Alig ocsúdott fel az autóipar a Covid-járvány okozta ellátási problémákból, újabb kihívásokkal kellett szembesülnie, az igen energiaintenzív autógyártás történelmi energiaárakkal találkozott, ráadásul a beszállítói láncok átszervezése, rövidítése sem egyszerű feladat. Az egész Európai Unióban tapasztalható, de főként Magyarországon kirívó inflációra és a volatilis árfolyamingadásra adott válasz, a régóta nem látott magas jegybanki alapkamat pedig az egekbe emelte a hitel- és lízingkamatokat is.
Igaz, hogy kis- és középvállalkozások számára elérhető a Széchenyi Kártya Lízing MAX+, állami támogatással évi fix 5 százalékos kamattal elérhető konstrukció, azonban ez
nem minden vállalat számára nyújt megoldást, akár már csak a cég mérete miatt is sokan kiesnek a kedvezményezetti körből.
Bár a (nagy)vállalati lízingkonstrukciókat mindig egyedi elbírálás és feltételek jellemzik, mégis viszonyítási pontként érdemes megnézni a legnagyobb hazai lízingcégek kalkulátorait, mennyibe is kerül egy vállalatnak ma egy céges autó.
Mégis mennyibe kerül a céges autó?
Egy, a carsharing felhasználók között is népszerű autót, például a Peugeot 208-ast alapkivitelben, listaáron közel bruttó 7 millió forintért kínál a hazai importőr. A legnagyobb hazai lízingcégek a minimális, 20 százalékos önrész mellett 13-17 százalék közötti THM-mel nyújtanak nyíltvégű gépjárműlízinget a vállalatok számára, amely 115-135 ezer forint nettó havi törlesztőrészletet jelent 3 éves futamidőre a cégeknek. A konstrukció előnye, hogy számos költségtétel elszámolható, például a lízingdíjak tőkerészre eső ÁFA tartalma visszaigényelhető, a lízingdíj kamatrésze pedig költségként elszámolható. A hátránya más mobilitási megoldással szemben, hogy
konstrukciótól függően az üzemanyag, a biztosítás, a casco és bizonyos javítások is mind az ügyfelet terhelik, a jelentős adminisztrációs és könyvelési terhek szintén a vállalat pénzügyes kollégáinak kapacitásait kötik le.
Nem mindegy ki, és nem mindegy mire
A cégautó használatban jelentős eltérések mutatkoznak, amelyek alapvetően befolyásolják, hogy „megéri-e cégautót lízingelni” vagy sem. Míg a klasszikus naphosszat használt, termelőeszköz jellegű gépjárművek profiltól függően elengedhetetlenek a vállalat működéséhez, addig a munkavállalók alkalmi mobilitását szolgáló kulcsos autók esetében nem egyértelmű a válasz. Az említett típus beszerzése és lízingelése a közel másfél millió forintos kezdőtőke, a havi átlag 120-125 ezer forintos törlesztőrészlet és a különböző egyéb költségek, a biztosítás, autópálya-matrica, az autó parkoltatása stb. mellett pedig – a jelenlegi gazdasági környezetben – kisebb
luxusnak tűnik, számos cég kényszerül arra, hogy pont a munkahelyek megtartása érdekében a költségeit csökkentse.
A kulcsos autók akár csak részleges kiegészítéseként is elérhető carsharing pont erre a problémára válaszol: nem veszi el a munkáltató a kollégák autós mobilitásának lehetőségét, csak átalakítja, úgy, hogy költséget és erőforrást takarít meg, amit a vállalat más területén vagy akár a munkabérekben szabadíthat fel.
Egyre több vállalat ismeri fel a szolgáltatás előnyeit, az 500 autós flottával rendelkező Share Now tapasztalatai szerint az elmúlt egy évben közel duplájára nőtt a vállalati ügyfeleik száma.
„Azt látjuk, hogy egyre több cég kerül olyan helyzetbe, hogy a gazdasági kihívások miatt komolyan el kell gondolkodnia bizonyos költségcsökkentésekben. Bár a munkavállalók egy részének fájdalmas lehet, ha elveszítik a cégautójukat, mégis szimpatikus, és reális alternatívát nyújthat a carsharing bevezetése, amellyel egyre többen is élnek. A termelőeszközök üzemeltetését kivéve alig akad olyan élethelyzet, amelyre a szolgáltatás ne jelentene megoldást: a félórás belvárosi felhasználástól kezdve a többnapos, vidéki üzleti utakra is alkalmas csomagokig” – mondta Koralewsky Márk, a Share Now vezérigazgatója.
Költségcsökkentés felmondási hullám nélkül
A vállalatvezetők számára az egyik legnagyobb kihívást a megbízható, jól képzett munkavállalók elvesztése és pótlása jelenti, ezért jól felfogott érdekük, hogy a fluktuáció minél alacsonyabb legyen. A car policy megváltoztatása viszont sokakat érinthet érzékenyen, hiszen a magánhasználatú céges autó beépül a család életébe, sok esetben nincs is helyette másik, ezért nagyon nehéz helyzetbe kerül a munkavállaló, ha „kiveszik alóla” az autót. Elképzelhető, hogy emiatt új munkahely után néz, amely érzékeny veszteséget jelent az egyébként is kritikus munkaerőpiaci környezetben a vállalatok számára.
Mégis érdemes belátni azt, hogy az emberek mobilitási portfóliójában a technológia és szolgáltatások bővülésével egyre több opció érhető el.
Már nemcsak a tömegközlekedés/autó/motor reláció képzelhető el, hanem a tömegközlekedés – autó – kerékpár – roller, robogó, taxi és a carsharing is. Mivel a munkaszervezés is megváltozott, az emberek hétköznapjai, a mobilitási igényeik és egyben szokásaik is ehhez igazodtak. Egy vonzó munkahely pedig akkor cselekszik helyesen, ha az egyre bővülő portfólió legnagyobb részét képes lefedni a munkavállalói juttatásokkal: tömegközlekedési bérlet, ha szükséges, akkor cégautó, carsharing és egyéb más megoldások.
Milyen egyéb előnyei vannak a céges carsharingnek?
- Legtöbb esetben jelentősen olcsóbb, mint a lízingelt autóflotta vagy a céges költségen taxizás.
- Nincsenek rejtett költségek, például a szervíz, biztosítás, amortizáció, de az üzemanyag, az autópálya matrica, és szolgáltatási zónán belül, közterületen a parkolás költsége sem a céget terheli.
- Nem kell utána cégautó adót fizetni.
- Nem kell külön parkolóhelyért fizetni a kulcsos autók után. Csak a tényleges használat után jelentkezik költség, azaz annyit fizet a vállalat, amennyit a munkavállalók használják.
- Egyszerű az adminisztráció, mivel csak egy darab gyűjtőszámla érkezik a hónap végén.
- A Share Now esetében nincs havidíja a szolgáltatásnak.
- Akár adómentes cafeteriaelemként is nyújtható a munkavállalóknak.
Miért jó ez a munkavállalónak?
Bár nem példa nélküli, hogy a vállalatok a magánfelhasználásra is biztosított cégautót cserélik le carsharing szolgáltatásra, mégis az a jellemzőbb, hogy azok a munkavállalók is kapnak céges mobilitási lehetőséget, akik addig nem. Ráadásul nagyon jól kiegészíti a céges taxit is: kivel ne fordult volna már elő, hogy esetenként nem is volt elérhető taxi a közelében.
- 100 százalékban, adómentesen felhasználható cafeteriaelemként is adható.
- A legtöbb felhasználási célnak megfelelő, 11 féle autótípus a Share Now flottájában.
- Nemzetközi utazás esetében közvetlen parkolás a reptéren, a Holiday parkolóban.
- Nem csak egy-egy utazásra, hanem akár több napra is el lehet vinni az autókat.
- Néhány kattintással kérhetők házhozszállítással az autók egy hosszabb utazás esetén.
A fentiekből is kitűnik, hogy az autómegosztás nem helyettesíti, hanem hatékonyan kiegészíti a céges autóhasználatot, és nagyobb szabadságot biztosít a munkavállalók számára.
Az integrált városi közlekedés, és az egyéni mobilitás előtt álló jövő minden bizonnyal nem egyik vagy másik eszköz tiltása/ privilegizálása, hanem a lehetőségek növelése és a portfólió diverzifikálása.
Címlapkép: Share Now
A cikk megjelenését a Share Now támogatta.
Bejelentették a NATO–Oroszország Tanács megszűnését – Medvegyev kapva kapott az alkalmon
Menetrend szerint érkezett a volt orosz elnök fenyegetése.
Fokozódik a rejtély a pórul járt Sea Baby körül: az ukrán titkosszolgálat tagadja a NATO-tagország állítását
Románia szerint felrobbantottak egy ukrán gyártmányú tengeri drónt.
Vége egy korszaknak: új tulajdonoshoz kerül ez a boltlánc Magyarországon is
Hamarosan indul az üzletek átépítése.
Nagy döntésre készül Trump - Titokban már most vizsgálják, mit okozhat ezzel az amerikai elnök
A Wall Street egyes szereplői már most aggódnak.
Pikáns fordulatot vett a versenyfutás: felnőttfilmes milliárdos vetett szemet az orosz olajgigászra
Egyre többen pályáznak a Lukoil külföldi eszközeire.
Moszkva-szimpatizáns képviselőt küldött volna Kijevbe az Európai Parlament, Ukrajna azonnal lépett
A német AfD tagja többször is járt Oroszországban az elmúlt években.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Átütő siker a megújulók fejlesztése Texasban
Texas néhány év alatt bizonyította, hogy a nagyléptékű napenergia- és akkumulátoros beruházások képesek gyökeresen átalakítani egy teljes villamosenergia-rendszer működését.
Otthon Start: Újabb bank a 3% alatti kamatversenyben
Az MBH Duna Bank 2025. december 1-jétől bevezette kamatkedvezményes Otthon Start lakáshitel konstrukcióját, amellyel a bank is belépett a 3 százalék alatti kamatversenybe. Ez különösen figyelem
Véget ér a KIVA (sokk): megszűnik a KIVA-sok neobankoknál vezetett pénzforgalmi számláinak adóterhelése
2024 év végén a KIVA-s adózókat meglepetésként érhette, hogy a neobankoknál vezetett pénzforgalmi számlák egyenlegnövekedése bizonyos esetekben plusz adóterhet jelentett számukra, amennyibe
DIMOP Plusz: hol tartunk 2025 végén?
A Magyarországnak jutó 2021-2027 közötti pályázati források 9800 milliárd forintot tesznek ki. Ebből a DIMOP Plusz (Digitális Megújulás Operatív Program Plusz) esetén 764 milliárd forinttal
Mesterséges intelligencia és molekuláris tervezés
A hagyományos kutatásban 800 évet igénylő munkát az MI-nek sikerült néhány hónap alatt elvégeznie, 2,2 millió új kristályszerkezet felfedezésével.
Bizalmi válságban magyar piac, hiába várjuk a kockázati tőkét
A lelkesedés után vallatásokon át halad a világmegváltó ötlet, mire általában nem történik semmi. Magyarországon ugyanis sok a tehetség és az ötlet, de kevés a... The post Bizalmi válság
Balásy Zsolt: Mit (nem) ad nekünk a MÁV?
Egy ország vasúthálózata sok mindent elmond az országról. Mobilitás, kolbász, benzin. Balásy Zsolt aktuális megfejtése. Emlékszem, amikor a 2010-es évek elején először rohant a benzin... Th
Ezért nem tudnak labdába rúgni a magyar élelmiszeripari cégek a nemzetközi piacokon
Az Agrárszektor 2025 konferenciáról jelentkezik a Checklist .
Kiderült, hogy miért nem nőtt (már megint) a magyar gazdaság
A szárnyalás még várat magára.
Ízekre szedték a kormány gazdaságpolitikáját, Nagy Márton védelmébe vette
Meghallgatása volt a miniszternek.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

