Prémium

Égig érő fejlesztés a KÉSZ-től (x)

Portfolio
Ünnepélyes keretek között felavatták a magyar főváros repülőterének új 2-es terminál épületét, a SkyCourtot azaz az Égi Udvart, szóltak a hírek 2011. március elején. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 2009 tavaszán kezdődő építkezés fővállalkozója, az 1982 óta szegedi székhelyen működő KÉSZ Csoport zászlóshajója, a KÉSZ Építő Zrt. volt, akik számtalan sikeres projekt után, most egy igazán új és komplex feladattal kellett, hogy megküzdjenek. A építő cég ez év februárjában határidőre készítette el az ötemeletes, összesen 24 000 négyzetméteres új terminálépületet.


Égig érő fejlesztés a KÉSZ-től
A fejlesztésnek, vagyis a KÉSZ Építő Zrt. által megvalósított új terminálnak köszönhetően a 2-es terminál eddigi 4,5-5 milliósra becsült kapacitását mintegy 8,5 millió főre növelték, aminek köszönhetően Magyarország legnagyobb repülőtere újra felkerült a nemzetközi légi forgalom térképére. Ez talán nem is csoda, hiszen a Budapest Airport Zrt. azt tűzte ki célul, hogy Közép-Kelet-Európa legjobb repülőterévé nője ki magát, elsősorban az utasszám növekedés és a kiszolgálás
minőségének területén.

A SkyCourt azonban nem csak egy jól működő kiszolgáló egység, hanem egyben egy kimagasló minőségű építészeti alkotás. A SkyCourt épületét Tima Zoltán Ybl-díjas építész és a KÖZTI mérnöki csapata tervezte a Budapest Airport megbízásából és az épület még el sem készült, a brit Institution of Civil Engineers (építőmérnöki kamara), a Magyar Tanácsadó Mérnökök és Építészek Szövetsége valamint a Magyar Mérnöki Kamara az év legjobb építőmérnöki teljesítményének elismeréseként Tierney Clark díjat is adományozott a KÉSZ Csoportnak.

Égig érő fejlesztés a KÉSZ-től
A SkyCourt elsősorban az utasforgalmat és másodsorban a kereskedelmi/vendéglátási kapacitások fejlesztését szolgálja, ezt már Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. vállalati és közkapcsolati igazgatója mondja. Jól érzékelteti ezt az arányt a rendelkezésre álló alapterületek nagysága: hiszen az átadott, összesen 24 000 nm teljes hasznos alapterületből 3400 nm a kereskedelmi és vendéglátó-ipari terület. A maradék több mint 20 ezer négyzetméternyi területbe az utasbiztonsági folyosók mellett, a terminál közlekedő- és várórészei, a személyzeti öltözők, mosdók, raktárak, a gépészeti berendezések tartoznak.

A SkyCourt 70 millió euróba, a teljes beruházás pedig a kapcsolódó munkálatokkal együtt 102 millió euróba, azaz hozzávetőleg 28 milliárd forintba került, így a cég a tervezett mintegy 88 millió eurós (kb. 24,4 milliárd forint) költségvetésen belül tudta elkészíteni a projektet. Az új terminálépület mintegy 3400 négyzetméteren kínálja szolgáltatásait 39 különféle kereskedelmi és vendéglátóipari egység - köztük a legnagyobb a német Heinemann Duty Free 1400 négyzetméteres ún. walk-through, azaz átsétálós rendszerű vámmentes boltjával.

Égig érő fejlesztés a KÉSZ-től
Tervezés
A tervezési folyamat három fázisra oszlott. Elsőként egy építészeti koncepció készült, melyet Tima Zoltán Ybl díjas építész és csapat készített el. Majd 2007-ben, mikor a Hochtief átvette a reptér üzemeltetését, a Budapest Airport megbízott bennünket az építészeti tervek elkészítésével. Ezt a tervezést a KÖZTI különféle szakágakkal, statikusokkal, elektromos tervezőkkel közösen végezte el. Ebből készült az a tenderterv, amit a versenyeztetés során használtak. A KÉSZ, mint fővállalkozó számára ez komplex, design-and-build rendszerű generálkivitelezői feladatot jelentett. A tervezési munkálatokban több mint 40 tervezési projektmenedzser vett részt, különös figyelmet fordítva a tervezés és a kivitelezés harmóniájára. Nagy kihívást jelentett a homlokzattechnika menet közbeni módosítása. A KÉSZ tervező csapata végig megőrizte Tima Zoltán koncepcióját, miszerint a ház az egyik oldalon zárt, a kifutópálya felé pedig nyitott, felkészítve ezzel az utasokat a repülés élményére. A tendertervben az épületen még három dilatációs egység volt. Ez egyetlen közös alapra került. A homlokzat is - annak ellenére, hogy 100 méter hosszú, - egyetlen dilatációs rendszerként működik. Különleges elem még, hogy az üvegfelület 16 méter magas. Magyarországon nincs még egy ilyen homlokzat. Az üvegek nem is a szokásos kétharmados távolságnál kapják az alátámasztást, hanem jóval kijjebb. Petar Reich homlokzattervező alakította ki, hogy a közbelső vízszintes osztóbordák úgynevezett pogácsákra álljanak. Ezek a pogácsák alulról, vagy fölülről a vízszintes bordákba vannak belemarva, ami óhatatlanul látható. Ezért egy rugócsapnak nevezett idom tartja a pengéket és minden második függőleges elem létraként össze van hegesztve minden harmadik ponton. Ettől merev a szerkezet, és ezért nem kellett az összes többi helyen hegesztést alkalmazni. A leglátványosabb, és az egyik legnehezebb feladat a 78 m hosszú rácsos tartók gyártása, beemelése és szerelése volt. Ezeknek közúti szállítása is nehézkes. A tartókat a KÉSZ Ipari Gyártó Kft. kecskeméti acélszerkezet-gyártó üzemében gyártották, a középső négy, leghosszabb főtartót pedig öt-hat darabban szállították Ferihegyre. A légioldali előtérben hegesztették össze, aztán egyetlen, 70 tonnás darabban emelték be őket. Ehhez a művelethez az egész terminált be kellett zárni, így a művelet nagy része éjszaka zajlott.

Égig érő fejlesztés a KÉSZ-től
A SkyCourt megépítésével a Budapest Airport és a KÉSZ Építő Zrt. egy hosszú távú, az ország számára stratégiai feladat első és egyben talán legnagyobb mérföldkövét valósította meg. A Bud Future következő lépése a T2A és a T2B rekonstrukciója is elindult, szintén a KÉSZ Építő Zrt. kivitelezésében. Úgy szakmailag, mint koncepciójában is a SkyCourt meghatározó állomása Magyarország és Közép-Kelet Európa repüléstörténetében. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2011-től már nem csak Magyarország, hanem a térség kapuja és ikonikus épülete lett.

Az építkezés során különös kihívást jelentett, hogy minden munkálatot a repülőtér zavartalan működése közben kellett végrehajtani. A KÉSZ Építő Zrt. mint generál kivitelező sokszor több mint 1000 ember munkáját irányította az építési területen. Összességében igazi magyar termék, igazi új ikonja született az országnak.

(x)
Ricardo

Milton Friedman és az MMT

Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i

RSM Blog

Két éves a bejelentővédelmi törvény

2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

Sikerklub hazai kkv-nak

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum

2025. szeptember 17.

Portfolio Future of Finance 2025

2025. szeptember 18.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet