
Az elektromos autók térnyerése folyamatos az európai országokban, igaz jóval lassabb ütemben, mint arra akár a döntéshozók, akár a gyártók számítottak. Magyarországon tavaly közel 50%-kal több, 8565 teljesen elektromos autó talált gazdára, amely a teljes értékesítés 7 százalékát adta. A teljesen elektromos típusok közül a Tesla Model Y és a Model 3 voltak a legnépszerűbbek, amelyek az összértékesítés közel negyedét adták. A Tesla penetráció döntő része ma is Budapesten, illetve Pest Vármegyében koncentrálódik, Nógrádban viszont csak valamivel több mint 500 modellt tartanak számon.
A skálázódás egyik legnagyobb hátráltatóját a töltőhálózat hiányossága jelenti,
vannak olyan teljes régiók, például Dél-Dunántúl, ahol szinte egyáltalán nem elérhető Tesla Supercharger, amely garantálni tudná a gyorstöltés lehetőségét.

Más szolgáltatók természetesen elérhetők, de ezeken a kútoszlopokon döntően nem lehet olyan gyorsan tölteni az autókat, mint 250 kW-al a saját töltőkön. A vállalat ezen természetesen változtatni kíván, szavazást írt ki arról, hogy a tulajdonosok hol látnának legszívesebben új Superchargereket, az igények alapján pedig folyamatosan bővítik a hálózatukat,
SIÓFOKON ÉS PÉCSEN IS VÁRHATÓK ÚJ LÉTESÍTMÉNYEK.
Mikor jön már a Cybertruck?
A márka zászlóshajójának a Model Y és a Model 3 tekinthető, igaz a Tesla S és X már egy ideje nem is kapható a szalonban. A gyártó Európában továbbra is erre a két modellre kíván összpontosítani, az igen megosztó Cybertruck egyelőre nem kaphat forgalmi engedélyt az EU-ban, mivel a kerekei és a kormánymű nincsenek fizikai kapcsolatban egymással, csupán elektromotorokkal lehet vezérelni őket.
Ezt egyelőre túl kockázatos megoldásnak ítélik az európai döntéshozók.
Ugyanez a helyzet az önvezetés kérdésével is, amelyben a Tesla világszinten az élen jár. Az USA egyes államaiban gyakorlatilag autonóm módon közlekedhetnek az autói, erre azonban nálunk még várni kell.
Frissülő modellpaletta
A Tesla Model 3 2023-ban kapott egy komolyabb frissítést, amellyel tovább növekedett a hatótávja, már az alapverzióban is több mint 500 km, a legnagyobb akkuval szerelt hátsókerekes változat pedig már 700 km-t tud teljesíteni. Néhány kényelmi extrán kívül talán a legnagyobb újítás a hátsó utasok számára is elérhető interaktív képernyő, ahol a klímabeállításon kívül szórakoztató tartalmakat is lehet fogyasztani.
A Model Y Juniper névre keresztelt frissített verziója most érkezik a magyar utakra,
ennek apropóján egy villámtesztre is lehetőség nyílt, egy fél óra erejéig tudtuk vezetni az autót.

Elsőre a legszembetűnőbb változást az első és hátsó fényszórók átalakítása jelenti, már az autó teljes szélességében végigfutó fénycsíkokká váltak, illetve egyéb kisebb aerodinamikai módosítást is tettek, amely a korábbihoz képest, kiviteltől függően 5-10 százalékkal nagyobb hatótáv elérést teszi lehetővé.
Üdv újra indexkar
Az első ülések már nem csak fűtöttek, hanem szellőztetettek is, a hátsók pedig nem csak manuálisan, hanem elektromosan is dönthetők lettek. Egyel több külső kamerát kapott az autó, és fejlesztettek az audio rendszeren is, valamint néhány elem a beltérben és szellőzőrendszerben is megújult. A legfontosabb „újítás” viszont, hogy
a sokakat zavaró gombos indexkapcsolás helyett visszakerült a hagyományos bajuszkapcsoló a kormány mögé.

A Model 3 frissítéséhez hasonlóan az Y is megkapta a hátsó utasokat szórakoztató kijelzőt, frissített szoftvert és modernebb hardvert is. Aranyos, és egyben hasznos funkció a „Dog mode”, amikor kutyát hagyunk az autóban a kijelzőn üzen az autó a jószándékú állatmentőnek, hogy nem kell aggódni, kellemes idő van az autóban, és amúgy is hamarosan érkezik a gazdi.
A villámteszt során egy fullextrás összkerékhajtású Long Range verziót tesztelhettünk néhány perc erejéig. Aki már vezetett Teslát, nagyon sok újdonsággal felhasználói szinten nem találkozhat, értelemszerűen a már említett frissítések okozhatnak némi kellemes meglepetést (gondolok itt elsősorban az indexkarra, enteriőr elemekre és kényelmi funkciókra).

A kárpitok kellemesek, a beltér vállaltan minimalista, sötét színösszeállításban meglehetősen unalmas benyomást kelt, amit a változtatható hangulatvilágítással lehet kissé feldobni. A 4,8 másodperces gyorsulás 100-km/h-ra még mindig letaglózó, és
lássuk be, egy családi SUV esetében óriási túlzás is.
A családapák örömére a csomagtartó alapesetben is meghaladja a 600 litert és több mint 2 köbméteresre bővíthető.

Az autó hátsókerékhajtással, alap akkumulátorral 19 millió forint környékéről indul, míg a fullextrás, összkerekes, Long Range verzió a legfejlettebb önvezető csomaggal már 25 millió forint fölé kúszik. Európai és dél-koreai gyártók hada kínál ebben a szegmensben már elektromos SUV-t, akár többmillió forinttal olcsóbban, azonban
a Tesla vásárlás az Iphone-hoz hasonlóan bizonyos szempontból inkább vallási kérdés, mintsem praktikus választás eredménye.
Akit vonz a hi-tech felhasználói élmény vagy a kétségkívül remekül futó szoftver, és egy határozott identitással rendelkező autós közösségbe vágyik, továbbra is ezt fogja választani.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio
Átnevezik az ukránok a külföldi városokat: jön Dobrocsin Debrecen helyett
"Ez az egész a tiszteletről szól."
Videón a bizarr baleset: nekiment egy hajó a USS Midway repülőgép-hordozónak
Le is csukták az elkövetőt.
Átfogó tűzszünetet jelentett be Damaszkusz - Izrael csóválja a fejét
Egyelőre csillapodnak a harcok.
Szép csendben bontakozik ki a kulcsfontosságú megatrend – Ez lesz az évszázad befektetése?
Az évtized egyik legjobb befektetése lehet
Hatalmas tűz van Budapest mellett: pyrocumulus alakult ki, mobil labor van a helyszínen
Nagy erőkkel dolgozik a katasztrófavédelem.
VIDEÓ! Bitcoin a csúcson, altcoinok készenlétben: Indul a következő altszezon?
2025. július 1-jétől Magyarország új kriptovaluta-szabályozása lépett életbe, amely kizárólag hivatalosan engedélyezett szolgáltatók közreműködésével teszi lehetővé a kriptovaluták v
Követett részvények - 2025. július
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A magyar állam találkozása a közgazdaságtannal
A kormány több bevételszerző próbálkozása alatt is beleütközött a Laffer-görbébe. Ideje tehát megnézni, mit is tud ez az egyszerű, de annál fontosabb közgazdasági összefüggés, és... T
Ehető, újratölthető, komposztálható: fenntartható csomagolások az élelmiszeriparban
Ehető, újratölthető, komposztálható: fenntartható csomagolások az élelmiszeriparban Évente több százmillió tonna műanyagot állítunk elő, melynek jelentős
A TB kiskönyv múltja, jelene és digitális jövője
A magyar társadalombiztosítási rendszer egyik ikonikus, papíralapú dokumentuma, a köznyelvben csak TB kiskönyvként ismert igazolvány hamarosan digitális formában él tovább. Bár sok munkáltat
Régi berögződések - elengedjük őket?
Pár hete az egyik kommentben V nevű olvasóm felvetette, hogy mennyire fontos néha felülvizsgálni a spórolási szokásainkat is. Lehet, hogy valami, ami 10 éve még értelmes és hasznos dolog volt
Target Corporation - elemzés
2022-ben vettem belőle 165-ön, leginkább kereskedési céllal, de osztalékot is fizetett, ha nem is sokat. 2024-ben adtam el kis bukóban. Most megint a szemem elé került, a Top10-es listám hetedikj
G20-csoport: úton a szén-dioxid-mentes áramtermelés felé
Technológiai trendek, kihívások és szakpolitikai irányok az IEA 2025-ös jelentése alapján.


Agrárvita: mi szól a nagy EU-s agrárreform mellett és ellen?
Szakértőink ütköztették érveiket a területalapú támogatások reformjáról.
Egyre többet tudunk az Otthon Start hitelről: kik lesznek az igazi nyertesek?
A Kormányinfón Gulyás Gergely igyekezett tisztázni a félreértéseket.
Drámai változások zajlanak Európában, ennek mindenki megissza a levét
Komoly döntések előtt állunk: 8,5 milliárd ember ellátása és a bolygó jövője a tét.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.