
Az elektromos autók térnyerése folyamatos az európai országokban, igaz jóval lassabb ütemben, mint arra akár a döntéshozók, akár a gyártók számítottak. Magyarországon tavaly közel 50%-kal több, 8565 teljesen elektromos autó talált gazdára, amely a teljes értékesítés 7 százalékát adta. A teljesen elektromos típusok közül a Tesla Model Y és a Model 3 voltak a legnépszerűbbek, amelyek az összértékesítés közel negyedét adták. A Tesla penetráció döntő része ma is Budapesten, illetve Pest Vármegyében koncentrálódik, Nógrádban viszont csak valamivel több mint 500 modellt tartanak számon.
A skálázódás egyik legnagyobb hátráltatóját a töltőhálózat hiányossága jelenti,
vannak olyan teljes régiók, például Dél-Dunántúl, ahol szinte egyáltalán nem elérhető Tesla Supercharger, amely garantálni tudná a gyorstöltés lehetőségét.

Más szolgáltatók természetesen elérhetők, de ezeken a kútoszlopokon döntően nem lehet olyan gyorsan tölteni az autókat, mint 250 kW-al a saját töltőkön. A vállalat ezen természetesen változtatni kíván, szavazást írt ki arról, hogy a tulajdonosok hol látnának legszívesebben új Superchargereket, az igények alapján pedig folyamatosan bővítik a hálózatukat,
SIÓFOKON ÉS PÉCSEN IS VÁRHATÓK ÚJ LÉTESÍTMÉNYEK.
Mikor jön már a Cybertruck?
A márka zászlóshajójának a Model Y és a Model 3 tekinthető, igaz a Tesla S és X már egy ideje nem is kapható a szalonban. A gyártó Európában továbbra is erre a két modellre kíván összpontosítani, az igen megosztó Cybertruck egyelőre nem kaphat forgalmi engedélyt az EU-ban, mivel a kerekei és a kormánymű nincsenek fizikai kapcsolatban egymással, csupán elektromotorokkal lehet vezérelni őket.
Ezt egyelőre túl kockázatos megoldásnak ítélik az európai döntéshozók.
Ugyanez a helyzet az önvezetés kérdésével is, amelyben a Tesla világszinten az élen jár. Az USA egyes államaiban gyakorlatilag autonóm módon közlekedhetnek az autói, erre azonban nálunk még várni kell.
Frissülő modellpaletta
A Tesla Model 3 2023-ban kapott egy komolyabb frissítést, amellyel tovább növekedett a hatótávja, már az alapverzióban is több mint 500 km, a legnagyobb akkuval szerelt hátsókerekes változat pedig már 700 km-t tud teljesíteni. Néhány kényelmi extrán kívül talán a legnagyobb újítás a hátsó utasok számára is elérhető interaktív képernyő, ahol a klímabeállításon kívül szórakoztató tartalmakat is lehet fogyasztani.
A Model Y Juniper névre keresztelt frissített verziója most érkezik a magyar utakra,
ennek apropóján egy villámtesztre is lehetőség nyílt, egy fél óra erejéig tudtuk vezetni az autót.

Elsőre a legszembetűnőbb változást az első és hátsó fényszórók átalakítása jelenti, már az autó teljes szélességében végigfutó fénycsíkokká váltak, illetve egyéb kisebb aerodinamikai módosítást is tettek, amely a korábbihoz képest, kiviteltől függően 5-10 százalékkal nagyobb hatótáv elérést teszi lehetővé.
Üdv újra indexkar
Az első ülések már nem csak fűtöttek, hanem szellőztetettek is, a hátsók pedig nem csak manuálisan, hanem elektromosan is dönthetők lettek. Egyel több külső kamerát kapott az autó, és fejlesztettek az audio rendszeren is, valamint néhány elem a beltérben és szellőzőrendszerben is megújult. A legfontosabb „újítás” viszont, hogy
a sokakat zavaró gombos indexkapcsolás helyett visszakerült a hagyományos bajuszkapcsoló a kormány mögé.

A Model 3 frissítéséhez hasonlóan az Y is megkapta a hátsó utasokat szórakoztató kijelzőt, frissített szoftvert és modernebb hardvert is. Aranyos, és egyben hasznos funkció a „Dog mode”, amikor kutyát hagyunk az autóban a kijelzőn üzen az autó a jószándékú állatmentőnek, hogy nem kell aggódni, kellemes idő van az autóban, és amúgy is hamarosan érkezik a gazdi.
A villámteszt során egy fullextrás összkerékhajtású Long Range verziót tesztelhettünk néhány perc erejéig. Aki már vezetett Teslát, nagyon sok újdonsággal felhasználói szinten nem találkozhat, értelemszerűen a már említett frissítések okozhatnak némi kellemes meglepetést (gondolok itt elsősorban az indexkarra, enteriőr elemekre és kényelmi funkciókra).

A kárpitok kellemesek, a beltér vállaltan minimalista, sötét színösszeállításban meglehetősen unalmas benyomást kelt, amit a változtatható hangulatvilágítással lehet kissé feldobni. A 4,8 másodperces gyorsulás 100-km/h-ra még mindig letaglózó, és
lássuk be, egy családi SUV esetében óriási túlzás is.
A családapák örömére a csomagtartó alapesetben is meghaladja a 600 litert és több mint 2 köbméteresre bővíthető.

Az autó hátsókerékhajtással, alap akkumulátorral 19 millió forint környékéről indul, míg a fullextrás, összkerekes, Long Range verzió a legfejlettebb önvezető csomaggal már 25 millió forint fölé kúszik. Európai és dél-koreai gyártók hada kínál ebben a szegmensben már elektromos SUV-t, akár többmillió forinttal olcsóbban, azonban
a Tesla vásárlás az Iphone-hoz hasonlóan bizonyos szempontból inkább vallási kérdés, mintsem praktikus választás eredménye.
Akit vonz a hi-tech felhasználói élmény vagy a kétségkívül remekül futó szoftver, és egy határozott identitással rendelkező autós közösségbe vágyik, továbbra is ezt fogja választani.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio
Újabb nagy fogás az Inteltől: az Nvidai után újabb óriáscég fektethet be
Az Apple-el folynak a tárgyalások.
Évtizedek óta nem látott döntés született a fegyvertartásról Magyarország szomszédjában
30 éve nem volt ilyen.
Történelmi találkozó New Yorkban: az amerikai külügyminiszter szemtől szembe mondta el Lavrovnak Trump követeléseit
Büntetőlépések jöhetnek Moszkvával szemben.
Hatalmas áttörés: évtizedekkel hosszabb életet ígér az új kezelés
Egyetlen műtéttel megállítható a végzetes kór.
Figyelmeztet Macron: már csak órák maradtak, feszült a helyzet
Van még esély egy megállapodásnak.
Személyes vagy online személyi kölcsön igénylés?
A személyi kölcsönök piaca 2025-ben történelmi csúcsokat dönt: júliusban 107,2 milliárd forint értékben kötöttek új szerződéseket a magyarok, ami 42%-os növekedést jelent az előző évh
KlimaKover - megoldás a közterek hűtésére?
Energiatakarékos és fenntartható technológia a városi hőhullámok enyhítésére.
Pusztító koktél villámaszályok és hőhullámok
A villámaszályok a klímaváltozás egyik legaggasztóbb jelenségei közé tartoznak, amelyek hatását a szélsőséges hőség drámaian felerősíti.
Hogyan finanszírozzuk ma a vállalkozásunkat?
A jelenlegi gazdasági környezetben - emelkedő változó kamat környezetok, szűkülő hitelkeretek, lassuló növekedés és fokozódó piaci bizonytalanság mellett - a vállalatfinanszírozás strat

Az AI nyertesei és vesztesei: Magyarország hátulról az ötödik
A mesterséges intelligencia rohamos terjedése alapjaiban formálja át a gazdasági növekedésről szóló várakozásokat. Cikkünkben bemutatjuk, hogy az AI milyen csatornákon keresztül járulhat ho

Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Ismét téma a nyugdíjemelés: kik kaphatnának sokkal többet havonta?
Mi az a minimálnyugdíj, és hogy lehetne hatékonyan alkalmazni?
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
