A negyedik ipari forradalom egy újabb iparágat forgat fel éppen Magyarországon
A negyedik ipari forradalom a digitalizáció, robotizáció és automatizáció mellett egy üzleti paradigmaváltást is jelent, az ehhez kapcsolódó üzleti és technológiai innovációk és megoldások egy új koncepcióban állnak össze: ezt hívjuk röviden Ipar 4.0-nak.
Az Ipar 4.0 előszobájának tekinthetők az általános makrogazdasági trendek, melyek közül az első és legfontosabb a globalizáció. 10-15 évvel ezelőtt a cégek legyártottak egy bizonyos mennyiségű terméket, és ezekért sorba lehetett állni. Mára a fogyasztói társadalom miatt mindinkább a vevői igények kerültek a központba, és ez alapvetően változtatta meg a gyártással és a fogyasztással kapcsolatos trendeket, amelyek az ellátási lánc menedzsmentjében egy magas fokú komplexitást hoztak létre.A globalizáció az ellátási lánc minden egyes szereplőjére nagy nyomást helyezett, ez hívta életre az alaptevékenységeken túli tevékenységek kiszervezését is. Ez lehet logisztikai egység kiszervezése, de ide tartoznak a call centerek vagy az IT-fejlesztések, a karbantartás, takarítás kiszervezése is. A minél olcsóbb fajlagos költségek , illetve a minél kedvezőbb gyártáshoz juttatási költségek határozták meg azt, hogy hol legyenek azok a gyártási vagy outsourcing központok, amelyek azt biztosítják, hogy hatékonyabb, olcsóbb legyen a gyártás.
Azt látjuk, hogy az autóipart követve most az FMCG, retail, de akár a fashion iparágakban is egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek arra, hogy mindig tudják, hogy hol van az árujuk, és egyre kevésbé szeretnének ezek a cégek erőforrást pazarolni arra, hogy a logisztikával foglalkozzanak
- mondta el Ujszászi Ferenc, a Quehenberger Logistics üzletfejlesztési vezetője .A vevőigények mindinkább előtérbe helyezésére jött létre a késleltetett gyártási koncepció. Ez azt jelenti, hogy csak akkor vegye fel a végleges formáját a termék, amikor már minden információ rendelkezésre áll ehhez. Az autóiparban - ahol az Ipar 4.0 talán a legerőteljesebben fejti ki hatását - ez azt jelenti, hogy a gyártás induljon el, és a vevőigényeknek megfelelő extrák és speciális felszerelések abban a pillanatban álljanak rendelkezésre a gyártósoron, amikor a vevői igények is megérkeznek. Mindez növeli az egységnyi idő alatt kibocsátott termékek számát, viszont a logisztikai folyamatok még jobban összpontosultak és szűkültek.
A gyártókat rövidebb átfutási időkkel, pontosan kell kiszolgálni, még szorosabb ütemezésben, és a logisztikai rendszerek között szorosabb együttműködésre van szükség. Az Ipar 4.0 adja meg azokat az eszközöket, amelyekkel ezt az egész folyamatot egy magasabb szintre lehet emelni, amivel még jobban optimalizálni lehet az egész logisztikai folyamatot.
Mit jelent az Ipar 4.0 a logisztikában?
Az Ipar 4.0 eszköztárában elvárásként fognak megjelenni az új technológiákra épülő megoldások, mint a digitális és fizikai világot összekötő intelligens szenzorral való mérés és adattovábbítás, a fizikai eszközök összekapcsolhatósága, vagy a beágyazott rendszereknek köszönhető szoftveres modellezés és irányíthatóság a logisztikai folyamat minden lehetséges pontján. A fejlettebb algoritmusokkal az egész működést valós időben beérkező információkkal lehet optimalizálni és valós időben lehet döntéseket hozni a folyamatkezelés változtatásáról. Tehát nemcsak tervezni lehet, hogy hogyan hajtsuk végre a logisztikai folyamatokat, hanem valamilyen nem várt esemény esetén be is lehet avatkozni. Ez jellemző az áruszállítás területén ugyanúgy, mint ahogy raktárlogisztikában és az épületen belül, az intralogisztikában.Az új technológiákra épülő megoldások alapvetően változtatják meg az üzleti környezetet az értékláncok integrációja, a termékek és szolgáltatások digitalizációja, valamint az ezekből felépíthető digitális üzleti modellek mentén.
Ilg Péter, a Pillar Mérnökiroda Kft. vezetője szerint nem lesz olyan "bolt", ahol az Ipar 4.0-t iparág specifikusan le lehet venni a polcról, hanem arról van szó, hogy minden logisztikai vállalatnál - bármilyen gyártó vagy szolgáltató egységről beszélünk - meghatározott Ipar 4.0 elemekből fognak összeépülni az adekvát megoldások. Vagyis ezek az elemek minden cégnél egyedileg testre szabottak Ipar 4.0 koncepciók lesznek.
Bár az új technológiák folyamatosan fejlődnek, de már elérhetőek. Számos újdonság már a logisztikai iparágba is becsatornázásra került. Az Ipar 4.0 koncepció részeként a logisztikai folyamat fizikai elemeit rendszerbe köthetők, vagyis a targoncák, komissiózók, kapuk, mérlegek, daruk, anyagmozgató eszközök, polcok mérőeszközeiből származó adatok a cég vállalatirányítási rendszerébe kerülnek.
Ezeket az adatokat felhasználva olyan "okos algoritmust" fejlesztünk, amivel a gyáron belüli logisztikai folyamatok jóval hatékonyabban szervezhetők. Szimulációs szoftverek segítségével egyrészt stratégiai tervezést lehet készíteni a teljes üzemre vonatkozóan - például milyen körjáratokra érdemes bontani a teljes gyártósor ellátását - majd mindezt napi szintre is lefordítjuk, és az anyagellátást végző dolgozóknak egy tabletre konkrét feladatként is kiadjuk. Ergo napi szinten, valós időben tervezzük a gyártás anyagellátását, melyben probléma esetén be lehet avatkozni, és az algoritmus újratervezi a változásoknak megfelelően az optimális ellátást
- mondta el Ilg Péter.Persze nem csak tabletre, hanem például okosszemüvegre is át lehet majd ültetni az ilyen típusú megoldásokat, így a dolgozó kezét nem foglalja le az okoseszköz kezelése. De a raktározásban is ígéretes fejlesztések zajlanak, ilyen például az a térfogatmérő szoftver, amely a raktár kapuin lévő kamerák képi adataiból becsüli meg a szállítandó áru térfogatát. Az anyagmozgatást végző targoncák vagy egyéb eszközöz beépített mérlegével ezt az adatot összekötve, majd egy vállalatirányítási rendszerben felhasználva a szállítási folyamatot pontosan lehet megtervezni.
Tekintettel arra, hogy a szállítandó áru mérete és súlya alapvetően befolyásolja a supply chain mentén a későbbi összes folyamatot és erőforráskapacitás felhasználását, nagy jelentősége van, hogy a megfelelő időben a megfelelő információ rendelkezésre áll-e.

A mobiltelefonos alkalmazás mellett a járművek korszerű, ügyféligényekre szabott telematikai megoldásokkal szerelhetők fel, amely segítségével a járművek távoli megfigyelésén túl lehetővé válik a raktérajtók nyitásának-zárásának valamint a pótkocsik le- és felakasztások automatikus ellenőrzése. A gépkocsivezetők a rendszeren keresztül vészjelzést küldhetnek a központ irányába. Az egyes szállítmányok útvonala a webes felületen a fel- és lerakókkal, valamint az engedélyezett pihenőhelyekkel együtt előre megtervezhető.

Jönnek az önvezető kamionok
Azt gondolom, hogy a teherforgalomban sokkal előbb meg fognak jelenni autonóm közlekedő járművek, mint a személyautó-forgalomban. Már most is működik az a technológia, távolságkövető radarnak hívják, amikor már csak kormányozni kell az autót, minden mást az autó végez el az ember helyett. A kamionsofőr ezzel menet közben kezelheti a FleatBoardot, vagy éppen a megrendelővel kommunikálhat. A robotok ugyanakkor nem fogják elvenni az emberektől a munkát, sőt épp hogy segíteni fognak abban, hogy az embereknek megmaradjon a munkájuk
- tette hozzá Ujszászi Ferenc.A megjelenés támogatója a Quehenberger Logistics.
Értetlenül áll Brüsszel az amerikai megállapodás kritikája előtt
Húzzák a szájukat a németek, pedig a háttérben ők szerették volna legjobban az alkut.
Ma jelent a Magyar Telekom - Mutatjuk, mit várnak az elemzők
Jön a gyorsjelentés.
Rájöttek a tudósok: két alattomos módja is lehet a halálos vírus terjedésének
És ez nagyon rossz hír.
Figyelem: fontos rezsiszabályok lépnek életbe augusztustól
Ne lepődjünk meg, ha valami változott.
Nagybevásárlást tart az amerikai tengerészgyalogság – Jönnek az ACV-30-asok
Nézzük, mit tudnak az új páncélosok.
Békés ország területére záporoznak az orosz drónok - A NATO-tól kérnek segítséget
Még több légvédelmi eszköz kell.
Kiszivárgott: már a Netflixnél is többet érhet a ChatGPT fejlesztője
Rövid idő alatt nagy utat járt be a cég.
Vagy nő, vagy fogy - Film a HOLD első harminc évéről
Nemrég ünnepeltük a HOLD 30. szülinapját. Ezt a három évtizedes utazást foglalja össze a cég eddigi három vezérigazgatója és összes partnere a szülinapi kisfilmünkben. A... The post Vagy n

Trump Signs Stablecoin Law - But Can We Stabilize the Stablecoin?
In a landmark move, the United States has passed a long-awaited law regulating stablecoins, signalling a turning point for digital assets pegged to the U.S. dollar. What if making stablecoins more stable o
3%-os hitel: újabb ingatlanpiaci áremelkedés jön?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! 3%-os hitel: újabb ingatlanpiaci áremelkedés jön? Bevezetés Újabb, kedvezményes 3%-os hitel jelent meg a lakáspiacon, amely komoly hatással lehet az i
Lehet hinni abban, hogy nem lesz háború, de a hit nem stratégia
A NATO megszavazta, hogy a tagállamok a GDP-jük legalább 5 százalékát védelmi kiadásokra fordítják, cserébe Donald Trump megerősítette az USA elkötelezettségét a NATO mellett. Az... The pos

Hogy lehetett ilyen rossz üzletet kötni?
Az Európai Unió a kettesért ment vizsgázni, és ennyit is sikerült elérnie. Megszületett ugyanis az USA és az Unió közti kereskedelmi megállapodás, de nincs benne... The post Hogy lehetett ilye

Áfabevallás 2025: új oszlopok az áfabevallásban
2025. július 30-tól módosult a 2565-ös áfabevallás (2565M-02, 2565M-02-K lapok) szerkezete: négy új mezővel egészült ki az összesítő jelentés, amelyek az adómértékek (5%, 18%, 27%) szerin

Kisbusszal a csirkék ellen - Érdekességek a vámok világából
Trump megválasztása óta nyilván a vámok bevezetése az egyik legnagyobb globális kereskedelmi bizonytalanság. Lehet, hogy viccesnek vagy abszurdnak tűnik, de az alábbiak konkrét példák az... Th

Indul a nagyvállalati innovációs verseny
Képzeld el, hogy van egy jó ötleted. Olyan, amiből tényleg új termék, új technológia, vagy akár egy egész iparágat megrengető innováció lehetne.



Hihetetlen, de igaz: a teljes törlesztőrészletedet kifizethetik helyetted
Nem mindennapi lehetőségek nyílnak meg a kormány új támogatásával.
Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.