Pár éven belül jöhetnek a hidrogénhajtású buszok a tömegközlekedésben

Pár éven belül jöhetnek a hidrogénhajtású buszok a tömegközlekedésben

A hidrogénben rejlő potenciál, mint a dekarbonizációs törekvések egyik lehetséges kulcsa, ma már nyilvánvaló, aligha van olyan uniós ország, amely ne rendelkezne valamilyen fajta hidrogénstratégiával. Azonban az, hogy a mindennapokban megjelenjen, vagy még inkább az ipari termelésben egyre nagyobb teret nyerjen, annak módja még korántsem egyértelmű, de abban a legtöbb szakértő egyetért, hogy a mobilitáson keresztül vezet az út a hidrogéngazdaságba. Ennek megfelelően egy uniós projekt keretében a magyar utakon is, teszt jelleggel, forgalomba áll egy hidrogén üzemanyagcellás busz január 16-18. között, Pakson. Az esemény szervezőit, Mayer Zoltánt, a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület titkárát, Weingartner Balázst, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatóját, és Bándy Tamást, a nagynyomású hidrogéntöltőállomást biztosító Messer Hungarogáz Kft. energiairányítási igazgatóját kérdezte a Portfolio, mi kell ahhoz, hogy állandósuljanak ezek a buszok a forgalomban, hogyan lehet motiválni az iparági szereplőket a technológia adaptálásában, és milyen segítségre számítanak ehhez az államtól.

A hidrogén oldhatja meg az energiatárolás problémáját, de nagyon sokba fog kerülni az átállás

A hidrogén oldhatja meg az energiatárolás problémáját, de nagyon sokba fog kerülni az átállás

A megújuló energiára való átállás legnagyobb kihívása az energiatárolás kérdése, amelyre a hidrogén ideális megoldás lehet: az elektromos áram ugyanis hidrogénné alakítható, amely gyakorlatilag bármeddig raktározható, majd igény szerint villamos vagy hőenergia nyerhető belőle. Ez a folyamat eddig túl költségesnek bizonyult, azonban, ha a megújuló energiaforrás házon belül adott – például egy saját napelemparkkal – és a klímacélok elérése érdekében a fosszilis energiaforrásokat megadóztatják, gazdaságilag is kifizetődő lenne a hidrogén-alapú energiatárolás. Ehhez azonban a megfelelő infrastrukturális fejlesztéseket is meg kell valósítani, amit a piaci szereplők csak akkor fognak meglépni, ha már egy jól működő ellátási lánc biztosított. A Messer Hungarogáz Kft. energiairányítási igazgatója szerint első körben pilot projektek megvalósítása várható, amelyek már most is folyamatban vannak, azonban a rendszerszintű átálláshoz hathatós állami beavatkozásra, ösztönzésre lesz szükség.

Rohamtempóban dolgoznak, hogy minden kórházba jusson elég orvosi oxigén

Rohamtempóban dolgoznak, hogy minden kórházba jusson elég orvosi oxigén

Magyarországon három olyan vállalkozás van, amelyik orvosi oxigénnel látja el a kórházakat. Ezek egyike a Messer Hungarogáz Kft. Bohner Zsolt, a cég ügyvezetője a Portfolio-nak elmondta, a koronavírus harmadik hullámában a kórházak oxigénfelhasználása jelentősen megnőtt, és mivel sok az olyan intézmény, amely nem rendelkezik központi gázelosztó hálózattal, illetve számos olyan helyiséget alakítottak át Covid-osztállyá, amelynek falaiban nincs kiépített vezetékhálózat, gázelvételi pontokkal a betegágyak mellett, ezért óriási az igény a palackos oxigén iránt. Bohner szerint sok esetben nem működik a szervezett logisztika, az egészségügyi intézményekben például nincs koordinálva a kiürült palackok begyűjtése, azokat a szállítóknak kell összeszedniük a kritikus kórházi osztályokon. A folyamat lehetne gördülékenyebb, gyorsabb, ez pedig mindenki közös érdeke, hiszen ahogy nő a betegszám, úgy van egyre sürgetőbb igény az orvosi oxigénre.

Részletes keresés
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nem mese ez: rengeteg pénz hullik a magyarokra pillanatokon belül
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.