Szemfényvesztés?
A már-már varázsigeként ismételgetett 5. cikket valójában szándékosan úgy fogalmazták meg eredetileg, hogy az még csak véletlenül se tartalmazzon kötelező érvényű védelmi ígéretet. A NATO szerződésének ezen ominózus része csupán annyit szögez le, hogy egy NATO-tagállam megtámadását mindannyiuk ellen irányuló támadásnak tekintik a szövetségesek – s ennek jegyében azután mindenki megteszi „az általa szükségesnek tartott” intézkedéseket.
Más szóval valamennyi tagország maga dönti el miként – fegyverrel, paripával, biztató szavakkal – siet az érintett segítségére.
S bár az európaiak hinni szeretnének a szerződésbe foglalt, automatikus amerikai védelemről szóló tündérmesében (annál is inkább, mert erre hivatkozva spórolnak a védelmi költségvetésen), valójában mindig is tudták, hogy ez csak kitaláció.
Így például – 5. cikk ide vagy oda – a brit atomarzenál jövőjét fontolgató, korábbi védelmi- és külügyminisztereket, vezérkari főnököket tömörítő bizottság arra jutott:
nem tudni, számíthatunk-e rá, hogy az Egyesült Államok hajlandó és képes lesz megvédeni a szövetségeseit, legalább a 21. század közepéig.
Ezt azonban – mint jelentésükben írták – nem nagyon tanácsos a NATO-n belül terjeszteni: még a végén aláásná a többiek nukleáris védőernyőbe vetett hitét, és azzal „rossz üzenetet küldene nekik”. A közhiedelemmel ellentétben tehát a NATO-szerződés 5. cikke a védelmünkre önmagában nem garancia – sokkal inkább az viszont két, belőle áttételesen adódó mozzanat. Mindkettő létfontosságúvá teszi ugyanis a NATO-szövetségeseket Washington számára: az egyik nagyon is konkrét formában, a másik globálisan.
Élő taposóaknák
Ha már szerződésben nem volt hajlandó elkötelezni magát Amerika, más módot kellett találni az – akkor még a szovjet fenyegetés árnyékában élő – szövetségesek megnyugtatására. Részben épp ezt célozta az amerikai csapatoknak a kontinensen állomásoztatása. Henry Kissinger volt külügyminiszter pontosan átlátta a funkciójukat:
egyenesen „túszoknak” nevezte az európai országokban szolgáló alakulatokat. S ez a helyzetleírás ma is igaz.
A keleti NATO-tagállamokba vezényelt amerikai katonákra lényegében úgy tekintenek, mint a taposóakna botló-drótjára: ha a támadó ellenség felbukik benne, akkor robban az akna – vagyis saját katonái védelmében, netán elestük megtorlására, várhatóan mindenképp közbelép Amerika.
Ebben az olvasatban a vak is látja, mit jelentett február közepén az utolsó amerikai tanácsadó egységek kivonása a nem NATO-tag Ukrajnából, s ezzel egyidejűleg az egymást követő bejelentések a NATO keleti végeire vezényelt amerikai katonákról. Mindenki árgus szemekkel figyeli, hogy Washington melyik országba hány egyenruhást küld (leginkább persze a speciális helyzetben lévő balti államok: oroszajkú kisebbségeikkel, volt szovjet tagköztársaságként ők Moszkvából nézve jobban hasonlítanak Ukrajnához, mint a többi NATO-tagállamhoz). A litván elnök pár éve kerek-perec azzal fogadta az országába érkező amerikai katonákat, hogy ha egy idegen támadás következtében
valamelyik vendégünk megsebesülne, az most már nem Litvániával jelentene nyílt konfrontációt, hanem Amerikával.
A statuálás a lényeg
Az Egyesült Államok most azért hajlandó magát – és katonáit – kitenni ilyen csapdahelyzetnek, mert pontosan tudja, hogy úgysincs választása: európai szövetségesei területét, tetszik vagy sem, mindenképp muszáj lenne megvédenie. Az amerikai külügyminiszter nem véletlenül ismételgeti újra meg újra, hogy Washington „a NATO területének minden négyzetcentiméterét védeni fogja”.
Országának ugyanis gazdasági, politikai, stratégiai súlya múlik rajta. S nem pusztán Európában.
Itt a hidegháború vége óta lényegében nyíltan működik a cserebere logika: az európai szövetségesek azért állnak be következetesen Washington mögé katonailag-diplomáciailag, s azért tesznek neki egyébként észszerűtlennek tűnő engedményeket minden egyéb témában is, mert ezúton próbálnak viszonzásképp a maguk számára sziklaszilárd amerikai védelmet biztosítani. Washingtonnak persze ez cseppet sincs ellenére, sőt. A kilencvenes években egy Pentagon-dokumentum feketén-fehéren leszögezte: „Szövetségeseinknek meg kell érteniük a kapcsolatot a biztonságuk érdekében való amerikai elköteleződés, illetve a részükről különböző területeken – például a kereskedelempolitika, a technológia-átadás, a koalíciós műveletekben való részvétel terén – tanúsított magatartás között”.
Bármely szövetséges cserbenhagyásával azonban az egész konstrukció nyomban dugába dől.
Ha mindez esetleg nem lenne elég, közben Amerika ázsiai partnerei is nagyítóval követik az európai fejleményeket – s levonják belőlük a saját következtetéseiket. Így volt ez már a Krím-félsziget 2014-es Oroszországhoz csatolásakor is, amikor Japán, a Fülöp-szigetek, vagy éppenséggel Dél-Korea túl erőtlennek találta az amerikai válaszlépéseket, s attól tartottak, hogy Kína ezen a „puhányságon” felbátorodva előbb-utóbb követelőzőbben viselkedhet majd velük szemben. Donald Trump korábbi elnök folyamatos bizonytalankodása a NATO-garanciákat illetően négy éven át csak olaj volt a tűzre. Ha mindezek után most NATO-szövetségesei megsegítésében akár a legkisebb mértékben megremegne Amerika keze, azzal egyszer s mindenkorra Ázsiában is aláásná az amerikai biztonsági garanciákba vetett hitet.
Vagyis nem csupán az európai országok hátrálnának ki mögüle, de ázsiai partnerei is elfordulnának tőle.
Ki alternatív szövetségeket keresne, ki önállóságra törekedne, vagy akár saját atomfegyver fejlesztésébe kezdene. Az Egyesült Államok magára maradna két ellenséges nagyhatalommal, Oroszországgal és Kínával szemben – ráadásul akkor, amikor védelmi stratégiája szerint ma már egyszerre csak egyetlen nagyméretű háború megvívására képes. Ez öngyilkossággal érne fel, nem engedheti, hogy megtörténjen. Magyarán Washingtonnak immár létérdeke, hogy támadás esetén bármely NATO-szövetségesét minden rendelkezésére álló eszközzel megvédje. A racionalitás talaján maradva kevés az ennél jobb garancia. Mert ami az elrettentési logika szempontjából a legfontosabb: mindezzel gyaníthatóan Putyin elnök is pontosan tisztában van.
Az írás a szerző saját szakmai véleményét tartalmazza, s nem feltétlenül tükrözi a Foreign Policy Research Institute, valamint a Portfolio szerkesztőségének álláspontját.
Ha hozzászólna a témához, küldje el meglátásait a velemeny@portfolio.hu címre. A Portfolio Vélemény rovata az On The Other Hand. A rovatról itt írtunk, a megjelent cikkek pedig itt olvashatók.
Címlapkép: Getty Images
Az asztalra csapott a világ egyik legnagyobb országának vezetője: nem működik az ENSZ
Azt is elárulta, ezt miből szűrte le.
Küszöbön a nyílt háború – Súlyos fenyegetést küldött az atomhatalom
Fennáll az esélye, már ha nem jutnak dűlőre.
"Nem végeztem" – Hiába a vereség, nem adja fel Trump korábbi ellenfele, ismét indulhat a Fehér Házért
Szerinte az elnök valódi zsarnokként viselkedik.
Elüldözték a fiatal tüntetők a 30 milliós ország első emberét, most még az állampolgárságától is megfosztották
Bár eddig is ismert volt az indok.
Ezüstpénz rézből? - Római sztori a fiat valutákkal
Aurelianus császár nem értette jól a fiat valuták rendszerét: növelni akarta a pénz vásárlóerejét, ehelyett hiperinflációt okozott. Tanulságos közgazdasági sztori a Krisztus utáni III. sz
Falatnyi területről jön a globális GDP fele
Itt van ez a térkép, ami első ránézésre talán túlzó állításnak tűnik: a világ GDP-jének fele mindössze a Föld felszínének 3,6 százalékán termelődik. A pontos... The post Falatnyi ter
Személyes pénzügyek válságos helyzetben
A jelenlegi gazdasági berendezkedés gyakran kerül komolyabb válságba, amit az emberek is megéreznek. Ez nem újdonság, a világtörténelemben sokszor volt olyan körülmény, ami nehezebbé tette a
KIVA 2025 - Mi változott?
A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta
A vizes élőhelyek pusztulása több billió dolláros kárt okozhat
A halászatot, mezőgazdaságot és árvízvédelmet támogató vizes élőhelyek pusztulása súlyos gazdasági károkat okozhat világszerte, derül ki a Vizes élőhelyek egyezmén
Belefulladunk az ingyen puncsos tálba, pedig egyszer le kell jönni róla
Rossz ómen a pénzügyeidre nézve, ha pénzügyminisztered szemében könnyek gyűlnek. Nagyon nehéz ugyanis leszokni a költségvetési alkoholizmusról: kényelmetlen és politikailag öngyilkosság i
Az Otthon Start mellett a CSOK Plusz feltételeibe is belenyúlna a kormány
Egy éjszaka társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet alapján a CSOK Plusz két fontos részletébe is belenyúlna a kormány. Nem kell megijedni a változás inkább kedvező a támogatá
Lesotho - az afrikai ország, amely elesett a vámháborúban
Lesotho súlyos gazdasági és humanitárius válságba került az aszály és a textilipar visszaesése miatt.
Tűzeset Százhalombattán: mit fogunk ebből érezni?
A Mol dolgozik a kapacitások helyreállításán.
Nem az a kérdés, hogy lufi-e az AI-boom, hanem, hogy mikor lesz vége
Milyen jövő vár a mesterséges intelligenciára?
Budapestre jön Trump és Putyin: ennél nagyobb realitása még nem volt a békének
Bár maradtak még kérdőjelek.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod


