Forradalmi újítás a biztosítóknál - Itt a válasz az önvezető autók nagy kérdésére
Minél nehezebb ugyanis a robotok okozta károk esetén megállapítani, hogy kinek róható fel a hiba, minél körülményesebb az ok-okozati összefüggés és a jogellenesség bizonyítása, annál valószínűbb, hogy az objektív felelősség irányába kell mozdulni. Megoldási lehetőségként már tavalyi írásomban felvetettem, hogy - kivédendő a károkozástól való félelem miatt a technológiai fejlődésre negatívan ható erőket - az embereknek biztosítást kellene kötniük a robotjaikra (ideértve az önvezető autót is).
Azt is előrevetítettem, hogy egy ilyen biztosítás akár kötelezővé is válhat. Véleményem szerint ez talán ellensúlyozná a biztosítók attól való félelmét, hogy az egyre tökéletesebben működő robotok miatt sokkal kevesebb káreseményre és így piacvesztésre kell felkészülniük a közeljövőben. A The New York Times cikke már tavaly arról írt, hogy míg az elmúlt harminc évben 90%-kal nőtt a közúti balesetek miatti biztosítási piac, a biztosítók most attól tartanak, hogy az önvezető autók elterjedése miatt a következő 20-25 évben 80%-kal fog csökkenni a balesetek száma. Az írás egy KPMG tanulmányra hivatkozva azt állítja, hogy 2040-re a balesetek miatti biztosítási díj kiesés 60%-os mértékű is lehet. A biztosítók tehát - legkorábban az Egyesült Királyságban ébredve - kapva kapnak a lehetőség felé, hogy új konstrukciókat dolgozzanak ki a sofőr nélküli járművek egyre növekvő piacára szabva.
Az Egyesült Királyság kormánya - elsőként Európában - a Parlament elé terjesztette azt a jogszabály-javaslatot (Vehicle Technology and Aviation Bill), amely gyors és egyszerű kártérítést biztosítana minden károsultnak - ideértve az autóban utazókat és magát a sofőrt is - ha az autó robot-pilóta üzemmódban okoz balesetet. A javaslatot még el kell fogadnia a brit Parlament mindkét házának, amelyek azonban várhatóan nem gördítenek akadályt az új szabályozás elé, mert azt remélik, hogy a gyors jogalkotás olyan környezetet biztosít, amely a szigetországba vonzza az önvezető járművek gyártását és tesztelését.
Az automata járművekben olyan lehetőség rejlik, amely nem csupán biztonságosabbá teheti útjainkat a jövőben, de azok számára is biztosíthatja a mozgás szabadságát, akik nem tudnak vezetni
- véli Chris Graying, brit közlekedési miniszter.Ehhez azonban arra van szükség, hogy az emberek ne féljenek az új technológiáktól, ezért fontos, hogy megfelelő védelmet élvezzenek baleset esetén. A gépjárművek gyártóinak és vásárlóinak is fontos, hogy világos legyen, ki a felelős egy baleset esetén. Ezt erősítette meg a törvényhozást megelőző nemzeti konzultáció is, amelyből nyilvánvaló volt, hogy megoldást kell találni a balesetek vétlen áldozatainak gyors kártalanítására, ideértve a sofőrt is, aki - ma már magától értetődő, hogy - ugyanúgy nem tehet semmit a karambol megakadályozására, mint egy egyszerű utas. Hiszen, ha a számítógép nem képes kontrollálni a hirtelen jött helyzetet, akkor hogyan is tudna közbeavatkozni az ember, akinek reakcióideje sokszorosa a komputernek? (Gondoljunk csak a Tesla híres, hírhedt esetére, amikor a robotpilóta hibája a vezető életébe került.) A sofőrnek bíznia kell abban, hogy az autó minden körülmények között megfelelő és biztonságos döntést hoz, máskülönben nem engedi át a vezetést a gépnek (és nem is ad ki hatalmas összeget egy ilyen járműért).
Itt tehát találkozik a vásárló biztonság iránti igénye a gyártó érdekével, aki sok autót szeretne eladni és erre még ráerősít az a remény is, hogy az önvezető járművek elterjedésével minden közlekedésben részt vevő biztonsága javul. Az AXA számítási szerint például a következő 15 évben minden tízezer emberi hiba által okozott karambolra csupán egyetlen gép okozta baleset fog jutni. De hol éri ez meg a biztosítóknak?
A brit jogszabály tervezet kapcsán David Williams, az AXA technikai igazgatója úgy nyilatkozott, hogy - a többségében emberi hiba miatt bekövetkező - balesetek számának és súlyosságának csökkenése egyúttal a biztosítási díjak csökkenéséhez vezet majd, mindazonáltal a biztosítók számára is egyértelmű előrelépést jelent az, hogy világos feltételek mellett dolgozhatják ki új megoldásaikat. Bár az AXA képviselőjének a díjak csökkenése miatti optimizmusa - lássuk be - nem tűnik túl őszintének, abban biztosak lehetünk, hogy a technikai újítások elől újabb akadály hárul el a felelősség igen fontos kérdésének tisztázásával.
Most a magyar jogalkotón a sor, hogy kövesse a brit példát. Minél gyorsabban teszi ezt, annál nagyobb versenyelőnyt szerezhet a hazai autógyártásnak és fejlesztésnek, mégpedig úgy, hogy annak előnyeit mindannyian élvezhetjük majd az utak biztonságossága miatt.
Úgy néz ki, megjelent a teljes orosz-ukrán béketerv: itt van a 28 pont lényege
Ukrajna ezt jelen formájában szinte biztosan nem fogadja el.
Hatalmas győzelmet ünnepel Oroszország: elfoglalták Kupjanszkot, 2022 óta dúló csatát nyertek meg
Ukrajna szerint még kitart a védelem.
"Agresszív" határidőt kapott Zelenszkij a békekötésre – Megmagyarázták, mire gondolt Trump
Az ukrán elnök ezt is elfogadta.
Mégis mi ütött az amerikai részvénypiacba a csütörtöki kereskedés közepén? - Itt az elemzők magyarázata
A Fed- vagy az AI-hatás az erősebb?
Sejtelmes utalást tett az amerikai miniszter: katonai csapásra készül Donald Trump?
Az előkészületek már zajlanak.
Koronavírus: súlyos dolgokat állít egy friss vizsgálati jelentés
Tízezrek halála szárad a túl későn meghozott korlátozásokon?
Megjött a legfrissebb hótérkép: mutatjuk, hol lesz holnap havazás Magyarországon
Ezekben a régiókban várható hóhullás.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Uptrading: válságban váltunk drágább FMCG-re?
A kis luxus paradoxona azt a jelenséget írja le, amikor válság idején bizonyos prémium termékek kereslete nem csökken, hanem növekszik. Ez különösen hangsúlyos az FMCG-szektorban, ahol a minde
HR és munkaügy: ha nincs szabályzat, az nemcsak hiányosság, hanem kockázat is!
Sok vállalatnál a HR és munkaügyi folyamatok működnek ugyan, de nincsenek mögöttük írásban rögzített szabályzatok. Pedig ezek hiánya nemcsak átláthatatlanságot, hanem komoly jogi és műk
Örömhír az autóvásárlás előtt állóknak: Olcsóbbak az autóhitelek, ideje a gázra lépni!
2025-ben ugyan az autóárak tovább drágulnak, ebben semmi meglepő nincsen. Viszont ami remek hír az autóhiteleseknek: a kamatok folyamatosan csökkenő pályán vannak. Mutatjuk, mik a piac legfontos
Lehet számítani a Mikulás-ralira? Tények és tévhitek az év végére
Mint a Messiásra, úgy várnak a befektetők minden évben a Mikulás-ralira, azaz arra, hogy év végén általánosan drágulnak a tőkepiaci eszközök. De kevesen tudják, hogy... The post Lehet szám
Black Fridayből Black November: hogyan lesz egyre kiterjedtebb az akciózási időszak?
A Black Friday mára egész szezonra kiterjedő, globális vásárlási jelenséggé nőtte ki magát.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Nem igazán látszik, ki vagy mi tudná megállítani a forintot
A befektetőket a magas kamatokon kívül semmi nem hatja meg.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


