Sötét árnyak - Mit tanulhatunk a korábbi gazdasági válságokból?
Gazdaság

Sötét árnyak - Mit tanulhatunk a korábbi gazdasági válságokból?

Eyno Rots, MNB
A feltörekvő régió makrogazdasági mutatói a koronavírus válság kezdete óta ismét a befektetők fókuszába kerültek. A korábbi nemzetközi válságepizódok elemzése fontos támpontot adhat a leglényegesebb sérülékenységi faktorok és az azok kezeléséhez szükséges gazdaságpolitikai lépések azonosításához.

A historikus válságokat elemző szakirodalomban általános érvényű eredmény, hogy a válsághelyzetek a sérülékenységi tényezők fennállása mellett hirtelen, valamely „trigger” esemény hatására alakulnak ki [1]. A mögöttes sérülékenységek tehát szükséges, de nem elégséges feltételei a válságnak, viszont a kiváltó ok számtalan esemény lehet. Ez alapján a válságoknak két típusú csoportosítása jellemző: egyrészt a sérülékenységi faktorok, másrészt a kiváltó események mentén.

A sérülékenységi faktorok oldaláról közelítve 3+1 válság kategória azonosítható: adósságválság, árfolyamválság, bankválság, illetve a ritka inflációs válság. De ezek együttes jelenléte sem egyedi eset. Az 1. ábra bemutatja, hogy 1976 és 2017 között hány egytényezős, illetve iker-és hármasválság következett be a világban.

Lakatos Melinda_Eyno Rots_Sotot arnyak_1abra

A Covid-19 okozta pandémia előtt a 2007-2009-es globális pénzügyi válság volt az az időszak, ahol különösen sok eset fordult elő.

Lakatos Melinda_Eyno Rots_Sotot arnyak_2abra

A válságperiódusok tekintetében Magyarország sem volt kivétel: Laeven és Valencia (2018) kategorizálása alapján 1991-1995 között, valamint 2008 után hazánkban bankválság következett be, illetve definíciótól függően az utóbbi periódus adósságválságként is azonosítható.

A válságok kiváltó oka számos esemény lehet, és több kiváltó ok egyszerre is fennállhat, illetve a sérülékenységi faktorok közül is több jelen lehet egyidejűleg, ezáltal egy válság több kategóriába is besorolható.

Lakatos Melinda_Eyno Rots_Sotot arnyak_1tablazat

A következőkben három olyan válságot vizsgálunk, amelyek a feltörekvő gazdaságok sérülékenységi faktoraiban az elmúlt két évben bekövetkezett elmozdulások szempontjából érdekesek lehetnek.

  • A skandináv válság a túlfűtöttség és a gazdaságpolitikai ágak divergenciája,
  • a mexikói válság a külső egyensúlyhiány és a külső monetáris szigorítás,
  • a thai válság pedig a jelentős ikerdeficit miatt szolgálhat fontos tanulságokkal.

A skandináv országok 1991-93-ban súlyos pénzügyi válságot éltek meg [2]. Jellemző volt rájuk a pénzügyi piacok nagyfokú liberalizációja, a bankszektor túlzott kockázatvállalása. Mindez túlfűtöttséget és inflációs nyomást okozott a gazdaságban és spekulációs célponttá tette a skandináv országokat. A válságot végül a spekuláció kivédését célzó monetáris szigorítás és a kereskedelmi csatornák beszűkülése, azaz a külső konjunktúra lassulása miatti exportbevételek csökkenése, illetve Finnország esetében a szovjet piac összeomlása váltotta ki. Az árfolyamra nehezedő nyomást a jegybankok gyors, nagyléptékű kamatemelésekkel és jelentős devizapiaci intervenciókkal próbálták kivédeni. A bankszektort állami adósságátvállalással támogatták, ami drasztikusan megemelte az államadósságot, miközben a kényszerű alkalmazkodás a folyó fizetés mérleg magas deficitének csökkenésével járt. Összességében a válság felügyeleti és gazdaságpolitikai revíziót tett szükségessé, továbbá fiskális megszorításokat kényszerített ki.

1994 végére Mexikóban számos sérülékenység épült fel és vezetett válsághoz: növekvő folyó fizetési mérleg hiány, a peso reálfelértékelődése, választásokhoz kapcsolódó jelentős fiskális és monetáris lazítás, valamint a politikai fejlemények. A magas sérülékenység mellett a válságot az amerikai kamatok emelkedése indította be. Súlyosbították a helyzetet az államadósság szerkezeti problémái (rövid futamidő, magas deviza-arány), valamint a túlzott kockázatvállalás és a nem megfelelő kereskedelmi banki gyakorlatok.

Thaiföldön 1997-re a fenntarthatatlan folyó fizetési mérleg hiány, a növekvő rövid külső adósság, a romló költségvetési egyenleg és a pénzügyi szektor egyre feltűnőbb gyengeségei vezettek a válsághoz, amit a devizahiány miatt a lebegő árfolyamrendszerre való kényszerű áttérés váltott ki. A tőkekivonás szinte azonnal megindult és Délkelet-Ázsia nagy részére átterjedt. A thai baht rövid időn belül 20 százalékkal értékelődött le az amerikai dollárral szemben.

A fent említett konkrét esetek mellett fontos tanulsággal szolgálnak az összes válságtapasztalatot felhasználó „Early Warning” rendszerek, melyekkel a felépülő sérülékenység azonosítható. A szignifikáns válságelőrejelző mutatók [3]:

  • Bankválságok esetén: túlfűtöttség indikátorai (hitelezés, eszközárak, tőkeáramlások), pénzmultiplikátor, tartalékráta;
  • Árfolyamválságok esetén: árfolyamváltozás, devizatartalék megfelelés, költségvetési hiány, külkereskedelmi egyenleg;
  • Adósságválságok esetén: költségvetési hiány, adósságszerkezet, folyó fizetési mérleg hiány, hitel-rés, output-gap.

A historikus tapasztalatok alapján a tartósan és túlzottan magas költségvetési hiányú időszakokban igen fontos szerep jut a gazdaságpolitikai ágak összhangjának. A szakirodalmi eredmények alapján amennyiben ilyen helyzetben a két kiemelt gazdaságpolitikai ág nem összehangoltan lép fel (a fiskális hatóság továbbra is túlkölt, miközben a monetáris politika elkötelezett a stabil infláció mellett), akkor veszélyes helyzet alakulhat ki [4]. A jegybank kamatot emel az inflációs várakozások horgonyzásához, ami a kamatkiadások növekedésén keresztül nagyobb költségvetési hiányhoz vezethet és így a várakozásokon keresztül tovább fűtheti az inflációs várakozásokat. Ilyen esetben a fiskális és monetáris politika közötti konfliktus a magasabb infláció, a magasabb kamatlábak, az alacsonyabb kibocsátás és a magasabb költségvetési hiány spiráljához vezet, így a gazdaságot a stagfláció felé hajtja.

A koronavírus válság a feltörekvő régió országainál a sérülékenységi mutatók fókuszba kerülésével járt együtt. Azokban az országokban, amelyeknek romlott a relatív megítélése többnyire a következő faktorok játszottak kiemelt szerepet: a költségvetési hiány tartós növekedése, az államadósság magas és növekvő szintje, a folyó fizetési mérlegpozíció kedvezőtlenné válása és az infláció emelkedése. Mivel a koronavírus hullámai miatt a világgazdaságot akár újabb sokkhatások is érhetik, a múltbeli válságtapasztalatok alapján ezekre a sérülékenységi faktorok szoros nyomon követésével és proaktív javításukkal lehet felkészülni.

Melléklet:

Lakatos Melinda_Eyno Rots_Sotot arnyak_melleklet tablazat

Irodalomjegyzék:

Antonio Spilimbergo, Steve Symansky, Olivier Blanchard, Carlo Cottarelli (2008): „Fiscal Policy for the Crisis”, IMF Staff Position Note

Ashvin Ahuja, Murtaza Syed, and Kevin Wiseman (2017): „Assessing Country Risk - Selected Approaches - Reference Note”, IMF Technical Notes and Manuals (International Monetary Fund: Strategy, Policy, and Review Department).

Englund, Peter–Vihriälä, Vesa (2003): „Financial Crises In Developed Economies: The Cases Of Sweden And Finland” Pellervo Economic Research Institute Working Papers No. 63.

Francesco Bianchi and Leonardo Melosi (2019): „The dire effects of the lack of monetary and fiscal coordination”, Journal of Monetary Economics.

IMF - International Monetary Fund (2010): The IMF-FSB Early Warning Exercise, Design and Methodological Toolkit.

Jan Babecky et al. (2012): „Banking, Debt, and Currency Crises - Early Warning Indicators for Developed Countries”, ECB Working Paper Series

Luc Laeven and Fabian Valencia (2018): „Systemic Banking Crises Revisited”, IMF Working Paper.

Marco Lo Duca, Anne Koban, Marisa Basten, Elias Bengtsson, Benjamin Klaus, Piotr Kusmierczyk, Jan Hannes Lang (2017): „A new database for financial crises in European countries, ECB/ESRB EU crises database”, ECB Occasional Paper Series

Mirjana Jemovic and Srdan Marinkovic (2019): „Determinants of financial crises—An early warning system based on panel logit regression”

Rainer Kattel (2010): „Financial and economic crisis in Eastern Europe”, Journal of Post Keynesian Economics

Svetlana Cerovic, Kerstin Gerling, Andrew Hodge, and Paulo Medas (2018): „Predicting Fiscal Crises”, IMF Working Paper.

Hivatkozások:

[1] Jemovic and Marinkovic (2019), Babecky et al. (2012), Cerovic et al. (2018), Laeven and Valencia (2018), Ahuja et al. (2017)

[2] Englund and Vihriälä (2003), Spilimbergo et al. (2008)

[3] Jemovic and Marinkovic (2019), Babecky et al. (2012), Cerovic et al. (2018)

[4] Bianchi and Melosi (2019)

Címlapkép: Getty Images

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ezért sem jutsz be az állami kórházakba
Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Díjmentes online előadás

Számolj háromig és start!

Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet