A kifektetés a gazdaságpolitika visszatérő jelszava, de fel tudnak nőni a magyar cégek a feladathoz?
Befektetés

A kifektetés a gazdaságpolitika visszatérő jelszava, de fel tudnak nőni a magyar cégek a feladathoz?

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter április elején mutatta be a kormány friss versenyképességi stratégiáját, amiben kiemelte, hogy Magyarország 2030-ra az EU-átlag GDP 90%-át szeretné elérni. Ehhez a magyar gazdaság dualitását kell csökkenteni, amihez még több exportképes kisvállalat kell, és még több külföldi piacon történő befektetés, más szóval kifektetés, ami javítaná a profitegyenleget, amely jelenleg negatív: a külföldi cégek több profitot termelnek Magyarországon, mint amennyit a magyar cégek külföldön. Megnéztük milyen lehetőségei vannak a magyar cégeknek az exporttevékenységük növelésére és a külföldi terjeszkedésre.

A külföldi irányítású vállalatok még ma is 2,5-ször hatékonyabbak, mint a hazaiak, ezért ezeket be kell kapcsolni a termelési láncba, nemzeti bajnokokat kell kinevelni, amelyek egy-egy piac vezetői vállalati, amelyek képesek kifektetésre, miközben még több exportképes kisvállalatra van szükség

– mondta Nagy Márton a friss versenyképességi stratégia bemutatásakor.

A nemzeti bajnokként aposztrofált cégekből jelenleg több mint 20 van, de Nagy Márton szerint legalább 40-re lenne szükség belőlük, ahogy a 15 ezer exportképes kisvállalat számát is 20 ezerre kéne növelni, a negatív profitegyenleget – ami 6 milliárd euró körül van – meg kellene szüntetni.

A magyar cégek külföldi szerepvállalása, az úgynevezett kifektetés már évek óta visszatérő toposz a kormányzati gazdaságstratégiában és nem is példanélküli, az utóbbi évtizedben számos olyan magyar tőzsdei céget láttunk – a teljesség igénye nélkül: OTP, Mol, Richter, Magyar Telekom, 4iG, Wing, Futureal –, amely a régióban cégvásárlással vagy más módon növelte érdekeltségeit.

Mikor megy egy cég külföldre?

A külföldi terjeszkedés – a gazdaságstratégiai elképzeléseken túl – jellemzően akkor jön szóba egy vállalat életében:

  • ha az adott cég hazai iparága olyan magasszintű tudással rendelkezik, amely világszinten kimagasló, mint például Svájcban az óragyártás, Franciaországban a luxusipar vagy Németországban az autógyártás
  • ha az ország nem feltétlenül rendelkezik piacvezető iparággal, de a cég annyira egyedülálló technológiával, ismeretekkel rendelkezik, amit érdemes külföldön is kamatoztatnia. Ide sorolható az Amazon, a Microsoft, a Coca-Cola, illetve azok a jelentős befektetői pénzzel induló startupok, amelyek egyből a világpiacot célozzák meg innovációjukkal
  • a fentieknél sokkal hétköznapibb gyakorlat, hogy a hazai piacon a vállalkozás már növekedési korlátokba ütközik, ezért külföldön keresi a növekedési lehetőségeket
  • és az sem példanélküli, hogy egy adott állam indít nemzetközi terjeszkedési programot, és támogatásokkal segíti a nemzetgazdasági szereplőket a globális piacra lépésben. Hasonlót jellemzően inkább Ázsiában láthattunk, például Dél-Korea, Szingapúr, Kína vagy Tajvan esetében.

Magyarországon jelenleg kevés azoknak a vállalatoknak a száma, amelyek regionális szinten is jelentős szerepet töltenek be.

A nemzetközileg is kiemelkedő magyar tulajdonú vállalatok számának növelése bizonyos kockázatokkal jár, amelyek porlasztását az olyan állami szereplők tudnák elősegíteni, mint az idén 30 éves EXIM, melynek célja a kormányzat törekvéseivel összhangban a nemzeti bajnokok kinevelése, az ő kifektetéseik támogatása és finanszírozása.

A McKinsey tanulmánya szerint az ország legnagyobb exportpotenciállal rendelkező szektorai a feldolgozóipar és a mezőgazdaság, ugyanakkor az EXIM elemzése szerint az exporttámogató hitelek hatása az adott vállalkozás exportvolumenének növekedésére független a hitelfelvevő vállalkozás tevékenységétől: átlagosan 60%-kal nőtt a vizsgált vállalatok exportvolumene a vizsgálatot követő években.

Az intézmény termékeinek legjelentősebb csoportját a hitelek alkotják. Az egyes hitelprogramokhoz jellemzően államilag támogatott, kedvező kamatozású termékek tartoznak. Ilyen a 2023-ban indított Baross Gábor Hitelprogram, amely a tavalyi évben érvényes ezer milliárd forintos keretösszegével a magyar gazdaságtörténet legnagyobb állami hitelprogramja volt.

A hitelek másik nagy csoportját az egyedi finanszírozási ügyletek alkotják. Az EXIM nem csupán hiteleket nyújt, hanem garanciákat is, amelyek visszavonhatatlan fizetési kötelezettségvállalást jelentenek a bank ügyfelei számára.

A harmadik fő termékcsoport a biztosítási termékek: ezek célja, hogy védelmet nyújtsanak az előre nem látható anyagi károk ellen.

A már említett tanulmány szerint az exporttámogató hitelek nemcsak az exportvolument növelték átlagosan 65%-kal, hanem a hitelezés indirekt hatásaként a dolgozói létszám is átlagosan 12%-kal megnőtt és a munkatermelékenység is növekedésnek indult rövid távon.

  • Egymilliárd forint exporttámogatási hitelösszeg 7,94 milliárd forint többlet exportvolument generált a hitelezést követő 6 évben a kontrollcsoportot alkotó cégek növekedéséhez képest, amelyek nem részesültek EXIM-hitelekben.
  • Egymilliárd forint forgóeszköz-hitel kihelyezése pedig 11,07 milliárd forint exportvolumen többletet eredményezett.

Az exportképesebb vállalkozások pedig végső soron az ország profitegyenlegét is javítják, támogatva a célt, hogy a magyar vállalatok által külföldön megtermelt profit mértéke meghaladja a külföldi vállalatok hazánkban megtermelt profitját.

A cikk megjelenését az EXIM Magyarország támogatta.

Címlapkép forrása: MTI

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Találd meg a neked való befektetési alapot!
Holdblog

Hajtunk a bónuszért

Rendhagyó adásunkban Radnai Károllyal rakjuk rendbe az adózást, meg a filmipart. Előtte meg ketten a kommentelőket.  Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post Hajtun

Ricardo

Vasárnap

Ma hangzik el Krasznahorkai Nobel-beszéde. Kertész stockholmi beszédét 2002-ben közvetítette a köztévé. A beszéddel egy időben az egyik kereskedelmi adón egy reality show ment, Lacit kiszavazt

Property Warm Up 2026

Property Warm Up 2026

2026. február 19.

Portfolio Investment Day 2026

2026. február 24.

Portfolio Digital Compliance 2026

2026. március 3.

Retail Day 2026

2026. március 4.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet