Itt egy kutatás, amelyről minden munkaadónak tudnia kell: így motiválhatják a dolgozókat
KRTK blog

Itt egy kutatás, amelyről minden munkaadónak tudnia kell: így motiválhatják a dolgozókat

Lovász Anna, KRTK, University of Washington
|
Boldmaa Bat-Erdene, ELTE
|
Ewa Cukrowska-Torzewska, University of Warsaw
|
Rigó Mariann, University of Düsseldorf, Medical Faculty
|
Szabó-Morvai Ágnes, KRTK, Debreceni Egyetem
Vajon mi történik, ha egy online játékban biztatjuk, dicsérjük vagy piszkáljuk az embereket? És jobb teljesítményt érnek-e el, ha megmutatjuk nekik a top10 eredményt? Kutatásunk során egy kísérletben online játékot játszottak a résztvevőink, és meglepő eredményre jutottunk. Kiderült, hogy mi a legjobb kombináció ahhoz, hogy mindenki kihozza magából a maximumot.
krtk blog

A HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont blogja.

Az oktatásban, és még inkább a munkaerőpiacon jelentős nemek közti egyenlőtlenségeket figyelhetünk meg. A bérek alakulása, a foglalkozások megoszlása és a vezető beosztásban lévők aránya is jelentős eltéréseket mutat. Ennek sokféle intézményi és társadalmi oka lehet, de az tagadhatatlan, hogy az egyenlőtlenségek egy része a nemek pszichológiai eltéréseiből fakad.

Ezek közül is kiemelkedik az a tény, hogy míg a férfiak nagyrészt örömüket lelik a versenyben, a nők közül sokkal kevesebben mennek bele versengő helyzetekbe

(persze mindenhol akadnak kivételek). Sok kutatás mutatta ki, hogy egy nem versengő helyzetben a férfiakhoz hasonlóan jól teljesítő nő versenyhelyzetben rendre rosszabbul teljesít, míg a férfiak motivációját és teljesítményét fokozza a versengés.

A versenytől való ódzkodás jelentősen hozzájárulhat a munkaerőpiacon tapasztalható egyenlőtlenségekhez. A nők például ritkábban választanak olyan szakmát, amelyben nagy a verseny a jó álláshelyekért, vagy pozíciókért. Nem mellesleg, ezek a versengőbb szakmák általában magasabb bért is fizetnek. Vagy egy munkahelyen a nők ritkábban versengenek az előléptetésért. De hát a munkahelyek már csak ilyenek, nem igaz?

Azonban feltehetnénk a kérdést, hogy mit veszít a munkahely azáltal, hogy tehetséges nőket veszít el, vagy hagy alacsonyabb pozíciókban, csak azért, mert a nők kevésbé versengőek. Rossz-e egy vállalat számára, ha kevésbé tehetséges, ámde a versenyhelyzeteket jobban kedvelő embert nevez ki? Ugyanez a kérdés akkor is érvényes, ha kevésbé versengő, de tehetséges férfiakról beszélünk. Mit tehetne egy vállalat annak érdekében, hogy ne feltétlenül a versengő, hanem a tehetséges alkalmazottak jussanak magasabbra a ranglétrán?

A Journal of Behavioral and Experimental Economics folyóirat 2022-ben publikálta azt a tanulmányunkat, amelyben megvizsgáltuk ezt a kérdést. Egy egyszerű, 2 perces online játékban az volt a résztvevők feladata, hogy a megadott alakzatokat minél hamarabb megtalálják és rájuk kattintsanak a sokféle, mozgásban lévő alakzat között. Aztán néha a cél alakzat megváltozott, és a kavalkádban ezt is meg kellett találni.

A résztvevőket véletlenszerűen különféle csoportokba osztottuk, és bizonyos időnként előre programozott üzeneteket küldtünk nekik a képernyőre. Aki az alap csoportba került, az semmilyen szöveges üzenetet nem kapott, csak néha kiírtuk neki, hogy épp hány pontja van. A résztvevők egy része biztató, mások dicsérő, és megint mások kötekedő üzeneteket kaptak, de mindenki csak egyfélét. A biztató üzenetek a teljesítménytől függetlenül támogató hozzáállást fejeztek ki, pl. „Csak így tovább!”. A dicsérő üzeneteket bizonyos teljesítmény után lehetett megkapni, pl. „Ügyes voltál!”. A piszkálódó üzenetek negatívan értékelték a résztvevő teljesítményét, pl. „Alszol, vagy mi?”.

Mindezek mellett mindenkit besoroltunk a „versengő”  vagy a „nem versengő” kategóriába. A Versengő csoportba került játékosoknak a játék elején megmutattuk a játék ranglistáját (Top 10), vagyis egyértelművé tettük, hogy az eredményeik össze lesznek hasonlítva a többi játékos eredményeivel. Ezzel kialakítottuk a kísérletet, amiben már csak meg kellett figyelnünk, hogy melyik csoport résztvevői érnek el jobb eredményeket.

Arra számíthattunk, hogy a versengő környezetben eltérő lesz az üzeneteink hatása, és ezt az is befolyásolja, hogy a játékosnak milyen a személyisége, esetleg neme, valamint, hogy mennyire érzi otthon magát ezekben a játékokban, esetleg, hogy mennyi idős. Ezeket a tényezőket mind figyelembe vettük az eredmények értékelésekor. A teljesítmény mérését sokféleképp elképzelhetjük: például, hogy valaki hány pontot ér el egy játék alkalmával, vagy hogy hányszor játszik újra. De akár az is érdekes lehet, hogy milyen gyakran kattint, vagy milyen sokszor véti el a célt.

A kísérletsorozatban összesen több mint 5000 játékos több mint 9000 játszmát játszott le. Voltak, akik csak egyszer, de voltak, akik sokszor próbálták a játékot, ez rájuk volt bízva. A kísérlet teljesen önkéntes alapon, pénzbeli díjazás nélkül, kizárólag arra alapozva zajlott, hogy élvezetes ezt a játékot játszani (legalább egyszer).

Az eredmények azt mutatták, hogy a nem versengő csoportban, amelyikben semmilyen visszajelzést nem kaptak, a nők valamivel jobb eredményt, több pontot értek el.

Ez önmagában nem nagyon érdekes eredmény, lehet, hogy csak annyit mutat, hogy a mintánkban szereplő nők jobban szeretik az ilyesfajta játékokat. Viszont összehasonlítási alapnak megteszi.

A másik csoportban, amelyikben nem kaptak visszajelzést, ám versengő feltételek közepette játszottak a résztvevők,  a nők előnye eltűnt, mert a férfiak több pontot értek el. Ez egybecseng azzal, hogy versenyhelyzetben a nők rosszabbul teljesítenek a férfiakhoz képest. Úgy is mondhatjuk, hogy a jobb képességű (vagy lelkesebb) nők előnye versenyhelyzetben már nem volt érzékelhető, például azért, mert a férfiakat annyira lázba hozhatta a verseny. Tehát a kísérletekben viszontláttuk a szakirodalomban már régebben megfigyelt jelenséget.

Ennél sokkal érdekesebb, és újdonság erejű volt az a megfigyelés, amit az üzenetekkel kapcsolatban láttunk. Azokban a versengő csoportokban, ahol biztató üzeneteket küldtünk a játékosoknak, mind a férfiak, mind a nők pontszámai jelentősen emelkedtek az alap csoporthoz képest. Olyannyira, hogy az alap csoportban (a nők javára) megfigyelt eredeti különbség meg is maradt. A versenyhelyzetben küldött dicsérő üzenetek a biztatáshoz hasonló, de kisebb mértékű eredményt hoztak. Ezzel szemben a versenyhelyzetben kötekedő üzenetekkel traktált játékosok az alap csoporthoz nagyon hasonló eredményeket értek el, vagyis sem a férfiak, sem a nők teljesítménye nem lett magasabb.

Mit tanultunk ebből a kísérletből? A vállalatok nagyon helyesen gondolkodnak, amikor úgy ítélik meg, hogy a dolgozók teljesítménye fokozható a verseny bevezetésével,

vagyis a magasabb teljesítmények jutalmazásával. Mi ehhez annyit teszünk hozzá, hogy ezek a helyzetek leginkább a férfiak teljesítményét növelik, a nőkét nem igazán. Ha azonban a verseny mellé személyreszabott, jól megfogalmazott, megfelelően adagolt biztatást is kapnak a női munkatársak, akkor az ő teljesítményük is magasabb lehet, ami összességében a vállalatnak is kifizetődő.

A kutatást a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatta (FK124658 és FK131422)

Lovász Anna az ELKH Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK), valamit a University of Washington,

Boldmaa Bat-Erdene az  Eötvös Loránd Tudományegyetem;

Ewa Cukrowska-Torzewska az University of Warsaw;

Rigó Mariann az University of Düsseldorf, Medical Faculty;

Szabó-Morvai Ágnes KRTK és a Debreceni Egyetem munkatársa.

A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.

Címlapkép: Getty Images

Kasza Elliott-tal

Deutsche Bank - kereskedés

Na, nincs több Deutsche Bank részvényem. 2018 óta volt, abban az időben aktívan kereskedtem vele, aztán beleragadtam. Most végre az utolsótól is megszabadultam. Nem volt egy jó trade, de most m

RSM Blog

A válóperes ügyvéd válaszol - a válás

A családjogi, azon belül a válóperes ügyvédek praxisában legtöbbször előforduló kérdéskör a házasság megromlása, a válás, a válóper, a gyermekelhelyezés kérdésköre, illetve a vál

KonyhaKontrolling

A javadat akarják?

A CBC Marketplace nemrég kiadott egy videót, amiben rejtett kamerával megvizsgálták néhány kanadai bank ügyintézőit. Nem meglepő módon azt találták, hogy a kapott tanács nem az ügyfelek é

Kiszámoló

A sávos vagy többkulcsos adózásról

Akárhányszor előjön az adózás, egykulcsos-többkulcsos adózás kérdése, úgy tűnik, hogy három emberből kettő nem érti, hogyan működik a többkulcsos, sávos adózás. \"Felháborító, hog

MNB Intézet

A kerékpározás árnyoldala

Ha valaki lopásra adja a fejét, akkor közgazdaságilag racionális döntés biciklikre specializálódni. A kerékpárok használata, terjesztése kevéssé szabályozott, illetve az iparág sem mozdul

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Hiába mennek megint a fegyverek, megoldhatatlan problémától szenved az ukrán hadsereg
Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
tanuló iskolaelhagyó magányos magány egyedül