A Born in Ukraine című ideiglenes kiállításon a svájci Kunstmuseum Basel harmincegy ukrán művész alkotásait mutatja be a Kijevi Nemzeti Művészeti Galéria, Ukrajna nemzeti művészeti múzeumának műveiből válogatva.
Az április 30-ig megtekinthető tárlat összesen negyvenkilenc festményt vonultat fel a tizennyolcadiktól a huszadik századig terjedő időszakból. Nem ez az összes Kijevből származó kép, amely Svájcban talált új, ideiglenes otthonra, a bázeli tárlattal egyidőben megrendezett másik kiállítás a genfi Musée Rath-ban látható.
Az állandó kiállítása révén is régóta megérdemelten méltatott Kunstmuseum Basel Európa egyik kiemelkedően fontos művészeti kollekciójának tekinthető, amely ráadásul az első, valóban publikus közgyűjtemény volt a világon. A múzeum több híres alkotó jól ismert képét tudhatja magáénak, így a látogatók Hans Holbein, Hans Memling, Delacroix, Brueghel, Van Gogh, Matisse, Gauguin, Cezanne, Alexandre Calame, Picasso, Modigliani és sok más világhírű festő műveit csodálhatják meg. A teljes tárlat a késő középkortól a jelenkorig terjedően mutatja be a műveket.
Kijev menedéket keresett
Talán a svájci intézmény nemzetközi hírneve az oka annak, hogy nem sokkal a háború kitörése után, 2022 tavaszán a Kijevi Nemzeti Művészeti Galéria képviselői megkeresték a bázeli Kunstmuseumot.
A háború kezdetekor az orosz haderő megpróbálta bevenni az ukrán fővárost, amely egyben azt jelentette, hogy a képek egy esetleges rakétatámadásban megsemmisülhetnek, vagy az oroszok akár Moszkvába is szállíthatják a gyűjteményt.
Tekintettel arra, hogy az ukrán kollekció számára nem állt rendelkezésre megfelelően védett raktárhelyiség Kijevben, olyan külföldi múzeumokat kerestek, amelyek menedéket nyújtanának a gyűjteménynek. A főváros bevétele végül nem sikerült az orosz csapatoknak. Mindenesetre a harcok kezdetekor a Kijevi Nemzeti Művészeti Galéria nem csupán külföldre, biztonságos helyre igyekezett menekíteni a festményeket.
azt is remélték, hogy az új, ideiglenes otthonukban kiállítják az alkotásokat.
Ennek során a Kijevi Nemzeti Művészeti Galéria és a bázeli Kunstmuseum együttműködésében született meg a Born in Ukraine című kiállítás, amely nem csupán védelmet nyújt a festményeknek, hanem egyúttal széles közönségnek mutatja be az ukrán művészetet, és a látogatóknak ritka lehetőséget kínál egy olyan európai kultúra örökségének felfedezésére, amelyet viszonylag kevéssé ismerünk. A kiállítás egyúttal meghívás a sok ukrán menekült számára is – fogalmazott közleményében a bázeli gyűjteményt gondozó Kunstmuseum.
Kié az érdem?
A tárlat kapcsán persze felmerül az is, hogy a gyűjtemény mennyiben tekinthető ukránnak, azon túl, hogy az ukrán főváros neves galériájának képeiről van szó. A Kijevi Nemzeti Művészeti Galéria kétségkívül Kijevi Orosz Művészeti Múzeum néven volt ismert, amikor Ukrajna még a Szovjetunió része volt.
az orosz művészettörténet ráadásul hajlamos szinte minden Ukrajna területén született alkotót orosz művészként megnevezni és tárgyalni.
Ez aztán érdekes ellentmondásokat eredményez: például a most látható bázeli tárlat egyik „főszereplője”, Ilja Repin, a XIX. és a XX. század fordulóján alkotó művész bizonyos források szerint orosz, mások szerint ukrán festő volt.
Vegyes az összkép
Az Ukrajnában született művészek közül többek között a már említett Ilja Repin, Dmitro Levitszkij, Volodimir Borovikovszkij, Arkhip Kuyindzsi, Mikola Jarosenko és David Burliuk képei láthatók ma Bázelben. Ezek a festők mind ukrán földön születtek, sokan közülük azonban Oroszországban tanultak, és végső soron ténylegesen az orosz kultúra képviselői lettek, előbb a cári birodalom, majd a Szovjetunió időszakában - néhányan később Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban. A kiállítás egészét tekintve még ennél is vegyesebb a kép:
az Ukrajnában született ukránok mellett a Born in Ukraine című tárlaton ukrajnai zsidó, lengyel, örmény vagy görög gyökerekkel rendelkező művészek képei is szerepelnek, akiknek a művészete ma az ukrajnai kultúra része.
Ilyenek például Ivan Aivazovszkij, Lev Lagorio, Arkhip Kuyindzsi, Kosztiantyin Krizhitszkij, Isaak Brodszkij és David Shterenberg.
Maga a bázeli tárlat információs anyagai is megjegyzik, hogy a kijevi gyűjtemény alkotói távolról sem alkotnak egy homogén, orosz közösséget, sőt, nem egy közülük élete során emigrált, és rendszeresen hangsúlyozta, hogy ukrán nemzetiségű. Jellemző, hogy a kérdés igazán a Krím-félsziget ellen irányuló orosz támadás és annektálás, vagyis 2014 óta került ismét a figyelem középpontjába, amikortól a kijevi múzeum kritikai és tudományos felülvizsgálatnak vetette alá gyűjteményét. Ez a munka az orosz művészetet, mint a kulturális javak látszólagos homogén jellemzőjét megkérdőjelezi. Az Ukrajna elleni 2022-es orosz támadás pedig új és egzisztenciális értelemben is sürgető jelleget kölcsönzött ennek a folyamatnak – fogalmaz közleményében a Kunstmuseum.
Figyelemreméltó tárlat
Bár a képek alkotóiról szóló művészettörténi kutatások még vélhetően sokáig zajlanak, az kétségtelen, hogy a festmények már biztonságban vannak Svájcban, és a nagyközönség számára is látható a tárlat. Érdeklődés is mutatkozik a kiállítás iránt, ottjártunkkor a Kunstmuseum látogatói százával tekintették meg az ideiglenes kiállítást. A Born in Ukraine kétségkívül figyelemreméltó alkotásokat mutat be, amely egyaránt magába foglal tájképeket, portrékat és csendéleteket, és merít a realizmus, az impresszionizmus, a romantika és még a szimbolizmus irányzataiból is.
Már a nácik elől is mentettek képeket
A kijevi tárlat időzítése azért is érdekes, mert nem ez az első eset, hogy a Kunstmuseum Basel viharos történelmi időkben igyekszik műalkotásokat megmenteni. Az állandó kiállítás és a Born in Ukraine ideiglenes tárlata mellett egy másik időszaki kiállítás is megtekinthető az intézményben.
A Zerrissene Moderne című, február 19-ig látható ideiglenes tárlat a Kunstmuseum nácik elől megmentett alkotásait mutatja be a látogatóknak.
Mint ismert, a hitleri Németország a harmincas évek második felében hadat üzent a modern művészeti irányzatoknak, „degenerált” illetve „elfajzott” jelzőkkel illetve a XIX. század végének és a XX. század elejének legkiválóbb, formabontó irányzatait. A folyamat részben a nácik korlátoltságából eredt, részben propagandacélokat szolgált azzal, hogy alkalmas volt a tömegek hergelésére, ám fontos lépést jelentett a háborúra való pénzügyi felkészülésben is.
A képek német múzeumokból történő száműzése után ugyanis Berlin kiválogatta a „nemzetközileg értékesíthető” alkotásokat, és piacra dobta azokat.
A nem értékesíthető művekre megsemmisítés várt.
Történelmi aukció
A Kunstmuseum Basel akkori igazgatója, Georg Schmidt figyelmét is felkeltette az ajánlat, és állami finanszírozás segítségével 21 képet vásárolt meg a náciktól, amelyet később egyedi alkuk és árverések révén további festmények, valamint szobrok követtek. Az intézmény jelenleg is látható, a "száműzött modernizmust" bemutató ideiglenes kiállítása ezeket – többek közt Picasso, Klee, Derain, Chagall, vagy a Hitler „első számú művészeti ellenfelének” számító Oskar Kokoschka képeit mutatja be az érdeklődőknek.
A tárlat nem csupán a képeket, hanem azok hátterét és üldöztetésük történetét is bemutatja. A kiállítás a kijevi tárlattal együtt jól rámutat arra, hogy Svájc és azon belül a Kunstmuseum Basel biztonságos menedék a történelmi csapások elől menekülő, jobb sorsra érdemes alkotásoknak.
Fotó: Kunstmuseum Basel / Kyiv National Art Gallery / Julian Salinas
Címlapfotó: Ilja Repin: Ukrán ház (Kyiv National Art Gallery)
Pillanatok alatt történelmi válságba taszította Ukrajnát legerősebb szövetségese - Mi lesz a megtámadott ország jövője?
Amerika nélkül nehéz lesz folytatni.
Megmozdult Európa: csattanós választ adhatnak az amerikai béketervre
Már zajlanak a tárgyalások.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Uptrading: válságban váltunk drágább FMCG-re?
A kis luxus paradoxona azt a jelenséget írja le, amikor válság idején bizonyos prémium termékek kereslete nem csökken, hanem növekszik. Ez különösen hangsúlyos az FMCG-szektorban, ahol a minde
Az EU Bíróság ítélete a minimálbér irányelvről: korrekció vagy megerősítés?
Az Európai Unió Bírósága 2025. november 11-én hozott ítéletével pont került a Dán Királyság által megtámadott, a megfelelő minimálbérek biztosításáról szóló (EU) 2022/2041 irányelv
Örömhír az autóvásárlás előtt állóknak: Olcsóbbak az autóhitelek, ideje a gázra lépni!
2025-ben ugyan az autóárak tovább drágulnak, ebben semmi meglepő nincsen. Viszont ami remek hír az autóhiteleseknek: a kamatok folyamatosan csökkenő pályán vannak. Mutatjuk, mik a piac legfontos
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.

