A cégautó után is van élet: így csökkenthetők az elszálló költségek
Üzlet

A cégautó után is van élet: így csökkenthetők az elszálló költségek

Portfolio
A magas infláció és megemelkedett jegybanki alapkamat hatására óriási dráguláson mentek keresztül az autók és a nyíltvégű lízingkonstrukciók egyaránt, ezért egyre több vállalatnak kell megfontolnia, hogy nem ütemezi-e át a flottacserét vagy vált más mobilitási megoldásokra. A céges carsharing használatával minden szereplő jól járhat, hiszen a munkáltató úgy tudja csökkenteni az egyéni mobilitás támogatásának költségét, hogy a cégautó helyett nyújt reális alternatívát, de a munkavállalók sem vesztik el közlekedés költségtérítését, sőt a hétköznapjaik még rugalmasabbá is válhatnak. A vállalati együttműködések népszerűségének növekedését a Share Now autómegosztó is látja, az elmúlt időszakban kiemelkedő mértékben nőtt a szolgáltatás iránti érdeklődés. Habár van még tér a bővülésre a szegmensben, a munkavállalói szokások már most látványosan változnak: egyre többet ér a rugalmasság és a mobilitási portfólió diverzifikálásának lehetősége.

Alig ocsúdott fel az autóipar a Covid-járvány okozta ellátási problémákból, újabb kihívásokkal kellett szembesülnie, az igen energiaintenzív autógyártás történelmi energiaárakkal találkozott, ráadásul a beszállítói láncok átszervezése, rövidítése sem egyszerű feladat. Az egész Európai Unióban tapasztalható, de főként Magyarországon kirívó inflációra és a volatilis árfolyamingadásra adott válasz, a régóta nem látott magas jegybanki alapkamat pedig az egekbe emelte a hitel- és lízingkamatokat is.

Igaz, hogy kis- és középvállalkozások számára elérhető a Széchenyi Kártya Lízing MAX+, állami támogatással évi fix 5 százalékos kamattal elérhető konstrukció, azonban ez

nem minden vállalat számára nyújt megoldást, akár már csak a cég mérete miatt is sokan kiesnek a kedvezményezetti körből.

Bár a (nagy)vállalati lízingkonstrukciókat mindig egyedi elbírálás és feltételek jellemzik, mégis viszonyítási pontként érdemes megnézni a legnagyobb hazai lízingcégek kalkulátorait, mennyibe is kerül egy vállalatnak ma egy céges autó.

Mégis mennyibe kerül a céges autó?

Egy, a carsharing felhasználók között is népszerű autót, például a Peugeot 208-ast alapkivitelben, listaáron közel bruttó 7 millió forintért kínál a hazai importőr. A legnagyobb hazai lízingcégek a minimális, 20 százalékos önrész mellett 13-17 százalék közötti THM-mel nyújtanak nyíltvégű gépjárműlízinget a vállalatok számára, amely 115-135 ezer forint nettó havi törlesztőrészletet jelent 3 éves futamidőre a cégeknek. A konstrukció előnye, hogy számos költségtétel elszámolható, például a lízingdíjak tőkerészre eső ÁFA tartalma visszaigényelhető, a lízingdíj kamatrésze pedig költségként elszámolható. A hátránya más mobilitási megoldással szemben, hogy

konstrukciótól függően az üzemanyag, a biztosítás, a casco és bizonyos javítások is mind az ügyfelet terhelik, a jelentős adminisztrációs és könyvelési terhek szintén a vállalat pénzügyes kollégáinak kapacitásait kötik le.

Nem mindegy ki, és nem mindegy mire

A cégautó használatban jelentős eltérések mutatkoznak, amelyek alapvetően befolyásolják, hogy „megéri-e cégautót lízingelni” vagy sem. Míg a klasszikus naphosszat használt, termelőeszköz jellegű gépjárművek profiltól függően elengedhetetlenek a vállalat működéséhez, addig a munkavállalók alkalmi mobilitását szolgáló kulcsos autók esetében nem egyértelmű a válasz. Az említett típus beszerzése és lízingelése a közel másfél millió forintos kezdőtőke, a havi átlag 120-125 ezer forintos törlesztőrészlet és a különböző egyéb költségek, a biztosítás, autópálya-matrica, az autó parkoltatása stb. mellett pedig – a jelenlegi gazdasági környezetben – kisebb

luxusnak tűnik, számos cég kényszerül arra, hogy pont a munkahelyek megtartása érdekében a költségeit csökkentse.

A kulcsos autók akár csak részleges kiegészítéseként is elérhető carsharing pont erre a problémára válaszol: nem veszi el a munkáltató a kollégák autós mobilitásának lehetőségét, csak átalakítja, úgy, hogy költséget és erőforrást takarít meg, amit a vállalat más területén vagy akár a munkabérekben szabadíthat fel.

Egyre több vállalat ismeri fel a szolgáltatás előnyeit, az 500 autós flottával rendelkező Share Now tapasztalatai szerint az elmúlt egy évben közel duplájára nőtt a vállalati ügyfeleik száma.

„Azt látjuk, hogy egyre több cég kerül olyan helyzetbe, hogy a gazdasági kihívások miatt komolyan el kell gondolkodnia bizonyos költségcsökkentésekben. Bár a munkavállalók egy részének fájdalmas lehet, ha elveszítik a cégautójukat, mégis szimpatikus, és reális alternatívát nyújthat a carsharing bevezetése, amellyel egyre többen is élnek. A termelőeszközök üzemeltetését kivéve alig akad olyan élethelyzet, amelyre a szolgáltatás ne jelentene megoldást: a félórás belvárosi felhasználástól kezdve a többnapos, vidéki üzleti utakra is alkalmas csomagokig” – mondta Koralewsky Márk, a Share Now vezérigazgatója.

Költségcsökkentés felmondási hullám nélkül

A vállalatvezetők számára az egyik legnagyobb kihívást a megbízható, jól képzett munkavállalók elvesztése és pótlása jelenti, ezért jól felfogott érdekük, hogy a fluktuáció minél alacsonyabb legyen. A car policy megváltoztatása viszont sokakat érinthet érzékenyen, hiszen a magánhasználatú céges autó beépül a család életébe, sok esetben nincs is helyette másik, ezért nagyon nehéz helyzetbe kerül a munkavállaló, ha „kiveszik alóla” az autót. Elképzelhető, hogy emiatt új munkahely után néz, amely érzékeny veszteséget jelent az egyébként is kritikus munkaerőpiaci környezetben a vállalatok számára.

Mégis érdemes belátni azt, hogy az emberek mobilitási portfóliójában a technológia és szolgáltatások bővülésével egyre több opció érhető el.

Már nemcsak a tömegközlekedés/autó/motor reláció képzelhető el, hanem a tömegközlekedés – autó – kerékpár – roller, robogó, taxi és a carsharing is. Mivel a munkaszervezés is megváltozott, az emberek hétköznapjai, a mobilitási igényeik és egyben szokásaik is ehhez igazodtak. Egy vonzó munkahely pedig akkor cselekszik helyesen, ha az egyre bővülő portfólió legnagyobb részét képes lefedni a munkavállalói juttatásokkal: tömegközlekedési bérlet, ha szükséges, akkor cégautó, carsharing és egyéb más megoldások.

Milyen egyéb előnyei vannak a céges carsharingnek?

  • Legtöbb esetben jelentősen olcsóbb, mint a lízingelt autóflotta vagy a céges költségen taxizás.
  • Nincsenek rejtett költségek, például a szervíz, biztosítás, amortizáció, de az üzemanyag, az autópálya matrica, és szolgáltatási zónán belül, közterületen a parkolás költsége sem a céget terheli.
  • Nem kell utána cégautó adót fizetni.
  • Nem kell külön parkolóhelyért fizetni a kulcsos autók után. Csak a tényleges használat után jelentkezik költség, azaz annyit fizet a vállalat, amennyit a munkavállalók használják.
  • Egyszerű az adminisztráció, mivel csak egy darab gyűjtőszámla érkezik a hónap végén.
  • A Share Now esetében nincs havidíja a szolgáltatásnak.
  • Akár adómentes cafeteriaelemként is nyújtható a munkavállalóknak.

Miért jó ez a munkavállalónak?

Bár nem példa nélküli, hogy a vállalatok a magánfelhasználásra is biztosított cégautót cserélik le carsharing szolgáltatásra, mégis az a jellemzőbb, hogy azok a munkavállalók is kapnak céges mobilitási lehetőséget, akik addig nem. Ráadásul nagyon jól kiegészíti a céges taxit is: kivel ne fordult volna már elő, hogy esetenként nem is volt elérhető taxi a közelében.

  • 100 százalékban, adómentesen felhasználható cafeteriaelemként is adható.
  • A legtöbb felhasználási célnak megfelelő, 11 féle autótípus a Share Now flottájában.
  • Nemzetközi utazás esetében közvetlen parkolás a reptéren, a Holiday parkolóban.
  • Nem csak egy-egy utazásra, hanem akár több napra is el lehet vinni az autókat.
  • Néhány kattintással kérhetők házhozszállítással az autók egy hosszabb utazás esetén.

A fentiekből is kitűnik, hogy az autómegosztás nem helyettesíti, hanem hatékonyan kiegészíti a céges autóhasználatot, és nagyobb szabadságot biztosít a munkavállalók számára.

Az integrált városi közlekedés, és az egyéni mobilitás előtt álló jövő minden bizonnyal nem egyik vagy másik eszköz tiltása/ privilegizálása, hanem a lehetőségek növelése és a portfólió diverzifikálása.

Címlapkép: Share Now

A cikk megjelenését a Share Now támogatta.

Holdblog

Kína is tud ám, ha akar... 

Kedves Olvasó, nem untatlak az elmúlt néhány hétben lezajlott tőzsdei mozgásokkal egy sokadig cikkben, sőt még napi rekordokkal és \"milyen világot élünk\" szlogennel sem fárasztalak.... The

Holdblog

Kína AI-ban is leversenyez mindenkit

Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott a Wall Streeten, legalábbis annak techorientált részén. A nyugati féltekén... T

Holdblog

Egy despota harca a piaccal

Egy fékeket vesztett rezsim épp visszaél egy fékevesztett helyzettel. Amióta Erdoğan az elnök, a török líra folyamatosan gyengül. Ez a folyamat az elmúlt négy évben... The post Egy despota ha

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Rejtélyes az újabb száj- és körömfájás kitörés - Nehéz hetek jönnek Magyarországon
Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet