
Az Országgyűlés tavaly év végén szavazta meg a digitális államról és digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvénytervezetet (DÁP törvény), amely az elektronikus ügyintézési törvény (Eüsztv.) helyébe lép, amelynek keretében nem csak a közigazgatási szereplőket kötelezik jelentős változtatásokra, de számos piaci szolgáltatónak is hozzá kell igazítania a működését az új törvényhez. A szükséges átalakítások mértékét jól mutatja, hogy a törvényi megfeleléshez több határidőt is szabtak a különböző szereplőknek az átállás komplexitásának megfelelően, a teljes átállás 2026 végére várható.
A Digitális Állampolgárság Program (DÁP) célja az elektronikus közigazgatás továbbfejlesztése. A közigazgatás számottevő része már elektronikusan, például a magyarorszag.hu-n keresztül zajlik, ahol több ezer űrlappal lehet ügyet elindítani, azonban a felület nem kellőképpen hatékony és felhasználóbarát.
A DÁP három fő területen hoz jelentős változást az elektronikus ügyintézésben, az egyik, hogy azt – a kor igényeinek megfelelően – mobilra optimalizálja, 2026-ra a fontosabb közigazgatási ügyek mobilon is elintézhetők lesznek
– mondta a Portfolio-nak Balogh Gábor, Königsberg Consulting közszolgálati tanácsadócég vezető tanácsadója.
A másik az ügytípusok élethelyzet alapján való rendezése. Eddig a magyarorszag.hu-n több ezer ügytípus közül kellett kikeresni a megfelelő űrlapot, ezeket élethelyzeti alapon kategorizálják. „Például, ha valakinek születik egy gyereke, akkor ahhoz kapcsolódóan egy helyen megtalálható az összes szükséges intézni való a TAJ-kártyától, az adókártyán át a babakötvényig” – tette hozzá Balogh.
A harmadik pedig a digitális szolgáltatásnyújtási kötelezettség kiterjesztése a közigazgatáson túlra, három nagy szektorban:
- a közműszolgáltatókra,
- a pénzügyi szektorra,
- és telekommunikációs szektorra.
A közműszolgáltatókra korábban is kitért az Eüsztv., de eredetileg csak a havonta 150 ezer számlánál többet kibocsátó cégeknek kellett ugyanazokat a digitális szolgáltatásokat nyújtaniuk, mint például a NAV-nak, vagy az Államkincstárnak. Később ezt a korlátot levitték 50 ezer számla per hóra, amit a DÁP törvény is tovább visz, sőt az ez alatti számlakibocsátók számára is előír újdonságokat (eAzonostás és eAláírás nyújtása).

A pénzügyi és telekommunikációs szektornak is az említett két keretszolgáltatást kell biztosítania a törvényben szereplő öt közül (eAzonosítás, eAláírás, ePosta, eDokumentumkezelés és eFizetés). Az eAzonosítás kiterjesztésének célja, hogy amivel a felhasználó bejelentkezik a magyarorszag.hu-n vagy a NAV felületén, azzal be tudjon lépni az összes bank, biztosító, és telekommunikációs cég szolgáltatói felületére is, illetve az elektronikus aláírással joghatás kiváltására alkalmas módon lehessen elektronikus dokumentumokat elkészíteni, amelyek egyenértékűek a papíron, saját kézzel, saját aláírással ellátott bizonyító erejű okiratokkal.
Balogh kiemeli, hogy
a törvény arra is kitér, miszerint a jövőben kormányrendelettel meg lehet határozni majd azt az időpontot, amikortól kizárólagossá tehető a digitális ügyintézés, egyidejűleg kizárva a személyes, papíralapút,
ami jól mutatja az ez irányba tett törekvések jelentőségét.
Bár a DÁP-törvényt már 2023 decemberében elfogadták, ütemezetten lép hatályba, egyes rendelkezéseit már 2024. július 1-jétől, de valamennyi rendelkezését legkésőbb 2025. július 1-jétől kell majd alkalmazni.
„A piaci szereplők számára van egy átmeneti időszak 2025 június 1-ig, mert egyrészt a fejlesztések még folyamatban vannak, másrészt a felkészülés jelentős átalakítást, ráfordítást, figyelmet igényel. Hiába van nekik saját digitális szolgáltatásuk, például netbankjuk vagy ügyfélportáljuk saját azonosítási megoldásokkal, ezek helyett – vagy mellett – lehetővé kell tenniük az állami DÁP-azonosítóval való belépést is” – mondta Balogh.
A programban regisztráltak ugyanis kapnak egy DÁP-azonosítót, ami azért nagy újdonság, mert a személyi számot ilyen jellegű felhasználásra egy korábbi Alkotmánybírósági határozat 1991-ben megtiltotta, ezért kellett külön TAJ-szám, adóazonosító, őstermelői szám vagy oktatási azonosító és sok más egyéb azonosító.
A jogalkotó belátta, hogy ha a digitális világban nincs egy egységes azonosítója az embernek, akkor nagyon nehéz lesz átlátható, jól működő rendszert alkotni, ezért létrehoztak egy úgynevezett digitális állampolgárság azonosítót
– tette hozzá a szaktanácsadó.
Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az új rendszer nem csak kötelezettségekkel jár a piaci szereplők számára, hanem lehetőségekkel is: a felhasználók maguk rendelkeznek majd arról, hogy a különböző nyilvántartásokból származó adataikat megosszák-e például egy adott bankkal egy hitelkérelem során. Így nem kell majd külön igazolni a munkaviszonyt, hanem gombnyomásra le lehet hívni majd az információt. Ezek az információk pedig közhiteles nyilvántartásokon alapulnak, amely minden piaci szereplő számára érték, amivel saját adatbázisát is aktualizálni tudja.
A DÁP törvény szerinti eAzonosítási és eAláírási követelmények plusz terheinek minimalizálása érdekében a piaci érintetteknek az alábbi 5 szempontot érdemes megfontolniuk:
- A DÁP előírásainak megfelelő funkcionalitással rendelkező szoftverek választása, amelyek kezelik a további e-ügyintézési szolgáltatásokat is (pl. Rendelkezési Nyilvántartás, Cégkapu stb.).
- Automatizálás és digitalizáció fokozása: lehetővé teszi a szabályozásnak való folyamatos megfelelést anélkül, hogy az jelentős manuális beavatkozást igényelne.
- Folyamatos nyomon követés és frissítések: célszerű olyan szállítókkal dolgozni, akik aktív és rendszeres jogszabálykövetési szerződést biztosítanak, melyek keretében a kisebb változások lekövetése is biztosított.
- Szakértői tanácsadás igénybevétele: A DÁP keretszolgáltatások implementációja során érdemes a digitalizációra specializálódott tanácsadó segítségét kérni.
- Képzések és tájékoztatás: Az alkalmazottak megfelelő képzése, a belsős valamint külsős felhasználók jogszabályokkal kapcsolatos tájékoztatása elősegíti az új rendszerek gyorsabb elfogadását és hatékony használatát.
A digitalizációs folyamatok elősegítése a pénzügyi szektorban is fontos célkitűzés, a Bankszövetség közleménye szerint a munkacsoportjuk által kidolgozott javaslatok megvalósítása esetén egy sztenderd lakáshitel-igénylés átfutási ideje 15 napról akár 15 percre lenne csökkenthető. A folyamatok átalakítása a további banki termékek és szolgáltatások igénybevételét is egyszerűsítené, növelné a hazai bankok nemzetközi versenyképességét, továbbá támogatná a fogyasztásalapú gazdasági növekedést.
A javaslatok kidolgozásakor azokat a nemzetközi jó gyakorlatokat és hazai kezdeményezéseket gyűjtötték össze, amelyeket megvalósítva nem csak regionálisan versenyképes, hanem a világ élmezőnyébe tartozó jelzáloghitelezési folyamat alakítható ki. Ezek alapján célszerű a banki alapszolgáltatásoknál kezdeni, majd a kevésbé összetett hiteltermékeken át eljutni a legkomplexebb folyamatot igénylő lakáshitelekig. Ebben az egymásra épülő modellben az elejétől a végéig (end-to-end) digitalizált jelzáloghitelezésről akkor lehetne beszélni, ha szintenként megvalósulnak a digitális hozzáférés alapfeltételei.
A MABISZ javaslatai számos ponton egybeesnek a Bankszövetségével, például a hatékony ügyfél-azonosítási folyamat kialakítása, vagy a papír alapú kommunikáció digitális útra terelése terén (elektronikus aláírás, elektronikus szerződéskötés), de ide sorolható az állami adatbázisokhoz való hozzáférés is (ingatlan-nyilvántartási rendszer).
A technikai és a műszaki specifikációk, illetve az üzleti feltételek részletei még nem teljeskörűen ismertek, ezek egyeztetése jelenleg is zajlik az érintett érdekképviseletekkel. Azonban az már biztos, hogy a korábban az állam által biztosított megoldásokat, mint például az AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés), amelyre a pénzügyi szektorban is sok szolgáltatás épül, a DÁP bevezetésével párhuzamosan – az év végéig – kivezetik, így például az arra épülő kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkaput is a DÁP azonosító váltja, vagyis az év hátralévő részében lesz tennivalója a törvény által kötelezetteknek.
A cikk megjelenését a DMS One támogatta. A témáról bővebben szó lesz szeptember 26-án, a DEÜSZ (Dokumentumkezelési és Elektronikus Ügyintézési Szakmai Egyesület) szakmai konferenciáján.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Kiszivárgott: titokban készül az Apple forradalmi újítása, mindent telefont érinthet
Olyan Siri jön, ami felveszi a versenyt a ChatGPT-vel.
Hihetetlen összegért adják el a részvényeiket: 500 milliárd dolláros értékelésnél tart a mesterséges intelligencia óriása
Nagy és különleges kiárusításra készül a ChatGPT gyártója.
Fordult a kocka: most már jobban járnak azok, akik nem váltanak munkahelyet Amerikában
Hatodik hónapja megéri maradni, de ez rossz előjel az amerikai gazdaságról.
Soha nem volt még ilyen Amerika történelmében - Donald Trump ezt is elérte
250 év alatt nem történt ilyen.
Kábelszakadás után zuhant le a 139 éves fogaskerekű: többen még mindig a roncsok között vannak
A lisszaboni hatóságok keresik a túlélőket.
Kimondta Zelenszkij: lehet, hogy tényleg így ér majd véget az ukrajnai háború
Úgy gondolja, lehetséges, amit sokan jósolnak Ukrajna számára.
Új malac a karámban? - Francia kockázatok Európában
Franciaországban ismét nő a politikai kockázat: a kormányfő bizalmi szavazást kért maga ellen, miközben 43,8 milliárd eurós megszorító csomag készül. A francia-német kötvényhozam-spread 8
Kell-e új nevet adni az évszakoknak a klímaváltozás miatt?
Az évszakok rendjét, amelyet a modernitás és a globalizáció uniformizált, az antropocén éghajlati változásai fokozatosan felülírják.
Mit köszönhetünk a ChatGPT-nek?
Az emberi hallucinációt mint a külső inger nélküli érzékelést definiálhatjuk. Modellhallucinációról akkor beszélhetünk például, amikor egy modell elsősorban nem adatra, hanem a modell fel
Fenntartási jelentés: a KFI projektek láthatatlan aknái az EPTK-ban
Akinek KFI projektje van, nem dőlhet hátra: itt az idő a fenntartási jelentések világával szembenézni.

Fenntartási jelentés a KFI pályázatoknál: így kerüld el az EPTK buktatóit
Akinek KFI projektje van, nem dőlhet hátra: itt az idő a fenntartási jelentések világával szembenézni.

Az ChatGPT is Redditezik - Az AI ugyanonnan tájékozódik, ahonnan mi
Az AI csak rendszerezi és újracsomagolja azt a kollektív zajt, amit mi nap mint nap a netre hordunk, kicsit ijesztő is nézni, milyen forrásokból dolgozik.... The post Az ChatGPT is Redditezik - Az A

ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Az UniCreditnél is kedvező kamat mellett érhető el az Otthon Start hitel
Szeptember elsejétől az UniCredit Banknál is elérhető a kedvező kamatozású Otthon Start hitel. A bank kamatkedvezménnyel, jóváírással és díjelengedéssel is várja az érdeklődőket. Az Uni

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Összefognak az új világrend erős emberei − Mi lesz ebből, ki állitja meg őket?
Erősödőben Kína bűvköre.
Nem reális, de nem is cél az áramártüskék eltüntetése
Az extrém áringadozások háttere egyáltalán nem egyértelmű.
Másfél millióig húzza a legtöbb lakás árát az Otthon Start - Mi lesz ebből?
Elindult az Otthon Start.
