A gazdag amerikaiak tesznek a környezetvédelemre
Uniós források

Erőltetett zöldítésbe kezd az Európai Unió

Portfolio
Erőltetett menetben gyártaná és mutatná be az Európai Bizottság a következő években azt a több tucatnyi jogszabályi javaslatot és kezdeményezést, amelyek célja sínre tenni az új zöld megállapodást – derül ki december 11-én bemutatandó csomag kiszivárgott munkatervéből. Márciusban jönne ki az új „klímatörvény”, a 2030-as kibocsátás-csökkentési ambíciókat pedig minimum 50%-ra, de 55% irányába vinnék fel - írja a Bruxinfo.

Az európai politikák számos területét felölelné, jogszabályi javaslatok és más kezdeményezések tucatjainak az elfogadását vagy felülvizsgálatát vonná maga után az az egyelőre jogi erővel nem bíró csomag, amit december 11-én terjeszt majd elő az Európai Bizottság, és amelyben felvázolja az utat és a teendőket az európai gazdaság zöld irányváltásához. 

A sajtóban múlt héten kiszivárgott terv egyelőre csak egy részletes leltár arról, hogy a különböző területeken mire készül a december 1-én hivatalba lépett von der Leyen-bizottság ötéves mandátumának zászlóshajó-projektje, az új zöld megállapodás megvalósítása érdekében.

A nemzetközi sajtóban a legnagyobb visszhangot két elképzelés kapta (noha egyik sem teljesen új, mindkettőről beszélt már korábban Ursula von der Leyen):

  1. a 2050-es klímasemlegesség elérését jogi szövegbe öntő első uniós „klímatörvény” jövő márciusban történő előterjesztése, illetve
  2. egy átfogó terv bemutatása 2020 októberéig  arról, hogyan növelje az EU az üvegházhatást okozó gázok 2030-ig rögzített kibocsátás-csökkentési célját a jelenleg érvényes 40%-ról (az 1990-es kibocsátási szinthez képest ennyivel kellene csökkenteni az emissziót) „legalább 50%-ra, de – ahogy a nem teljesen készen kiszivárogtatott terv fogalmaz -, az 55% irányába”. 

Von der Leyen és csapata tehát egyelőre nem kötelezné el magát konkrét érték mellett, amíg az emelésről szóló hatástanulmányok el nem készülnek. 

A Bizottság azonban ennél is messzebb megy, és lényegében minden egyes olyan jogszabály felülvizsgálatát kezdeményezi majd a december 11-i közleményben, aminek köze lehet a klímaambíciók növeléséhez. 

Így például a szövegtervezetben még konkrét idősík nélkül kilátásba helyezik az energiahatékonysági és a megújulókról szóló irányelvek felülvizsgálatát vagy módosítását (az előbbi amúgy is kötelezettség lenne 2023-ban). 

Brüsszel pótlólagos uniós eszközöket is ígér arra az esetre, ha egyes tagállamok segítségre szorulnak majd nemzeti energia- és klímastratégiájuk megemelendő céljainak az elérésében. 

A testület már 2020 márciusában elő kíván rukkolni egy új EU ipari stratégiával is annak érdekében, hogy utat mutasson az ipar számára a páratlan energetikai korszakváltás átvészeléséhez. A beharangozandó tervek közé tartozik még az Európai Emisszió-kereskedelmi Rendszer (ETS) keretében létrehozott innovációs alap sürgősséggel történő felülvizsgálata, egy új körkörös gazdasági terv nyilvánosságra hozása (2020-ban), egy új ökodizájn munkaterv, 2021 első felében pedig az épületek tömeges felújítására vonatkozó terv elfogadása, továbbá az építőanyagokra vonatkozó rendelet felülvizsgálata, és az ICT-szektor kizöldítésére vonatkozó kezdeményezések sorozata. 

Az Európai Bizottság az EU ETS-nek a tengerhajózási szektorra való kiterjesztését, és a légiközlekedésnek juttatott ingyenes kibocsátási eszközök szűkítését is javasolni fogja.

Visszavonják és átdolgozzák továbbá az Euromatrica és a kombinált mobilitásról szóló irányelvekre vonatkozó javaslatokat a hatékony útdíj-rendszer felé való elmozdulás céljából.

A Bizottság egyúttal azt ígéri, hogy felméri a közúti közlekedés kibocsátásának az ETS-be való bevonásának lehetőségét, kiegészítendő a gépjárművek CO2-kibocsátására vonatkozó normákat.

A fenntartható és okos mobilitásra vonatkozó átfogó stratégia elfogadása is a tervek között szerepel. Ennek fő célja, hogy a különböző közlekedési szolgáltatások árai a környezetre és az egészségre gyakorolt hatást tükrözzék, és a közúti, valamint a légi áruszállítás 75%-át áttereljék a vasútra és a belföldi folyami hajózásra. Idetartozik még az alternatív infrastruktúrák és üzemanyagok kifejlesztése és forgalomba hozatala. 

Ugyancsak a nagy zöld terv része egy, az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodásról szóló új uniós stratégia bemutatása. A Bizottság az összes létező mezőgazdasági és erdőgazdálkodási jogszabályt is áttekinti annak érdekében, hogy összhangba kerüljenek a megújítandó klíma és biológiai sokszínűségre vonatkozó ambíciókkal. A testület egy erdő-újratelepítési tervet is letesz majd az asztalra, és azon lesz, hogy a biztosítsa a Közös Agrárpolitika reformja során a becsvágyó környezetvédelmi és klímapolitikai célokat (új, radikálisabb reform mellett ugyanakkor nem kötelezné el magát, ahogy a zöldek szeretnék). 

2020 tavaszán egy új fehér könyv is napvilágot lát majd az élelmiszerláncról, ami többek között alternatívákat is tartalmaz majd a rovarirtók használatához. 

A Bizottság a légszennyezés csökkentését célzó konkrét javaslatokon is dolgozik. Úgyis mint a városi levegőszennyezésre vonatkozó előírások további szigorítása és a végrehajtás nyomonkövetése, vagy a következő többéves keretköltségvetés forrásainak felhasználása a tiszta tömegközlekedés támogatására. 

A vizek szennyezése elleni fellépés és a fenntartható vegyianyagok népszerűsítése is napienden lesz.

Brüsszel a tagállamok és az uniós intézmények „zöld költési gyakorlatait” is górcső aláveszi majd, és kritériumokat készül kidolgozni. 

A zöldfinanszírozásról szóló akciótervet 2020 júniusában teszik közzé. A Bizottság emellett minden támogatást megad az Európai Beruházási Banknak ahhoz, hogy az egy európai klímabankká alakuljon át. 

A testület azt is ígéri, hogy segíteni fog a projektek beazonosításában. 

Az energiaadózási irányelv sem fogja változatlan formában átvészelni a klímacélok ambícióinak növelését. A testület annak érdekében is folytatni fogja az erőfeszítéseit, hogy az Európai Parlament teljeskörű együttdöntési jogköröket kapjon és az adózási politikákat érintő ügyekben megszűnjön az egyhangúság. 

A Bizottság a környezetvédelemre és az energiára vonatkozó állami támogatási iránymutatások felülvizsgálatát is kezdeményezni fogja, hogy összhangba hozza azokat a zöld megállapodással. A HorizonEurope rendelkezésére álló költségvetési források 35%-át pedig a zöld megállapodás végrehajtását célzó megoldások finanszírozására fordítaná a testület. 

A célok között szerepel még 3 milliárd euró új beruházás az iskolai létesítményekbe már az új bizottság első évében. A méltányosság jegyében pedig egy méltányos átmenetről szóló kezdeményezésre is készülnek, egyelőre részletek nélkül. 

A Bizottság feltett szándéka, hogy az európai szemeszterbe is felvegyen olyan környezetvédelmi kihívásokat, amelyek makrogazdasági kihatásúak (például az éghajlatváltozás). A fenntartható vállalatirányításról is készülhet egy jogalkotási előterjesztés 2021 júniusban, és a Bizottság arról is gondoskodni kíván, hogy minden egyes jövőbeli kereskedelmi megállapodásnak legyen egy, a fenntartható fejlődésről szóló fejezete.

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
Háromszoros a túljelentkezés az építőipari ingyenmilliókért
Frankfurti tőzsde
cimlap_naperomu1210
iroda_munkavállalók_munkaerő
balance hall irodaház
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Esti szeminárium
A legegyszerűbb módszer, hogy a valószínűségeket saját oldaladra állítsd.
A legjobb karácsonyi ajándék
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Értékpapír üzletkötő

Értékpapír üzletkötő
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. április 7.
Portfolio-MAGE Járműipar 2020
D__US20180223019