Prémium

A GVH fellépési lehetőségei a kőkemény kartellel szemben (x)

Portfolio


' title='
1. Mi a kőkemény kartell?

A gazdaság akkor működik jól, ha verseny van a piacon. Versenyben a vállalkozások késhegyig menő küzdelmet folytatnak a vevők, a megrendelők kegyeiért. Igyekeznek minél alacsonyabb áron, minél jobb minőségű termékeket előállítva, minél kedvezőbb értékesítési feltételeket biztosítva, minél több vásárlót, megrendelőt szerezni. Ezt persze nem önzetlenül teszik, hiszen a több vásárló több árbevételt és nagyobb hasznot is jelent.
A folyamatos versengésben való részvétel azonban nagy áldozatokat követel a résztvevőktől. Állandóan fejleszteni kell, javítani a hatékonyságot annak érdekében, hogy az árakat egyre jobban le lehessen faragni. A versenykényszer azért alakul ki, mert normális esetben egyetlen vállalkozás sem tudhatja riválisai mit találnak ki például az ő vevői elcsábítása érdekében.
A versennyel járó "kényelmetlenségektől" sokan úgy igyekeznek megszabadulni, hogy az egymással normális esetben versengő vállalkozások képviselői titokban leülnek egymással és egyeztetik piaci magatartásukat. Ezt a piaci verseny korlátozására irányuló magatartást akkor nevezzük kőkemény kartellnek, ha a kartell résztvevői megbeszélik, hogy milyen áron adják termékeiket, vagy ki melyik piacra szállíthat, vagy adott esetben közbeszerzési tenderek egymás közti elosztásával zárják ki a versenyt. A verseny korlátozását célzó megállapodást a résztvevők írásban rögzíthetik, de megköthetik szóban is. Szándékuk azonban az utóbbi esetben is tetten érhető, hiszen piaci tevékenységük egységessé válik.
Előfordul, hogy a kartell szervezésének feladatát nem a vállalkozások végzik, hanem a szakmai kamarájukra, érdekképviseletükre bízzák. Ilyen esetben e szervezetek döntéseikkel igyekeznek úgy megszervezni a vállalkozások tevékenységét, hogy "mindenkinek jó legyen."

2. Milyen károkat okoz?
A kőkemény kartell nem egyéb, mint egyszerű lopás. Ebből a szempontból mindegy, hogy a villamoson emelik ki táskánkból a pénztárcánkat, vagy öltönyös urak arra szövetkeznek, hogy kilopják a zsebünkből a pénzt. A titkos versenykorlátozó megállapodás ugyanis komoly károkat okoz az adott ország minden egyes polgára számára. Amennyiben ugyanis az egymással versengő vállalkozásoknak sikerül elosztaniuk egymás között a vevőket, vagy meghatározni az értékesítési árakat, akkor az olyan helyzetet teremt, mintha csak egyetlen cég működne az adott piacon (monopólium). Emiatt az értékesítési árak az indokoltnál magasabbak, a minőség a lehetségesnél gyengébb, az értékesítési feltételek kedvezőtlenebbek lehetnek. A kartellező vállalkozások a fogyasztók kárára realizálnak extra profitot. A kartellezés, akárcsak a korrupció, félrevezeti a piaci folyamatokat. Kényszerből nem a legjobb, legolcsóbb árut vagy szolgáltatást vásároljuk meg. A korrupció és a kartellezés költsége beépül az árakba, amit végül a fogyasztó kénytelen megfizetni.
A fogyasztókat érintő kár nagyságát még megbecsülni is nehéz, hiszen a versenyt korlátozó kartellek megalakítását és működtetését a résztvevők minden áron igyekeznek titkolni. Nemzetközi kutatások szerint, ha egy adott piacon kartell működik, akkor az értékesítési árak legalább 10 százalékkal magasabbak az indokoltnál. A tipikus kartellfelár a versenyben kialakult árakhoz képest a kutatások szerint 25 százalék, de ennél akár lényegesen nagyobb mértéket is elérhet. (A vizsgált kartellek közel harmada a verseny mellett tapasztalható árnál átlagosan 20-40 százalékkal magasabb áron adta termékét.)
A versenyhivatal saját felmérése szerint az általa 2002 és 2006 között felszámolt 20 legnagyobb kartell a fenti becsléseket alapul véve legalább 64 milliárd forint, de átlagosan számolva 142 milliárd forint kárt okozott a fogyasztóknak. Magyarán a kartellező vállalkozások a csecsemőtől az aggastyánig minden magyar állampolgártól körülbelül 6400-14200 forintot loptak el.

3. Mit kockáztat a kartellező?
A közhiedelemmel ellentétben a kartell a benne részt vevő vállalkozásoknak sem előnyös. A verseny kikapcsolásával ugyanis az adott társaság elkényelmesedik. Az innováció, a fejlesztés lelassul, a hatékonysága romlik, ami előbb utóbb az árbevétel, a profit csökkenéséhez vezet. A kartell felbomlása, a piaci körülmények megváltozása esetén aztán a kartellben elkényelmesedett vállalkozás nem, vagy csak nagyon lassan tud reagálni az új kihívásokra.
A kartellben részt vevő vállalkozások komoly kárt okoznak a fogyasztóknak, így a versenyhatóság egyre keményebb eszközökkel lép fel a versenykorlátozó megállapodások felderítése és felszámolása érdekében. Ha a kartellre fény derül, az abban részt vevő vállalkozásoknak komoly negatív következményekkel kell szembenézniük.
Az egyik legsúlyosabb következmény a negatív sajtóvisszhang. A versenyhatóság döntése a sajtóban széles körben megjelenik, ráadásul a híradások a világhálón sokáig elérhetőek. (Az egyik internetes keresőbe írva a GVH és a kartell kifejezéseket több mint 4 ezer találatra bukkanunk.)
A kartellben való részvétel a legsúlyosabb versenyjogsértésnek számít, az ilyenben vétkes vállalkozást a GVH így komoly pénzbírsággal bünteti. Az elmúlt hét évben a GVH kartellezés miatt összesen csaknem 26,6 milliárd forint bírságot szabott ki. Volt olyan vállalkozás, amely egy ügyben 5,3 milliárd forint bírságot kapott. Európai szintű kartellek esetén akár a Bizottság is eljárást indíthat a kartellező cégek ellen és a bizottsági eljárásban kiszabott bírság számottevő mértékű.
A kartell által megkárosított vevők a kartellező vállalkozással szemben kártérítési pert indíthatnak. Ilyen perek már folynak a GVH által jogerősen megbírságolt útépítő kartellekben résztvevőkkel szemben. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. például 32 milliárd forint kártérítést követel a sztrádaépítéseket kartellben elnyerő vállalkozásoktól.
A fentieken túl egyéb következményekkel is szembe kell néznie a kartellezésen rajtakapott vállalkozásoknak. Ki lehet őket zárni a közbeszerzési eljárásokból, de eleshetnek az állami és uniós támogatásoktól is.
Ráadásul nem csak a kartellező vállalkozás, hanem a cég részéről a megállapodást megkötő személyek is sokat kockáztatnak. (Nemcsak a cégvezető tartozik felelősséggel, hanem az alkalmazottak, tagok is.) Ha bebizonyosodik, hogy a cég közbeszerzési vagy koncessziós eljárások során részt vett a közpénzek megszerzését célzó versenykorlátozó megállapodás megkötésében és működtetésében, 2005 szeptembere óta öt év szabadságvesztéssel büntethető.
A kartellben való részvétel évek múlva is visszaüthet. Tavaly tavasszal például egy egykori cégvezető azért nem lehetett gazdasági miniszter, mert kiderült, hogy az általa irányított vállalkozást a GVH korábban többször is elmarasztalta kartellezés miatt.


4. Kinek a feladata küzdeni a kartellek ellen?
Mint az előzőekben látható, a kartell mindenkinek komoly károkat okoz, az ellenük való fellépés közérdek. Minden honfitársunknak küzdeni kell a kartellek ellen. Mivel titkos megállapodásról van szó, a kartellek elleni fellépés nem egyszerű. A Gazdasági Versenyhivatal természetesen a rendelkezésre álló jogi és technikai eszközökkel és erőforrásokkal minden tőle telhetőt megtesz a kartellek megakadályozása, felderítése és szankcionálása érdekében, ugyanakkor munkáját az állampolgárok, vállalkozások, önkormányzatok, érdekképviseletek egyaránt segíthetik azzal, ha az általuk észlelt kartell működésére felhívják a hatóság figyelmét.

5. Hogyan ismerjük fel a kartellt?

Kellő odafigyeléssel a kartellben részt vevő vállalkozások vevői, a beszerzéssel foglalkozó szakemberek, a közbeszerzési eljárásokat kiíró állami vagy önkormányzati szervezetek tisztviselői is felismerhetik a kartellre utaló jeleket. Alapvetően gyanús, ha egy vállalkozás viselkedése eltér a piacon megszokottól. Néhány példa:
  • jelentősen esik az ár, amikor egy új vállalkozás megjelenik a piacon,
  • ugyanaz a vállalat jelentősen eltérő ajánlatokat ad különböző esetekben, bár a költségek azonosak,
  • hosszabb ideig változékony árak után árazonosság alakul ki,
  • költségemelkedés nélkül jelentős áremelkedés történik,
  • az előállított termékmennyiség az erős kereslet ellenére is csökken,
  • hirtelen megszűnnek a különféle kedvezmények,
  • a piaci szereplők versenytársaikhoz igazítják az értékesítési feltételeket,
  • információ merül fel arról, hogy egyes versenyzők találkoztak, egyeztettek.
Különösképpen érdemes figyelni az állami és önkormányzati megrendelések elnyerőire, mert a közpénzek elnyerésére szerveződő kartellek a megszokottnál is nagyobb károkat okoznak. Gyanúsnak kell tekinteni, amikor:
  • a megszokottnál kevesebb ajánlat érkezik,
  • egy vagy több cég visszavonja az ajánlatát, majd a győztes bevonja őket a projekt megvalósításába,
  • az ajánlatok formája és tartalma nagyfokú hasonlóságot mutat,
  • az ajánlattevők egyforma, részleteiben is azonos árat jelölnek meg,
  • ugyanazok a hibák, hiányosságok merülnek fel a különböző pályázatokban,
  • számottevő különbség van a legalacsonyabb és a legmagasabb ár között,
  • az egyik ajánlattevő a tenderbontás előtt ismeri versenytársai pályázatát,
  • ugyanazon kör vesz részt több versenytárgyaláson, de mindig más nyer,
  • a sikertelen ajánlattévők alvállalkozóként bukkannak fel,
  • a tendergyőztes hirtelen eláll a szerződéstől, hogy a kiíró a második legjobb céggel szerződjék,
  • egymást követő pályázatokon ugyanaz a cég lesz a győztes, miközben nagyjából ugyanazok a versenytársak rendre sikertelen ajánlatot tesznek.
  • Mindezen jelenségek természetesen csak utalhatnak kartellre, de nem feltétlenül jelentik, hogy létezik is a versenykorlátozó megállapodás. A kartellekre utaló jeleket, bizonyítékokat el kell juttatni a GVH-hoz, melynek megvannak az eszközei a kartell felszámolására.


6. Milyen eszközök állnak ebben a küzdelemben rendelkezésre?
A rejtetten működő kartellek feltárása rendkívül nehéz. Éppen ezért a GVH hatóságként széleskörű jogosítványokat kapott az ellenük való fellépésre. Az egyik legfontosabb ilyen eszköz az előzetes értesítés nélküli helyszíni szemle, vagy közismertebb nevén a rajtaütés. Ha a kartellgyanú megalapozott, a GVH munkatársai bírósági engedéllyel megjelennek a vállalkozás székhelyén, irodáiban és ott jogosultak adathordozókat (határidőnapló, laptop, szerver stb.) lefoglalni, tartalmukról másolatot készíteni. A GVH akár a céghez köthető magánhasználatú helyiségekben is rajtaüthet. A rajtaütés során a GVH kifinomult technikai módszereket alkalmaz a különböző digitális adathordozókon (szerver, merevlemez, pendrive, stb) található bizonyítékok felkutatására és elemzésére.
A hatóság igyekszik belülről is bomlasztani a kartelleket. Annak érdekében, hogy elbizonytalanítsa a kartellezőket, évekkel ezelőtt meghirdette engedékenységi politikáját. Ennek értelmében az a kartelltag, aki elsőként fordul a GVH-hoz és bizonyítékokat szolgáltat a hatóságnak a kartell létrehozásáról és működtetéséről mentesülhet a rá váró gyakran milliárdos összegű bírság alól, vagy jelentős bírságcsökkentést kaphat. E politika hatására a még működő kartellek előbb széthullhatnak, a hatósági csábítás elhinti a kétség magvait. Megérheti kiszállni a kartellből, hiszen az utóbbi években a kartellekkel szemben egyre szigorúbb fellépést tanúsító GVH jelentős bírságokat szabott ki.

7. Miként változott meg az elmúlt évben ez az eszköztár?
A GVH tapasztalatai szerint a hatósági szigor miatt a kartellezők az elmúlt években sokkal óvatosabbak lettek. Tevékenységükkel nem hagytak fel, de szorosabbra zárták a soraikat. Emiatt 2009. június 1-től a versenytörvényben tovább bővült a kartellezők ellen való küzdelem eszköztára.
A GVH engedékenységi politikája törvényi szinten került szabályozásra,és a korábbi engedékenységi program átláthatóságát, kiszámíthatóságát növelő szabályokat vezet be.
Az engedékenységi politika kihasználására ösztönzi a vállalkozásokat az a módosítás is, hogy az engedékenység alapján a bírság kiszabása alól mentesülő vállalkozások mindaddig nem kötelesek megtéríteni a kartellezéssel okozott kárt, ameddig a követelés az ugyanazon jogsértésért felelős másik (engedékenységben nem részesülő) károkozótól is behajtható.
A kartellezéssel okozott károk megtérítésére indított pereket segíti, hogy a módosítás értelmében a versenykorlátozó megállapodás árfelhajtó hatását az ellenkező bizonyításig tíz százalékosnak kell tekinteni. Fontos, hogy a vélelem csak a kőkemény, és csak az eladói- oldalon létrejött kartellek esetén alkalmazható. Ezáltal könnyebbé válik a kartellező vállalkozások ellen magánjogi jogérvényesítéssel élni kívánó felperes helyzete, hiszen a károkozás mértékét immár nem neki kell bizonyítania, ha megelégszik a tíz százalékkal.
Számos esetben előfordult, hogy a cégtől távozó munkatársak segítettek a GVH-nak egy kartell feltárásában. Ilyen esetben a GVH-hoz forduló bejelentő jogkövető állampolgárként egy súlyos károkat okozó jogsértés elleni fellépést segíti ugyan, mégis komoly következményekkel kell számolnia. E következmények hatásainak enyhítése céljából ez év április elsejétől bevezetésre kerül az informátori díj. Ezt az a természetes személy kaphatja, aki elsőként szolgál nélkülözhetetlen bizonyítékkal egy kartell működéséről a GVH számára. Az informátori díj a GVH által kiszabott bírság egy százaléka, de legfeljebb 50 millió forint lehet. Az informátori díj bevezetésével jelentősen megnő a cégek részéről annak kockázata, hogy titokban tartott kartell megállapodásaikat felfedik, hiszen a kartellel kapcsolatba kerülő személyek (pl. a vállalkozások jelenlegi vagy volt alkalmazottai - akár a találkozókat szervező titkárnők, utazásszervezők is -, vagy az érdekképviseleti szövetségek, vagy kamarák alkalmazottai vagy egyéb érintett személyek) anyagilag motiválttá válnak a kartell felfedésében.
(x)
Kiszámoló

Ez történt a héten 0526

Minden tőzsdei befektető az amerikai kamatvágást várja, de egyre valószínűbb, hogy a nyáron sem lesz még kamatvágás, marad a mostani, viszonylag magas dollár alapkamat. A hír hallatára az am

RSM Blog

SAP a HR és bérszámfejtés területén

Az SAP rendszer a pénzügy, a beszerzés, és az ügyfélkapcsolatok kezelése mellett a humánerőforrás (HR) és a bérszámfejtés területén is központosított keretet biztosít a vállalatok szám

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Magyar üzletlánc saját márkás terméke is felkerült a szégyenlistára
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kereskedés külföldi részvényekkel

Kezdőként hogyan tudsz külföldi részvényekkel kereskedni? Melyek lehetnek a kiválasztás szempontjai? Bemutatjuk melyik platformunk a legoptimálisabb külföldi részvények vásárlásához.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Ez is érdekelhet
Nádudvari_Nagy Ádám portré