Az elektromos autók térnyerése folyamatos az európai országokban, igaz jóval lassabb ütemben, mint arra akár a döntéshozók, akár a gyártók számítottak. Magyarországon tavaly közel 50%-kal több, 8565 teljesen elektromos autó talált gazdára, amely a teljes értékesítés 7 százalékát adta. A teljesen elektromos típusok közül a Tesla Model Y és a Model 3 voltak a legnépszerűbbek, amelyek az összértékesítés közel negyedét adták. A Tesla penetráció döntő része ma is Budapesten, illetve Pest Vármegyében koncentrálódik, Nógrádban viszont csak valamivel több mint 500 modellt tartanak számon.
A skálázódás egyik legnagyobb hátráltatóját a töltőhálózat hiányossága jelenti,
vannak olyan teljes régiók, például Dél-Dunántúl, ahol szinte egyáltalán nem elérhető Tesla Supercharger, amely garantálni tudná a gyorstöltés lehetőségét.
Más szolgáltatók természetesen elérhetők, de ezeken a kútoszlopokon döntően nem lehet olyan gyorsan tölteni az autókat, mint 250 kW-al a saját töltőkön. A vállalat ezen természetesen változtatni kíván, szavazást írt ki arról, hogy a tulajdonosok hol látnának legszívesebben új Superchargereket, az igények alapján pedig folyamatosan bővítik a hálózatukat,
SIÓFOKON ÉS PÉCSEN IS VÁRHATÓK ÚJ LÉTESÍTMÉNYEK.
Mikor jön már a Cybertruck?
A márka zászlóshajójának a Model Y és a Model 3 tekinthető, igaz a Tesla S és X már egy ideje nem is kapható a szalonban. A gyártó Európában továbbra is erre a két modellre kíván összpontosítani, az igen megosztó Cybertruck egyelőre nem kaphat forgalmi engedélyt az EU-ban, mivel a kerekei és a kormánymű nincsenek fizikai kapcsolatban egymással, csupán elektromotorokkal lehet vezérelni őket.
Ezt egyelőre túl kockázatos megoldásnak ítélik az európai döntéshozók.
Ugyanez a helyzet az önvezetés kérdésével is, amelyben a Tesla világszinten az élen jár. Az USA egyes államaiban gyakorlatilag autonóm módon közlekedhetnek az autói, erre azonban nálunk még várni kell.
Frissülő modellpaletta
A Tesla Model 3 2023-ban kapott egy komolyabb frissítést, amellyel tovább növekedett a hatótávja, már az alapverzióban is több mint 500 km, a legnagyobb akkuval szerelt hátsókerekes változat pedig már 700 km-t tud teljesíteni. Néhány kényelmi extrán kívül talán a legnagyobb újítás a hátsó utasok számára is elérhető interaktív képernyő, ahol a klímabeállításon kívül szórakoztató tartalmakat is lehet fogyasztani.
A Model Y Juniper névre keresztelt frissített verziója most érkezik a magyar utakra,
ennek apropóján egy villámtesztre is lehetőség nyílt, egy fél óra erejéig tudtuk vezetni az autót.

Elsőre a legszembetűnőbb változást az első és hátsó fényszórók átalakítása jelenti, már az autó teljes szélességében végigfutó fénycsíkokká váltak, illetve egyéb kisebb aerodinamikai módosítást is tettek, amely a korábbihoz képest, kiviteltől függően 5-10 százalékkal nagyobb hatótáv elérést teszi lehetővé.
Üdv újra indexkar
Az első ülések már nem csak fűtöttek, hanem szellőztetettek is, a hátsók pedig nem csak manuálisan, hanem elektromosan is dönthetők lettek. Egyel több külső kamerát kapott az autó, és fejlesztettek az audio rendszeren is, valamint néhány elem a beltérben és szellőzőrendszerben is megújult. A legfontosabb „újítás” viszont, hogy
a sokakat zavaró gombos indexkapcsolás helyett visszakerült a hagyományos bajuszkapcsoló a kormány mögé.

A Model 3 frissítéséhez hasonlóan az Y is megkapta a hátsó utasokat szórakoztató kijelzőt, frissített szoftvert és modernebb hardvert is. Aranyos, és egyben hasznos funkció a „Dog mode”, amikor kutyát hagyunk az autóban a kijelzőn üzen az autó a jószándékú állatmentőnek, hogy nem kell aggódni, kellemes idő van az autóban, és amúgy is hamarosan érkezik a gazdi.
A villámteszt során egy fullextrás összkerékhajtású Long Range verziót tesztelhettünk néhány perc erejéig. Aki már vezetett Teslát, nagyon sok újdonsággal felhasználói szinten nem találkozhat, értelemszerűen a már említett frissítések okozhatnak némi kellemes meglepetést (gondolok itt elsősorban az indexkarra, enteriőr elemekre és kényelmi funkciókra).

A kárpitok kellemesek, a beltér vállaltan minimalista, sötét színösszeállításban meglehetősen unalmas benyomást kelt, amit a változtatható hangulatvilágítással lehet kissé feldobni. A 4,8 másodperces gyorsulás 100-km/h-ra még mindig letaglózó, és
lássuk be, egy családi SUV esetében óriási túlzás is.
A családapák örömére a csomagtartó alapesetben is meghaladja a 600 litert és több mint 2 köbméteresre bővíthető.

Az autó hátsókerékhajtással, alap akkumulátorral 19 millió forint környékéről indul, míg a fullextrás, összkerekes, Long Range verzió a legfejlettebb önvezető csomaggal már 25 millió forint fölé kúszik. Európai és dél-koreai gyártók hada kínál ebben a szegmensben már elektromos SUV-t, akár többmillió forinttal olcsóbban, azonban
a Tesla vásárlás az Iphone-hoz hasonlóan bizonyos szempontból inkább vallási kérdés, mintsem praktikus választás eredménye.
Akit vonz a hi-tech felhasználói élmény vagy a kétségkívül remekül futó szoftver, és egy határozott identitással rendelkező autós közösségbe vágyik, továbbra is ezt fogja választani.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio
Egészen furcsa térképet villantott az ukrán vezérkar a frontról: itt valami nagyon nem stimmel
Kiakadtak a milbloggerek.
Lezárultak a nyomozások az amerikai szuperfegyver botrányos közel-keleti kalandja után - Teljesen felkészületlenül indult bevetésre a világ legerősebb haditengerészete?
Karambol, baráti tűz, vízbe potyogó méregdrága vadászgépek, volt itt minden.
Brutális esőzések sújtják Athént, készültségbe helyezték a hatóságokat
Egy nap alatt 245 milliméternyi eső hullott.
Elárulta a Rheinmetall vezére, mi lenne a céggel, ha jön az ukrajnai béke
A vállalat bevételének nagy része a NATO-megrendelésekből jön.
Hét jótanács, hogy ne szálljanak el egy építőipari beruházás költségei
CÉH zRt.: projektmenedzsment a költségcsökkentés szolgálatában.
Hétfőtől megvásárolhatóak a jövő évi autópálya-matricák, itt vannak az árak
Jön az az M1-matrica.
Az innováció segíthetne a gazdákon, de nincs nyitottság az újdonságokra
A halogatás a jellemző.
Célkeresztben a külföldi tőkejövedelem: szigorít a NAV!
Látványosan szigorít a NAV a külföldi tőkejövedelmek ellenőrzésén: úgy tűnik, a korábban jellemzően szankciómentes támogató eljárások helyét átveszi a jogkövetési vizsgálat, amely m
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Nincs is magyar piac, szóval bizalmi válság sem lehet
Répatermesztőknél talán értelmezhető, hogy magyar piac, de startupok esetében nincs semmi hasonló. Sőt, őszintén: Magyarország elég szar hely, ha startupot akarsz alapítani. Még csak ma
Zsiday Viktor: Nem kizárt a komolyabb kamatcsökkentés
Az elmúlt évben nagyon sok jegybank csökkentette az irányadó kamatszinteket, köztük az amerikai is, ám valójában a monetáris kondíciók nem feltétlenül javultak, sőt valószínűleg sok... T
40 milliárdos biogáz-kassza: vége az első körnek, itt a második
2025. november 27-én lezárult a "Biogáz és biometán termeléshez kapcsolódó beruházások támogatása" című pályázat első szakasza.
Hol nem érdemlik meg az emberek a pozíciójukat?
A nagy termelékenységi különbségek egyebek mellett a munkaerőpiac meritokráciájából és a menedzsment minőségéből fakadnak - mindkettőben markáns országok közötti eltérésekkel. The pos
Munkáshitel - a fiatalok köszönik, nem kérnek belőle!
A 2025 januári indulásakor nagy várakozás övezte a kamatmentes Munkáshitelt, ám hamar kiderült: a kezdeti lelkesedés után a kereslet meredeken zuhant, a bankok pedig mostanra kiszálltak a fiatal
Műanyagszennyezés: a modern kor láthatatlan járványa
A Föld szinte minden szegletét beborítja a műanyag, a tengerpartoktól a hegycsúcsokig. Az egyszer használatos termékek ugyan megkönnyítik a mindennapokat, de közben hozzáj
Növekedési válság van, mégis 11 százalékkal nő a minimálbér - Mi lesz ebből?
Hogy fogják kigazdálkodni a cégek?
Ez most a gazdagok kedvenc csokija, horror árat fizetnek érte
Csokikülönlegességek hódítanak a tehetőseknél.
Ezért nem tudnak labdába rúgni a magyar élelmiszeripari cégek a nemzetközi piacokon
Az Agrárszektor 2025 konferenciáról jelentkezik a Checklist .
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


