Minél hamarabb piacra kell vinni a magyar startupokat: ez lehet az esélyük a sikerre
Üzlet

Minél hamarabb piacra kell vinni a magyar startupokat: ez lehet az esélyük a sikerre

Portfolio
Elkészült a magyarországi startupvilágot feltérképező, eddigi legátfogóbb jelentés. A Startup Hungary által indított kutatás célja az volt, hogy következtetéseket vonjon le a hazai ökoszisztémáról és arról: mitől működhetne hatékonyabban a szektor. Jónás László, a Design Terminal szakmai vezetője szerint például attól, ha a szcéna szereplői minél előbb piacra segítenék a vállalkozásokat.

232 magyarországi startup töltötte ki azt a kérdéssort, melyet a Startup Hungary indított pár héttel ezelőtt. Ezekből a válaszokból született meg a Hungarian Startup Report, vagyis az első átfogó jelentés a magyarországi szektor helyzetéről.

A kutatás olyan evidensnek tűnő, ám eddig nem egyértelműen megválaszolható kérdésekre kíván felelni, mint hogy hány szereplő létezik a piacon, milyen iparágban tevékenykednek, melyek a legeredményesebb hazai vállalkozások vagy hogy hogyan teljesítenek régiós összevetésben. Természetesen számos kérdés irányult a startupok financiális helyzetére, forrásaikra is.  

A riportból megtudjuk: az alapítók 80 százaléka magabiztos a cég leendő nemzetközi sikerekeit, sőt unikornis státuszát tekintve.

A globális sikerek iránti vágynak némileg ellentmond, hogy a startupok 72%-a szeretne ugyan új piacok felé nyitni, ám legtöbben a közép-kelet-európai régiót szemelték ki maguknak, és csak 30% kacsingat az USA felé. A helyben maradás oka elsősorban az, hogy helyi viszonyok között kívánják tesztelni terméküket.

A 232 kitöltőből egyébként 24 olyan vállalkozást azonosított a kutatás, amely bruttó 80 ezer eurós bevételt könyvelhet el per hó. Összességében elmondható, hogy egyelőre kevés az exportbevétel a magyar startup piacon.

Az akcelerátor programok felelőssége is, hogy üzlethez segítsék a startupokat Fotó: Design Terminal
Az akcelerátor programok felelőssége is, hogy üzlethez segítsék a startupokat Fotó: Design Terminal

Jónás László, a Startup Hungary alapító partnerei között is megtalálható Design Terminal szakmai vezetője szerint éppen ez az egyik olyan terület, amelyről érdemes részletesebben gondolkodni. Az USA-val ellentétben a régióban sokkal nehezebb több millió egyéni ügyfelet megszerezniük a startupoknak, ezért fontos, hogy olyan területeken próbáljanak meg sikereket elérni, ahol megfelelő méretű piaccal rendelkeznek.

„Villámgyorsan kell tudni eldönteni, hogy az adott vállalkozás életképes lehet-e a piacon. Nem csak Magyarországon, hanem nemzetközi viszonylatban is.” Szerinte

nem a külső finanszírozás mértéke mutatja meg egy startup sikerének a valószínűségét, hanem az, hogy a piacon milyen teljesítményt tud nyújtani.

„Az, hogy pénzzel pumpáljuk tele ezeket az induló vállalkozásokat, sokkal kevésbé számít, mint az, hogy minél gyorsabban, minél több ügyfél megszerzésében segítsük őket" - mondta a szakember a Portfolio-nak.

Nagyvállalatokkal is szívesen üzletelnek: 44%-uk kötött megállapodást ilyen cégekkel. A legtöbb esetben, 51%-ban ez azt jelenti, hogy a vállalat a startup stratégiai ügyfele, és sokan (30%) hoznak létre közösen innovatív megoldásokat is. Számos startup vett részt nagyvállalati akcelerációs programban.

Ez és a vállalati együttműködések márpedig fontos mérföldkövek lehetnek azon az úton, melyet Jónás László említ a minél kiterjedtebb kapcsolati hálóval és minél rapidabb piaci térnyeréssel kapcsolatban. Az akcelerátoroknak ugyanis az egyik óriási felelőssége az, hogy elég hatékonyan segítik-e üzlethez jutni a startupokat.

A riport szerint a legtöbb startup egyébként a SaaS (Software as a Service) területén működik, vagyis szoftverszolgáltatást nyújt B2B ügyfeleknek, illetve deep tech-ben – AI, Big Data, Fintech, Medtech – is erősek vagyunk.

A tizenkét ismert magyar startup alapító valamint a Google, az IVSZ és a Design Terminal támogatásával, 2020 nyarán életre hívott Startup Hungary érdekképviseleti célokat is szolgál, melyben most segítséget nyújt ez a kutatás is, hiszen eredményeit felhasználva, adatokra és nem feltételezésekre támaszkodva hatékonyabb munkát lehet majd végezni ezen a területen is. Az alapfeltevés ugyanis az, hogy csak azt lehet fejleszteni, amit mérünk is.

A Portfolio Csoport a Startup Hungary médiatámogatója. A Hungarian Startup Report 2020 ide kattintva érhető el.

Címlapkép: Getty Images

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Rejtélyes az újabb száj- és körömfájás kitörés - Nehéz hetek jönnek Magyarországon
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.

Ez is érdekelhet