Mi lesz, ha az oroszok a gázfegyvert is elsütik a krími szavazásra?
A konfliktus Európában ismét felerősítette az orosz gázfüggőség problematikáját. Oroszország az EU földgázfogyasztásának közel a harmadáért felel, és részaránya az uniós gázkészletek folyamatos merülésével a jövőben tovább emelkedhet. Az EU a jelenlegi helyzetben erős lobbi tevékenységet folytat az Egyesült Államoknál, hogy a két hatalom között éppen kidolgozás alatt lévő kereskedelmi egyezménybe vonják be a földgázzal kapcsolatos kérdéseket is. Brüsszel azt szeretné elérni, hogy az USA-ból korlátozásoktól mentesen juthasson el Európába a palagáz-forradalom által hatalmasra duzzadt amerikai gázkészlet egy része. Az Egyesült Államok több okból is vonakodik komoly elköteleződést tanúsítani az európai gázszállítások irányába: egyrészt a "földgázhatár" megnyitása emelné a belföldi árakat, másrészt pedig az ázsiai piacokon jelentősen nagyobb prémiummal lehet értékesíteni a földgázt. (Itt megjegyezendő, hogy a szállításból fakadó költségek miatt korántsem biztos, hogy a még jelenleg kifejezetten olcsónak számító amerikai földgáz versenyképes tudna lenni Európában.)
A földgázhíd Oroszország és az EU között
Az ukrán-orosz eszkalálódása könnyen az európai gázellátásban is zavarokat okozhat, hiszen Ukrajnán keresztül halad az EU-ba irányuló orosz gázszállítások több mint fele. 2009 januárjában gázellátási krízis alakult ki, amikor Oroszország leállította az Ukrajnába történő betáplálást arra hivatkozva, hogy az ukránok megcsapolják az uniós piacokra szánt szállítmányokat. A lépésnek Európán belül komoly energiapolitikai következményei lettek, az ellátásbiztonság javítása érdekében programok indultak az uniós földgázellátási rendszer rugalmasabbá tételére. Ennek két kulcseleme a vezetékhálózat fejlesztése, valamint a földgáztárolási képesség növelése. (Megjegyezendő, hogy mindezek mellett az európai válság elhúzódása jelentősen visszavetette a gázkeresletet.)
Az Európai Unión belül hagyományosan a keleti országok rendelkeznek a legnagyobb orosz gázkitettséggel. Románián kívül (ahol jelentős a belföldi termelés) szinten az összes KKE-i ország földgázellátása több mint felét orosz gázbetáplálásból fedezi, de nem ritka a 90%-os oroszgáz-arány sem. (Gázipari körökben egyébként közel 100%-os aránnyal számolnak, mondván hogy az adott esetben nyugati határokról beérkező földgáz mögött is alapvetően Oroszországból származó gáz van.)

Az ellátási zavarok esetén az elsődleges kérdés, hogy milyen más forrásokból lehet pótolni a kieső szállításokat. Itt egyrészről felmerülhet, hogy más ellátási útvonalon szerezzük be a földgázt, illetve lehetőség adódhat a földgáztárolókból történő vételezés megnövelésére (amennyiben a tárolókat korábban feltöltöttük). A magyar földgázrendszer jelenleg két külső beszállítási lehetőséggel rendelkezik, egyik a hagyományos, orosz-ukrán ellátási útvonal, a másik pedig az Ausztriából érkező HAG-vezeték. Vagyis e tekintetben egy újabb orosz-ukrán krízis esetén csak az osztrák vezetékre számíthatunk, amelynek napi kapacitása kb. 12 millió köbméter. E mellett építés alatt van a szlovák-magyar összekötő vezeték is, amely az eredeti várakozások szerint 2015 januárjától áll kereskedelmi üzembe, kb. szintén 10-12 millió köbméter/nap szállítási kapacitással. A kormányfő egyébként nemrég úgy nyilatkozott a szlovák interkonnektor kapcsán, hogy annak építése a hónap végére befejeződhet. E mellett folyamatban vannak a meglévő interkonnektorok kétirányúsításai is (jelenleg csak hazánkból kifelé tud ezeken áramolni a földgáz), de ezekkel sem számolhatunk egy mostani ellátási zavar esetén.
A határokon kívül tehát kb. napi 12 millió köbméter földgázzal számolhatunk, a szükséglet fennmaradó részét így belföldről kell biztosítani. Ennek egyik eleme a földgáztárolók használata, amely egyébként alapvetően nem (csak) biztonsági célt szolgál, hanem a földgázfogyasztás ciklikussága miatt (télen megnövekszik, télen visszaesik) optimalizálja ellátási-szállítási rendszer költségeit. Magyarország a földgáztárolás terén, főként saját fogyasztásához mérten "nagyhatalomnak" számít. Közel 6,2 milliárd köbméternyi földgázt vagyunk képesek a föld alatt tárolni, miközben az éves fogyasztás az elmúlt időszakban már alig érte el a 10 milliárd köbmétert. A GIE uniós gázipari lobbiszervezet nyilvántartása szerint Magyarországon a márciusi nyitó gázkészlet 1,36 milliárd köbméter volt, vagyis a tárolói kihasználtság 22% körül alakult. Ez egyébként az elmúlt évek legalacsonyabb hazai készletének számít, utoljára 2000-es évek végén volt hasonló méretű tárolt készlet Magyarországon. A Közműhivatal (MEKH) adatin egyébként jól lekövethető, hogy a 2009-es ellátási krízist követően jelentősen megugrott a hazai gázkészletezés, majd azóta folyamatos csökkenés tapasztalható. Itt megjegyezendő, hogy a fogyasztás is mérséklődik a gazdasági válság kirobbanása óta.

Mindezek mellett jelen van még a hazai gáztermelés is, amely azonban az elmúlt években folyamatos visszaesést mutatott. A MEKH adatai szerint, míg 2009-ben volt olyan hónap, hogy az átlagos napi kitermelés meghaladt a 10 millió köbmétert is, addig tavaly az átlagos belföldi kitermelés napi 5 millió köbméter körül alakult. Ebben szerepe lehetett az ösztönzési rendszer módosulásának is (a "rezsilépések" rendszerint érintették a hazai kitermelés értékesítési árait is), így feltételezhető, hogy egy ellátási zavar esetén napi pár millió köbméteres mértékben van még tartalék a belföldi kitermelésben. A feltételezésekből betáplálási oldalon napi 37 és 50 millió köbméter közötti teljesítmény adódik, így a kérdés már csak az, hogy ez elég-e a hazai igények kielégítésére.
A MEKH adatai alapján az elmúlt években folyamatosan csökkent a tavaszi időszakban a gázfelhasználás, és ezen belül mérséklődött a napi csúcsigény is (a legmagasabb fogyasztás mutató nap, amelytől jelentősen elmaradhat az átlagos napi gázszükséglet). A gázfogyasztás szempontjából alapvető fontossággal bír a hőmérséklet alakulása, vagyis a fokozatosan melegedő időjárás mellett az előttünk álló időszakban csökkenő földgázszükségletre lehet felkészülni. Az elmúlt két év során márciusban rendre 50 millió köbméter alatt maradt a napi csúcsigény, míg áprilisban 30 és 40 millió köbméteres csúcsigényt regisztráltak. Az átlagos napi fogyasztások ezektől rendre 10-15 millió köbméterrel elmaradtak.

Lezuhant egy Londonba tartó repülőgép 242 emberrel a fedélzetén, nagyon szomorú friss hírt közöltek a tragédiáról
Felszállás közben történt a baleset.
Lezárult a légikatasztrófa helyszínének vizsgálata: ez lehet az elmúlt két évtized legsúlyosabb balesete
290 körül a halálos áldozatok száma.
Brutális légitámadást indított Oroszország: hullottak a FAB-ok, a földdel tették egyenlővé az ukrán állásokat
40 kilométeres körzetben kő kövön nem maradt.
Mindent egy lapra tesz fel a katonai hatalom: J-35-ös ötödik generációs csúcsgépekkel kerekednének ősi ellenségük fölé
Kérdés, hogy ez mire lehet elég.
VIDEÓ! Önvezető autók: A következő nagy befektetési robbanás?
Az önvezető autók fejlesztése és bevezetése nem csupán technológiai kihívás, hanem egyre inkább a globális gazdasági és geopolitikai verseny egyik kulcsfontosságú terepe. Az USA és Kína
Hőre hangolva - most indul a milliárdos fejlesztési hullám!
2025 tavaszán még csak ízelítőt kaptunk a lehetőségekből, most viszont hivatalosan is elindult a távhő-infrastruktúra fejlesztési pályázat, amely az egyik legnagyobb volumenű hazai energetik
Még a jó cégeket is adják, de találni vonzó lehetőségeket Törökországban
Nagyon mélyről indult a török gazdaság, de legalább jó irányba halad. A mínuszos évek után újra a pozitív tartományban van a reálkamat, így a helyi...
The post Még a jó cégeket is adják
Újra komoly hozamlehetőségek vannak a zöld részvényekben
Az energiaátmenet korunk megkérdőjelezhetetlen megatrendje, amibe sokáig áramlott a pénz, de a lufi kipukkadt: 2021 óta jelentős eséseket láttunk az ágazatban. Mostanra viszont az értékeltség
Adócsomag 2025 tavasz - Jönnek az állandó extraprofitadók és új kedvezmények
2025. május 13-án nyújtotta be a kormány T-11920. számú törvényjavaslatában a tavaszi adócsomagot. Jelen blogunkban összefoglaljuk a vállalkozások számára legfontosabb változásokat, több
Pénzégetés és vagyonok turbómódban: kriptó a Polymarketen
A legnagyobb előrejelzési piac egyre növekvő szegmensét alkotják azok, akik közepesen szofisztikált kriptós derivatívákkal kereskednek. A profik vagyonokat keresnek rövid idő alatt a módszert
Mi számít tengeri szennyezésnek?
A tudomány szerint az óceánok hőmérsékletváltozásában nincsenek kiugró anomáliák, ám a tengeri szennyezés nemzetközi jogi keretei átalakulóban vannak.
Kötelező lesz az arcfelismeréses beléptetés a kórházakban?
Az elmúlt időszakban nagy visszhangot kapott a kórházakba telepített arcfelismerő beléptetőrendszerek kérdése. Előbb több helyen is megkezdték a rendszer alkalmazását, majd - vélhetően a t


- Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
- Rengeteg lakást öntenek a piacra pillanatok alatt – Vége a nagy biznisznek?
- Kellemetlen meglepetés az inflációban
- Forint helyett itt az euró - Ezt kevesen várták a kormánytól
- Minden eddigi tervét a kukába dobta Magyarország – Beleléptek a csapdába a hitelminősítők?
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.
Tőzsdei fordulat zajlik a szemünk előtt – Mit érdemes most venni?
Eljött a kicsik ideje.
Véget ért a mezőgazdaság aranykora? Ami most történik, arra senki nincs felkészülve
Évről évre újabb meglepetések érik a gazdákat a földeken, egyre kisebb a mozgástér.
Lehet még egyszer a Teslából Volkswagen?
Fontos következtetéseket vonhatunk le Trump és Musk csörtéjéből.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen