
Omoda, Jaecoo, BYD, MG: néhány kínai autómárkanév, amely már ismerősen csenghet a hazai piacon is, az említett márkák határozott pozíciókat alakítottak ki az elmúlt néhány évben. Úgy tűnik, hogy a magyar vásárlók kevésbé ódzkodnak a kínai típusoktól, olyannyira, hogy például az Omoda esetében a világ összes piacát tekintve, Magyarországon nőtt (és nő folyamatosan) a piaci súlya leginkább.

Chery, Luxeed, Haval, Exeed, Link&Co, SAIC, Voyah, Roewe, Changan, Avatar, Leapmotor: az egyelőre itthon szinte ismeretlen kínai márkák sorát még sokáig lehetne folytatni.
Az ismeretlenség azonban nem egyenlő a sikertelenséggel,
a kínai autópiacot alapvetően ezek a márkák uralják, és foglalnak egyre nagyobb teret európai és japán konkurenseik kárára.

A tavalyi évben 22,6 millió személyautót adtak el az országban, amelyből 23%-os emelkedéssel 18 millió kínai márka volt, a teljes torta 20 százalékán volt kénytelen osztozni Európa, Amerika és más ázsiai márkák. A legsikeresebb a kínai piacon egyértelműen a BYD több mint 3,5 millió autóval. Hiába csak tavalyelőtt törte meg a Volkswagen évtizedes hegemóniáját,
máris óriásit vert a német konkurensre,
amely alig több mint 2 millió autót adott el „csupán”. A dobogó legalsó fokára a Toyota ért fel szintén masszív piaci részesedés-csökkenéssel, a TOP10-es listára még 4 kínai gyártó került fel.

Ugyanez a rangsor 2020-ban így nézett ki: VW (2,6 millió db.), Honda (1,6 millió db.), Toyota (1,54 millió db.), és a legtöbb autót eladó hazai gyártó, a Geely is csak alig több mint 1 millió autót értékesített. Sokáig lehetne még cizellálni a statisztikák értelmezését, de jól látszik a tendencia:
a kínai modellek népszerűsége dinamikusan nő, a német, japán és amerikai modelleké pedig folyamatosan csökken.

Miért lehet ez?
Iparági szakértők egyöntetű véleménye, hogy az elektrifikáció döntő szerepet tölt be az erőviszonyok megváltozásában. Ezzel nehéz lenne vitatkozni, ahogy azzal is, hogy a kínai iparpolitika teljes mellszélességgel a hazai gyártók mögött áll, a belső piac pedig hatalmas, van tehát tér kísérletezésre, folyamatos termékfejlesztésre anélkül, hogy a nemzetközi bizalom sérülne egy-egy kevésbé jól sikerült próbálkozás után.

Ugyanakkor több olyan soft tényező is szerepet játszhat, amiket talán eddig alultárgyalt a szakma, ez pedig a kulturális és a társadalmi szemléletben, és ízlésben rejlik, nem utolsó sorban pedig a patriotizmus sem elhanyagolható tényező. Miért venne a kínai vásárló nyugati vagy japán terméket, ha mára ugyanolyan minőségben hazait is kaphat, sok esetben jobb áron? Miért ne venne olyan autót, amelynek beltere, kapcsolói, illata egy az egyben a Mercedesé, ha harmadáron van, ráadásul kínai logó van a kormányon?
Miért ne lenne divatos egy bármely nyugati márkát megszégyenítő kínai formaterv?

A nyugati kultúrkörben elvben kínos dolog a másolás, az egyediség pedig erény, az újabbnál újabb divatok is a korábbi irányzatok meghaladásával alakulnak ki. Kínában talán ez másként van: egyáltalán nem zavarja a vásárlókat, ha egy-egy motívum emlékeztet egy nyugati gyártó formájára, megoldására,
ez nem csökkenti annak értékét, sőt.
Nem egy olyan modellel találkoztunk a kiállításon, amely akár egyszerre több általunk is ismert autó vonásait tükrözte, mégis rendkívül jó benyomást tett.

Ilyen például a iCar V23, amely elölről a legendás Toyota FJ Crusier, hátulról a G Mercedes vonásait hordozza, a forma a maga eklektikusságában mégis különleges és szerethető. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lennének talán kevésbé szerencsés próbálkozások, de
a kiállítás általános képét sokkal inkább a harmonikus vonalak határozták meg.
Hol volt a legnagyobb tolongás?
Nehéz megmondani, melyik gyártó vonzotta a legnagyobb tömeget, hiszen számos modell itt mutatkozott be először a nagyközönség számára, és nagy érdeklődést kiváltó sajtóesemények is tűzdelték a rendezvényt. Könnyebb megmondani, hogy mely gyártóknál nem tolongtak ottjártunkkor: szinte már-már kínosan kevesen voltak a Volkswagen standjánál, de a Nissan sem mozgatta meg különösebben a helyi közönség fantáziáját.

Nem mellékesen óriási újdonságokat sem lehetett látni a standjainkon, így nem csoda, hogy kisebb volt az érdeklődés. A tisztesség kedvéért meg kell említeni, hogy az egyhetes rendezvény nyitónapján vettünk csak részt, így nem kizárt, hogy a hátralevő időben nagyobb volt a pezsgés, de látva a más standok körüli nyüzsgést, nem biztos, hogy sokat változott volna a kiállítás képe.

Az európai gyártók közül a Mercedes nagyon kitett magáért, rögtön három G osztályt is bedobott a nagyközönségnek, ráadásul a leglátványosabb installációkban, az egyiket majdnem függőleges pozícióban.

A BMW inkább a hagyományos, európai szemnek is ismerős modellekkel töltötte meg a standot, igaz több érdekes koncepcióautót is bemutatott, a MINI pedig teljesen külön jelent meg, szintén relatív nagy érdeklődést kiváltva.
Az Audi mindent bedobott, amit lehet, a rendezvény kivetítőin gyakorlatilag folyamatosan Audik cikáztak,
élen egy teljesen új, vélhetően a kínai ízlésvilágnak külön fejlesztett modellel, az elektromos E5-el.

Az egyik legnagyobb érdeklődést a Chery, fél pavilont elfoglaló standjánál tapasztaltuk, ahol olyan modellek mutatkoztak be, mint az Omoda 7 vagy a Jaecoo 5, a Himla pickup illetve a luxuskategória felé kacsintgató Luxeed R7. A rendezvény méreteit jól érzékelteti, hogy csak a sajtótájékoztatón a Chery gyár 3000 partnere vett részt a világ 120 országából.

A céljuk pedig, hogy Európa és a „globális dél” piacainak meghódításával év végére több mint 140 országban legyenek jelen. A növekedés ütemét tekintve, alig lehet kétségünk afelől, hogy ez sikerülni is fog a gyárnak. Magyarországot már behúzták: az Omoda és Jaecoo modellek már szép számban keltek el a hazai szalonokban, Chery márkanév alatt pedig idén kezdődhet meg az autók forgalmazása. Az Omoda és Jaecoo modelleket forgalmazó hivatalos hazai importőr, a Genius Automotive Europe pedig a napokban írta alá a román és bolgár piacra is a kizárólagos megállapodást, így
egy magyar cég fogja ellátni a másik két EU-s piac képviseletét is.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio - Gergely András
Szinte felfoghatatlan, 20 milliárd dollárt érő kincset talált néhány szerencsés kutató
Máris megy a vita azon, hogy kié legyen.
Kettéválhat az ingatlanpiac: nem mindegy a finanszírozónak, hogy zöld vagy nem zöld az épület
A pénzügyi szektor is egyre inkább "beárazza" az ESG-előnyöket.
Számolj háromig és start! Te készen állsz?- díjmentes, interaktív előadás
Hasznos, gyakorlati, érthető.
Idén is rengeteg repülőjárat késhet, de legalább automatikusan, azonnal érkezhet a kártérítés
AI és blokklánc segítségével fejlesztette utasbiztosítását az Allianz.
Lezuhant egy Londonba tartó repülőgép 242 emberrel a fedélzetén
Felszállás közben történt a baleset.
Az 1930-as évek óta nem látott veszélyre figyelmeztet Csaba László
Trump is közrejátszik ebben.
Véget ért a mezőgazdaság aranykora? Ami most történik, arra senki nincs felkészülve
Évről évre újabb meglepetések érik a gazdákat a földeken, egyre kisebb a mozgástér.
VIDEÓ! Önvezető autók: A következő nagy befektetési robbanás?
Az önvezető autók fejlesztése és bevezetése nem csupán technológiai kihívás, hanem egyre inkább a globális gazdasági és geopolitikai verseny egyik kulcsfontosságú terepe. Az USA és Kína
Hőre hangolva - most indul a milliárdos fejlesztési hullám!
2025 tavaszán még csak ízelítőt kaptunk a lehetőségekből, most viszont hivatalosan is elindult a távhő-infrastruktúra fejlesztési pályázat, amely az egyik legnagyobb volumenű hazai energetik
Még a jó cégeket is adják, de találni vonzó lehetőségeket Törökországban
Nagyon mélyről indult a török gazdaság, de legalább jó irányba halad. A mínuszos évek után újra a pozitív tartományban van a reálkamat, így a helyi...
The post Még a jó cégeket is adják
Újra komoly hozamlehetőségek vannak a zöld részvényekben
Az energiaátmenet korunk megkérdőjelezhetetlen megatrendje, amibe sokáig áramlott a pénz, de a lufi kipukkadt: 2021 óta jelentős eséseket láttunk az ágazatban. Mostanra viszont az értékeltség
Adócsomag 2025 tavasz - Jönnek az állandó extraprofitadók és új kedvezmények
2025. május 13-án nyújtotta be a kormány T-11920. számú törvényjavaslatában a tavaszi adócsomagot. Jelen blogunkban összefoglaljuk a vállalkozások számára legfontosabb változásokat, több
Pénzégetés és vagyonok turbómódban: kriptó a Polymarketen
A legnagyobb előrejelzési piac egyre növekvő szegmensét alkotják azok, akik közepesen szofisztikált kriptós derivatívákkal kereskednek. A profik vagyonokat keresnek rövid idő alatt a módszert
Mi számít tengeri szennyezésnek?
A tudomány szerint az óceánok hőmérsékletváltozásában nincsenek kiugró anomáliák, ám a tengeri szennyezés nemzetközi jogi keretei átalakulóban vannak.
Kötelező lesz az arcfelismeréses beléptetés a kórházakban?
Az elmúlt időszakban nagy visszhangot kapott a kórházakba telepített arcfelismerő beléptetőrendszerek kérdése. Előbb több helyen is megkezdték a rendszer alkalmazását, majd - vélhetően a t


- Rengeteg lakást öntenek a piacra pillanatok alatt – Vége a nagy biznisznek?
- Kellemetlen meglepetés az inflációban
- Forint helyett itt az euró - Ezt kevesen várták a kormánytól
- Minden eddigi tervét a kukába dobta Magyarország – Beleléptek a csapdába a hitelminősítők?
- Már Brüsszel figyelmezteti a kormányt, végveszélyben vannak a magyar EU-források
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.
Véget ért a mezőgazdaság aranykora? Ami most történik, arra senki nincs felkészülve
Évről évre újabb meglepetések érik a gazdákat a földeken, egyre kisebb a mozgástér.
Lehet még egyszer a Teslából Volkswagen?
Fontos következtetéseket vonhatunk le Trump és Musk csörtéjéből.
Robbanás előtt áll az energiatárolás piaca
Luczay Péterrel, az ALTEO termelésmenedzsmentért és üzletfejlesztésért felelős vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen