
Omoda, Jaecoo, BYD, MG: néhány kínai autómárkanév, amely már ismerősen csenghet a hazai piacon is, az említett márkák határozott pozíciókat alakítottak ki az elmúlt néhány évben. Úgy tűnik, hogy a magyar vásárlók kevésbé ódzkodnak a kínai típusoktól, olyannyira, hogy például az Omoda esetében a világ összes piacát tekintve, Magyarországon nőtt (és nő folyamatosan) a piaci súlya leginkább.

Chery, Luxeed, Haval, Exeed, Link&Co, SAIC, Voyah, Roewe, Changan, Avatar, Leapmotor: az egyelőre itthon szinte ismeretlen kínai márkák sorát még sokáig lehetne folytatni.
Az ismeretlenség azonban nem egyenlő a sikertelenséggel,
a kínai autópiacot alapvetően ezek a márkák uralják, és foglalnak egyre nagyobb teret európai és japán konkurenseik kárára.

A tavalyi évben 22,6 millió személyautót adtak el az országban, amelyből 23%-os emelkedéssel 18 millió kínai márka volt, a teljes torta 20 százalékán volt kénytelen osztozni Európa, Amerika és más ázsiai márkák. A legsikeresebb a kínai piacon egyértelműen a BYD több mint 3,5 millió autóval. Hiába csak tavalyelőtt törte meg a Volkswagen évtizedes hegemóniáját,
máris óriásit vert a német konkurensre,
amely alig több mint 2 millió autót adott el „csupán”. A dobogó legalsó fokára a Toyota ért fel szintén masszív piaci részesedés-csökkenéssel, a TOP10-es listára még 4 kínai gyártó került fel.

Ugyanez a rangsor 2020-ban így nézett ki: VW (2,6 millió db.), Honda (1,6 millió db.), Toyota (1,54 millió db.), és a legtöbb autót eladó hazai gyártó, a Geely is csak alig több mint 1 millió autót értékesített. Sokáig lehetne még cizellálni a statisztikák értelmezését, de jól látszik a tendencia:
a kínai modellek népszerűsége dinamikusan nő, a német, japán és amerikai modelleké pedig folyamatosan csökken.

Miért lehet ez?
Iparági szakértők egyöntetű véleménye, hogy az elektrifikáció döntő szerepet tölt be az erőviszonyok megváltozásában. Ezzel nehéz lenne vitatkozni, ahogy azzal is, hogy a kínai iparpolitika teljes mellszélességgel a hazai gyártók mögött áll, a belső piac pedig hatalmas, van tehát tér kísérletezésre, folyamatos termékfejlesztésre anélkül, hogy a nemzetközi bizalom sérülne egy-egy kevésbé jól sikerült próbálkozás után.

Ugyanakkor több olyan soft tényező is szerepet játszhat, amiket talán eddig alultárgyalt a szakma, ez pedig a kulturális és a társadalmi szemléletben, és ízlésben rejlik, nem utolsó sorban pedig a patriotizmus sem elhanyagolható tényező. Miért venne a kínai vásárló nyugati vagy japán terméket, ha mára ugyanolyan minőségben hazait is kaphat, sok esetben jobb áron? Miért ne venne olyan autót, amelynek beltere, kapcsolói, illata egy az egyben a Mercedesé, ha harmadáron van, ráadásul kínai logó van a kormányon?
Miért ne lenne divatos egy bármely nyugati márkát megszégyenítő kínai formaterv?

A nyugati kultúrkörben elvben kínos dolog a másolás, az egyediség pedig erény, az újabbnál újabb divatok is a korábbi irányzatok meghaladásával alakulnak ki. Kínában talán ez másként van: egyáltalán nem zavarja a vásárlókat, ha egy-egy motívum emlékeztet egy nyugati gyártó formájára, megoldására,
ez nem csökkenti annak értékét, sőt.
Nem egy olyan modellel találkoztunk a kiállításon, amely akár egyszerre több általunk is ismert autó vonásait tükrözte, mégis rendkívül jó benyomást tett.

Ilyen például a iCar V23, amely elölről a legendás Toyota FJ Crusier, hátulról a G Mercedes vonásait hordozza, a forma a maga eklektikusságában mégis különleges és szerethető. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lennének talán kevésbé szerencsés próbálkozások, de
a kiállítás általános képét sokkal inkább a harmonikus vonalak határozták meg.
Hol volt a legnagyobb tolongás?
Nehéz megmondani, melyik gyártó vonzotta a legnagyobb tömeget, hiszen számos modell itt mutatkozott be először a nagyközönség számára, és nagy érdeklődést kiváltó sajtóesemények is tűzdelték a rendezvényt. Könnyebb megmondani, hogy mely gyártóknál nem tolongtak ottjártunkkor: szinte már-már kínosan kevesen voltak a Volkswagen standjánál, de a Nissan sem mozgatta meg különösebben a helyi közönség fantáziáját.

Nem mellékesen óriási újdonságokat sem lehetett látni a standjainkon, így nem csoda, hogy kisebb volt az érdeklődés. A tisztesség kedvéért meg kell említeni, hogy az egyhetes rendezvény nyitónapján vettünk csak részt, így nem kizárt, hogy a hátralevő időben nagyobb volt a pezsgés, de látva a más standok körüli nyüzsgést, nem biztos, hogy sokat változott volna a kiállítás képe.

Az európai gyártók közül a Mercedes nagyon kitett magáért, rögtön három G osztályt is bedobott a nagyközönségnek, ráadásul a leglátványosabb installációkban, az egyiket majdnem függőleges pozícióban.

A BMW inkább a hagyományos, európai szemnek is ismerős modellekkel töltötte meg a standot, igaz több érdekes koncepcióautót is bemutatott, a MINI pedig teljesen külön jelent meg, szintén relatív nagy érdeklődést kiváltva.
Az Audi mindent bedobott, amit lehet, a rendezvény kivetítőin gyakorlatilag folyamatosan Audik cikáztak,
élen egy teljesen új, vélhetően a kínai ízlésvilágnak külön fejlesztett modellel, az elektromos E5-el.

Az egyik legnagyobb érdeklődést a Chery, fél pavilont elfoglaló standjánál tapasztaltuk, ahol olyan modellek mutatkoztak be, mint az Omoda 7 vagy a Jaecoo 5, a Himla pickup illetve a luxuskategória felé kacsintgató Luxeed R7. A rendezvény méreteit jól érzékelteti, hogy csak a sajtótájékoztatón a Chery gyár 3000 partnere vett részt a világ 120 országából.

A céljuk pedig, hogy Európa és a „globális dél” piacainak meghódításával év végére több mint 140 országban legyenek jelen. A növekedés ütemét tekintve, alig lehet kétségünk afelől, hogy ez sikerülni is fog a gyárnak. Magyarországot már behúzták: az Omoda és Jaecoo modellek már szép számban keltek el a hazai szalonokban, Chery márkanév alatt pedig idén kezdődhet meg az autók forgalmazása. Az Omoda és Jaecoo modelleket forgalmazó hivatalos hazai importőr, a Genius Automotive Europe pedig a napokban írta alá a román és bolgár piacra is a kizárólagos megállapodást, így
egy magyar cég fogja ellátni a másik két EU-s piac képviseletét is.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio - Gergely András
Ez most nagyon összejött: magasan verte a várakozásokat a Mol
Nagyon erős számokat közölt az olajcég.
Pápaválasztás 2025: észak-amerikai pápát választottak – Percről percre híreink a Vatikánból
Cikkünk folyamatosan frissül.
Pápaválasztás 2025: Orbán Viktor is reagált az új pápa megválasztására
A köztársasági elnök is üdvözölte az egyházfőt.
A szén-dioxid-árazás és a zöld iparpolitika
A karbonárazás hatékony eszköz lenne a kibocsátás csökkentésére, bevezetése mégis sok helyen politikai ellenállásba ütközik.
Lakáshitel: több bank is emelt a kamatokon - Itt a friss májusi toplista
2025 elején rakétaként lőtt ki a lakáshitelezés Magyarországon. A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb adatai szerint 137,78 milliárd forint összegben kötöttek lakáshitel szerződést a magyarok id
Okozott csalódást is az idei osztalékszezon
Van, amikor az osztalék hiánya érthető, de van, amikor a vállalat cserben hagyja a kisbefektetőket. Az idei osztalékszezonban akadt példa mindkettőre; volt olyan közgyűlés, ahol...
The post Oko
A leggyengébb láncszem - Az kell Trumpnak, amivel az USA visszafejlődne
Az Iphone több mint 750 közvetlen beszállító közreműködésével készül, összesen 15 országban. Vissza lehet csinálni, és mindent az Egyesült Államokba vinni, de nem éri meg:...
The post A
Cégeladás bizalmi vagyonkezelésből - Mire figyeljen eladó és vevő?
A bizalmi vagyonkezelési (BVK) struktúrák az elmúlt években egyre hangsúlyosabb szereplőivé váltak a vagyontervezésnek - nemcsak családi célú, hanem adózási, befektetési és üzleti tranzak
Pályázati reform 2025: egyedi döntések, egyedi pénzek
2025 tavaszán a magyar kormány gyökeresen átalakította a vissza nem térítendő beruházási támogatások rendszerét.
Ujjlenyomatos feloldás: biztos nagy ötlet?
A múlt héten Isztanbulban voltunk, egyik este el kellett mennem egy messze lévő boltba, vittem a telefonom, hogy visszataláljak majd a szállásra. Bár jó a közbiztonság Isztanbulban, elkezdtem go
Kína és a hidrogénipar fejlődése
Kína újabb energiapiaci áttörésre készül, de a hidrogén esetében egészen más stratégiát alkalmaz, mint korábban a napenergia terén.


- Pápaválasztás 2025: Elhangzott a habemus papam, az új pápa: XIV. Leó, Robert Francis Prevost bíboros
- Bejelentették Brüsszelben: megkerülik Magyarországot, teljesen leválik az orosz olajról és gázról az EU!
- Európa visszavág Trumpnak – nagy bejelentést tett Ursula von der Leyen és Emmanuel Macron
- Omlik a kártyavár Oroszországban: apad az államkassza, dőlnek a hitelek
- Vészharang kondul: elképesztő számok mutatják a magyar gazdaság mélyrepülését
Ingatlanpiaci elemző
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Jó menedék az agrárrészvény? Ha minden zuhan, ez lehet a megoldás
Egyre több befektető figyelmét vonzza az agrárium, ami a bizonytalan piaci környezetben az egyik legstabilabb növekedési pályát kínálhatja.
Bod Péter Ákos: mik a GDP-csökkenés tanulságai?
Mi áll a GDP-csökkenés mögött?
Mi a hasonlóság Warren Buffett és Csányi Sándor között?
Távozik a guru a Berkshire Hathaway éléről.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen