Brexit: ebből kizuhanás lesz, fájdalmas EU-pénz vágásra készülhet Magyarország is!
Ezekben a napokban sok igen fontos kérdés eldől a Brexit ügyében, így például az, hogy ma átmegy-e a brit alsóházon a Brexit újabb halasztásával és a megállapodás nélküli kizuhanás blokkolásával kapcsolatos ellenzéki törvényjavaslat. Valószínűleg igen, és mivel emiatt ki fogja zárni a rebelliseket a kormánypártból Boris Johnson miniszterelnök, elveszíti a magát a parlamenti többséget is a kormány, így esélyes, hogy előrehozott választásokat ír ki rövidesen.
Azért esélyes, hogy ezt kétharmaddal meg is szavazza majd a parlament, mert Johnson tegnap este ígéretet tett arra is, hogy ő sohase fog további Brexit-halasztást kérni az EU-tól. Márpedig ez azt is jelenti, hogy nem lenne hajlandó teljesíteni a brit parlament erre irányuló kérését, így a politikai csatából a kiút logikusan vezet az előrehozott választások felé.
Közben az is nagyon lényeges, hogy a Politico brüsszeli információi szerint nincs semmiféle konkrét, életképes, az EU-s keretekkel összehangolható terve a brit kormánynak a Johnsonék által sokat kritizált északír-ír tartalékmegállapodás helyett. Mindezek miatt az Európai Bizottság szerint tényleg az az alapforgatókönyv, hogy a brit parlament által ratifikált megállapodás nélkül fog kizuhanni az Egyesült Királyság az EU-ból október végén. Emiatt holnap, azaz szerdán egy újabb, erre a helyzetre felkészítő kommunikációs anyagot fog kiadni a Bizottság és egyúttal az EU-s költségvetés 2020-as megvágását is kilátásba helyezi. Mivel a 2020-as büdzséből nagyon fognak hiányozni a brit befizetések, így a Brexit által okozott költségvetési lyukat valahogy be kell foltozni és ez két módon lehetséges:
- visszavág bizonyos költségvetési kiadásokat az Európai Bizottság a tagállamok felé (a Politico egy tavaszi anyagban azt olvasta, hogy ez a felzárkóztatási és a kutatás-fejlesztési pénzeket érintené erőteljesen, így tehát a Magyarország számára is fontos pénzek vágása is benne van a levegőben)
- meg kell növelnie a tagállamoknak az EU-s költségvetésbe való befizetést.
Visszaidézik, hogy korábban Günter Öttinger költségvetési biztos azt mondta: fele-fele arányban kellene a két fenti irányból befoltozni a Brexit által okozott lyukat, amelyből a második (megemelt tagállami hozzájárulás) összességében mintegy 11 milliárd euró lenne csupán jövőre. Ez afelé mutat, hogy az első irány, az egyes büdzsétételek megvágása is 11 milliárd eurós méretű lenne, ami igencsak jelentős összeg lenne és bizonyára a tagállamok széles körének fájna mindez (a nettó haszonélvezőknek amiatt, hogy a megígértnél kevesebb pénzt kapnak a közös EU-s költségvetésből, miközben nekik is többet kell befizetni, a nettó befizetők terhei pedig tovább nőnének). Egyelőre nem világos, hogy tényleg 11 milliárd eurós vágásról lenne-e szó, vagy jóval kisebbről, hiszen az Európai Bizottság költségvetési adatbázisa szerint 2018-ban az Egyesült Királyság összesen 16,4 milliárd eurót fizetett be minden csatornán keresztül az EU közös kasszájába (ebből a saját brit költségvetési hozzájárulás 13,4 milliárd volt, a többi különböző illetékekből), míg az EU-ból minden ágon 6,6 milliárd eurót kapott. A teljes nettó brit hozzájárulás tehát tavaly 9,8 milliárd euró volt, a brit költségvetés általi nettó hozzájárulás pedig 6,8 milliárd euró. Mindez afelé mutat, hogy inkább egy 7-10 milliárd eurós méretű lyukat kellene befoltozni a 2020-as évre gondolva minden más változatlansága mellett, bár a no-deal Brexit idén október végi dátuma miatt már az idén november-decemberi brit befizetés is hiányozna a büdzséből, így ennél nagyobb tételről lenne szó. Másrészt a megállapodás nélküli kizuhanás által okozott széleskörű EU-s gazdasági sokkokat bizonyos ágazatokban és földrajzi térségekben fokozott kifizetésekkel igyekezne tompítani Brüsszel, harmadrészt a gyengülő aktivitás az EU-s költségvetési bevételi ágát is megcsapolja (pl. a GNI- és áfa-alapú, továbbá a külső vámokkal kapcsolatos befizetés gyengülhet).
Ezek alapján inkább 10 milliárd euró feletti teljes költségvetési lyukról beszélhetnénk akkor, ha idén október végén megállapodás nélkül zuhan ki az Egyesült Királyság az EU-ból. A Politico egyébként a minap megkapott egy tavaszi EU-s költségvetési anyagot a Bizottságtól, amely tavasszal úgy becsülte, hogy 13,1 milliárd eurós lenne a no-deal Brexit miatti költségvetési lyuk a 2014-2020-as uniós költségvetésben. A következtetésünk és a lap információi tehát egy irányba mutatnak, 10-13 milliárd eurós lehet a no-deal Brexit miatti költségvetési lyuk a 2020-as büdzsé végéig.
Ez hatalmas összegtartomány, amelynek a fele, mint költségvetési kiadásvágás még mindig érzékenyen érintheti az EU-s költségvetés nettó haszonélvezőit a most futó EU-s költségvetési utolsó éveiben. Ez azt jelentheti ugyanis, hogy a korábban megígért brüsszeli forrásoknál csak kevesebbet tud megszerezni, illetve az egységnyi brüsszeli forráshoz jóval nagyobb saját tagállami hozzájárulást is kell teljesíteni ahhoz, hogy az adott tagállamban az eredetileg tervezett összes beruházást zavartalanul meg lehessen valósítani. Egyelőre nem világos, hogy ha tényleg megállapodás nélküli Brexit lesz, és kialakul egy 10-13 milliárd eurós méretű költségvetési lyuk a most futó 2014-2020-as uniós büdzsében, akkor az konkrétan Magyarországot hogyan és milyen mértékben érintené. Az azonban nagyon valószínű, hogy nemcsak a reálgazdasági (romló nyugat-európai gazdasági környezet, beszűkülő exportlehetőségek, de esetleg a Brexit miatti céges áttelepülések ide) és pénzügyi csatornán (gyengülő forint, általános kockázatkerülés), hanem az EU-s költségvetésen keresztül is negatívan érintheti Magyarországot ez a fejlemény. A legfrissebb információk tehát újraélesztik azokat a 2016-2017-es (magyar) félelmeket, hogy a no-deal Brexit már menetközben fájdalmasan érinti a mostani büdzsét, így a korábban fixnek gondolt 25 milliárd eurónyi felzárkóztatási forrásnál kevesebb jutna Magyarországnak, miközben a közös büdzsébe a korábban gondoltnál (évi bő 1 milliárd euró) többet kell befizetnie. Ezek mértéke még nagyon bizonytalan és persze az is, hogy valóban be fognak ezek a hatások következni. Címlapkép forrása: Steve Taylor/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Megrohamozták a befektetők a kínai óriáscég papírjait
Nagy volt az érdeklődés a rekordösszegű kibocsátás során.
Csökkentek az árak a budapesti új lakásoknál? - Itt a magyarázat
A négyzetméterárak meg nőttek.
Az ilyen ingatlanok iránt nőhet az érdeklődés az Otthon Start miatt
Eltér a várakozás Budapesten és vidéken.
Beolvad az ÉMI a Közlekedéstudományi Intézetbe az év végével
Tanúsítási, megfelelőségértékelési és egyéb tevékenysége változatlan marad.
Lengyelországi drónbetörés: rendkívüli javaslattal állt elő Zelenszkij elnök
Kijev segítséget ajánlott.
Sötét időket idéz a Kirk-gyilkosság – Törésponthoz érkezett az amerikai politika?
Folytatódik a hajsza az elkövető ellen.
Két éves a bejelentővédelmi törvény
2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Milton Friedman és az MMT
Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i
Otthon Start kamatok, kedvezmények: meglepő különbségek a bankok között!
Az Otthon Start program elrajtolt, a bankok pedig - szinte versenyt futva - igyekeznek rálicitálni egymásra nem csak kamatokban, de kedvezményekben és extra jóváírásokban is. Mutatjuk, mit kínál
Elérhetőek-e az EU-s zöldítési célok?
Az IRENA 2025 júniusi jelentése átfogó képet ad az EU energiaátállási kilátásairól, szektoronkénti bontásban, valamint ismerteti a dekarbonizáció várható társadalmi és gazdasági hatása
100 milliárd forint a magyar vállalkozásoknál
Elértük a 100 milliárdot! - hangzik a hír, de mit takar ez a szám a valóságban? Csak egy újabb számadat, vagy tényleg változást hoz a mindennapokban?

Az egykulcsos szja kelet-európai szokás
A legtöbb európai ország progresszív adórendszert üzemeltet: a fizetendő személyi jövedelemadó arányos a keresettel. A grafikonon a legmagasabb személyi jövedelemadó-kulcsok és a kiegészít

A kötvénypiac csendes forradalma
Sokan temették már a kötvénypiacot az utóbbi évek során, azonban a jelenlegi hozamszintek mellett épp most kínálkozhat kivételes lehetőség a hosszú távban gondolkodó befektetőknek. A mosta
A "hedonisztikus fenntarthatóság" és az innovatív urbanizmus szimbiózisa
A koppenhágai CopenHill egyszerre modern erőmű, városi park és közösségi tér, amely 2021-ben elnyerte az Év Épülete díjat.

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Erre kevesen számítottak: ő most a világ leggazdagabb embere
Újra hasít az AI-sztori.
Mi lesz veled, magyar búza? Drasztikus váltás kell
Aduász lehet a búza itthon, a fajtaválasztáson és a technológián azonban nagyon sok múlik.
Állami tulajdonból a 4iG-hoz kerül a Rába
Bővül a cég védelmi portfóliója.
