség mellett" - tette hozzá a szakértő, aki három lehetőséget vázolt erre vonatkozóan:
- az előzetes felmérés alapján meggyőződtek arról, hogy valóban rendelkezésre áll a térségben a megfelelő munkaerő, vagy
- az ország keleti szomszédaitól szipkáz el munkaerőt, vagy
- versenyképes bérezési struktúrával az országon belül csábít magához alkalmazottakat más cégektől, gyártóktól.
Az 1000 emberre vonatkozó kezdeti terv valószínűleg azzal függ össze, hogy a BMW kezdetben egy műszakos termelést fog folytatni, majd a kereslet felfutásával párhuzamosan futtathatja fel a termelést. Ebben az esetben 2-2,5-szer nagyobb munkaerőállomány is elképzelhető.
A legutolsó adatok szerint Magyarországon közel 177 ezren dolgoztak a járműgyártás területén, ami a feldolgozóiparon belül a legmagasabb.

Érdemes itt megjegyezni, hogy szinte napra pontosan két évvel ezelőtt jelentette be a Mercedes a legutóbbi gyárépítését Kecskeméten. Az akkori hírek szerint szintén 1 milliárd eurós beruházás után szintén 150 ezer autót gyártanának az üzemben, viszont 2500 emberrel. Ennek kapcsán Virovácz Péter úgy fogalmazott, hogy nem kizárt, hogy a BMW új gyára modernebb lesz és kevésbé élőmunka-igényes, de a túlnyomóan robotizált gyárakat nem hoznák valószínűleg Magyarországra, hanem azokat megtartanák Németországban.
Ezért a közgazdász azt valószínűsíti, hogy az új debreceni gyárban is az élőmunkán lesz a hangsúly a termelés során.
A Portfolio több cikkében is rendszeresen foglalkozott a Magyarországon tomboló munkaerőhiánnyal. Legutóbb alig egy hónappal ezelőtt írtuk meg az autóipar kapcsán, hogy a további bővülésnek gátat szabhat az állandósuló munkaerőhiány. A PwC felmérése szerint a rendelkezésre álló új szakképzett munkaerő hiánya a cégek növekedési kilátásaira is közvetlen hatással van, negyedük arról számolt be, hogy létszámgondok miatt utasított már vissza megbízást.A Portfolio saját körképe szerint a munkaerőhiány a feldolgozóiparban korlátozza a termelés növekedését. A szektorok közül az Eurostat felmérése szerint a feldolgozóipar küzd a legnagyobb problémával. Itt a cégek 80-90%-a mondja azt, hogy a munkaerőhiány a legnagyobb korlátja a termelés növekedésének. A statisztikai hivatal mérése szerint 24 ezer munkavállaló hiányzik a szektorból, ugyanakkor figyelembe véve a vállalati felméréseket, és azt, hogy a legtöbb embert foglalkoztató szektorról van szó, a leginkább óvatos becslés szerint is 100 ezer fő hiányozhat. A reálisabb kalkuláció szerint akár 200 ezer munkavállalót is fel tudna szívni a feldolgozóipar. A mostani bejelentés nemcsak a járműgyártásban, hanem a teljes feldolgozóipari spektrumban hozhat felfordulást és csak tovább fokozza a munkaerőpiaci feszültségeket.

A legjobbkor érkezik - Mennyit adhat a magyar gazdaságnak?
A beruházás a következő év második felében indulhat el, ami azért fontos időzítés, mert akkorra már kifut az uniós források hatása, amely jelenleg pörgeti a magyarországi beruházásokat - emelte ki Virovácz Péter.Ez a beruházás a beruházások oldaláról valamelyest képes lehet ellensúlyozni az uniós források kiesésének negatív hatását - hívta fel a figyelmet az elemző.
2019-ben a beruházás előkészítése a készletfelhalmozás oldalán jelenik meg a GDP-ben, majd az aktiválás után megjelenik beruházásként a statisztikában. Ez utóbbi 2020-ban várható.
Arra is kitért, hogy ez a beruházás önmagában nem csodaszer, nem képes teljesen ellensúlyozni a beruházási ráta várhatóan csökkenő trendjét. Pedig a beruházási ráta lényeges a jövőbeni növekedés szempontjából is, ugyanis a beruházási ráta 1 százalékpontos emelkedése 0,2 százalékponttal emeli meg a potenciális növekedést.
Egy másik elemző szerint az egymilliárd eurós beruházás (a korábbi Mercedes-gyár adataiból és hatásából kiindulva) megközelítőleg 100 milliárd forintos GDP-többlettel járhat a beruházás időszaka alatt. Ez 0,2%-os GDP-többletet jelent.
Vagyis a jelenlegi GDP-összeghez képest a következő négy évben, vagy az építkezés és a termelés beindulása, felfutása időzítésétől függően az új gyár 0,1%, majd 0,2%, 0,2% és újabb 0,2% többletet eredményezhet a magyar gazdaság teljesítményében.
Mekkora a beruházás?
Legutóbb két évvel ezelőtt a Mercedes jelentett be új üzemépítést. Az ottani kapacitás a jelenlegi 200 ezer autóról ennek hatására további 150 ezer autóval bővülhet. Az állam akkor 12,6 milliárd forintos támogatásról is döntött a projekthez.Ehhez képest a beruházás méretében hasonló lesz a BMW most bejelentett fejlesztése, ezúttal az állami támogatás mértékét nem részletezte a külgazdasági miniszter.
A BMW 150 ezer darabos gyártási tervét érdemes összevetni az Audi tavalyi számaival. Győrben közel 106 ezer autó készült el (az 1,965 millió motor mellett). A társaság épp a múlt héten jelentette be, hogy hivatalosan is elindult az elektromos motorok sorozatgyártása.
A BMW láthatatlan gyára Salgó András, a BMW Group Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója az MTI érdeklődésére azt mondta, a debreceni gyárban belső égésű és elektromos/plugin hibrid modellek is készülhetnek majd, akár egyazon gyártósoron. Pontos típusokat nem mondott, hiszen a gyár építése várhatóan 2019 második felében kezdődik, de közölte: a globális piacra fognak autót gyártani Magyarországon. Kiemelte, hogy a BMW-csoportnak kiterjedt beszállítói hálózata van Magyarországon, ezt az elmúlt években következetesen "láthatatlan gyárnak" nevezték. A kapcsolat ezekkel a cégekkel természetesen megmarad, hiszen a debreceni döntés mellett szólt az is, hogy a beszállítói kör egy része ebben az országrészben található - hangsúlyozta Salgó András. A kommunikációs igazgató nem részletezte, hogy jelenleg összesen hány magyarországi cég tartozik ebbe a beszállítói körbe, de egy 2013-as sajtóúton több mint 50 cégről beszéltek, és további több mint 40-et neveztek potenciális beszállítói partnernek. A beszállítói körben van például az az 1993-ban alapított békéscsabai Csaba Metál Zrt., ahol egyebek között a BMW i3-as elektromos autójához gyártanak alumínium váltóházat. A cég 2013-ban összesen 190 ezer darabra kapott megrendelést, ezt a mennyiséget a tervek szerint 7 év alatt kell legyártaniuk. A BMW egy másik hazai beszállítója a német tulajdonú egri ZF Lenksysteme Hungária Kft., amely kormányzástechnikai berendezéseket és más alkatrészeket készít személy- és haszonjárművekbe.
Videóban is összefoglaltuk, mit jelent a beruházás Magyarországnak:
Minden cikkünk a BMW keddi bejelentéséről és annak várható hatásáról:
Extrém súlyos aszály tombol Magyarországon, elkeserítő térképek érkeztek
Ilyen nagy területen, ekkora mértékű szárazság 2022 augusztusában sem volt.
Forradalmi változás az időjárás-előrejelzésben: 20%-kal pontosabb lett a prognózis
És ezredannyi energiát fogyaszt.
Fegyvert küld Ukrajnának Donald Trump, támadás érte Moszkvát - Híreink az orosz-ukrán háborúról kedden percről percre
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború eseményeivel.
Megerősítette az európai hatalom: szörnyű parancsot adtak ki Putyin tábornokai
Itt van az újabb eszkalációs lépés.
Megtámadta Moszkvát az ukrán hadsereg: óriási kudarcot vallott az orosz légvédelem?
Hatalmas robbanás rázta meg Krasznozavodszkot.
Bejelentette Donald Trump az eddigi legnagyobb fordulatot: fegyvereket küld Ukrajnának az elnök
"Meg kell tudni védeniük magukat."
Itt a hadüzenet Donald Trumpnak: Elon Musk embert küldene a Marsra, de ez a vállalása még annál is keményebb
Nagy fába vágta a fejszéjét.
Eladni sem tudják a magyar Revolut-ügyfelek a kriptodevizáikat
Új tájékoztatást küldött az ügyfeleknek a neobank.
Jogszerű lesz-e, ha tényleg teljesen automatizáltan bírságolják meg a Pride résztvevőit?
A június 28-án lezajlott rendezvény kapcsán már számos jogi kérdés felmerült, így - többek között - az arcfelismerő technológia alkalmazásával összefüggésben (lásd erről a korábbi po
A hosszú spanyol éjszaka tanulságai - eljött az aksik ideje
Néha 5-6 éves megtérülési időről is lehet hallani az akkumulátoros energiatárolók piacán, a következő 5 évben megnégyszereződhet a tárolók összkapacitása. Viszont olyan elánnal növeks
Hogyan válassz megbízható kivitelezőt otthonfelújításhoz?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Hogyan válassz megbízható kivitelezőt otthonfelújításhoz? A felújítási támogatások igénybevételénél az egyik legnagyobb félelem a kivitelező
Németország hűti legjobban a világot
Évi 201 ezer tonna fagyi külföldre - ezzel Németország messze a világ legnagyobb exportőre volt 2023-ban, a fagyi őshazájának tartott Olaszország a kanyarban sincs. Persze...
The post Németorsz
Én parkolnék, de nem tudok
Mi egy parkolóhely értéke? És a lakhelyé? Lehet érzelemmentesen dönteni? Ki mellé áll a közgazdaságtan? Balásy Zsolt a fokozódó világban a fokozódó urbanizációs helyzettel foglalkozik.
Értékpapír és állampapír öröklése
A pénzügyi tudatosság nem áll meg a befektetéseknél - az öröklés kérdésköre legalább ennyire fontos. Különösen igaz ez a bank- és értékpapírszámlákon elhelyezett pénzeszközök, ért
VIDEÓ! Miből látszik, hogy egy privát bankár profi a szakmájában?
Tegyük fel, hogy most ülsz le először tárgyalni a privát bankároddal. Befektetőként ilyenkor az a legfontosabb kérdés, hogy vajon rendelkezik-e azokkal a szakmai kompetenciákkal, amik szüksé
Az elektronikai hulladék globális problémája
Az elektronikai hulladék világszerte az egyik leggyorsabban növekvő hulladéktípus. 2022-ben 62 millió tonna e-hulladék keletkezett globálisan, és becslések szerint 2030-r

Több ezer cég váltott digitális bankolásra a BinX-szel (x)
Mobilról igényelhető hitelkártyát kínál a Gránit Bank (x)

- Végzetes háború törhet ki az USA és Kína között - Pillanatokon belül hatalmas fordulatra lesz szükség Magyarországon
- Bármelyik pillanatban elsöprő támadást indíthat a nagyhatalom – Nyakunkon az újabb pusztító háború?
- Mit hozhat a lakáspiacon az első vásárlók 3%-os lakáshitele?
- Kényszerszövetségesével bukhat Magyarország, Ursula von der Leyen megtalálta a kiskaput
- Kinőtt Európában egy új gazdasági nagyhatalom, az EU is megnyitja a pénzcsapot
Nagy árat fizetünk a kiköltekezésért: már látszik a csúnya elcsúszás
Sötét felhők a költségvetés felett.
El kell fogadni: ez már nem az a klíma, amire a világunk épült
Az éghajlatváltozás lehet az, ami átbillenti a növekedést a recesszióba.
Megjöttek a részletek – Megmozgathatja a lakáspiacot a kormány új kedvezménye?
Szinte bárhol és szinte bárki igénybe veheti majd.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez
Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.