Ütős csúcshelikopterekkel erősít a Honvédség - íme néhány izgalmas kép
Martin Keller, az Airbus H145-ös programjának vezetője a vállalat donauwörthi üzemében megrendezett sajtóeseményen ismertette, hogy a gép egyik legfőbb előnye előnye a sokoldalúság: képes ellátni 80%-át azoknak a harci feladatoknak, mint amelyeket a Tiger harci helikopter is el tud látni, cserébe sokkal olcsóbb. Emellett - konfigurációtól függően - képes akár harctéri irányító központként, mentőhelikopterként is funkcionálni és akár hat gyalogos vagy két sérült szállítására is átalakítható. A H145-ös méretétől fogva eleve nehezen észlelhető szabad szemmel, ezen kívül viszonylag csendes és radarral is nehezebb érzékelni. Más típusokhoz képest könnyen megoldható a típus logisztikai támogatása is - ismertette a szakember. Bár Magyarország egyelőre a D-2-es generációt rendszeresíti, szó esett a helikoptercsalád további fejlesztéseiről is: a H145-ös következő generációja a D-3-as lesz, civil változata 2020 közepén, katonai változata 2021 közepén készül majd el. A D-3-as fejlesztés elsődleges célja a típus teherbírásának növelése, illetve a fenntartási költségek csökkentése lesz.

Összesen eddig 230 darab H145-öst szállított le az Airbus Helicopters, katonai változatából, a H145M-ből eddig 23 darab állt szolgálatba. A H145M legnagyobb megrendelője Magyarország 20 darabos "csomagjával", második mögöttünk a német hadsereg különleges alakulata 15 darab már szolgálatban álló gépével, majd a szerb védelmi minisztérium 9 helikopterrel - mondta el Keller. Keller azt is ismertette, hogy A H145-ösöket legnagyobb arányban (37%) katonai célra használják (főleg a Lakota-program miatt az USA-ban), a második a légi mentés (33%), majd a kereskedelmi (12%) felhasználás.

Az eseményen részt vettek az első magyar H145M-pilóták is, Simon Zsolt alezredes és Dajka Attila őrnagy. Kérdésünkre elmondták, hogy teljesen más a német forgószárnyasokkal repülni, mint a Honvédség régi orosz helikoptereivel; a Mi-24-esnél például a német gép sokkal könnyebb, kisebb, ezért egyszerűbb vele manővereket végrehajtani. Nagy előrelépésnek nevezték a pilóták azt is, hogy csak egy analóg műszer található a pilótafülkében, a H145M teljesen digitalizált. A szimulátorban eltöltött kb. 40 óra egyébként jól felkészítette őket a típus repülésére. Nagy László ezredes újságírói kérdésre elmondta, hogy a következő években remélhetőleg a Honvédség is beszerez egy ilyen szimulátort.

Nagy László ezredes a Portfolio kérdésére beszélt a nehezebb, H225M helikopterek beszerzésének forgatókönyvéről is: 2023 elején indul el a pilóták átképzése a típusra, az első négy gép pedig az év vége felé érkezik majd meg. Ezután 2024-ben még nyolc, 2025-ben pedig még négy gép érkezik meg a Honvédség légierejének kötelékébe. Az ezredes azt is ismertette, hogy jelenleg még nincs a H145M-eknek páncélelhárító képessége, a Honvédség viszont az Airbus-szal kötött szerződésben igényelte ezt; a repülési vállalat dolgozik a forgószárnyasok irányított és irányítatlan páncélhárító rakétákkal való felszerelésén is. Az Airbus izraeli gyártmányú Spike-rakétákkal kísérletezik, de nem biztos, hogy a Honvédség is ezt a típust választja majd - mondta el Nagy László ezredes.
A 20 repülőgépből 14-en megkezdődött a gyártás, az első 8 darabon már a fő darabegységek szerelése folyik, 6 végszerelés alatt van, a 6-ból 4 röpképes állapotban van, 2 már repült, ebből a másodikat tekintettük meg ma. A 4 repülésképes gép érkezik majd Magyarországra még idén - mondta el az ezredes.

Gregor von Kursell, az Airbus Helicopters sajtóigazgatója elmondta, hogy jelenleg 148 országban használják az Airbus Helicopters gépeit, ezen országok 85%-a kevesebb, mint 5 helikopterből álló Airbus-flottát üzemeltet. A vállalat helikoptereit jelenleg 3000 szervezet használja. A cég bevételeinek 46%-a katonai, 54%-a a civil szférából származik. Utóbbinak része az egészségügyi és rendőrségi alkalmazás is. Csak 2018-ban majdnem 3 millió órát repültek az Airbus helikopterei. A vállalatnak 9%-os részesedése van a katonai helikopterek piacán (melyet főleg amerikai, kínai és orosz gyártók dominálnak), míg a civil piacon 52% ez az arányszám.
Az Airbus egyébként dolgozik CityAirbus néven alatt egy következő generációs légi járművön is: ez egy elektromos, VTOL, 4 ember szállítására alkalmas jármű lesz. A részletekkel külön cikkben jelentkezünk majd. A Zrínyi 2026 haderőfejlesztési program egyes részleteiről itt írtunk:
Műholdfelvételek bizonyítják: csúnya pofont kaptak az orosz drónerők, levegőbe repült a bázis
Százával veszhettek oda Moszkva kedvenc fegyverei.
Gigantikus korrupciós botrány rázza meg Ukrajnát: az atomerőműveket is érintő bűnszervezetet lepleztek le
Akcióba léptek a speciális nyomozók a sikkasztási ügy miatt.
Zsiday Viktor szerint nem mindenható Orbán Viktor pénzügyi védőpajzsa
Olyan ez, mint egy biztonsági öv vagy légzsák.
Új hitel érkezik a lakásépítésekre: első kézből tudtuk meg a részleteket
Az MFB Társasház Plusz Hitelprogrammal akár 1500 lakás építése is megvalósulhat.
Nagy mínusz jött össze októberben is a költségvetésben
Hatalmas deficit jöhet még az év utolsó két hónapjában.
Közeleg az év vége – Ezek a fontos adózási és üzleti határidők
Már novemberre is esik fontos dátum.
El a kezekkel a személyes adatoktól! - 10 pontban a tiszás "adat-ügyről"
Az elmúlt héten több körben is óriási hullámokat vert a Tisza applikációját érintő "adat-ügy". Kezdődött az adatok "kiszivárgásáról" szóló hírekkel, illetve az arról indult vitá
Kína markában a kritikus nyersanyagok
Lezárult az amerikai-kínai kereskedelmi tárgyalások első felvonása, de az eredmény valós kiértékeléséről vajmi kevés szó esik. Pedig igazán figyelemreméltó, hogy a Trump által főellens
Dolgozói részvényprogram: valódi tulajdonrészt a fizetés mellé?
A tehetségek megtartása ma már nem csak a fizetés mértékéről szól. A versenyképes bérezés és a béren kívüli juttatások mellett egyre több vállalat alkalmaz dolgozói részvényprogr
Balásy Zsolt: Több tiszteletet a vállalkozóknak, Károly!
"Ha nagy vagyont látsz, nézd meg alaposan, és fizetetlen munkát, verejtéket és vért fogsz találni" - ha a pontos szavak nem is, de e szellemiség... The post Balásy Zsolt: Több tiszteletet a v
Federal Agricultural Mortgage Corporation (AGM) - elemzés
Még az októberi Top10-es listámon szerepelt, de akkor nem néztem meg, azóta viszont rápillantottam a grafikonjára, és megtetszett. Egy gyors elemzést megér.CégismertetőA Wikipediáról másolom
Jövőre a bankunk megmondja, hogy melyik számlával tudnánk spórolni. De mennyi lehet ez a megtakarítás?
Az MNB elvárásai alapján a bankok jövő év elején (az éves díjkimutatással együtt) tájékoztatni fogják ügyfeleiket arról, hogy van-e számukra kedvezőbb számlacsomag az adott pénzintézet
Indul a Demján Sándor 1+1 Program 2. üteme
A hazai kkv-k beruházásait célzó Demján Sándor 1+1 Program új szakasza elindult. A 2. ütem kifejezetten vidéki vállalkozások eszközfejlesztéseit támogatja vissza nem térítendő forrással,
Brazília ellentmondásos zöldátmenete
Brazília zöldátmenetét számos paradoxon jellemzi. Villamosenergia-termelésének 90%-a megújuló erőforrásokból származik, ez pedig jelentős előnyt biztosít számára a jelenlegi dekarbonizác
Mikor érdemes betárazni a magyar csúcsrészvényekből? Jelentett az OTP és a Mol
Sok mindent elárulnak a negyedéves adatok.
Préda: Ellopták tőlem, ami nem is az enyém
Egy adathalász támadás áldozata meséli el élete egyik legrosszabb döntését.
Újabb autóipari válság közelít: visszatérhet a rettegett chiphiány?
Sötét felhők gyülekeznek Németország fölött.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!


