Meggyőződtünk róla: a kínai autópiac már rég nem az európai gyártókról szól
Gazdaság

Meggyőződtünk róla: a kínai autópiac már rég nem az európai gyártókról szól

Április végén zajlott Ázsia egyik legnagyobb autóipari kiállítása, a kínai Shanghai Auto Show, amelyen a Portfolio is részt vett. Sokan, sokféleképpen interpretálhatják az eseményt, de aligha akad olyan hurráoptimista európai szereplő, aki ne venné észre: a kínai piac már rég nem az európai autókról szól, és ha ilyen ütemben fejlődnek a hazai gyártók, néhány év múlva már-már csak a luxusszegmensben találni majd európai márkát, de lehet ott sem sokáig. A kérdés talán már nem is az, hogy Kínában van-e keresnivalója az európai és japán gyártóknak, hanem az, hogy miként tudják megőrizni saját és hagyományos piacaikon a pozícióikat. A kínai konkurenciát látva: nehezen. Exkluzív beszámoló a Shanghai Autó Show-ról.

Omoda, Jaecoo, BYD, MG: néhány kínai autómárkanév, amely már ismerősen csenghet a hazai piacon is, az említett márkák határozott pozíciókat alakítottak ki az elmúlt néhány évben. Úgy tűnik, hogy a magyar vásárlók kevésbé ódzkodnak a kínai típusoktól, olyannyira, hogy például az Omoda esetében a világ összes piacát tekintve, Magyarországon nőtt (és nő folyamatosan) a piaci súlya leginkább.

Omoda 5 a Shanghai Auto Show-n.
Omoda 5 a Shanghai Auto Show-n

Chery, Luxeed, Haval, Exeed, Link&Co, SAIC, Voyah, Roewe, Changan, Avatar, Leapmotor: az egyelőre itthon szinte ismeretlen kínai márkák sorát még sokáig lehetne folytatni.

Az ismeretlenség azonban nem egyenlő a sikertelenséggel,

a kínai autópiacot alapvetően ezek a márkák uralják, és foglalnak egyre nagyobb teret európai és japán konkurenseik kárára.

Luxeed R7 a Shanghai Auto Show-n
Luxeed R7 a Shanghai Auto Show-n

A tavalyi évben 22,6 millió személyautót adtak el az országban, amelyből 23%-os emelkedéssel 18 millió kínai márka volt, a teljes torta 20 százalékán volt kénytelen osztozni Európa, Amerika és más ázsiai márkák. A legsikeresebb a kínai piacon egyértelműen a BYD több mint 3,5 millió autóval. Hiába csak tavalyelőtt törte meg a Volkswagen évtizedes hegemóniáját,

máris óriásit vert a német konkurensre,

amely alig több mint 2 millió autót adott el „csupán”. A dobogó legalsó fokára a Toyota ért fel szintén masszív piaci részesedés-csökkenéssel, a TOP10-es listára még 4 kínai gyártó került fel.

BYD stand a Shanghai Auto Show-n
BYD stand a Shanghai Auto Show-n

Ugyanez a rangsor 2020-ban így nézett ki: VW (2,6 millió db.), Honda (1,6 millió db.), Toyota (1,54 millió db.), és a legtöbb autót eladó hazai gyártó, a Geely is csak alig több mint 1 millió autót értékesített. Sokáig lehetne még cizellálni a statisztikák értelmezését, de jól látszik a tendencia:

a kínai modellek népszerűsége dinamikusan nő, a német, japán és amerikai modelleké pedig folyamatosan csökken.

Volkswagen ID.4 X
Volkswagen ID.4 X

Miért lehet ez?

Iparági szakértők egyöntetű véleménye, hogy az elektrifikáció döntő szerepet tölt be az erőviszonyok megváltozásában. Ezzel nehéz lenne vitatkozni, ahogy azzal is, hogy a kínai iparpolitika teljes mellszélességgel a hazai gyártók mögött áll, a belső piac pedig hatalmas, van tehát tér kísérletezésre, folyamatos termékfejlesztésre anélkül, hogy a nemzetközi bizalom sérülne egy-egy kevésbé jól sikerült próbálkozás után.

Jetour G600
Jetour G600

Ugyanakkor több olyan soft tényező is szerepet játszhat, amiket talán eddig alultárgyalt a szakma, ez pedig a kulturális és a társadalmi szemléletben, és ízlésben rejlik, nem utolsó sorban pedig a patriotizmus sem elhanyagolható tényező. Miért venne a kínai vásárló nyugati vagy japán terméket, ha mára ugyanolyan minőségben hazait is kaphat, sok esetben jobb áron? Miért ne venne olyan autót, amelynek beltere, kapcsolói, illata egy az egyben a Mercedesé, ha harmadáron van, ráadásul kínai logó van a kormányon?

Miért ne lenne divatos egy bármely nyugati márkát megszégyenítő kínai formaterv?

MG Cyberster
MG Cyberster

A nyugati kultúrkörben elvben kínos dolog a másolás, az egyediség pedig erény, az újabbnál újabb divatok is a korábbi irányzatok meghaladásával alakulnak ki. Kínában talán ez másként van: egyáltalán nem zavarja a vásárlókat, ha egy-egy motívum emlékeztet egy nyugati gyártó formájára, megoldására,

ez nem csökkenti annak értékét, sőt.

Nem egy olyan modellel találkoztunk a kiállításon, amely akár egyszerre több általunk is ismert autó vonásait tükrözte, mégis rendkívül jó benyomást tett.

iCAR V23
iCar V23

Ilyen például a iCar V23, amely elölről a legendás Toyota FJ Crusier, hátulról a G Mercedes vonásait hordozza, a forma a maga eklektikusságában mégis különleges és szerethető. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lennének talán kevésbé szerencsés próbálkozások, de

a kiállítás általános képét sokkal inkább a harmonikus vonalak határozták meg.

Hol volt a legnagyobb tolongás?

Nehéz megmondani, melyik gyártó vonzotta a legnagyobb tömeget, hiszen számos modell itt mutatkozott be először a nagyközönség számára, és nagy érdeklődést kiváltó sajtóesemények is tűzdelték a rendezvényt. Könnyebb megmondani, hogy mely gyártóknál nem tolongtak ottjártunkkor: szinte már-már kínosan kevesen voltak a Volkswagen standjánál, de a Nissan sem mozgatta meg különösebben a helyi közönség fantáziáját.

Volkswagen stand a Shanghai Auto Show-n
Volkswagen stand a Shanghai Auto Show-n

Nem mellékesen óriási újdonságokat sem lehetett látni a standjainkon, így nem csoda, hogy kisebb volt az érdeklődés. A tisztesség kedvéért meg kell említeni, hogy az egyhetes rendezvény nyitónapján vettünk csak részt, így nem kizárt, hogy a hátralevő időben nagyobb volt a pezsgés, de látva a más standok körüli nyüzsgést, nem biztos, hogy sokat változott volna a kiállítás képe.

Nissan Frontier Pro
Nissan Frontier Pro

Az európai gyártók közül a Mercedes nagyon kitett magáért, rögtön három G osztályt is bedobott a nagyközönségnek, ráadásul a leglátványosabb installációkban, az egyiket majdnem függőleges pozícióban.

Mercedes G63 Amg
Mercedes G63 Amg

A BMW inkább a hagyományos, európai szemnek is ismerős modellekkel töltötte meg a standot, igaz több érdekes koncepcióautót is bemutatott, a MINI pedig teljesen külön jelent meg, szintén relatív nagy érdeklődést kiváltva.

Az Audi mindent bedobott, amit lehet, a rendezvény kivetítőin gyakorlatilag folyamatosan Audik cikáztak,

élen egy teljesen új, vélhetően a kínai ízlésvilágnak külön fejlesztett modellel, az elektromos E5-el.

Audi E5
Audi E5

Az egyik legnagyobb érdeklődést a Chery, fél pavilont elfoglaló standjánál tapasztaltuk, ahol olyan modellek mutatkoztak be, mint az Omoda 7 vagy a Jaecoo 5, a Himla pickup illetve a luxuskategória felé kacsintgató Luxeed R7. A rendezvény méreteit jól érzékelteti, hogy csak a sajtótájékoztatón a Chery gyár 3000 partnere vett részt a világ 120 országából.

Yin Tongyue, a Chery Group elnöke a Shanghai Auto Show-n
Yin Tongyue, a Chery Group elnöke a Shanghai Auto Show-n

A céljuk pedig, hogy Európa és a „globális dél” piacainak meghódításával év végére több mint 140 országban legyenek jelen. A növekedés ütemét tekintve, alig lehet kétségünk afelől, hogy ez sikerülni is fog a gyárnak. Magyarországot már behúzták: az Omoda és Jaecoo modellek már szép számban keltek el a hazai szalonokban, Chery márkanév alatt pedig idén kezdődhet meg az autók forgalmazása. Az Omoda és Jaecoo modelleket forgalmazó hivatalos hazai importőr, a Genius Automotive Europe pedig a napokban írta alá a román és bolgár piacra is a kizárólagos megállapodást, így

egy magyar cég fogja ellátni a másik két EU-s piac képviseletét is.

Címlapkép és fotók forrása: Portfolio - Gergely András

RSM Blog

Módosított kiberbiztonsági határidők!

A 2024. évi LXIX. törvény 2025. május 31-én hatályba lépett módosításai fontos változásokat hoztak, NIS2 irányelv szerinti megfelelési kötelezettségek terén. A módosítás célj

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Kilőtte Irán a Fatah-1-es rakétát  – Ez lehet a legsúlyosabb csapás Izrael ellen?
Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet