
A Delta-Truck haszongépjárművek értékesítésével, amíg a szintén cégcsoporthoz tartozó Viarent Kft. bérbeadással foglalkozik. Hogyan érintette a két szektort a koronaválság?
A „koronaválság” a 2008-2009-es válsághoz hasonló, de nem annyira drasztikus, ott még a svájci frank hitelek is nehezítették az életünket. Amikor egy éve beütött a válság, és Olaszországban megállt a kamionforgalom, akkor nagyon sokan elbizonytalanodtak.
Volt, hogy visszahoztak bér-teherautókat, vagy nem vették át az újonnan rendelt járműveket, de körülbelül másfél hónap után megfordult ez a trend: az ügyfelek elkezdték rövid időszakokra - pár hónapos, féléves szerződésekkel - bérbe venni újra a járműveket.
Kevés partnerünk tudott hosszú távú szerződést aláírni, a többiek nem mertek éveket bevállalni, mint korábban, számukra egyedi bérleti konstrukciókat hoztunk létre, hiszen fuvarfeladat azért volt, a gyárak működtek, az árukat el kellett szállítani.
A másik érdekesség a kisteherautós szektorban az e-kereskedelem által generált hihetetlen kereslet volt.
Most havonta 30-asával állítjuk be az új furgonokat a flottánkba, az e-kereskedelem virágzik, a kiszállításához pedig kisteherautó kell.
Ehhez a gyors növekedéshez praktikus a bérlet, nem kell hosszú távon elköteleződniük az ügyfeleknek, egy-két évre írnak alá. Olyan mértékű a növekedés, hogy nincs is idejük az embereknek elmenni a kereskedésbe tárgyalni, lízingszerződést kötni. Helyette megkeresik a Viarentet, és bérelnek.

Tehát összességében azt lehet mondani, hogy az értékesítés visszaesett, viszont a bérlet üzletág soha nem volt ilyen népszerű, mint a tavalyi évben, ez kompenzálta az eladásnál tapasztalt visszaesést.
Szerencsés párosítás tehát az értékestés mellé a bérleti szegmens. Ez a 2008-as válság tapasztalata, vagy már korábban is tudatosan törekedtek az efféle kozkázatkezelésre?
A ’90-es évek elején, amikor a cég indult, használt teherautókkal foglalkoztunk, Nyugat-Európából behoztuk és Magyarországon értékesítettük a járműveket. Az új haszongépjárművek a Renault Truck-kal kötött szerződéssel jöttek, majd 20 év után, mikor a Renault átszervezte európai hálózatát, megszüntette a privát cégekből álló értékesítési hálózatát. Pár év kihagyás után már importőrként a Ford Trucks-szal szerződtünk le a magyar és a szlovák piacra.
A Delta-Truck indulása óta jó néhány európai pótkocsi brandet is forgalmazunk, mint például a KÖGEL, BENALU és a MEGA félpótkocsiai, így a normál ponyvás félpótkocsiktól, a billencsekig, a hűtőkocsitól a nyerges vontatón át a kukásautóig elég széles a választék. Időközben felépítettük a bérleti szolgáltatásunkat is, melyet külön cégben szervezve a Viarent Kft. lát el, amely csaknem 2000 darabos haszonjármű flottával rendelkezik. Ez a szám nem csak Magyarországon, de Közép-Európában is eléggé meghatározónak számít.
De a kérdésre válaszolva: egy bizonyos méret fölött az értékesítés mellé szükségszerű volt a bérleti üzletág felépítése, hogy ki tudjuk szolgálni a piaci igényeket.
Melyik üzletág meghatározóbb most a cégcsoporton belül, melyikben látja a nagyobb potenciált?
Nem állítunk fel sorrendet, hisszük, hogy tevékenységeink között szinergia van, folyamatosan fejlesztjük mindegyiket. Európában az elmúlt 20 évben kezdődött el beindulni a teherautóbérlet, de azt gondolom, hogy ebben sem vagyunk lemaradva a nyugati konkurens cégekhez képest. Ennek a tevékenységnek nagyobb a hozzáadott értéke, mint egy egyszerű forgalmazásnak. Előbbinél egy tehergépjárművet akár 8-10 évig is használunk, ami alatt 10-20 bérlője is lehet. Közben mi szervizeljük, vizsgáztatjuk, biztosítjuk a járműveket.

Ami miatt a bérautózás egyre hangsúlyosabb, hogy az ügyfélnek nem kell aláírni egy 5 éves lízing- vagy hitelszerződést, hanem köt velünk fuvarfeladatának rugalmasan megfelelő, rövid vagy hosszú távú bérleti szerződést. Egy ilyen megállapodás kevesebb költséggel jár a bérlő számára, akár munkaerőt is megspórolhat, hiszen nem kell fenntartania egy járműügyintéző, használt jármű értékesítő, vagy esetleg egy flotta koordinátori pozíciót, hiszen a Viarent ezeknek a feladatköröknek nagy részét ellátja.
Fontos a hosszú távú üzleti stratégia, de ezeket a szükség gyakran – ahogy most is – felülírja. Az üzletvezetés mostanság nem feltétlen arról szól, hogy tudjuk, hogy öt év múlva milyen járművet fogunk használni.
Mi egy katalizátor vagyunk a teherautógyárak és a végfelhasználók között.
Igyekszünk mindig azt a szolgáltatást adni a felhasználóknak, amire a leginkább szükségük van a munkájukhoz. Manapság a legrugalmasabb megoldás a bérleti szerződés.
Ezt tükrözik a számok is: 2020-ban a cégcsoportnak közel 20 milliárd forint volt az árbevétele, ami nagyjából fele-fele arányban oszlott meg a két fő üzletág, a bérlés és az értékesítés, valamint az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások között. A Delta-Trucknál meg vagyunk elégedve a tavalyi 10 százalékos árbevétel mínusszal, a piac érezhetően visszaesett egész Európában, viszont a bérautó-szegmens 20 százalékot bővült.
Mennyire erősítette meg az online kereskedelem a bérleti piacot, illetve mekkora átszervezésre van szükség ahhoz, hogy egy ilyen prompt igényt ki tudjanak aknázni?
2020-ban több mint 300 kisteherautót vásároltunk és állítottunk be a bérautó flottánkba. Ez komoly termékfejlesztést, és komoly odafigyelést igényel, jelentős volument kell kezelni. Tavaly összesen – minden kategóriában – 500 teherautót vásároltunk és idén is legalább ennyit tervezünk. Nagyon gyorsan tudunk reagálni egy ilyen eseményre, de azért megfelelő óvatossággal kell működnünk, akár egy banknak: megszűrjük a bérlőinket, megnézzük a múltjukat, a gazdálkodásukat és mindig van egy fék a beszerzési volumenünkben. Bár egyelőre nem látom a jeleit, hogy kifulladni látszana ez a trend, ráadásul ez egy olyan nagy piac Európa szerte, hogy néhány száz vagy ezer autót nem gond értékesíteni, de azért nem árt óvatosnak lenni.
A személyautók piacán jelentős átalakulás zajlik az elektromos hajtás okán, és gyakran lehet már hallani a hírekben elektromos kamionokról is. Mennyire keresettek ezek, lehet mondani, hogy begyűrűzött a trend a tehergépjárművek piacára vagy azért itt lassabbak a folyamatok?
Valami elkezdődött, de összességében sokkal lassabb az elektromos teherautók térnyerése. Nekünk is van elektromos kisteherautónk, alapvetően a piac tesztelésére vásároltuk. Ugyanakkor pont a csomagkiszállítás az a terület, ahol először meg fog jelenni az e-mobilitás, amint az ár és a megtett távolság aránya optimálissá válik, illetve a belváros szűk utcáiban lesz ez igazán hasznos, ahol a behajtási engedély néha már most is problémás. Már középkategóriában is megvan minden gyárnak az elektromos fejlesztése, elektromos kukásautó is van már.
Úgy gondolom, hogy a személyautókban azért is terjed jobban ez a trend, mert környezettudatosabbak az emberek, de mindazonáltal emocionálisak és sikk is az, hogy lassan megtehetjük, hogy minden ötödik családban legyen egy elektromos autó.
A teherautó viszont egy racionális dolog, elsősorban a számokról szól, márpedig a hatótávolság egyelőre kicsi, az ár pedig magas. De biztos vagyok abban, hogy a technikai fejlődés el fog jutni oda, hogy nagyobb arányban lesznek jelen az utakon az elektromos teherautók is.
Említette, hogy Szlovákiában jelen vannak, milyen további országok vannak még a terjeszkedési tervben és hogyan finanszíroznák a bővülést? Korábban szóba jött a tőzsdére lépés lehetősége is.
Szerintem nem fogjuk tudni elkerülni, előbb-utóbb meg fogunk jelenni a tőzsdén. Ha találunk külföldi terjeszkedésben olyan zöldmezős projektet vagy cégfelvásárlást, amibe érdemes belevágni, akkor praktikus lépés lehet ez a nemzetközi fejlődésünkben.
Három forgatókönyvvel számolunk: cégalapítás vagy cégfelvásárlás, illetve a franchise. Az is elképzelhető, hogy kombináljuk ezeket. Most elindultunk ezen az úton, Szlovákiában jelen vagyunk saját céggel, Szerbiában franchise partneren keresztül. Tárgyalunk Ausztriában, Csehországban, Romániában, de Magyarországon is van már három franchise-partnerünk, öt megyeszékhelyen.

Nyugat-Európa sincs sokkal előrébb a teherautó-bérbeadásban, mint amit mi képviselünk, de mégis inkább azért a régióban gondolkodunk először, mert az egy fontos operatív működésbeli szinergia, hogy a járműveket mozgatni tudjuk országok, telephelyek között. Ez azért kiemelt szempont, mert arra törekszünk a külföldi partnerekkel, hogy a flotta nagyjából közös legyen: ha Pozsonyban van igény egy autóra, de ott nem áll rendelkezésre, akkor először megnézzük az itthoni készleteket, és ha itt sincs, csak akkor vásárolunk. Sokkal hatékonyabb, ha egy kalapban van a flottakezelés, beszerzés és a folyamatok menedzselése.
Bár a fő célpiac a szállítmányozók, termelő és kereskedő cégek, de, ha jól tudom, a lakossági piacban is látnak potenciált.
Ez az üzletág tavaly augusztusban indult, és nagyon szépen fejlődik. Amit a B2B-ben megtanultunk az ügyfelektől, azt finomítjuk a lakossági piacon. Ezt a szolgáltatást mindegyik franchise partnerünknek biztosítjuk, de szeretnénk országos szinten minden régióban ott lenni. Egy olyan univerzális szolgáltatóvá szeretnénk válni piacainkon, aki a lakossági kisteherautó igényektől a gyártók, kereskedők áruszállítási elvárásaikon keresztül, a fuvarosokig a teljes piacot lefedi.
A cikk megjelenését a Delta-Truck támogatta.
Most először szólalt meg Európa első AI-vezérelt virtuális minisztere
Ezt üzente a mesterséges intelligencia.
Mérföldkőhöz érkezett a világ leghosszabb vasúti alagútjának építése, több mint egy kilométerrel az Alpok alatt
Az utolsó réteget is átfúrták.
Oroszországnak kémkedhettek a NATO egyik legerősebb államában, letartóztatták őket
Egyre több a hasonló eset.
Befutott a segélycsomag: már Ukrajnában vannak az új amerikai fegyverek
Az első még néhány másik közül.
Meglepő kutatás: mégsem olyan károsak az ultrafeldolgozott élelmiszerek, mint eddig hittük
A kutatók más megközelítést javasolnak.
Angliából is megüzente Donald Trump: le kell állni az orosz olajjal, ez lehet a kulcs a háború végéhez
Putyinnak szerinte így nem lesz más választása, mint kiszállni a háborúból.
Megszólalt a Kreml az esetleges orosz-ukrán csúcsról: nem Zelenszkijjel ülhet le Putyin legközelebb?
Lavrov szerint Trump hiába fenyegeti Kínát és Indiát.
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.
Két hét alatt megdöntötte az Otthon Start az eddigi havi lakáshitel rekordot
A kormány bejelentése alapján két hét alatt 10 ezer Otthon Start igénylést nyújtottak be a bankokhoz. Az MNB adatai alapján júliusban összesen 7324 lakáshitel-szerződést kötöttek a pénzint
Nem Magyar Péterre erősödik a forint!
Csak egy kicsit.* Idén (kis túlzással) a világ összes fejlődő piaci devizája erősödött, mert a dollár gyengülésnek ilyesmi hatása szokott lenni. Áramlik ki a pénz... The post Nem Magyar P

Árfolyamcsapda a pályázatokban - mi történik a devizás számlákkal?
A pályázatok világában nem ritka, hogy a forint mellett euróban vagy dollárban kiállított számlákkal találkozunk. Elsőre talán csak egy adminisztratív részletnek tűnik, de valójában sorsf

Javításhoz való jog a tervezett elavulás ellen
Hogy lehet az, hogy míg dédanyáink ifjúkorában egy nejlonharisnya élethosszig kitartott, ma már néhány használat után elszakad? A válasz nem hibás mérnöki vagy üzleti döntésekben... The p

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Why prices hike, but inflation stays the same
Popular opinion says that inflation is much higher than official figures. Some say the numbers are fixed, but there could be other explanations. The post Why prices hike, but inflation stays the same appea
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért


Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Heves indulatokat okoz a medvék felbukkanása itthon: mi lesz ennek a vége?
Egyre több a medve Magyarországon.
Mégis mi történik most a magyar tejiparban?
Milyen problémákkal néz szembe az ágazat?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod