Különös javaslat - kinek a jövőképe?
Banki jövő - a Portfolio.hu cikkei a témában A Portfolio.hu teret kíván adni a magyar bankrendszer jövőjével kapcsolatos vitának, ezért örömmel várjuk a portfolio@portfolio.hu címen és szívesen megjelentetjük a cikkre reagáló vagy annak témájában születő, magas szakmai színvonalú cikkeket. Az MNB tanulmánya itt érhető el, a Portfolio.hu-n megjelent kivonata itt, a Portfolio.hu első véleménye itt, az MNB elemzői beszélgetéséről szóló beszámolónk itt, az egyik szerzővel készített interjúnk pedig itt olvasható.
Elfogultan stilizált tényekA jól működő bankrendszer ismérveinek felállítását nemzetközi összehasonlító elemzés alapozza meg. A fontos megállapítások értékét lerontja, hogy néhány kérdés vizsgálata nélkülözni látszik az objektivitást. Az egyik ilyen a tulajdonszerkezet ügye. A magyar bankrendszer sérülékenységét előidéző tényezők számba vétele mellett csak érintőlegesen tesz említést a tanulmány azokról a vonásokról, amelyek éppenséggel növelték a szektor "ütésállóságát". Csupán a válság alacsony fiskális költségeinél kerül említésre az a tény, hogy bankjaink jelentős része tőkeerős EU-bankok leányaként működött (működik), amelyekért az anyabankok felelősséget vállaltak (vállalnak). Holott tudományos elemzések tanúsága szerint a kilencvenes években kialakult tulajdonosi szerkezet jelentősen hozzájárult a magyar bankrendszer gyors fejlődéséhez, szolgáltatási színvonalának és hatékonyságának javulásához. Ezt a tényt a kétezres évek devizahitel-boomjában játszott szerepük fényében sem szabadna zárójelbe tenni.
A másik kérdéskör, amely meglátásom szerint nélkülözi az objektív megítélést, a jelenlegi magyar kormány versenytorzító beavatkozása. Megengedhetetlen, hogy a pénzügyi stabilitásért felelős jegybankban íródott tanulmány a nemzetközi összevetésben kirívó mértékű, sok esetben a tőkét terhelő, kvázi-visszamenőleges hatályú, versenytorzító különadót lényegében a bankok korábbi rossz üzleti döntéseivel (azoknak a növekedés visszaesésén keresztül érvényesülő negatív költségvetési hatásával) magyarázza. A monetáris és felügyeleti hatóságtól az is különösnek tetszik, hogy a törvény erejével kikényszerített végtörlesztés 350 milliárd forintos banki számláját "részben szintén a banki döntésekre adott válasznak" tekinti. Az árfolyamgát és a tranzakciós illeték eredményrontó hatásával nem is számol az elemzés.
A hitelezés visszaesése és a hitel-betét arány csökkenése elsősorban az anyabanki mérlegkiigazítások, kisebb hangsúllyal a fiskális intézkedések következményeként jelenik meg az elemzésben. Ám a tanulmány egyáltalán nem tesz említést az állampapírok egyre erősebb kiszorító hatásáról, amelyet a tetemes kamatfelár mellett a forrásadóhoz szokatlan módon társított, nem versenysemleges módon bevezetett eho is felerősít. Az egyes bankcsoportokat összehasonlító elemzés során a szerzők egyáltalán nem beszélnek a versenyt torzító kormányzati intézkedésekről. Arról például, hogy a sávosan megállapított különadó a kisméretű (zömmel hazai tulajdonú) hitelintézeteket kedvezményezi, és arról sem, hogy a kikényszerített végtörlesztésnek - a kiváltó hitelek révén - a takarékszövetkezetek effektív haszonélvezői voltak. Mindez a "feledékenység" megágyaz annak, hogy a külföldi nagybankok "a hitelintézeti rendszer többi szereplőjétől markánsan elkülöníthető viselkedésű homogén csoportját" a válság kialakulásáért felelős (devizahitelek, magas hitel-betét arány), illetve a válságot követően a legrosszabbul teljesítő (gyors mérlegalkalmazkodás, de lassú mérlegtisztítás), a magyar pénzügyi rendszer legkevésbé kívánatos szereplőjének állíthatja be a tanulmány. Még ha megújulnának is és mérsékelnék prociklikus hajlamaikat, akkor viszont az esetleges fúziójuktól kellene óvni a piacot.
Kiknek a konszenzusa?
A "jogalkotó és a szabályozói hatóságok által kikényszeríthető" javaslatokról aligha érdemes eszmecserét folytatni az érintettekkel; a likvid és tőkeerős bankrendszer kialakítása az MNB feladata és felelőssége. A többi kérdésben valóban érdemes vitát nyitni, bár ezekben is kérdéses az összes érintettet magában foglaló konszenzus lehetősége. De még ha érdemes volna is erre törekedni, akkor is sok javaslati pontnál megkérdőjelezhető a számszerűsítés lehetősége, illetve célszerűsége. (A mintaként említett holland kormányzati anyagban csak a bónuszra és az LTV-re találunk számszerű kívánalmat.)
Aligha lehetséges konszenzusra jutni olyan kérdésben, mint hogy mekkora a "tisztességes" profit a magyar bankszektorban, vagy abban, hogy a profitnak milyen hányadát célszerű visszaforgatni. Nem is értem, hogy mi szükség van ilyen benchmarkokra. Az MNB-nek, ha prudens és hitelezésre képes bankrendszert akar, akkor a szektor fiskális kizsigerelése ellen kell fellépnie a kormánnyal szemben, függetlenül attól, hogy milyen profitot lát "tisztességesnek". A profit minél nagyobb arányú visszaforgatása pedig addig érdeke egy pénzügyi szolgáltatónak, ameddig üzleti lehetőséget lát maga előtt. Ez az érdekeltség semmiféle etikai elvárással nem pótolható.
Azzal mélyen egyetértek, hogy a verseny erősítése (beleértve az eddig elhanyagolt árversenyt is) a fogyasztók érdekét szolgálja. Lehet a kívánatos piacszerkezeten elmélkedni, ám a szerzők maguk is tisztában vannak vele, hogy ez önmagában aligha határozza meg a verseny fokát. A közeljövőben várható M&A-k engedélyezése a GVH hatásköre. Amennyiben a bankpiac szerkezetéért felelősséget érez az MNB, megteheti, hogy fellép a fúziókontrollt kiiktató kormányzati magatartás ellen - bár éppen a Takarékbank minapi eladása kapcsán nem láthattuk ennek a nyomát. A pénzügyi közvetítés prociklikusságának mérséklése valóban fontos szempont, ám ennek érdekében sem volna szabad 25 évet visszalépni az időben, hogy a piacra lépés engedélyezésével befolyásolni lehessen a földrajzi diverzifikációt.
Nem egészen értem a versengő, illetve hatékony bankrendszer érdekében felállított mutatók célértékeinek értelmét. Az egyes részpiacokon kialakuló kamatfelárakról ex post megállapítható, hogy magas vagy sem, de kétlem, hogy ex ante érdemes volna elvárásokat megfogalmazni: azok úgyis a piaci helyzet függvényében alakulnak ki. Hasonló a helyzet a mérlegfőösszeg-arányos működési költségre felállított "célértéknél": valóban kívánatos volna a ráta csökkenése, de ezt is a versenyfeltételek alakítják.
Az pedig végképp nem világos számomra, hogy a bankszektor önfinanszírozása miért volna tértől és időtől független cél. A hitel-betét arány elszaladása a válság előtt valóban növelte a sérülékenységet, de nem önmagában a ráta mértéke okozta a bajt (az alig volt magasabb, mint az eurozónában, és alacsonyabb volt, mint a mediterrán térségben), hanem (1) a túl gyors hitelnövekedés, (2) azon belül is a devizahitelek túlzott felfutása, és (3) a kockázatérzékenység csökkenése. Egészséges ütemben és prudens módon bővülő hitelezés 100%-nál magasabb hitel-betét arány mellett is végbemehet. Sőt: a háztartások megtakarításait elszívó állampapír-kibocsátások mellett lehetetlen is volna 100%-nál kisebb ráta mellett "a növekedést támogató" vállalati hitelezést elvárni.
A fő gondom azonban nem is a konkrét mutatókkal és célértékeikkel van - legalábbis addig, amíg csak eszmecsere tárgyát képezik és (a likviditási és tőkemutatóktól eltekintve) nem lesznek kőbe vésett követelmények. Lehet, talán érdemes is ilyen jövőképekről elmélkedni. Ám nehéz elképzelni, hogy az érdekeltek körében kialakulhat valamiféle konszenzus ezekben a kérdésekben. Ráadásul sokkal hasznosabb volna, ha a pénzügyi stabilitásért felelős MNB a fiskális érdekekkel átitatott, egyúttal a bankellenes politikáját szavazatszerző célra is felhasználó kormánnyal alakítana ki konszenzust.
A szerző az MTA doktora, a Pénzügykutató Zrt. tudományos tanácsadója.
Totális bukás az ukrán tűzszünet, minden fronton támadnak az oroszok - Híreink az ukrajnai konfliktusról csütörtökön
Cikkünk folyamatosan frissül a frontvonal és a diplomácia eseményeivel.
Szomorú dolgot állít egy friss tanulmány: ezek a ráktípusok egyre gyakoribbak a fiataloknál
Az Egyesült Államokban.
Pápaválasztás 2025: észak-amerikai pápát választottak – Percről percre híreink a Vatikánból
Cikkünk folyamatosan frissül.
Pápaválasztás 2025: Elhangzott a habemus papam, az új pápa: XIV. Leó, Robert Francis Prevost bíboros
Amerikai bíboros lett a katolikus egyház feje.
Támad Pakisztán: tüzet nyitott a légvédelem, szólnak a riadószirénák, Dzsammu elsötétült
Folyamatosan eszkalálódik a konfliktus.
Megszólalt a szakértő: hónapokon belül 30 ezer forint lesz az OTP
Erős szavak a Portfolio Investment Day konferenciáról.
A szén-dioxid-árazás és a zöld iparpolitika
A karbonárazás hatékony eszköz lenne a kibocsátás csökkentésére, bevezetése mégis sok helyen politikai ellenállásba ütközik.
Okozott csalódást is az idei osztalékszezon
Van, amikor az osztalék hiánya érthető, de van, amikor a vállalat cserben hagyja a kisbefektetőket. Az idei osztalékszezonban akadt példa mindkettőre; volt olyan közgyűlés, ahol...
The post Oko
Joe Biden energiatakarékossági rendeleteinek visszavonása az Egyesült Államokban
Trump és a Kongresszus visszavonná a Biden-korszak energiahatékonysági előírásait, ezzel új pályára állítva az amerikai energiapolitikát.
A leggyengébb láncszem - Az kell Trumpnak, amivel az USA visszafejlődne
Az Iphone több mint 750 közvetlen beszállító közreműködésével készül, összesen 15 országban. Vissza lehet csinálni, és mindent az Egyesült Államokba vinni, de nem éri meg:...
The post A
Pályázati reform 2025: egyedi döntések, egyedi pénzek
2025 tavaszán a magyar kormány gyökeresen átalakította a vissza nem térítendő beruházási támogatások rendszerét.
Ujjlenyomatos feloldás: biztos nagy ötlet?
A múlt héten Isztanbulban voltunk, egyik este el kellett mennem egy messze lévő boltba, vittem a telefonom, hogy visszataláljak majd a szállásra. Bár jó a közbiztonság Isztanbulban, elkezdtem go
Cégeladás bizalmi vagyonkezelésből - Mire figyeljen eladó és vevő?
A bizalmi vagyonkezelési (BVK) struktúrák az elmúlt években egyre hangsúlyosabb szereplőivé váltak a vagyontervezésnek - nemcsak családi célú, hanem adózási, befektetési és üzleti tranzak
Science Under Strain
Historically, the United States has been a central hub in science, attracting significant number of global talents, particularly from China. However, beginning around 2016, this long-standing flow of indiv


- Bejelentették Brüsszelben: megkerülik Magyarországot, teljesen leválik az orosz olajról és gázról az EU!
- Európa visszavág Trumpnak – nagy bejelentést tett Ursula von der Leyen és Emmanuel Macron
- Omlik a kártyavár Oroszországban: apad az államkassza, dőlnek a hitelek
- Szó sincs arról, hogy véget ért a tankok aranykora: igazi szintugrás következik
- Vészharang kondul: elképesztő számok mutatják a magyar gazdaság mélyrepülését
Ingatlanpiaci elemző
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Jó menedék az agrárrészvény? Ha minden zuhan, ez lehet a megoldás
Egyre több befektető figyelmét vonzza az agrárium, ami a bizonytalan piaci környezetben az egyik legstabilabb növekedési pályát kínálhatja.
Bod Péter Ákos: mik a GDP-csökkenés tanulságai?
Mi áll a GDP-csökkenés mögött?
Mi a hasonlóság Warren Buffett és Csányi Sándor között?
Távozik a guru a Berkshire Hathaway éléről.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.