Csak ki kell várni: meg fognak drágulni a nem zöld megoldások
Bank

Csak ki kell várni: meg fognak drágulni a nem zöld megoldások

Portfolio
Harmadik alkalommal adta ki a K&H a fenntarthatósági indexét, az elsőként tavaly júniusban közzétett mutató a nettó 300 millió forint feletti árbevételű vállalkozások (összesen több mint 31 ezer ilyen van Magyarországon) körében végzett felmérés alapján készült. Az eredmények akkor azt mutatták, hogy a cégek többsége tudja, hogy foglalkoznia kell a fenntarthatósággal, de még konkrét lépéseket kevesen tettek. Tavaly év végén valamelyest javultak a fenntarthatósági mutatók, idén nyáron azonban a felmérés azt mutatta, hogy a környezeti elkötelezettség, illetve az aktív megvalósítások visszaestek, helyette a társadalmi fenntarthatósággal foglalkoztak inkább a cégek, vélhetően azért, mert ezek a nehezebb gazdasági környezetben kisebb ráfordítással megvalósítható lépések. A jövőre nézve érdemes arra is számítani, hogy minden, ami nem zöld megoldás vagy technológia, egy idő után drágábbá válik.

A korábbi, 2022 második féléves index értéke 40 volt, ez most 38-ra csökkent. Egy alindexet leszámítva minden területen csökkenést mértek a felmérések alapján - mondta el Bacher János, az Impetus Research managing partnere.

Suba Levente, a K&H fenntarthatósági programjának vezetője az eredmények alapján elmondta, hogy a cégek egyre inkább érzik az érintettségüket, de erőteljesen szétnyílik az olló a kisebb és a nagyobb vállalatok eredményeit tekintve. A kisebb cégek nehézségként tekintenek a zöld átállásra, míg a nagyobbaknál nő a végrehajtott akciók száma. Utóbbi mögött az EU-s szabályozások állnak, amelyen a nagyvállalatoktól kikényszerítik a lépéseket. Az értékláncon keresztül a nagy cégek kötelezettségei a kisebbeknél is meg fog mutatkozni, de e mellett az állami ösztönzők is segíthetnek a fenntarthatóság irányába való elmozdulásban. Nagy lökést adhat még a vásárlói hozzáállás és elvárás ebben a folyamatban.

Bár most még nem tartunk ott, de eljön az idő, amikor megdrágulnak a nem zöld megoldások.

- emelte ki a vezető.

A K&H is képviselteti magát a szeptember 12-i Sustainable World konferencián, ahol a zöld finanszírozás, az ESG jelentések, az ellátási láncok miatt felmerülő problémák a kiemelt témák között lesznek.

A környezeti lépések helyett a költségtakarékosabb társadalmi fenntarthatóság lett a sláger

Az alindexek részletesebben is bemutatják az elmúlt fél év változásait. Az attitűd alindexben egypontos csökkenés (67-ről 66-ra) ment végbe, amit stagnálásként lehet értelmezni a cégek fenntarthatóság iránti hozzáállására vonatkozóan. Az aktivitás index 40 pontról 37-re csökkent, ez statisztikailag is látható különbség, ez alapján a valós megvalósítások csökkentek. A stratégiai alindex azt fogja meg, hogy mennyire kezelik a cégek stratégiai szinten a fenntarthatóságot, ebben is csökkenés ment végbe, 34-ről 31 pontra. A gyerekcipőben járó mérés alindex is csökkent, 16 pontról 13-ra. Az ötödik, CSR alindex viszont 42-ről, 46 pontra emelkedett, ami arra utal, hogy a társadalmi szempontok voltak inkább fókuszban a vállalatok számára, szemben a környezeti szempontokkal - ismertette a számokat Bacher János.

Trendben az állapítható meg, hogy az elmúlt másfél évben a társadalmi fenntarthatóságra vonatkozó alindex folyamatosan növekedni tudott, míg a többi indexnél megtorpanás, csökkenés látható.

Ami szintén megfigyelhető, hogy a vállalatméret és a fenntarthatósági lépések erősen összecsengenek, a nagyvállalatoknál (4 Mrd forint feletti árbevétel) egyértelműen nőtt az index értéke (47-ről 53 pontra), míg a kisebb cégek gyengébb eredményeket mutattak a fenntarthatóságban.

Suba Levente hozzátette, hogy a vállalatméretet illetően az attitűdben kisebb a különbség, vagyis a fenntarthatóság fontosságát nem kérdőjelezik meg a kisebb cégek sem, a stratégiaalkotásban, vagy a mérésben viszont számít a vállalat mérete. Ágazati szempontból az látszik, hogy az ipar, mezőgazdaság, szolgáltatások hasonló ütemben fejlődnek az index értékében, míg a kereskedelemben résztvevő cégek egyértelműen kevésbé érzik felelősnek magukat. Bár a gyártást nem ők végzik, a termékkínálattal is hatással lehetnek a vásárlók döntésére, ez a szemlélet azonban még nem érkezett meg a kereskedői szegmensbe.

A felmérés során 360 céget kérdeztek meg, az eredményeket tartalmazó indexet több árbevételi kategóriában is elkészítették, több iparágban. Az index öt alindexet tartalmaz: attitűd, aktivitás, stratégia, mérés és auditálás, CSR.

Attitűd: azt takarja, hogy mennyire gondolják a megkérdezett cégvezetők, hogy a vállalat egyáltalán tud-e tenni valamit a fenntarthatóság érdekében, vagy például, hogy a zöld működés javítja-e a vevőik szemében a vállalat megítélését. Aktivitás: azt ragadja meg, hogy mit tettek eddig, és mit terveznek még tenni a fenntarthatóság érdekében. Stratégia: olyan témákat taglal, hogy mennyire kezelik stratégiai célként a fenntarthatóságot a cégek, például e szerint választanak-e a beszállítók között. Mérés és auditálás: ez alindex azt takarja, hogy milyen arányban vettek részt a cégek konkrét mérésekben. CRS: a társadalmi fenntarthatósági szempontokat ragadja meg az alindex elsősorban, például a munkavállalókkal való hozzáálláson keresztül.

  • Az eredmények továbbá azt mutatják, hogy nőtt azon cégek aránya, akik a lehetőség helyett egyfajta nehézségként tekintenek a fenntarthatósági célkitűzésekre, ehhez a nehezebb gazdasági környezet is hozzájárulhat.
  • Nehézség alatt a dráguló beszerzések, a beruházási kényszer, a csökkenő profitabilitás jelent meg leginkább, míg azon cégek, akik mégis lehetőségként tudnak a fenntarthatósági célokra tekinteni, azok a stabilabb energiaellátást, az üzletmenet hosszú távú biztosítását, és az új piaci lehetőségeket tartják a legfontosabbaknak.
  • A korábbi felmérés alapján a duplájára, 1,4%-ra nőtt a zöld energiát vásárló cégek aránya, ami jó indikátora annak, hogy nő azok aránya, akik többet hajlandóak költeni a drágább, de zöld energiaforrásra.
  • Az EU Taxonómia rendelet ismertségét is mérték, a válaszadók 6%-a nyilatkozott úgy, hogy hallott már róla. (A felmérésben nagyobb arányban voltak azok a kisebb cégek, akikre még nem vonatkozik a Taxonómia szerint jelentéstételi kötelezettség arról, hogy a tevékenységük milyen arányban sorolható a zöld tevékenységek közé.)
  • A CSR alindex volt az egyetlen, ami növekedést mutatott, ezen belül a nemek aránya a menedzsmentben, a sokszínű munkahely, és a munka-magánélet részeken történt fejlődés, ennek hátterében az állhat, hogy ezen tényezők fejlesztése nem pénzügyi kérdés, viszont segíthet enyhíteni a munkaerőpiaci nehézségeket.

Címlapkép forrása: Getty Images

RSM Blog

Vagyonmegosztás 2025 - tények tévhitek

A házasság felbomlása után a vagyonmegosztás nem csak jogi, hanem érzelmi kihívás is. A családjogi kérdések területén a legtöbb félreértés ezen a területen alakult ki. Dr. Bagi Éva csal

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Véget ért az orosz-ukrán béketárgyalás: itt van minden, amit tudni lehet

Ingatlanpiaci elemző

Ingatlanpiaci elemző
Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Portfolio Financial IT 2025
2025. május 27.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Portfolio Property X 2025
2025. május 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet