Omoda, Jaecoo, BYD, MG: néhány kínai autómárkanév, amely már ismerősen csenghet a hazai piacon is, az említett márkák határozott pozíciókat alakítottak ki az elmúlt néhány évben. Úgy tűnik, hogy a magyar vásárlók kevésbé ódzkodnak a kínai típusoktól, olyannyira, hogy például az Omoda esetében a világ összes piacát tekintve, Magyarországon nőtt (és nő folyamatosan) a piaci súlya leginkább.
Chery, Luxeed, Haval, Exeed, Link&Co, SAIC, Voyah, Roewe, Changan, Avatar, Leapmotor: az egyelőre itthon szinte ismeretlen kínai márkák sorát még sokáig lehetne folytatni.
Az ismeretlenség azonban nem egyenlő a sikertelenséggel,
a kínai autópiacot alapvetően ezek a márkák uralják, és foglalnak egyre nagyobb teret európai és japán konkurenseik kárára.
A tavalyi évben 22,6 millió személyautót adtak el az országban, amelyből 23%-os emelkedéssel 18 millió kínai márka volt, a teljes torta 20 százalékán volt kénytelen osztozni Európa, Amerika és más ázsiai márkák. A legsikeresebb a kínai piacon egyértelműen a BYD több mint 3,5 millió autóval. Hiába csak tavalyelőtt törte meg a Volkswagen évtizedes hegemóniáját,
máris óriásit vert a német konkurensre,
amely alig több mint 2 millió autót adott el „csupán”. A dobogó legalsó fokára a Toyota ért fel szintén masszív piaci részesedés-csökkenéssel, a TOP10-es listára még 4 kínai gyártó került fel.
Ugyanez a rangsor 2020-ban így nézett ki: VW (2,6 millió db.), Honda (1,6 millió db.), Toyota (1,54 millió db.), és a legtöbb autót eladó hazai gyártó, a Geely is csak alig több mint 1 millió autót értékesített. Sokáig lehetne még cizellálni a statisztikák értelmezését, de jól látszik a tendencia:
a kínai modellek népszerűsége dinamikusan nő, a német, japán és amerikai modelleké pedig folyamatosan csökken.
Miért lehet ez?
Iparági szakértők egyöntetű véleménye, hogy az elektrifikáció döntő szerepet tölt be az erőviszonyok megváltozásában. Ezzel nehéz lenne vitatkozni, ahogy azzal is, hogy a kínai iparpolitika teljes mellszélességgel a hazai gyártók mögött áll, a belső piac pedig hatalmas, van tehát tér kísérletezésre, folyamatos termékfejlesztésre anélkül, hogy a nemzetközi bizalom sérülne egy-egy kevésbé jól sikerült próbálkozás után.
Ugyanakkor több olyan soft tényező is szerepet játszhat, amiket talán eddig alultárgyalt a szakma, ez pedig a kulturális és a társadalmi szemléletben, és ízlésben rejlik, nem utolsó sorban pedig a patriotizmus sem elhanyagolható tényező. Miért venne a kínai vásárló nyugati vagy japán terméket, ha mára ugyanolyan minőségben hazait is kaphat, sok esetben jobb áron? Miért ne venne olyan autót, amelynek beltere, kapcsolói, illata egy az egyben a Mercedesé, ha harmadáron van, ráadásul kínai logó van a kormányon?
Miért ne lenne divatos egy bármely nyugati márkát megszégyenítő kínai formaterv?
A nyugati kultúrkörben elvben kínos dolog a másolás, az egyediség pedig erény, az újabbnál újabb divatok is a korábbi irányzatok meghaladásával alakulnak ki. Kínában talán ez másként van: egyáltalán nem zavarja a vásárlókat, ha egy-egy motívum emlékeztet egy nyugati gyártó formájára, megoldására,
ez nem csökkenti annak értékét, sőt.
Nem egy olyan modellel találkoztunk a kiállításon, amely akár egyszerre több általunk is ismert autó vonásait tükrözte, mégis rendkívül jó benyomást tett.
Ilyen például a iCar V23, amely elölről a legendás Toyota FJ Crusier, hátulról a G Mercedes vonásait hordozza, a forma a maga eklektikusságában mégis különleges és szerethető. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lennének talán kevésbé szerencsés próbálkozások, de
a kiállítás általános képét sokkal inkább a harmonikus vonalak határozták meg.
Hol volt a legnagyobb tolongás?
Nehéz megmondani, melyik gyártó vonzotta a legnagyobb tömeget, hiszen számos modell itt mutatkozott be először a nagyközönség számára, és nagy érdeklődést kiváltó sajtóesemények is tűzdelték a rendezvényt. Könnyebb megmondani, hogy mely gyártóknál nem tolongtak ottjártunkkor: szinte már-már kínosan kevesen voltak a Volkswagen standjánál, de a Nissan sem mozgatta meg különösebben a helyi közönség fantáziáját.
Nem mellékesen óriási újdonságokat sem lehetett látni a standjainkon, így nem csoda, hogy kisebb volt az érdeklődés. A tisztesség kedvéért meg kell említeni, hogy az egyhetes rendezvény nyitónapján vettünk csak részt, így nem kizárt, hogy a hátralevő időben nagyobb volt a pezsgés, de látva a más standok körüli nyüzsgést, nem biztos, hogy sokat változott volna a kiállítás képe.
Az európai gyártók közül a Mercedes nagyon kitett magáért, rögtön három G osztályt is bedobott a nagyközönségnek, ráadásul a leglátványosabb installációkban, az egyiket majdnem függőleges pozícióban.
A BMW inkább a hagyományos, európai szemnek is ismerős modellekkel töltötte meg a standot, igaz több érdekes koncepcióautót is bemutatott, a MINI pedig teljesen külön jelent meg, szintén relatív nagy érdeklődést kiváltva.
Az Audi mindent bedobott, amit lehet, a rendezvény kivetítőin gyakorlatilag folyamatosan Audik cikáztak,
élen egy teljesen új, vélhetően a kínai ízlésvilágnak külön fejlesztett modellel, az elektromos E5-el.
Az egyik legnagyobb érdeklődést a Chery, fél pavilont elfoglaló standjánál tapasztaltuk, ahol olyan modellek mutatkoztak be, mint az Omoda 7 vagy a Jaecoo 5, a Himla pickup illetve a luxuskategória felé kacsintgató Luxeed R7. A rendezvény méreteit jól érzékelteti, hogy csak a sajtótájékoztatón a Chery gyár 3000 partnere vett részt a világ 120 országából.
A céljuk pedig, hogy Európa és a „globális dél” piacainak meghódításával év végére több mint 140 országban legyenek jelen. A növekedés ütemét tekintve, alig lehet kétségünk afelől, hogy ez sikerülni is fog a gyárnak. Magyarországot már behúzták: az Omoda és Jaecoo modellek már szép számban keltek el a hazai szalonokban, Chery márkanév alatt pedig idén kezdődhet meg az autók forgalmazása. Az Omoda és Jaecoo modelleket forgalmazó hivatalos hazai importőr, a Genius Automotive Europe pedig a napokban írta alá a román és bolgár piacra is a kizárólagos megállapodást, így
egy magyar cég fogja ellátni a másik két EU-s piac képviseletét is.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio - Gergely András
Kiderült, hogyan akadályozza meg az Nvidia, hogy a legértékesebb AI-chipek rossz kezekbe kerüljenek
Hamarosan kereskedelmi forgalomba kerülhet a funkció.
Kirobbant az újabb háborús konfliktus: félmillió ember menekül a harcok elől
Megint zúgnak a rakéták, sokan meghaltak.
Bejelentette Ukrajna: sikeres ellentámadásba kezdtek, kitolják az oroszokat Pokrovszkból
Kisebb siker a frontvonalon - ezt állítja legalábbis az ukrán katonai vezetés.
YouTube-sztárba szállhatunk be a tőzsdén - Most indul egy új szórakoztatóipari óriás sztorija?
A kérdés, hogy ki tudnak-e lépni az egyslágeres szerepből.
Megtámadták Moszkvát: órákon át dolgoztak a védelmi erők – Nem kímélték az orosz fővárost
Több hullámban érkezett a csapás.
Kiosztotta Donald Trumpot a pápa: "megpróbálja szétszakítani, ami összetartozik"
Ezt a Fehér Ház aligha hagyja majd szó nélkül.
Kimondta Zelenszkij: Ukrajna lényegében feladja egyik legfontosabb háborús célját
"Nincs elég erőnk, nincs elég támogatásunk."
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Az AI-láz árnyoldala: kilőttek a technológiai cégek CDS-felárai
Az elmúlt hónapokban látványos és szokatlan mozgások jelentek meg a hitelkockázati piacokon: több nagy technológiai és különösen AI-érintett vállalat CDS-felára hirtelen, rövid idő alatt
8 éve nem látott szinten a hitelkártya-tartozás
159,6 milliárd forint tartozása volt a magyaroknak a hitelkártyájukon októberben. Nyolc éve nem volt ilyen mértékű ez a tartozás hazánkban. A hitelkártya azonban nem mindig "rossz tartozás".
Hajtunk a bónuszért
Rendhagyó adásunkban Radnai Károllyal rakjuk rendbe az adózást, meg a filmipart. Előtte meg ketten a kommentelőket. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post Hajtun
Új transzferár-szabályozás: könnyítés vagy kockázat?
Megérkezett a transzferár rendelet tervezete, amely 2026-tól váltja ki a NGM 32/2017-es transzferár szabályozását. A jogalkotó deklarált célja az adminisztratív terhek csökkentése és az adó
"A piac alulbecsli az inflációs tényezőket"
A mai, mindent átszövő globális kereskedelmi feszültségek és a deglobalizálódás jelei nemcsak a nagy világpiacokat rengetik meg – figyelmeztet Tuli Péter. A HOLD Alapkezelő intézményi.
GPS-ektől sportórákig - a Garmin újratervezésének története
A Garmin története tankönyvi példája annak, hogyan omlik össze egy egytermékes üzleti modell - és hogyan lehet mégis újraépíteni egy vállalatot. Volt idő, amikor a Garmin neve egyet jelentet
Meghosszabbított határidők a Technológia Plusz hitelprogramoknál
Marad a 0% kamat, több idő a döntésre.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Kiszerethetnek a magyarok a Revolutból, csúnya pofon érkezett
A falvakat nem szórja tele ATM-ekkel a litván neobank.
A legrosszabbkor drágul az útdíj: vajon ki fogja ezt a végén megfizetni?
Sikerül majd átterelni a nehézgépjárműveket?
Belvárosi Airbnb-háború: kinél van az igazság?
A tulajdonosok egy utolsó reménysugárban bíznak.


