
Alig ocsúdott fel az autóipar a Covid-járvány okozta ellátási problémákból, újabb kihívásokkal kellett szembesülnie, az igen energiaintenzív autógyártás történelmi energiaárakkal találkozott, ráadásul a beszállítói láncok átszervezése, rövidítése sem egyszerű feladat. Az egész Európai Unióban tapasztalható, de főként Magyarországon kirívó inflációra és a volatilis árfolyamingadásra adott válasz, a régóta nem látott magas jegybanki alapkamat pedig az egekbe emelte a hitel- és lízingkamatokat is.
Igaz, hogy kis- és középvállalkozások számára elérhető a Széchenyi Kártya Lízing MAX+, állami támogatással évi fix 5 százalékos kamattal elérhető konstrukció, azonban ez
nem minden vállalat számára nyújt megoldást, akár már csak a cég mérete miatt is sokan kiesnek a kedvezményezetti körből.
Bár a (nagy)vállalati lízingkonstrukciókat mindig egyedi elbírálás és feltételek jellemzik, mégis viszonyítási pontként érdemes megnézni a legnagyobb hazai lízingcégek kalkulátorait, mennyibe is kerül egy vállalatnak ma egy céges autó.
Mégis mennyibe kerül a céges autó?
Egy, a carsharing felhasználók között is népszerű autót, például a Peugeot 208-ast alapkivitelben, listaáron közel bruttó 7 millió forintért kínál a hazai importőr. A legnagyobb hazai lízingcégek a minimális, 20 százalékos önrész mellett 13-17 százalék közötti THM-mel nyújtanak nyíltvégű gépjárműlízinget a vállalatok számára, amely 115-135 ezer forint nettó havi törlesztőrészletet jelent 3 éves futamidőre a cégeknek. A konstrukció előnye, hogy számos költségtétel elszámolható, például a lízingdíjak tőkerészre eső ÁFA tartalma visszaigényelhető, a lízingdíj kamatrésze pedig költségként elszámolható. A hátránya más mobilitási megoldással szemben, hogy
konstrukciótól függően az üzemanyag, a biztosítás, a casco és bizonyos javítások is mind az ügyfelet terhelik, a jelentős adminisztrációs és könyvelési terhek szintén a vállalat pénzügyes kollégáinak kapacitásait kötik le.
Nem mindegy ki, és nem mindegy mire
A cégautó használatban jelentős eltérések mutatkoznak, amelyek alapvetően befolyásolják, hogy „megéri-e cégautót lízingelni” vagy sem. Míg a klasszikus naphosszat használt, termelőeszköz jellegű gépjárművek profiltól függően elengedhetetlenek a vállalat működéséhez, addig a munkavállalók alkalmi mobilitását szolgáló kulcsos autók esetében nem egyértelmű a válasz. Az említett típus beszerzése és lízingelése a közel másfél millió forintos kezdőtőke, a havi átlag 120-125 ezer forintos törlesztőrészlet és a különböző egyéb költségek, a biztosítás, autópálya-matrica, az autó parkoltatása stb. mellett pedig – a jelenlegi gazdasági környezetben – kisebb
luxusnak tűnik, számos cég kényszerül arra, hogy pont a munkahelyek megtartása érdekében a költségeit csökkentse.
A kulcsos autók akár csak részleges kiegészítéseként is elérhető carsharing pont erre a problémára válaszol: nem veszi el a munkáltató a kollégák autós mobilitásának lehetőségét, csak átalakítja, úgy, hogy költséget és erőforrást takarít meg, amit a vállalat más területén vagy akár a munkabérekben szabadíthat fel.
Egyre több vállalat ismeri fel a szolgáltatás előnyeit, az 500 autós flottával rendelkező Share Now tapasztalatai szerint az elmúlt egy évben közel duplájára nőtt a vállalati ügyfeleik száma.
„Azt látjuk, hogy egyre több cég kerül olyan helyzetbe, hogy a gazdasági kihívások miatt komolyan el kell gondolkodnia bizonyos költségcsökkentésekben. Bár a munkavállalók egy részének fájdalmas lehet, ha elveszítik a cégautójukat, mégis szimpatikus, és reális alternatívát nyújthat a carsharing bevezetése, amellyel egyre többen is élnek. A termelőeszközök üzemeltetését kivéve alig akad olyan élethelyzet, amelyre a szolgáltatás ne jelentene megoldást: a félórás belvárosi felhasználástól kezdve a többnapos, vidéki üzleti utakra is alkalmas csomagokig” – mondta Koralewsky Márk, a Share Now vezérigazgatója.
Költségcsökkentés felmondási hullám nélkül
A vállalatvezetők számára az egyik legnagyobb kihívást a megbízható, jól képzett munkavállalók elvesztése és pótlása jelenti, ezért jól felfogott érdekük, hogy a fluktuáció minél alacsonyabb legyen. A car policy megváltoztatása viszont sokakat érinthet érzékenyen, hiszen a magánhasználatú céges autó beépül a család életébe, sok esetben nincs is helyette másik, ezért nagyon nehéz helyzetbe kerül a munkavállaló, ha „kiveszik alóla” az autót. Elképzelhető, hogy emiatt új munkahely után néz, amely érzékeny veszteséget jelent az egyébként is kritikus munkaerőpiaci környezetben a vállalatok számára.
Mégis érdemes belátni azt, hogy az emberek mobilitási portfóliójában a technológia és szolgáltatások bővülésével egyre több opció érhető el.
Már nemcsak a tömegközlekedés/autó/motor reláció képzelhető el, hanem a tömegközlekedés – autó – kerékpár – roller, robogó, taxi és a carsharing is. Mivel a munkaszervezés is megváltozott, az emberek hétköznapjai, a mobilitási igényeik és egyben szokásaik is ehhez igazodtak. Egy vonzó munkahely pedig akkor cselekszik helyesen, ha az egyre bővülő portfólió legnagyobb részét képes lefedni a munkavállalói juttatásokkal: tömegközlekedési bérlet, ha szükséges, akkor cégautó, carsharing és egyéb más megoldások.
Milyen egyéb előnyei vannak a céges carsharingnek?
- Legtöbb esetben jelentősen olcsóbb, mint a lízingelt autóflotta vagy a céges költségen taxizás.
- Nincsenek rejtett költségek, például a szervíz, biztosítás, amortizáció, de az üzemanyag, az autópálya matrica, és szolgáltatási zónán belül, közterületen a parkolás költsége sem a céget terheli.
- Nem kell utána cégautó adót fizetni.
- Nem kell külön parkolóhelyért fizetni a kulcsos autók után. Csak a tényleges használat után jelentkezik költség, azaz annyit fizet a vállalat, amennyit a munkavállalók használják.
- Egyszerű az adminisztráció, mivel csak egy darab gyűjtőszámla érkezik a hónap végén.
- A Share Now esetében nincs havidíja a szolgáltatásnak.
- Akár adómentes cafeteriaelemként is nyújtható a munkavállalóknak.
Miért jó ez a munkavállalónak?
Bár nem példa nélküli, hogy a vállalatok a magánfelhasználásra is biztosított cégautót cserélik le carsharing szolgáltatásra, mégis az a jellemzőbb, hogy azok a munkavállalók is kapnak céges mobilitási lehetőséget, akik addig nem. Ráadásul nagyon jól kiegészíti a céges taxit is: kivel ne fordult volna már elő, hogy esetenként nem is volt elérhető taxi a közelében.
- 100 százalékban, adómentesen felhasználható cafeteriaelemként is adható.
- A legtöbb felhasználási célnak megfelelő, 11 féle autótípus a Share Now flottájában.
- Nemzetközi utazás esetében közvetlen parkolás a reptéren, a Holiday parkolóban.
- Nem csak egy-egy utazásra, hanem akár több napra is el lehet vinni az autókat.
- Néhány kattintással kérhetők házhozszállítással az autók egy hosszabb utazás esetén.
A fentiekből is kitűnik, hogy az autómegosztás nem helyettesíti, hanem hatékonyan kiegészíti a céges autóhasználatot, és nagyobb szabadságot biztosít a munkavállalók számára.
Az integrált városi közlekedés, és az egyéni mobilitás előtt álló jövő minden bizonnyal nem egyik vagy másik eszköz tiltása/ privilegizálása, hanem a lehetőségek növelése és a portfólió diverzifikálása.
Címlapkép: Share Now
A cikk megjelenését a Share Now támogatta.
Hatalmas füst emelkedett a megszállt félszigeten: Mohadzser-6-osok semmisültek meg
Videót is közzétettek.
Azt mondják az oroszok, arcpirító stratégiai hibát követett el Zelenszkij – Veszélybe került Ukrajna legjobb fegyvere
Állítólag máris megtalálták a Flamingó gyártóüzemét.
Itt lehet a fordulat: úgy tűnik, Oroszország hajlandó engedni Trumpnak
Lavrov mondta el egy interjúban.
Parajdi katasztrófa: már a részvényeseket perli a miniszter, amiért nem mondatják le az igazgatóságot
Nem hajlandók összeülni a közgyűlésre.
Expresszvillamos indul a Keleti pályaudvar lezárása idején
Járatsűrítésekkel is készül a BKK.
Változik egy lakossági állampapír kamata, egy módon nyerhetsz vele nagyot
Az Euró Magyar Állampapírról van szó.
Kína úttörő erdőtelepítő programmal támogatja a klímavédelmet
Komoly sebezhetőséggel néznek szembe Kína erdei ökoszisztémái: a monokulturális erdők dominanciája miatt a fás területek érzékenyek lettek a betegségekre, kártevőkr
Otthon Start Program - előfordulhat 3% alatti kamat is?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program - előfordulhat 3% alatti kamat is? A jogszabály rögzíti, hogy a hitel kamata legfeljebb 3% lehet, tehát nem zárja ki a kedvezőbb -3
Családi drámák és új tulajok a világ egyik legismertebb csapatánál
Család drámák, majd új tulajok a világ egyik legismertebb kosárcsapatánál. Kik a Los Angeles Lakers tulajdonosai, és hogyan jutott addig a helyzet, hogy a Buss-család... The post Családi drámá

Miért utálom a legény- (és leány-) búcsúkat?
Nyilván az utálat nagyon erős kifejezés, nem igazán lehetett eddig panaszom, kifejezetten élvezhetőnek találtam azokat, amiken részt vettem. Illetve az olvasó gondolhatja, hogy a bejegyzés elmé
Élet egy adatközpont mellett
Vízügyi nehézségek a technológia árnyékában: hogyan hat egy adatközpont a helyi közösség mindennapjaira.
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Ha az ételpazarlás ország lenne...
Rengeteg erőforrást használunk fel olyan ételek előállítására, szállítására, feldolgozására és csomagolására, amelyekre végül nincs szükségünk. Az el sem fogyasztott ételhulladékok


Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Szemünk előtt tűnik el a magyar gyümölcs, külföldi áru veszi át a helyét a boltokban
Mit tud kezdeni az ágazat az erős importnyomás miatti polcvesztéssel?
Trump találkozói közelebb hozták a békét?
Milyen garanciák lehetnek kielégítőek Zelenszkijnek és Putyinnak egyaránt?
