
Kisvállalkozásokból is lehet sikeres céget építeni Magyarországon. Sok olyan vállalat van, amely egy műhelyből, egy garázsból, vagy egy kisüzemből indult, de mára már tőkeerős, piacán meghatározó, akár nemzetközi szinten is sikereket elérő céggé vált: nevezhetjük őket akár példaképeknek is. Közöttük bőven találunk olyanokat, amelyek nem feltétlenül vannak a gazdasági sajtó fókuszában, nem szólnak róluk a hírek minden nap, de mégis kiemelkedő teljesítményt nyújtanak nap, mint nap. A cikksorozat támogatója a Budapest Bank.
A DIEGO Kft. 1992-ben kiskereskedelmi tevékenységgel és kiállítási szőnyegek értékesítésével indult, majd rövid időn belül vidéki kiskereskedők folyamatos kiszolgálásával bővítette tevékenységi körét. Nagykereskedelmi szolgáltatásai teremtették meg az 1995-ben elindult franchise-alapokon működő bolthálózat alapjait. Saját és franchise rendszerben működő üzlethálózatuk lényege, hogy a vevők az egész országban megtalálják a teljes és azonos árszintű termékskálát (vagy készleten, vagy rendelésre) és az azonos bolti szolgáltatásokat.
A cég fő profilja kezdetben a kész szőnyeg, a padlószőnyeg, a vinyl padló, valamint a laminált padló volt. 2005-ben vezették be a függöny termékcsoportot, öt évvel később a termékpaletta kibővült a tapétaválasztékkal is. A lakberendezési áruházlánc jelenleg már 160 márkaboltban értékesíti termékeit, ebből Magyarországon 104 áruház (3 saját áruház Dabason, Budaörsön és Kecskeméten) , Romániában 35, míg Szlovákiában 21 franchise áruház üzemel. Idén megújult a jelenlegi webáruház, és 8 új bolttal bővült a hálózat.
A lakberendezési piac azon kevesek közé tartozik, amelyet nem érintett kedvezőtlenül a járványhelyzet: egy kisebb áprilisi megtorpanás után folyamatosan nő a forgalom és az érdeklődés is a termékek iránt - mondta el a Portfolio-nak Varga Balázs, a cég ügyvezetője. Sőt, a home office még növelte is a felújítások igényét, ezért a választék növelése mellett idén kiemelt figyelmet fordítanak a marketingre és kommunikációra is.
A cégvezető úgy látja, a bejelentett kormányzati lépések a piacra is jelentős hatással lesznek, legyen szó a csökkentett áfáról, a kibővített CSOK-ról vagy a napokban bejelentett lakásfelújítási támogatásokról.
„A piacon ma azt látjuk, hogy az igények a jó ár-érték arányú termékek felé tolódnak, azaz a vásárló hajlandó több pénzt áldozni a minőségre, a különlegesre, vagy a hosszabb garanciára. Emellett természetesen a hagyományos termékpaletta is folyamatos megújításon megy keresztül. Mivel a járvány előre láthatólag még hónapokig velünk marad, fel kell készülni a megváltozott igényekre is, azaz egyszerre kell megfelelni az áruházi vásárlásnak, és az online megrendeléseknek” – tette hozzá Varga Balázs.
A DIEGO menedzsmentje folyamatosan keresi az újdonságokat, a cél, hogy még a vevői igény kialakulása előtt generálják azt. Hetente, vezetői szinten egyeztetnek a fejlesztésekről, új termékekről, sokszor tapasztalják, hogy az általuk bevezetett újdonságokat, szolgáltatásokat gyorsan a konkurencia is „magáévá teszi”. Stabil munkahelynek számítanak, a fluktuáció szinte elenyésző: vannak családok is, ahol férj, feleség vagy akár apa és fia is náluk dolgozik.
A gyors döntéshozatal a stratégia része
Varga kiemelte, a vállalat stratégiai céljait több évre előre meghatározzák, de a gyors és egyszerű döntéshozatali rendszer lehetőséget akár azonnali lépésekre, ha időközben változtatni kell valamin. Méretünk alapján a hazai piac egyik meghatározó szereplőjének számítanak (2020. évi tervezett nettó forgalmuk 23,5 milliárd forint, 260 saját alkalmazottjuk van), de magukat jobban szeretik a KKV-k és a multik közé elhelyezni, mindkettő előnyeivel.
A cég ugyanakkor erős likviditással rendelkezik, az ügyvezető szerint mindig ügyeltek arra, hogy pontosan, naprakészen fizessenek beszállítóiknak. Mivel termékeik döntő hányada import, és sok esetben rendkívül gyors azok forgási sebessége, ezért folyamatosan kezelniük kell az árfolyam hektikus mozgását, hogy ne legyenek annak jelentősen kitettek.
Hozzátette: támogatják a franchise partnereiket is, vásárlási hitelkeretet biztosítva számukra, ezzel is segítve a megfelelő bolti készletek tartását – ezért is fontos maguk mögött tudni egy stabil pénzintézetet. Banki partnerük a Budapest Bank, amelynek heti szinten adnak megbízásokat nagy összegű devizavásárlásra, hogy időben és megfelelő árfolyamon teljesíteni tudják fizetési kötelezettségeiket. Beruházásaikat saját tőkéből és az ehhez kapcsolódó bankhitelből finanszírozzák: a tervek minimum 3-5 évre előre készülnek, mert például egy új raktár felépítése és beüzemelése 1-1,5 évet vesz igénybe.
Magyarországon a meglévő 104 bolt mellé jövőre még 3-4 nyitást terveznek, ezzel lezárva a hazai expanziót.
Ezzel párhuzamosan jelentős erőforrásokat fordítanak egy teljesen új webáruház létrehozására – a jócskán megváltozott vásárlói igények ezt már mindenképp megkövetelik. Két másik kulcspiacukon, Romániában és Szlovákiában szeretnék jelentősen növelni elérhetőségüket, boltjaik számát. Az ügyvezető úgy látja, továbbra is egyértelműen van jövő a franchise-alapú terjeszkedésben, regionális szinten szeretnék a meglévő szinergiákat és lehetőségeket kihasználni mind Romániában, mind Szlovákiában.
Románián keresztül akár tovább lehet lépni Moldova vagy a Balkán felé, míg Szlovákia ugródeszka lehet Csehország vagy Lengyelország irányába: úgy számolnak, hogy a dabasi raktártól kiindulva 600-700 kilométeres körben lehet rentábilis a nagy tömegű és súlyú áruk szállítása.
A lakberendezési piac jelentős hulladékot termel, például a csomagolóanyagok szempontjából. Ugyanakkor a DIEGO-nál figyelnek arra, hogy ökológiai lábnyomuk minél kisebb legyen: összegyűjtik és leadják a göngyölegeket, legyen szó papír, fa vagy műanyag anyagokról – ehhez saját tömörítőgépeket használnak. Raktáraik tetejére napelemeket telepítettek – ez már most az energiafelhasználásuk 10-15%-át adja. A fuvarszervezés során pedig kiemelten figyelnek, hogy csak teljesen telepakolt autók hagyják el raktárakat és azok a leggyorsabban, a legrövidebb úton érjék el céljukat.
A cikksorozat megjelenését a Budapest Bank támogatta.
Címlapkép: Stiller Ákos/Portfolio

Súlyos vonatbaleset rázta meg Németországot, halálos áldozatok is vannak
A mentés folyamatban van.
Rendkívüli bejelentés: megállapodott az EU és Amerika a vámok ügyében
„Ez minden idők legnagyobb megállapodása."
Elképesztő mennyiségű eső zúdult le egy magyar településre, ami komoly felfordulást okozott
Szélsőséges időjárás sújtja Magyarországot.
Ez nem tartott sokáig: lemondott a román kormány botrányba keveredett miniszterelnök-helyettese
Korrupció gyanúja merült fel.
Újabb fordulat a Kína–USA kereskedelmi háborúban: jöhet a következő hosszabbítás
Mindenki ragaszkodik a saját igazához.
Egyszerűen megőrülnek érte a magyarok: itt a nagy személyikölcsön-táblázat
Még így sem elég erős a kamatverseny a bankok között?
Kolnai, utópia, ChatGPT
Egy irányított "csevegés" a ChatGPT és köztem Kolnai Aurél utópiafelfogásáról, ami egy kis esszével végződik. A ChatGPT-nek az esszéíráshoz elég volt három idézet és négy általam te
Globális minimumadó (GloBE) - gyakori kérdések és gyakorlati válaszok
A globális minimumadó (GloBE) szabályozása 2024-től érdemben érinti a multinacionális vállalatcsoportok magyarországi tagjait is. A szabály célja, hogy minden, 750 millió eurót meghaladó ár
Katasztrófaövezetből virágzó ökoszisztéma: így lett újra a halaké és az úszóké a Szajna
A Szajna valaha egy Párizs szívében húzódó ökológiai katasztrófaövezet volt, de az elmúlt 50 év során a szinte halott csatorna fokozatosan virágzó ökoszisztémává
New York, te kommunista...
Világvége, összeomlás, Szovjetunió - ez vár New Yorkra a republikánusok szerint, ha a demokrata Zohran Mamdani lenne a város polgármestere. De tényleg bibliai méretű pusztulás... The post New
Az erdőtüzek és a hőstressz visszaveti a magzatok fejlődését
A globális felmelegedés hatására egyre gyakoribbá és intenzívebbé válnak a szélsőséges időjárási jeleségek, amelyek hatással vannak a várandós nőkre.
Oroszország és Kína a self made milliárdosok bölcsője
A nagyjából 3000 dollármilliárdos kétharmada self made, maga szerezte a vagyonát. Az örökölt és self made milliárdosok aránya tud mesélni az adott ország történelmi, kulturális,... The pos
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
Rekordszinteken az Egyesült Államok légszennyezettsége
Több mint 150 millió amerikai él olyan területen, ahol a légszennyezettség meghaladja az egészségügyi határértékeket.


Szembejött a kormánnyal a valóság – Mikor jön a beismerés?
Mennyi lesz a 2025-ös növekedés?
Tényleg túl hosszú az élelmiszer útja? Kiderült, ki mennyit kaszál a magyarok pénzén
Lehetne spórolni a rövidebb az élelmiszerlánccal?
Mit üzennek a BYD és a CATL hazai gyárairól érkező baljós hírek?
Összetett okok húzódnak meg az autópiaci kereslet megtorpanása mögött.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.