
Mi a lényeg?
A kormánydöntés azután született, hogy a MÁV szeptemberben már aláírta az újabb 21 KISS motorvonat gyártásáról szóló szerződését, most tehát a forrás is megérkezett ennek lebonyolításához. A lépés azt üzeni: továbbra sem magyar, hanem EU-s pénzt szán erre a célra a kormány, de mivel a mostani EU-ciklus keretét már lekötötte, az új ciklus indulásától pedig még évekre vagyunk, így gyors döntést hozott, hogy a 2021-2027-es közlekedésfejlesztési keret jelentős részét mire kell majd fordítani.
A cél nyilvánvalóan az volt, hogy ne akadjon meg a MÁV évek óta zajló vonatbeszerzési folyamata és így az utasok minél hamarabb a korszerű elővárosi motorvonatokon tudjanak majd utazni, azaz ne kelljen megvárni az új EU-ciklus elindulását.
A döntések részletei
Két kormányhatározat is megjelent a friss Magyar Közlönyben, ami a MÁV járműparkjával kapcsolatos fejlesztéseket és egyúttal EU-pénzeket érint:
- Az 1643/2019. (XI. 19.) kormányhatározat megadja a szükséges támogatást a „MÁV-START Zrt. gördülőállomány-fejlesztés – egységes szolgáltatási színvonalú járműpark kialakítása” című projektjéhez, amelynek korábbi támogatási kerete 4,8 milliárd forint volt, és most 5 milliárdra emelték. A projekttel szembeni szakmai elvárás az eltérő berendezésekkel rendelkező MÁV-START 415 sorozatszámú motorvonatok egységes műszaki színvonalra történő átalakítása és a szolgáltatási színvonal emelése. Ez a projekt még a 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklus terhére valósulhat meg és a kormányhatározat a szóban forgó uniós projekt miatt további jogkövetkezményeket is rögzít.
- Az 1644/2019. (XI. 19.) kormányhatározat azt rögzíti: a kormány támogatja, hogy a MÁV-START Zrt. által nagykapacitású motorvonatok beszerzése tárgyban megkötött keretmegállapodás keretében a vasúti cég „további 21 db motorvonatot rendeljen meg oly módon, hogy azok 2022-ig ütemesen leszállíthatók legyenek, valamint egyetért a megrendelés finanszírozásához szükséges 106 567 707 900 forint biztosításával oly módon, hogy a megelőlegezett forrás a 2021–2027 közötti európai uniós programozási időszakban európai uniós források terhére elszámolható legyen”.
A fenti második pont tehát azt jelenti, hogy
a kormány felhatalmazást adott a MÁV-nak további 21 motorvonat megrendelésére, és ennek 106,5 milliárd forintra tett költségét majd a 2021-2027-es uniós ciklus terhére akarja elszámolni.
Mindezt úgy tervezi lebonyolítani a kormány, hogy 2021-ben 55,8, 2022-ben pedig átmenetileg 50,7 milliárd forintnyi magyar költségvetési kötelezettségvállalásra ad felhatalmazást, és miután később megérkezik majd az EU-pénz, akkor abból fizetik ki a 21 motorvonat beszerzési számláit.
Mekkora ez a döntés a mostani ciklushoz képest?
Érdemes röviden összevetni, hogy a mostani 2014-2020-as ciklus terhére eddig milyen motorvonat beszerzéseket milyen összegben finanszíroztatott a kormány az uniós program terhére. Ezt az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési kerete tartalmazza (1247/2016. (V. 18.) Korm. határozat).
Összesítésünk szerint 153,25 milliárd forintnyi EU-pénzt szánt a mostani ciklusban motorvonat beszerzésekre a kormány. Ennél tehát egyelőre jóval kevesebb pénzt szán ugyanilyen célra a 2021-2027-es ciklusból.
A 2014-2020-as ciklusban az alábbi beszerzéseket finanszírozza EU-s pénzből a kormány:
- 9 db 200 ülőhelyes, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzése a 30a-20 sz., illetve a 80 sz. vasútvonalakra, ETCS2 felszereltséggel, a projekt indikatív támogatási kerete 16,31 milliárd forint volt.
- 6 db 200 ülőhelyes, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzése az 1. sz. vasútvonalra, ETCS2 felszereltséggel, a projekt indikatív támogatási kerete 10,89 milliárd forint volt.
- 8 db nagykapacitású 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonat beszerzése a MÁV-START Zrt. részére ETCS2 felszereltséggel, a projekt indikatív támogatási kerete 39 milliárd forint.
- 10 db villamos-motorvonat beszerzése a GYSEV részére, a projekt indikatív támogatási kerete 21,70 milliárd forint.
- Nagykapacitású, 160 km/h sebességű elővárosi villamos motorvonatok beszerzése ETCS2 felszereltséggel a MÁV-START Zrt. gördülőállomány fejlesztése érdekében, a projekt indikatív támogatási kerete 60,55 milliárd forint.
- A MÁV-START Zrt. gördülőállomány-fejlesztés - egységes szolgáltatási színvonalú járműpark kialakítása. A projekttel szembeni szakmai elvárás az eltérő berendezésekkel rendelkező MÁV-START 415 sorozatszámú motorvonatok egységes műszaki színvonalra történő átalakítása és a szolgáltatási színvonal emelése. A projekt indikatív támogatási kerete 4,80 milliárd forint volt, ezt emelték meg most a fenti első kormányhatározat alapján 4,99 milliárd forintra.
Címlapkép forrása: mavcsoport.hu

Scott Bessent: "Nem fogunk tárgyalni csak azért, mert a tőzsde esik"
Megszólalt az amerikai pénzügyminiszter a Kínával folytatott tárgyalások állásáról.
Nekiment Donald Trump Európa egyik legerősebb országának - Ezt már Brüsszel sem hagyhatta szó nélkül
Újabb fordulat a kereskedelmi háborúban.
Egészségügyi káosz: béremelésért tüntettek az orvosok - Rohamrendőröket küldött rájuk Micotákisz
Gumibotot, paprikaspray-t is használtak a tüntető egészségügyi szakemberek ellen.
Kiadta a figyelmeztetést az IMF: a második világháború vége óta nem történt ilyen
Nehéz évek következhetnek.
Kezd célba érni az ukrán taktika: drámai számokat tettek le Putyin asztalára - Nagy bajban van Oroszország?
Oroszország nem nagyon tud mit kezdeni ezzel a problémával.
Váratlanul tűzszünetet kért az iszlamista rezsim: elhallgathatnak a fegyverek az atomhatalom határán
Bármikor újraindulhatnak az összecsapások.
Figyelmeztetnek a profi befektetők: ez jelenti most a legnagyobb veszélyt a tőzsdékre
Igazi kettősség van a piacon.
Több pénz jut ingatlanfelújításra – Könnyebb a támogatást megszerezni
Változnak a feltételek.
Tájkép csata után - mi követheti a kereskedelmi háborút?
A világgazdaságban a hatalmi logika váltja fel a szabályalapú rendszert.
AI az űrben - A nem túl távoli valóság
Nemcsak a híreket, de a beruházási dömpinget is az AI dominálja: az amerikai GDP 1,2 százalékát öntik bele az AI-t kiszolgáló adatközpontok telepítésébe. Több cég... The post AI az űrben

Egy éttermezés ma, vagy százezerrel több nyugdíj? Ennyibe kerül a halogatás
Halogatni rendkívül emberi dolog. Halogatjuk a takarítást, a bankszámlaváltást, és bizony sajnos a nyugdíjra való készülést is. De miért tesszük ezt, és mennyibe kerül ez nekünk? Mutatjuk
Új-Zéland: amikor egy ország azzal szembesül, hogy az áramszámla felülírja a klímapolitikai célokat
Új-Zéland klímapolitikájában a rövid távú energiabiztonság és a hosszú távú zéró kibocsátás közötti ellentét egyre élesebb.
A hölgy nem hátrál meg
Az individualista blogon friss írásom olvasható Margaret Thatcher 100. A hölgy, aki nem hátrált meg címmel. Thatcher tegnap lett volna 100 éves. Köszönet Seres Lászlónak a közlésért.
Energiahatékonyság az egészségügyben
A Nemzeti Fejlesztési, Fenntarthatósági és Kutatási Ügynökség (NFFKÜ) új, "Egészségügyi épületek energiahatékonysága" című pályázati felhívása mérföldkő lehet a hazai egészség

Őszi adócsomag 2025: kripto, KIVA, TAO és áfa
Az idei ősz meghatározó időszak az adózási szabályok átalakításában, mivel a kormány két különböző célú adócsomag benyújtását tervezi. Az első csomag főként technikai jellegű mó

Buborékban élünk? - A közösségi média és a pénzügyi valóság torzulása
A közösségi média és a finfluenszerek pénzügyi térnyerése olyan pénzügyi kultúrát hoz magával, ahol a gazdasági döntések már nemcsak számokon és táblázatokon, hanem mémeken, sztoriko


Több pénz jut ingatlanfelújításra – Könnyebb a támogatást megszerezni
Változnak a feltételek.
A vámháború szülte a tőzsdék új kedvencét – itt a beszálló?
Ebben a sztoriban is szerepet kapott Donald Trump.
Béke Gázában: Trumpnak tényleg sikerült lezárnia egy háborút?
Végre elhalkulnak a fegyverek?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!