A magyar gazdaság digitális teljesítménye sokáig elmaradt a fejlettebb országoktól, azonban az elmúlt években elkezdődött egyfajta felzárkózás. Ezzel kapcsolatban mik a tapasztalataik és milyen főbb trendeket látnak jelenleg a vállalati digitalizáció területén?
Ha Magyarország helyzetét a digitális infrastruktúra szempontjából vizsgáljuk, elmondható, hogy kiemelkedően jól állunk. Az itt élők számára mindennapos és magától értetődő a stabil és kiváló minőségű internetkapcsolat, a szolgáltatások széles körű elérhetősége. Azonban ez korántsem általános Európában. Még a gazdaságilag fejlett országokban is gyakran tapasztalható, hogy a digitális infrastruktúra nem biztosít ilyen szintű hozzáférést és minőséget, e tekintetben továbbra is az európai élmezőnyhöz tartozunk.
A digitális érettség és a felhasználási szint a vállalatmérettel együtt növekszik: a magyar nagyvállalatoknál, például a bankszektorban már most is találhatók olyan szereplők, akik technológiai értelemben kiemelkedően fejlettek és erőteljes digitális vízióval rendelkeznek. Ezzel szemben más szektorokban, illetve a KKV-knál mind a digitális érettség, mind a nyitottság terén jelentős lemaradás figyelhető meg.
Ez azonban nem csupán kihívásokat, hanem komoly lehetőségeket is jelent. Ahelyett, hogy a hiányosságokra koncentrálnánk, érdemes inkább a fejlődési potenciálra összpontosítani, hiszen a digitalizáció kiaknázása jelentős gazdasági előnyökkel járhat az ország számára, illetve a vállalkozások számára is. Mind a költségek csökkentésében, mind a bevételek növelésében kétszámjegyű változást hoz.
A nagyvállalatok kapcsán nem lehet kihagyni a gyártóipart, hiszen sorra érkeznek a nemzetközi gigavállalatok az országba, magukkal hozva a legfejlettebb digitális technológiákat. Ebben a környezetben hol helyezkednek el a hazai digitális szolgáltatók?
A gyártó- és feldolgozóipar területén jellemzően már olyan fejlett technológiák és gyártási folyamatok alkalmazása zajlik, amelyek a digitalizáció élvonalát képviselik. Napjainkban egy új gyártócsarnok vagy gyártósor kialakítása szinte elképzelhetetlen teljes körű automatizáció és fejlett robotikai megoldások nélkül: ezek a rendszerek nem csupán költséghatékonysági szempontból nyújtanak előnyöket, hanem az erőforrások elérhetőségével kapcsolatos kockázatok minimalizálásához is hozzájárulnak.
Az elmúlt 2-3 év projektjeit tekintve szinte minden jelentős ipari beruházásnál jelen voltunk a digitális megoldások beszállítóiként, például 5G-alapú ún. campus network megoldásokkal. Ezek célja többek között a késleltetés nélküli adatátvitel biztosítása, amely elengedhetetlen pl. az önvezető targoncák és más robotizált logisztikai rendszerek hatékony működéséhez.
A vállalkozások számára a digitalizáció körülményes és költséges folyamatnak tűnhet. Miért érdemes mégis ebbe invesztálni?
Úgy gondolom, hogy ezt a versenyképesség és a hatékonyság szempontjából érdemes megközelíteni: mit tudunk az ügyfeleinkről, és hogyan használhatjuk fel ezt a tudást, a rendelkezésre álló adatokat értékteremtésre? Az adatok jelentősége talán már közhelyszámba megy, de sok vállalkozás még mindig nem ismeri fel, hogy valójában milyen értékes adatvagyonnal rendelkezik. Elsődleges feladatunk, hogy tudatosítsuk bennük ezt, és bemutassuk, hogyan lehet az adatokat strukturáltan kezelni és értékes információvá alakítani, a személyes adatok védelméről szóló jogi előírások figyelembevétele mellett. Magyarországon is léteznek jó gyakorlatok, jellemzően a nagyvállalatoknál, amelyek bizonyítják, hogy az adatvezéreltség stratégiai előnyt jelenthet.
A Telekom ebben az ökoszisztémában kulcsszerepet vállal: stratégiánkat úgy alakítottuk ki, hogy segítsük a vállalkozásokat az adatvagyon felismerésében, gyarapításában és hatékony kezelésében.
A digitális adatok tárolása és feldolgozása már túllépett a hagyományos infrastruktúrákon. Mivel a kisebb vállalkozások többsége nem engedheti meg magának saját IT-csapat fenntartását, a felhőszolgáltatók szerepe felértékelődött. Mi például olyan szolgáltatásokat biztosítunk, amelyek helyben elérhetők, és a nagy nemzetközi szolgáltatók által kínált élményt nyújtják. Előnyünk, hogy ügyfeleinkkel közvetlen kapcsolatban állunk, és hosszú távon elkötelezettek vagyunk Magyarország digitalizációjának előmozdítása mellett.
Hogyan illeszkedik ezen szolgáltatások közé az AI? Mennyire nyitottak a magyar vállalatok az AI felhasználására és milyen fejlődési irányokat látnak 2025-ben?
Az AI esetében a kérdés, amely minden vállalat és vállalkozás számára releváns: hogyan lehet ebből az új technológiából valódi értéket teremteni?
Itt visszatérnék az adatokra: az már látszik, hogy az adatok gyűjtése önmagában nem elegendő, az igazi értékteremtés ott kezdődik, amikor ezeket az adatokat elemzésre és döntéstámogatásra használjuk. Az egyik fő kihívás, hogy a nagy mennyiségű adatot emberi erőforrással már nem lehet hatékonyan feldolgozni. Itt lépnek be a képbe az AI-megoldások, amelyek segítségével automatizálható például az adatértelmezés az optimális döntések meghozatalához.
Az elmúlt időszakban a világ nagyot lépett előre a generatív AI használatában, mi is folyamatosan dolgozunk azon, hogy beépítsük ezeket az új képességeket rendszereinkbe, folyamatainkba. Az AI-jal kapcsolatos fejlesztéseink már évek óta széleskörben zajlanak, mely során kiemelt figyelmet fordítunk az adatbiztonságra és adatvédelemre is.
A partnerekkel való közös gondolkodás és az iparági szakértelmünk konzekvens építkezése eredményeképp a Deutsche Telekom európai tagvállalatai között a Magyar Telekom AI kompetenciaközpont lett, amely a magyar tudásnak is lehetőséget biztosít a regionális piacra lépésre és ezáltal kamatoztathatjuk iparági ismereteinket a nemzetközi piacon is. Ez a pozíció lehetővé teszi számunkra, hogy olyan élvonalbeli megoldásokat fejlesszünk, amelyek nemcsak a Magyar Telekom, hanem a Deutsche Telekom csoport AI portfólióját is erősítik. A már használatra kész megoldásokkal a közép- és kelet-európai leányvállalatok is gyorsan piacra tudnak lépni.
Egyik, termékként is értékesített fejlesztésünk az IDA (Intelligent Digital Assistant), amely a nagy nyelvi modellek (LLM) kiaknázására épül. Ennek egyik, a Safe IDA elnevezésű modulja lehetővé teszi, hogy a vállalatok saját adataikat zárt rendszerben, bizalmasan kezeljék.
Ez a megoldás különösen hasznos például belső HR-folyamatok automatizálásában: segíti a dolgozók gyors információhoz jutását, miközben tehermentesíti a HR-es munkatársakat.
Az AI alkalmazásának következő szintje az ügyfélszolgálati folyamatok támogatása, ahol a digitális asszisztensek javíthatják az ügyfélélményt és növelhetik a hatékonyságot. Végül a legfejlettebb AI-megoldások már teljes üzleti folyamatok automatizálására is képesek, hozzájárulva a szervezeti szinergiák kiaknázásához. A cél, hogy ezeket az innovációkat kézzelfogható formában hozzuk el a magyar vállalkozások számára, támogatva őket az adatvagyonuk értékteremtésben betöltött szerepének maximalizálásában.
Sok vállalatot visszatarthat az, hogy nem tudják, pontosan hogyan vehetik hasznát az AI-technológiának. Mi alapján tudja egy adott cég eldönteni, hogy milyen fejlesztések lehetnek előnyösek számukra?
Alapvető feladataink közé tartozik, hogy olyan felhasználási eseteket mutassunk ügyfeleinknek, ahol a náluk is jelentkező nehézségekre már megoldást találtunk. Ennek keretében támogatást nyújtunk számukra annak bemutatásában, hogy mely területeken érdemes beruházásokat végrehajtani. Az egyik legfontosabb előny, amelyet saját oldalunkról biztosítunk, az az, hogy szolgáltatásalapú megközelítést alkalmazunk.
Régóta jelen vagyunk a magyar piacon informatikai rendszerintegrációs tevékenységeinkkel, valamint olyan fejlesztésekkel, amelyek kiterjedt, összetett feladatokat ölelnek fel.
Annak érdekében, hogy még szélesebb ügyfélkört tudjunk hatékonyan és versenyképesen kiszolgálni, a szervezeti felépítésünket is az új igényeknek megfelelően igazítottuk. Az elmúlt 2-3 évben intenzíven dolgoztunk azon, hogy olyan szolgáltatásokat alakítsunk ki, amelyek gyorsan, hatékonyan, minimális háttérmunkával bevezethetők a vállalatok működésébe. Lényeges célunk volt, hogy az egyedi, robusztus megoldások mellett szolgáltatási katalógust is létrehozzunk, amelyből az ügyfelek saját igényeik szerint állíthatják össze azokat az elemeket, amelyek révén versenyelőnyre tehetnek szert. Ebben a folyamatban aktívan támogatjuk őket, hogy hatékonyan valósíthassák meg digitális átalakulásukat.
Említette, hogy a Magyar Telekom AI kompetenciaközpont lett a Deutsche Telekomon belül. Mit jelent ez a gyakorlatban? Milyen előnyöket hoz ez a magyarországi vállalat számára?
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Magyar Telekom feladata a jövőben az, hogy továbbra is élen járjon a mesterséges intelligencia fejlesztésekben, olyan felhasználási eseteket (use case-eket) dolgozzon ki, amelyek megelőzik az iparági trendeket. Ezenfelül az AI technológia és a kapcsolódó megoldások biztosítása iránti igény esetén ezeket a Deutsche Telekom közép-, kelet-európai tagvállalatai számára is értékesíthetővé tegyük.
Szerencsére egyre több vállalat ismeri fel az új, pl. AI technológiák jelentőségét, és elmozdul a kezdeti lelkesedés szintjéről a gyakorlati megvalósíthatóság irányába. Hazai viszonylatban kiemelném a GIRO klíringszolgáltatót, akivel az elmúlt időszakban indítottuk el közös projektünket.
Milyen új AI-technológiákat vizsgál a Telekom, mik azok, amikkel az ügyfelek találkozhatnak a következő hónapokban?
Szolgáltatási portfóliónk egyik kiemelt eleme a modellagnosztikus megoldások fejlesztése. Ennek alapvető előnye, hogy ügyfeleink nincsenek egyetlen gyártó technológiájához kötve. Bár ez a megközelítés idő- és erőforrás-igényesebb, lehetőséget biztosít arra, hogy rugalmas, skálázható és hosszú távon is fenntartható rendszereket hozzunk létre. Célunk, hogy partnereink számára olyan megoldásokat kínáljunk, amelyek minimalizálják a külső technológiai változásokból eredő kockázatokat.
A cikk megjelenését a Magyar Telekom Nyrt. támogatta.
Címlapkép forrása: Stiller Ákos
A cikk elkészítésében a magyar nyelvre optimalizált Alrite online diktáló és videó feliratozó alkalmazás támogatta a munkánkat.
A csőd széléről rángatják vissza Ukrajnát: 8,2 milliárd dolláros mentőövet kap Kijev
Az IMF bejelentette a történelmi megállapodást.
Kimondták az oroszok: többé soha nem lesz béke a NATO-val
Szerintük nem fognak most már normalizálódni a kapcsolatok.
Súlyos kritikát kapott Trump főtárgyalója: szinte senki sem hisz már neki, mégis rajta múlhat az ukrajnai béke
Megszólalt a volt nagykövet.
Egyre tragikusabb a magyar demográfiai helyzet, történelmi rekordok dőlnek meg
Alacsony születésszám és gyerekvállalási kedv.
Megkerülhetetlenné vált az USA-val kötött kiegyezés kimondatlan záradéka
Mindkét fél arra számított, hogy majd a másik fog engedni.
Nem pukkadt ki az AI-lufi, de van mit figyelniük a befektetőknek
Cinkotai Norberttel, a K&H Értékpapír vezető elemzőjével beszélgettünk.
Kihívások éve a könyvvizsgálatban - tapasztalatok trendek
A könyvvizsgálat kívülről gyakran statikus szakmának tűnik: szigorú standardok, jól körülhatárolt eljárások, kiszámítható munkarend. Az előző év azonban ismét bebizonyította, hogy a s
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Mindent letarol a kamu tartalom
Szintet lépett a minőségi hamisítványok kora: a Google algoritmusa, a Nano Banana olyan AI-képeket gyárt, amiről a szakavatott szem sem nagyon tudja megmondani, hogy kamu.... The post Mindent letar
Jövőre külterületi lakóingatlan is vásárolható lesz az Otthon Startból
Panyi Miklós Facebook bejegyzésben jelentette be, hogy 2026. január elsejétől már külterületi lakóingatlan vásárlására, építésére is lehet fordítani a 3 százalékos kamatozású Otthon S
"Vízvezeték-szegénység": új krízis az Egyesült Államokban
A vezetékes vízhez való hozzáférés hiánya már nemcsak a vidéket, hanem a nagyvárosokat is érinti és különösen a kisebbségi közösségeket sújtja.
Energiatároló cégeknek: itt a rég várt pályázat
A 2025. júniusában meghirdetett pályázat célja nem más, mint felpörgetni a vállalkozások saját energiatároló és megújulóenergia-termelő kapacitásainak kiépítését.
Devizában még az osztalék sem egyszerű
A HOLD privátbankárai ugyan nem tanácsadók, ügyfeleink mégis ezernyi problémával fordulnak hozzánk. Ezekből szemezgetünk, egyfajta edukációs jelleggel: melyek azok a tipikus kérdések és pro
Energetikából finanszírozott oktatás: a texasi egyetemi rendszer
A texasi egyetemi rendszert ma már a fosszilis bevételek mellett a zöldenergia-értékesítésből és az adatközpontok telepítéséből származó források is finanszírozzák.
Milyen részvényeket hoz a Mikulás a puttonyában?
Mikulás-rali és egyéb karácsonyi álmok. Milyen részvényeket hoz a Mikulás? December eleji részvénymustra, aktualitások, grafikonok, értékeltségek.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Nem pukkadt ki az AI-lufi, de van mit figyelniük a befektetőknek
Cinkotai Norberttel, a K&H Értékpapír vezető elemzőjével beszélgettünk.
Már lehet vásárolni az MBH részvényeiből: érik az új magyar sztárpapír?
A szerdai Cheklistben a magyar nagybank részvényprogramjának érdekességei.
Utolérte Trumpot Biden átka – Az ukrajnai béke sem mentené meg a Fehér Ház urát?
A New York-i szocialistával mindenesetre megtalálták a közös hangot.


