A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet drámai következményekkel járt a turisztikai iparág valamennyi szereplőjére nézve. Ez alól a szállodaszektor sem kivétel, amely továbbra is súlyos válsághelyzetben van. Ugyan a szállodák nagy része már a járvány első hullámát követően számos olyan intézkedést vezetett be (maszkviselés, plexifalak, közösségi távolságtartás, hőmérséklet-ellenőrzések, járványbiztos takarítás), amelytől a vendégek biztonságban érezhetik magukat, az utazással járó bizonytalanság, a karanténkorlátozások, valamint a világszerte emelkedő fertőzöttségi adatok továbbra is lehetetlenné teszik a fenntartható működéshez szükséges foglaltsági szint elérését.
A járványbiztos higiéniai intézkedések kidolgozása mellett a szállodák érintkezésmentes megoldásokkal kívánják visszanyerni a vendégek bizalmát.
Az érintésmentes fizetés, az érintkezésmentes (online) be- és kijelentkezés, az okostelefonnal nyitható szállodai szobák természetesen már a járvány előtt is több szállodában elérhetőek voltak, noha sok esetben még kezdetleges formában. Ezeknek a megoldásoknak a magas szintre fejlesztése, a szállodákban elérhető érintkezésmentes szolgáltatások kibővítése, valamint a megoldások egyre szélesebb körben történő elterjedése azonban egyértelműen a koronavírus-járvány pozitív hozadékának tekinthető.
Noha az érintkezésmentes megoldások széles körű alkalmazását a szükség hívta életre, néhány megoldás várhatóan a járványt követően is megmarad. A biztonság mellett ugyanis egyre nagyobb igény mutatkozik a személyre szabott, egyedi élmények iránt, amelyek a digitális megoldások segítségével könnyebben megvalósíthatók.
A digitális innovációk hatékony beépítése a fogyasztói élményláncba komoly versenyelőnyt jelenthet azon szállodák számára, akik képesek ebben a nehéz időszakban szabad forrást allokálni ilyenfajta rendszerek kidolgozására. A zökkenőmentesen működő digitális megoldások jelentősen növelhetik az ügyfélélményt, melyet a vendégek egyre inkább elvárnak a szállodáktól. Ugyanakkor az utazók továbbra is igénylik a személyes élményeket is, így várhatóan azok a megoldások maradhatnak fent hosszútávon, amelyek a személyesség elvesztése nélkül teszik kényelmessé a szállodai tartózkodást.
A Skift által készített tanulmány szerint 2021 a digitalizáció éve lesz a szállodaszektorban. Az elemzés szerint egyre több szállodában lesznek elérhetőek olyan szoftverek (pl.: chatfunkció a szállodai applikációban, egyéb chatalkalmazások használata), amelyek lehetővé teszik a vendég és a személyzet közötti folyamatos kommunikációt az érkezés előtt, valamint a tartózkodás ideje alatt is. A vendég például sorban állás nélkül jelezheti igényeit, problémáit – amelyeket személyesen nem feltétlen közölne - így a személyzet gyorsabban reagálhat. Továbbá a vendégek véleményüket, értékeléseiket már a tartózkodás alatt is jelezhetik (pl.: rövid kérdőív kitöltésével), így a szállodának van lehetősége, hogy egy esetleges negatív élményt helyrehozzon, ellentétben a megszokott tartózkodás utáni értékelésekkel.
A vendégek és a szálloda közötti kommunikációs csatornák egységesítése megkönnyíti a vendégek egyedi kéréseinek teljesítését, valamint személyesebbé teszi a kiszolgálást az érintkezésmentes megoldások ellenére is. Az üzenetküldő szoftvereken keresztül, a tartózkodás során küldött valós idejű, személyre szabott ajánlatok (pl.: spa és wellness kezelések) pedig növelhetik a vendégek költését is a szállodában.
Várhatóan a technológia fejlődésével a mesterséges intelligencia is egyre nagyobb szerepet kaphat a hotelek életében.
Fontos azonban kijelenteni, hogy a vendéglátás fő eleme továbbra is a személyes élmény marad, az innovatív digitális megoldások főként a személyzet egyes feladatait igyekeznek megkönnyíteni, hogy nagyobb figyelmet tudjanak fordítani a fontosabb, személyes jelenlétet és tapasztalatot igénylő feladatok ellátására. Intelligens chatbotok alkalmazása az üzenetküldő szoftverekben egyszerűbb kérdések/kérésekre választ tud nyújtani, míg a komplikáltabbakat továbbítja a személyzet megfelelő tagjainak. A mesterséges intelligencia által gyűjtött adatok pedig rávilágíthatnak bizonyos problémákra, valamint a vendégekről gyűjtött adatok alapján könnyebben azonosíthatók a hotelbe látogató fogyasztói szegmensek is, akik számára lehetőség nyílhat személyre szabott szolgáltatások kidolgozására is.
A szerző a KPMG igazgatója.
Címlapkép: Getty Images
Zelenszkij: közel a nagy döntés a befagyasztott orosz vagyonok felhasználásáról
A zárolt vagyonok legnagyobb része Belgiumban van.
Történelmi csúcstalálkozó: jövő héten találkozik az amerikai és a kínai elnök
Jön a nagy amerikai–kínai egyeztetés.
Egy lépéssel közelebb a Revolut, hogy újraindítsa kriptoszolgáltatását Magyarországon
Megérkezett a MiCA engedély.
Putyin: nagyon komoly lenne a válasz az Oroszország belsejére mért csapásokra
Az orosz elnök válaszolt Zelenszkij kijelentésére.
A vizes élőhelyek pusztulása több billió dolláros kárt okozhat
A halászatot, mezőgazdaságot és árvízvédelmet támogató vizes élőhelyek pusztulása súlyos gazdasági károkat okozhat világszerte, derül ki a Vizes élőhelyek egyezmén
Belefulladunk az ingyen puncsos tálba, pedig egyszer le kell jönni róla
Rossz ómen a pénzügyeidre nézve, ha pénzügyminisztered szemében könnyek gyűlnek. Nagyon nehéz ugyanis leszokni a költségvetési alkoholizmusról: kényelmetlen és politikailag öngyilkosság i
Az Otthon Start mellett a CSOK Plusz feltételeibe is belenyúlna a kormány
Egy éjszaka társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet alapján a CSOK Plusz két fontos részletébe is belenyúlna a kormány. Nem kell megijedni a változás inkább kedvező a támogatá
KIVA 2025 - Mi változott?
A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta
Lesotho - az afrikai ország, amely elesett a vámháborúban
Lesotho súlyos gazdasági és humanitárius válságba került az aszály és a textilipar visszaesése miatt.
Három évnyi vagyonteremtés története - A HOLD OVK teljesítménye
Három éve indult a HOLD Online Vagyonkezelés (OVK) szolgáltatása, nagyon szerencsés időpontban. A nyomott kezdeti részvényárak, a magas kötvényhozamok remek környezetet teremtettek az befektet
Innovációs verseny nélkül nagyban lehet gondolkodni
Azaz nagyvállalatoknak pályázat, ahol ha most gyorsan teljesítesz egy feltételt, akkor különös verseny nélkül tudsz maximum 3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapni - wow
Robosztus gazdasági növekedés mellett működhet a 14. havi nyugdíj
A magyar kormány a 14. havi nyugdíj bevezetését is fontolgatja. A kijelentés azonnal beindította a találgatásokat, hiszen egy ilyen lépés nemcsak a nyugdíjasoknak jelentene pluszpénzt, hanem a
Váratlanul megszólalt a kamatról Nagy Márton, gyengült is a forint
A Budapest Economic Forum 2025 konferenciáról jelentkezik a keddi Portfolio Checklist.
Ötéves mélyponton a cégvezetők növekedésbe vetett bizalma - Kijött a KPMG új globális felmérése
Rózsai Rezső ismertette a kutatás eredményeit a Portfolio konferenciáján.
Tűzeset Százhalombattán: mit fogunk ebből érezni?
A Mol dolgozik a kapacitások helyreállításán.
Nem az a kérdés, hogy lufi-e az AI-boom, hanem, hogy mikor lesz vége
Milyen jövő vár a mesterséges intelligenciára?
Budapestre jön Trump és Putyin: ennél nagyobb realitása még nem volt a békének
Bár maradtak még kérdőjelek.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

