Hatalmas vonatvásárlásra szánta el magát a kormány
Uniós források

Hatalmas vonatvásárlásra szánta el magát a kormány

Portfolio
A 2021-2027-es uniós költségvetési ciklusból szán 106,5 milliárd forintnyi támogatást a kormány arra, hogy a MÁV Start Zrt. újabb 21 villamos motorvonatot vehessen legkésőbb 2022-ig – derül ki a legfrissebb Magyar Közlönyből.

Mi a lényeg?

A kormánydöntés azután született, hogy a MÁV szeptemberben már aláírta az újabb 21 KISS motorvonat gyártásáról szóló szerződését, most tehát a forrás is megérkezett ennek lebonyolításához. A lépés azt üzeni: továbbra sem magyar, hanem EU-s pénzt szán erre a célra a kormány, de mivel a mostani EU-ciklus keretét már lekötötte, az új ciklus indulásától pedig még évekre vagyunk, így gyors döntést hozott, hogy a 2021-2027-es közlekedésfejlesztési keret jelentős részét mire kell majd fordítani.

A cél nyilvánvalóan az volt, hogy ne akadjon meg a MÁV évek óta zajló vonatbeszerzési folyamata és így az utasok minél hamarabb a korszerű elővárosi motorvonatokon tudjanak majd utazni, azaz ne kelljen megvárni az új EU-ciklus elindulását.

A döntések részletei

Két kormányhatározat is megjelent a friss Magyar Közlönyben, ami a MÁV járműparkjával kapcsolatos fejlesztéseket és egyúttal EU-pénzeket érint:

  1. Az 1643/2019. (XI. 19.) kormányhatározat megadja a szükséges támogatást a „MÁV-START Zrt. gördülőállomány-fejlesztés – egységes szolgáltatási színvonalú járműpark kialakítása” című projektjéhez, amelynek korábbi támogatási kerete 4,8 milliárd forint volt, és most 5 milliárdra emelték. A projekttel szembeni szakmai elvárás az eltérő berendezésekkel rendelkező MÁV-START 415 sorozatszámú motorvonatok egységes műszaki színvonalra történő átalakítása és a szolgáltatási színvonal emelése. Ez a projekt még a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklus terhére valósulhat meg és a kormányhatározat a szóban forgó uniós projekt miatt további jogkövetkezményeket is rögzít.
  2. Az 1644/2019. (XI. 19.) kormányhatározat azt rögzíti: a kormány támogatja, hogy a MÁV-START Zrt. által nagykapacitású motorvonatok beszerzése tárgyban megkötött keretmegállapodás keretében a vasúti cég „további 21 db motorvonatot rendeljen meg oly módon, hogy azok 2022-ig ütemesen leszállíthatók legyenek, valamint egyetért a  megrendelés finanszírozásához szükséges 106 567 707 900 forint biztosításával oly módon, hogy a  megelőlegezett forrás a  2021–2027 közötti európai uniós programozási időszakban európai uniós források terhére elszámolható legyen”.

A fenti második pont tehát azt jelenti, hogy

a kormány felhatalmazást adott a MÁV-nak további 21 motorvonat megrendelésére, és ennek 106,5 milliárd forintra tett költségét majd a 2021-2027-es uniós ciklus terhére akarja elszámolni.

Mindezt úgy tervezi lebonyolítani a kormány, hogy 2021-ben 55,8, 2022-ben pedig átmenetileg 50,7 milliárd forintnyi magyar költségvetési kötelezettségvállalásra ad felhatalmazást, és miután később megérkezik majd az EU-pénz, akkor abból fizetik ki a 21 motorvonat beszerzési számláit. 

Mekkora ez a döntés a mostani ciklushoz képest?

Érdemes röviden összevetni, hogy a mostani 2014-2020-as ciklus terhére eddig milyen motorvonat beszerzéseket milyen összegben finanszíroztatott a kormány az uniós program terhére. Ezt az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési kerete tartalmazza (1247/2016. (V. 18.) Korm. határozat).

Összesítésünk szerint 153,25 milliárd forintnyi EU-pénzt szánt a mostani ciklusban motorvonat beszerzésekre a kormány. Ennél tehát egyelőre jóval kevesebb pénzt szán ugyanilyen célra a 2021-2027-es ciklusból.

A 2014-2020-as ciklusban az alábbi beszerzéseket finanszírozza EU-s pénzből a kormány:

  • 9 db 200 ülőhelyes, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzése a 30a-20 sz., illetve a 80 sz. vasútvonalakra, ETCS2 felszereltséggel, a projekt indikatív támogatási kerete 16,31 milliárd forint volt.
  • 6 db 200 ülőhelyes, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzése az 1. sz. vasútvonalra, ETCS2 felszereltséggel, a projekt indikatív támogatási kerete 10,89 milliárd forint volt.
  • 8 db nagykapacitású 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzése a MÁV-START Zrt. részére ETCS2 felszereltséggel, a projekt indikatív támogatási kerete 39 milliárd forint.
  • 10 db villamos-motorvonat beszerzése a GYSEV részére, a projekt indikatív támogatási kerete 21,70 milliárd forint.
  • Nagykapacitású, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonatok beszerzése ETCS2 felszereltséggel a MÁV-START Zrt. gördülőállomány fejlesztése érdekében, a projekt indikatív támogatási kerete 60,55 milliárd forint.
  • A MÁV-START Zrt. gördülőállomány-fejlesztés - egységes szolgáltatási színvonalú járműpark kialakítása. A projekttel szembeni szakmai elvárás az eltérő berendezésekkel rendelkező MÁV-START 415 sorozatszámú motorvonatok egységes műszaki színvonalra történő átalakítása és a szolgáltatási színvonal emelése. A projekt indikatív támogatási kerete 4,80 milliárd forint volt, ezt emelték meg most a fenti első kormányhatározat alapján 4,99 milliárd forintra.

Címlapkép forrása: mavcsoport.hu

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
Kiszámoló

A sávos vagy többkulcsos adózásról

Akárhányszor előjön az adózás, egykulcsos-többkulcsos adózás kérdése, úgy tűnik, hogy három emberből kettő nem érti, hogyan működik a többkulcsos, sávos adózás. \"Felháborító, hog

MNB Intézet

A kerékpározás árnyoldala

Ha valaki lopásra adja a fejét, akkor közgazdaságilag racionális döntés biciklikre specializálódni. A kerékpárok használata, terjesztése kevéssé szabályozott, illetve az iparág sem mozdul

RSM Blog

A válóperes ügyvéd válaszol - a válás

A családjogi, azon belül a válóperes ügyvédek praxisában legtöbbször előforduló kérdéskör a házasság megromlása, a válás, a válóper, a gyermekelhelyezés kérdésköre, illetve a vál

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a kormánydöntés az üzemanyagárak szabályozásáról
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
vonderleyen