mezőgazdaság traktor
KRTK blog

Mit tettek a gazdák a pandémia alatt?

Fertő Imre, KRTK
A koronavírus-járvány jelentős kihívások elé állította a gazdákat. Noha a termékeik iránti kereslet növekedett, az értékesítési csatornák egy része a járvány első hulláma alatt nem működött. Kutatásunkban négy európai országban (Észtország, Magyarország, Portugália, Románia) azt vizsgáltuk, hogy a termék- és marketingcsatornák diverzifikációja mennyiben járult hozzá a mezőgazdasági kistermelők gazdasági sikeréhez.

A mezőgazdaságban a diverzifikáció okai összetettek. Egyrészt, hagyományosan nagy jelentősége van a természeti és piaci kockázatok menedzselésének. A diverzifikáció az egyik klasszikus kockázatkezelési stratégia  – és különösen a kisléptékben termelő gazdákra igaz ez a megállapítás. Másrészt, a választékgazdaságosság fontos jellemzője bizonyos agrár ágazatoknak. A választékgazdaságosság lényege, hogy amikor növelik a termékek skáláját. a termelési költségek csökkennek. Ilyen hatás akkor fordulhat elő, ha azonos összetevőket, ugyanazokat a berendezéseket és ugyanazon munkaerőt lehet használni több fajta termék előállításához (klasszikus példák az ikertermékek mint a tojás és a baromfi, a birkahús és a gyapjú, a tej és a hús). A diverzifikáció és az ikertermékek termelése segíthet a munkaerőigény csúcspontjainak kezelésében, és az egyéb erőforrások hatékony kihasználásában, ami összességében növelheti a gazdaság termelékenységét. A diverzifikáció a fenntarthatóság növelésének eszköze lehet többnyire gazdasági és társadalmi szempontból. Végezetül, az értékesítési csatornák diverzifikálása olyan gazdasági előnyöket teremthet, mint a különböző piacokhoz való hozzáférés, az árprémiumok elérése, a marketingkockázatok mérséklése, a különböző piaci rések kihasználása, a mezőgazdasági termelés szezonalitásának és a termékminőség változékonyságának jobb menedzselése.

A kutatás középpontjában álló gazdaságok kis mérete miatt felmerülhet a kérdés, hogy ezek a vállalkozások profitálhatnak-e a specializációból, a technológiai hatékonyságból és a méret gazdaságosságból, vagy ehelyett a diverzifikáció, a reziliencia és a választékgazdaságosság az ígéretesebb stratégia. A specializáció és a diverzifikáció közötti választás nagy mértékben függhet a gazdaságok méretétől. A nagy és nagyon nagy gazdaságok  a méretgazdaságosság elérése érdekében általában specializálódnak és intenzifikálják termelésüket, míg a diverzifikáció inkább a kisebb vállalkozások stratégiája. Ez utóbbi tendencia jellemző a biogazdaságokra, míg a hagyományos technológiával termelő nagy és specializált farmok inkább a globális élelmiszerláncokba kapcsolódnak be. Ez alól azonban számos kivételt találhatunk. Például a nagyobb gazdaságok diverzifikáltabbak Norvégiában, Ausztriában és Hollandiában, míg a kisméretű rizstenyésztők Koreában a helyi társadalmi, politikai, gazdasági és környezeti jellemzőknek köszönhetően rendkívül specializálódtak. Sőt, egyes tanulmányok szerint a diverzifikáció növekedhet a gazdaság méretével, mivel a nagyobb gazdaságok az erőforrásaikkal hatékonyabban gazdálkodnak. Összefoglalva: a gazdaság méretének hatása a specializáció szintjére/a diverzifikációra sem elméletileg és empirikusan sem egyértelmű.

Elemzésünk egyik érdekességét az adja, hogy a vizsgálatba bevont országok mezőgazdasági szerkezete jelentősen eltér egymástól. Míg Észtország, Magyarország és Románia esetében a farmok 20 százaléka adja a gazdasági kibocsátás 80 százalékát, addig Portugáliában a farmok 40 százaléka szolgáltatja a kibocsátás a 90 százalékát. Míg Portugáliában a családi gazdaságoknak van jelentős szerepe, addig a másik három országban – a szocialista múltból is fakadóan – a mezőgazdasági kibocsátásban a kommercializált nagyüzemek a meghatározók.

A diverzifikáció jelentősége a COVID járvány első hullámában

Eredményeink szerint a járvány első hulláma alatt a gazdálkodók mintegy 26 százalékának sikerült növelnie az eladásait, bár országonként jelentősek eltérések voltak tapasztalhatók. Míg Magyarországon a felmérésben résztvevő gazdák durván 10 százaléka tudta csak az értékesítését növelni, addig Romániában ez az arány 40 százalék volt. Az értékesítésben a gyümölcsök és zöldségek voltak messze a legnépszerűbb termékek. A tipikus gazda a mintánkban átlagosan 3-4 értékesítési csatornát használt és 2 termékcsoporttal foglalkozott. Az országok közötti különbségeket mutatja a következő két ábra.

Az 1. ábra annak a gyakoriságát mutatja, hogy a termelők hány közvetlen értékesítési csatornát használtak a COVID előtti időszakban. A megkérdezettek s felmérésben összesen 12 különböző értékesítési csatornát jelölhettek meg. Ezért a válaszok értéke 0 (előnyös a hosszú elosztási lánc) és 12 (az összes közvetlen csatornát széles körben használják), között volt országonként. A piaci kapcsolatok elérhetősége a kisgazdaságok kontextusában (azaz a közvetlen értékesítés) fontos tényező az élelmiszerek elérhetőségében az európai régiókban, még az EU- n kívül is. Az országok többségében a termelők általában egy-két  vagy két-három értékesítési csatornát használtak a járvány előtt. Ez alól jól láthatóan Románia a kivétel, ahol a termelők sokféle csatornán keresztül értékesítik termékeiket.

A felmérésben összesen 9 nagy termékcsoportot jelölhettek meg a termelők. A 2. ábra a termékek diverzifikálását szemlélteti. Láthatjuk, hogy termék diverzifikáció esetében az országok sokkal homogénebbek voltak, a gazdák többsége egy vagy két termékcsoporttal foglalkozott. Ez esetben is Románia a kivétel, ahol a diverzifikáció szintje magasabb.

Az egyes értékesítési csatornák jelentősége országonként változott, de közülük a közvetlen termelői értékesítés az első hullám előtt és alatt is az egyik legfontosabb volt. Ugyanakkor az online forrásokon és a házhozszállításon alapuló csatornák jelentősége megnőtt.

A kistermelők gazdasági sikere szempontjából a méretgazdaságosság kevésbé fontos tényezőnek tűnik, ellentétben a választékgazdaságosságból származó előnyökkel. Számításaink azt mutatják, hogy a diverzifikáció, mint stratégia kifizetődő, mind a marketingcsatornák mind a termékkategóriák tekintetében. Úgy tűnik azonban, hogy ez a hatás nem lineáris; a diverzifikáció kezdeti előnye eltűnik, – átmenetileg (a termékek esetében), vagy tartósan (a marketingcsatornák esetében). Más szavakkal, a csatorna-diverzifikáció köztes szintje sikeres stratégiának tűnt, míg a termékdiverzifikáció esetében, a diverzifikáció alacsonyabb és magasabb szintjei is kifizetődők voltak. A kistermelőknek jellemzően egyszerre több szerepet kell ellátni, ezért gondosan kell mérlegelniük, hogy hány értékesítési csatornát használnak, figyelembe kell venniük az ezekre a tevékenységekre fordítható korlátos idejüket és emberi erőforrásaikat.

Némi diverzifikáció növeli az esélyt arra, hogy olyan termékeket értékesítsenek, amelyeknél a kereslet tartósan fennmarad, vagy olyan értékesítési módot alkalmaznak, amely a változó helyzetben is sikeres. Az eredmények továbbá arra utalnak, hogy a romlandó termékek házhozszállítása és online értékesítése kevésbé volt sikeres. Ez utóbbi sikertelenség oka a szállítási infrastruktúra specifikusabb formáinak igénybevételében keresendő.

A cikk alapjául szolgáló kutatás a következő cikkben jelent meg: Benedek, Z., Fertő, I., Galamba Marreiros, C., Aguiar, P. M. D., Pocol, C. B., Čechura, L., Põder, A ; Pääso, P ; & Bakucs, Z. (2021). Farm diversification as a potential success factor for small-scale farmers constrained by COVID-related lockdown. Contributions from a survey conducted in four European countries during the first wave of COVID-19. PloS one, 16(5), e0251715. https://doi.org/10.1371%2Fjournal.pone.0251715

A szerző a KRTK Regionális Kutatások Intézetének kutatója.

Címlapkép: Getty Images

montenegro
adobevallas adozás
GettyImages-1211246441 (3)
predator drone hellfire rakéta bombázás légi támogatás
faanyag építkezés
gyerekek_shutter

Kiszámoló Zöld lakáshitel

Az MNB októbertől úgynevezett zöld lakáshitelt vezet be 200 milliárd forint kerettel, 25 évig fix, maximum 2,5%-os...

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Melyek a leginkább izgalmas és ígéretes részvények?
Könyv
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2021.09.07
Sustainable World 2021
2021.09.21
Hiventures - Portfolio Vállalati Tőkefinanszírozás 2021
2021.09.08
Business and Finance Summit 2021 - CFO of the year
2021.09.15
Property Investment Forum 2021
olimpia úszás verseny érem