
Az elektromos autók térnyerése folyamatos az európai országokban, igaz jóval lassabb ütemben, mint arra akár a döntéshozók, akár a gyártók számítottak. Magyarországon tavaly közel 50%-kal több, 8565 teljesen elektromos autó talált gazdára, amely a teljes értékesítés 7 százalékát adta. A teljesen elektromos típusok közül a Tesla Model Y és a Model 3 voltak a legnépszerűbbek, amelyek az összértékesítés közel negyedét adták. A Tesla penetráció döntő része ma is Budapesten, illetve Pest Vármegyében koncentrálódik, Nógrádban viszont csak valamivel több mint 500 modellt tartanak számon.
A skálázódás egyik legnagyobb hátráltatóját a töltőhálózat hiányossága jelenti,
vannak olyan teljes régiók, például Dél-Dunántúl, ahol szinte egyáltalán nem elérhető Tesla Supercharger, amely garantálni tudná a gyorstöltés lehetőségét.

Más szolgáltatók természetesen elérhetők, de ezeken a kútoszlopokon döntően nem lehet olyan gyorsan tölteni az autókat, mint 250 kW-al a saját töltőkön. A vállalat ezen természetesen változtatni kíván, szavazást írt ki arról, hogy a tulajdonosok hol látnának legszívesebben új Superchargereket, az igények alapján pedig folyamatosan bővítik a hálózatukat,
SIÓFOKON ÉS PÉCSEN IS VÁRHATÓK ÚJ LÉTESÍTMÉNYEK.
Mikor jön már a Cybertruck?
A márka zászlóshajójának a Model Y és a Model 3 tekinthető, igaz a Tesla S és X már egy ideje nem is kapható a szalonban. A gyártó Európában továbbra is erre a két modellre kíván összpontosítani, az igen megosztó Cybertruck egyelőre nem kaphat forgalmi engedélyt az EU-ban, mivel a kerekei és a kormánymű nincsenek fizikai kapcsolatban egymással, csupán elektromotorokkal lehet vezérelni őket.
Ezt egyelőre túl kockázatos megoldásnak ítélik az európai döntéshozók.
Ugyanez a helyzet az önvezetés kérdésével is, amelyben a Tesla világszinten az élen jár. Az USA egyes államaiban gyakorlatilag autonóm módon közlekedhetnek az autói, erre azonban nálunk még várni kell.
Frissülő modellpaletta
A Tesla Model 3 2023-ban kapott egy komolyabb frissítést, amellyel tovább növekedett a hatótávja, már az alapverzióban is több mint 500 km, a legnagyobb akkuval szerelt hátsókerekes változat pedig már 700 km-t tud teljesíteni. Néhány kényelmi extrán kívül talán a legnagyobb újítás a hátsó utasok számára is elérhető interaktív képernyő, ahol a klímabeállításon kívül szórakoztató tartalmakat is lehet fogyasztani.
A Model Y Juniper névre keresztelt frissített verziója most érkezik a magyar utakra,
ennek apropóján egy villámtesztre is lehetőség nyílt, egy fél óra erejéig tudtuk vezetni az autót.

Elsőre a legszembetűnőbb változást az első és hátsó fényszórók átalakítása jelenti, már az autó teljes szélességében végigfutó fénycsíkokká váltak, illetve egyéb kisebb aerodinamikai módosítást is tettek, amely a korábbihoz képest, kiviteltől függően 5-10 százalékkal nagyobb hatótáv elérést teszi lehetővé.
Üdv újra indexkar
Az első ülések már nem csak fűtöttek, hanem szellőztetettek is, a hátsók pedig nem csak manuálisan, hanem elektromosan is dönthetők lettek. Egyel több külső kamerát kapott az autó, és fejlesztettek az audio rendszeren is, valamint néhány elem a beltérben és szellőzőrendszerben is megújult. A legfontosabb „újítás” viszont, hogy
a sokakat zavaró gombos indexkapcsolás helyett visszakerült a hagyományos bajuszkapcsoló a kormány mögé.

A Model 3 frissítéséhez hasonlóan az Y is megkapta a hátsó utasokat szórakoztató kijelzőt, frissített szoftvert és modernebb hardvert is. Aranyos, és egyben hasznos funkció a „Dog mode”, amikor kutyát hagyunk az autóban a kijelzőn üzen az autó a jószándékú állatmentőnek, hogy nem kell aggódni, kellemes idő van az autóban, és amúgy is hamarosan érkezik a gazdi.
A villámteszt során egy fullextrás összkerékhajtású Long Range verziót tesztelhettünk néhány perc erejéig. Aki már vezetett Teslát, nagyon sok újdonsággal felhasználói szinten nem találkozhat, értelemszerűen a már említett frissítések okozhatnak némi kellemes meglepetést (gondolok itt elsősorban az indexkarra, enteriőr elemekre és kényelmi funkciókra).

A kárpitok kellemesek, a beltér vállaltan minimalista, sötét színösszeállításban meglehetősen unalmas benyomást kelt, amit a változtatható hangulatvilágítással lehet kissé feldobni. A 4,8 másodperces gyorsulás 100-km/h-ra még mindig letaglózó, és
lássuk be, egy családi SUV esetében óriási túlzás is.
A családapák örömére a csomagtartó alapesetben is meghaladja a 600 litert és több mint 2 köbméteresre bővíthető.

Az autó hátsókerékhajtással, alap akkumulátorral 19 millió forint környékéről indul, míg a fullextrás, összkerekes, Long Range verzió a legfejlettebb önvezető csomaggal már 25 millió forint fölé kúszik. Európai és dél-koreai gyártók hada kínál ebben a szegmensben már elektromos SUV-t, akár többmillió forinttal olcsóbban, azonban
a Tesla vásárlás az Iphone-hoz hasonlóan bizonyos szempontból inkább vallási kérdés, mintsem praktikus választás eredménye.
Akit vonz a hi-tech felhasználói élmény vagy a kétségkívül remekül futó szoftver, és egy határozott identitással rendelkező autós közösségbe vágyik, továbbra is ezt fogja választani.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio
Fordult a kocka: most már jobban járnak azok, akik nem váltanak munkahelyet Amerikában
Hatodik hónapja megéri maradni, de ez rossz előjel az amerikai gazdaságról.
Soha nem volt még ilyen Amerika történelmében - Donald Trump ezt is elérte
250 év alatt nem történt ilyen.
Kábelszakadás után zuhant le a 139 éves fogaskerekű: többen még mindig a roncsok között vannak
A lisszaboni hatóságok keresik a túlélőket.
Kimondta Zelenszkij: lehet, hogy tényleg így ér majd véget az ukrajnai háború
Úgy gondolja, lehetséges, amit sokan jósolnak Ukrajna számára.
Szembefordult Izraellel Brüsszel: elismerik Palesztinát, kemény szankciók jönnek
Megelégelték a tétlenséget.
Visszatér a luxusmárka a fontos tőzsdei indexbe
Egy lakásépítő cég és egy diákszállás-szolgáltató búcsúzik.
Trump bejelentette: felmondhatja az összes kereskedelmi megállapodást, amit eddig kötött Amerika
Az elnök lerántotta a leplet a nagy tervéről.
Új malac a karámban? - Francia kockázatok Európában
Franciaországban ismét nő a politikai kockázat: a kormányfő bizalmi szavazást kért maga ellen, miközben 43,8 milliárd eurós megszorító csomag készül. A francia-német kötvényhozam-spread 8
Kell-e új nevet adni az évszakoknak a klímaváltozás miatt?
Az évszakok rendjét, amelyet a modernitás és a globalizáció uniformizált, az antropocén éghajlati változásai fokozatosan felülírják.
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Mit köszönhetünk a ChatGPT-nek?
Az emberi hallucinációt mint a külső inger nélküli érzékelést definiálhatjuk. Modellhallucinációról akkor beszélhetünk például, amikor egy modell elsősorban nem adatra, hanem a modell fel
Fenntartási jelentés: a KFI projektek láthatatlan aknái az EPTK-ban
Akinek KFI projektje van, nem dőlhet hátra: itt az idő a fenntartási jelentések világával szembenézni.

Fenntartási jelentés a KFI pályázatoknál: így kerüld el az EPTK buktatóit
Akinek KFI projektje van, nem dőlhet hátra: itt az idő a fenntartási jelentések világával szembenézni.

Az ChatGPT is Redditezik - Az AI ugyanonnan tájékozódik, ahonnan mi
Az AI csak rendszerezi és újracsomagolja azt a kollektív zajt, amit mi nap mint nap a netre hordunk, kicsit ijesztő is nézni, milyen forrásokból dolgozik.... The post Az ChatGPT is Redditezik - Az A

Az UniCreditnél is kedvező kamat mellett érhető el az Otthon Start hitel
Szeptember elsejétől az UniCredit Banknál is elérhető a kedvező kamatozású Otthon Start hitel. A bank kamatkedvezménnyel, jóváírással és díjelengedéssel is várja az érdeklődőket. Az Uni


Összefognak az új világrend erős emberei − Mi lesz ebből, ki állitja meg őket?
Erősödőben Kína bűvköre.
Nem reális, de nem is cél az áramártüskék eltüntetése
Az extrém áringadozások háttere egyáltalán nem egyértelmű.
Másfél millióig húzza a legtöbb lakás árát az Otthon Start - Mi lesz ebből?
Elindult az Otthon Start.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.