Behajtási költségátalány - bizonytalanság a köbön (x)
A módosítás indoka a szállítói számlák határidőben történő kiegyenlítésének biztosítása illetve a késedelmes fizetések elleni fellépésről szóló uniós irányelv vonatkozó előírásainak történő megfelelés volt. Bár az irányelv lehetőséget biztosított a tagállamoknak így Magyarországnak is, hogy a rendelkezések átültetésekor kizárják a 2013. március 16-a előtt kötött szerződéseket, a jogalkotó erről törvényi szinten nem, csak a törvény indokolásában rendelkezett. A Ptk. módosítás (2013. július 1.) után kötött szerződésekre a rendelkezést biztosan alkalmazni kell, a korábban kötött és nem módosított szerződések esetében általános jogelvek (úgy, mint visszamenőleges kötelezettség bevezetésének tilalma) alapján indokolható a késedelmi kamat és behajtási átalány mellőzése, de a kérdés egyértelmű rendezéséhez jogszabályi rendelkezésre lenne szükség.
Sajnos nem ez az egyetlen bizonytalanság a behajtási költségátalány témakörében. Ami biztosan tudható, hogy a 40 eurónak megfelelő forintösszeg egy minimális összegű költségátalány, melyet a késedelem kezdőnapján érvényes MNB deviza-középárfolyam alapján kell forintra váltani. A behajtási átalány a jogosultnak, azaz a szállítónak már akár egy napos késedelem esetén is jár: a felek a szerződésükben nem zárhatják ki és a kötelezettség független attól, hogy a vevő menthető okból esett-e késedelembe, illetve hogy a szállítónak merült-e fel egyáltalán bármilyen kiadása a behajtással kapcsolatban.
A behajtási átalányon és a késedelmi kamaton felül a szállító természetesen követelheti a késedelmes teljesítés egyéb jogkövetkezményeit is, azonban az esetleg felmerülő kártérítés (pl. a behajtással kapcsolatban felmerülő tényleges költség megtérítésének) összegébe a behajtási költségátalány összege beleszámít.
A behajtási költségátalány a késedelmi kamathoz hasonlóan a szerződésszegő magatartás következménye, így ahhoz áfa fizetési kötelezettség nem kapcsolódik, azt számlázni nem kell.
Következmények a késedelembe esőnél (késedelmesen fizető vevőnél)
A késedelembe eső a késedelmi kamatot és a behajtási költségátalányt a kötelezettség keletkezésének (azaz a késedelembe esésnek) a napjával egyéb ráfordításként könyveli (mely a társasági adóban elismert tétel), függetlenül attól, hogy azt megfizette-e vagy sem.
Kérdéses, hogy a jogosult elengedheti-e a behajtási átalány követelését, ebben a szakemberek véleménye is megoszlik. Amennyiben igen, elengedés esetén ezt a késedelembe eső rendkívüli bevételként számolja el.
Következmények a jogosultnál (szállítónál)
A jogosult, ha a kötelezett a behajtási költségátalányt és a késedelmi kamatot részére a mérlegkészítés időpontjáig megfizeti, egyéb bevételként számolja el és az a társasági adóalap részeként adóköteles.
Bonyolultabb a helyzet azonban, ha a vevő az alapul fekvő tartozást kiegyenlíti, de a behajtási költségátalányt és a késedelmi kamatot nem, vagy nem teljes mértékben fizeti meg a jogosultnak, kérdéses ugyanis, hogy ilyenkor a behajtási költségátalányra vagy az alapul fekvő tartozásra folyt-e be a pénz. Kérdéses továbbá, hogy elengedheti-e a behajtási átalány és a késedelmi kamat követelését a jogosult.
Amennyiben a jogosult a behajtási költségátalányt nem kívánja érvényesíteni, úgy célszerű úgy rendelkeznie, hogy a befolyó összeg elsősorban az alapul fekvő tőketartozás (és nem a behajtási költségátalány) kiegyenlítését szolgálja a hátrányos adókövetkezmények elkerülése végett. A kérdés egyértelmű rendezéséhez és a gyakorlati bizonytalanságok feloldásához azonban jogalkotói értelmezésre lenne szükség.
Mire érdemes figyelni?
Nagy mennyiségű számla és rendszeres vevői késedelem esetén a behajtási költségátalány jelentős terhet róhat a vállalkozásokra. Emiatt érdemes áttekinteni, hogy a behajtási költségátalány mely vevőkkel kapcsolatban merülhet fel rendszeres problémaként és ott megvizsgálni, hogy az adott vevővel szemben a vállalkozásnak egyéb üzleti és kereskedelmi érdekeit is figyelembe véve mennyire van lehetősége az esetleges behajtási költségátalány érvényesítésére.
Érdemes minél hatékonyabban kézben tartani a fizetési határidők betartatását az esetleges többlet adófizetési kötelezettség elkerülése végett és akár a már alkalmazott fizetési határidőket is átgondolni a kialakult gyakorlat tükrében.
Sajnos a fentiek komoly nyilvántartási feladatot is jelentenek a nagyszámú vevői körrel működő vállalkozások számára, ezért ahol a behajtási költségátalány és a kötelező késedelmi kamat probléma sok vevőnél felmerül, javasoljuk adótanácsadó illetve jogi szakemberek bevonását.

(x)
A forint máris letörte a 390-es szintet, de meddig tarthat a lendület?
Két fontos tényező miatt cibálhatják meg a devizapiacokat.
Nagy nevekkel, forró témákkal jön a Portfolio Banking Technology
A banki AI-fejlesztések és a fintech verseny lesz a fókuszban.
Kiszálltak Buffették a hazánkban is aktív kínai óriásból
2008-ban kezdtek befektetni, most véget ért egy korszak.
Ingyen adja a szigetelőanyagot a Masterplast - Új program indul
Az MVM-mel kötött 18 milliárd forintos szerződésnek köszönhetően.
Olyan heti sorozat indult el, amit 2000 óta ritkán látni – most dőlhet el a forint és a piacok sorsa
Mindezt csak tetézi, hogy kedden az MNB is kimondja ítéletét.
Boldog születésnapot, 6,5%-os alapkamat! Meddig marad az MNB szigora?
Egy éve nem változott a kamat.
Az AI nyertesei és vesztesei: Magyarország hátulról az ötödik
A mesterséges intelligencia rohamos terjedése alapjaiban formálja át a gazdasági növekedésről szóló várakozásokat. Cikkünkben bemutatjuk, hogy az AI milyen csatornákon keresztül járulhat ho

Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val


Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod