Forradalmi újítás a biztosítóknál - Itt a válasz az önvezető autók nagy kérdésére
Minél nehezebb ugyanis a robotok okozta károk esetén megállapítani, hogy kinek róható fel a hiba, minél körülményesebb az ok-okozati összefüggés és a jogellenesség bizonyítása, annál valószínűbb, hogy az objektív felelősség irányába kell mozdulni. Megoldási lehetőségként már tavalyi írásomban felvetettem, hogy - kivédendő a károkozástól való félelem miatt a technológiai fejlődésre negatívan ható erőket - az embereknek biztosítást kellene kötniük a robotjaikra (ideértve az önvezető autót is).
Azt is előrevetítettem, hogy egy ilyen biztosítás akár kötelezővé is válhat. Véleményem szerint ez talán ellensúlyozná a biztosítók attól való félelmét, hogy az egyre tökéletesebben működő robotok miatt sokkal kevesebb káreseményre és így piacvesztésre kell felkészülniük a közeljövőben. A The New York Times cikke már tavaly arról írt, hogy míg az elmúlt harminc évben 90%-kal nőtt a közúti balesetek miatti biztosítási piac, a biztosítók most attól tartanak, hogy az önvezető autók elterjedése miatt a következő 20-25 évben 80%-kal fog csökkenni a balesetek száma. Az írás egy KPMG tanulmányra hivatkozva azt állítja, hogy 2040-re a balesetek miatti biztosítási díj kiesés 60%-os mértékű is lehet. A biztosítók tehát - legkorábban az Egyesült Királyságban ébredve - kapva kapnak a lehetőség felé, hogy új konstrukciókat dolgozzanak ki a sofőr nélküli járművek egyre növekvő piacára szabva.
Az Egyesült Királyság kormánya - elsőként Európában - a Parlament elé terjesztette azt a jogszabály-javaslatot (Vehicle Technology and Aviation Bill), amely gyors és egyszerű kártérítést biztosítana minden károsultnak - ideértve az autóban utazókat és magát a sofőrt is - ha az autó robot-pilóta üzemmódban okoz balesetet. A javaslatot még el kell fogadnia a brit Parlament mindkét házának, amelyek azonban várhatóan nem gördítenek akadályt az új szabályozás elé, mert azt remélik, hogy a gyors jogalkotás olyan környezetet biztosít, amely a szigetországba vonzza az önvezető járművek gyártását és tesztelését.
Az automata járművekben olyan lehetőség rejlik, amely nem csupán biztonságosabbá teheti útjainkat a jövőben, de azok számára is biztosíthatja a mozgás szabadságát, akik nem tudnak vezetni
- véli Chris Graying, brit közlekedési miniszter.Ehhez azonban arra van szükség, hogy az emberek ne féljenek az új technológiáktól, ezért fontos, hogy megfelelő védelmet élvezzenek baleset esetén. A gépjárművek gyártóinak és vásárlóinak is fontos, hogy világos legyen, ki a felelős egy baleset esetén. Ezt erősítette meg a törvényhozást megelőző nemzeti konzultáció is, amelyből nyilvánvaló volt, hogy megoldást kell találni a balesetek vétlen áldozatainak gyors kártalanítására, ideértve a sofőrt is, aki - ma már magától értetődő, hogy - ugyanúgy nem tehet semmit a karambol megakadályozására, mint egy egyszerű utas. Hiszen, ha a számítógép nem képes kontrollálni a hirtelen jött helyzetet, akkor hogyan is tudna közbeavatkozni az ember, akinek reakcióideje sokszorosa a komputernek? (Gondoljunk csak a Tesla híres, hírhedt esetére, amikor a robotpilóta hibája a vezető életébe került.) A sofőrnek bíznia kell abban, hogy az autó minden körülmények között megfelelő és biztonságos döntést hoz, máskülönben nem engedi át a vezetést a gépnek (és nem is ad ki hatalmas összeget egy ilyen járműért).
Itt tehát találkozik a vásárló biztonság iránti igénye a gyártó érdekével, aki sok autót szeretne eladni és erre még ráerősít az a remény is, hogy az önvezető járművek elterjedésével minden közlekedésben részt vevő biztonsága javul. Az AXA számítási szerint például a következő 15 évben minden tízezer emberi hiba által okozott karambolra csupán egyetlen gép okozta baleset fog jutni. De hol éri ez meg a biztosítóknak?
A brit jogszabály tervezet kapcsán David Williams, az AXA technikai igazgatója úgy nyilatkozott, hogy - a többségében emberi hiba miatt bekövetkező - balesetek számának és súlyosságának csökkenése egyúttal a biztosítási díjak csökkenéséhez vezet majd, mindazonáltal a biztosítók számára is egyértelmű előrelépést jelent az, hogy világos feltételek mellett dolgozhatják ki új megoldásaikat. Bár az AXA képviselőjének a díjak csökkenése miatti optimizmusa - lássuk be - nem tűnik túl őszintének, abban biztosak lehetünk, hogy a technikai újítások elől újabb akadály hárul el a felelősség igen fontos kérdésének tisztázásával.
Most a magyar jogalkotón a sor, hogy kövesse a brit példát. Minél gyorsabban teszi ezt, annál nagyobb versenyelőnyt szerezhet a hazai autógyártásnak és fejlesztésnek, mégpedig úgy, hogy annak előnyeit mindannyian élvezhetjük majd az utak biztonságossága miatt.
Ezekben a városokban ugrott meg a leginkább az új lakások ára
A fővároson kívüli legdrágább magyar város jelenleg Érd.
Emeli a tétet Medvegyev: ha ezt megteszi Trump, megy az atom
A volt orosz államfő visszafenyegetett az amerikai elnök fenyegetésére.
Megérkezett a várva várt albérletár-csökkenés: hála neked, Otthon Start!
Szokatlan tempóban és meglepő helyeken csökkentek az albérletárak szeptemberben.
Megkongatták a vészharangot: eltűnhet az olcsó trappista
Az OKSZ szerint nem jó irány, hogy csak a kerek trappistát lehet trappistának hívni
Fókuszban a finanszírozás, bemutatkozik a Demján Sándor Tőkeprogram - Egerbe érkezik az őszi kkv-rendezvénysorozat
Október 15. Hotel Korona**** Eger
A kiszámíthatatlanság árát a beteg fizeti meg
Videóinterjú Fábián Lajossal, a VOSZ Egészségügyi Tagozatának elnökével.
Otthon Start: Van amikor 10 cm-en múlik több millió Ft
Előfordulhat, hogy a négyzetméterárra vonatkotó korlát az utolsó pillanatban a hitelfelvétel során húzza keresztül a vevő számítását. Hiába körültekintő a vevő és nézte meg a tulajdo
Fókuszban a KKV-k
A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta
Pénz bőven van, de portfólió alig: miért nem fektetnek be a nők?
A világ vagyonának egyre nagyobb része van női kézben, a nők mégis jóval ritkábban fektetnek be, mint a férfiak. Akik úgy döntenek belevágnak, hasonlóan jól... The post Pénz bőven van, de

Öveket bekapcsolni, rázós szakasz a globális pályán! - Erről írt a világ 18 vezető think tankje 2024-ben
A világ vezető agytrösztjeinek elemzéseit 2024-ben a világ darabokra szakadása és a szuverenitás témája uralja. A világban a bizalom csökken, az együttműködés helyére egyre inkább az ön
Balásy Zsolt az üdvözítő egyenlőtlenségről
Egy amerikai, nyári out-of-office email sajnálkozik, hogy most néhány órával később fog csak válaszolni, amíg visszaér a strandról. Az európai megkéri a küldőt, hogy várjon... The post Bal

Top 10 osztalék részvény - 2025. október
Október másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző
Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Áttörés jöhet az agykutatásban – eddig ilyet csak filmekben láttunk
Rózsa Balázzsal, a BrainVisionCenter alapítójával beszélgettünk.
Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Az Otthon Start sem állítja meg a magyar falvak kiürülését
Sokak számára vonzó az olcsó vidéki ingatlan, de lehetnek váratlan buktatói az ottani életnek.
