Prémium

Megdöbbentően drága saját autót fenntartani (x)

PR cikk
Rengeteg fix költség, extrém magas kihasználatlanság: kiszámoltuk, mennyit spórolhatunk a közösségi autózással Budapesten saját autó használata helyett.
DSC_0064-HDR_1

A fővárosi lakosság a mai napig elképesztően nagy számban tart fenn saját autót - A KSH adatai alapján 2020-ban a Budapesten regisztrált járművek száma meghaladta a 690 000-et - ám kevesen tudják, hogy ezek a járművek életük során 96-98%-ban kihasználatlanul állnak. Ráadásul egy saját autó fenntartása rengeteg költséggel jár, sokan viszont elsiklanak a kiadások egy része felett, hiszen azok nem jelentenek rendszeres terhet (téli-nyári gumigarnitúra, éves értékvesztés). Felmerül a kérdés, végeredményében megéri-e saját autót fenntartani? Ennek kapcsán összehasonlítottuk egy Magyarországon átlagos életkorúnak számító 14 éves és egy fiatalabb, 4 éves autó átlag költségeit, a legnyilvánvalóbb kiadásoktól, egészen a rejtett, alkalmi ráfordításokig. Kíváncsiságból pedig mellé tettük, mennyibe kerülne a közlekedés, ha nem saját, hanem közösségi autót veszünk igénybe.

Tegyük fel, hogy egy felnőttkorú budapesti lakos napi 7 kilométert utazik lakhelyétől munkahelyéig egy 2007-es, saját tulajdonú, hitelmentes Volkswagen Polóval. A munkába járáson felül hétvégi kirándulásokhoz használja járművét, ezen kívül körülbelül négyszer megy hosszabb, két napos útra. A számításunkban alapul vett éves 4 968 kilométert (70% városi, 30% városon kívüli autózás) a figyelembe vett költségelemekkel számolva 1 073 525 Ft-os éves díj mellett teszi meg, ez az összeg kilométerre vetítve 216 Ft. Egy 2017-es, hitelre vásárolt Toyota Yaris-sal az éves levezetett kilométerek költsége 1 300 656 Ft, kilométerenként 262 Ft.

Megnéztük azt is, ha valaki ugyanerre a távra nem saját autót, hanem e-carsharinget vesz igénybe: a GreenGo konstrukcióira alapozva az az előfizetéssel rendelkező vezető, aki szintén legfeljebb 5 000 kilométert tesz meg évente ugyanabban a megoszlásban, mint saját benzines autós társai, hétvégente alkalmanként napidíjas bérléssel kalkulálva 183 Ft-ra jön ki 1 GreenGoval megtett kilométer, évente tehát 908 440 Ft-ot fizet. Ha azonban él a szolgáltató által biztosított kedvezménnyekkel, (pl GreenGo Csomag, bónuszpercek) akkor kilométerenként ugyanez akár 20-30 forinttal kevesebbe kerülhet.

Kép8

A teljesség igényével kiszámoltuk, mi a helyzet akkor, ha valaki 10,8 kilométert utazik munkahelyéig és alkalomszerűen hétvégén is autót használ (becslések szerint egy átlagos fővárosi ennyit ingázik munkahelyétől otthonáig). A 14 éves Volkswagen Polo tulajdonosa így összesen egy évben legfeljebb 6883 kilométert tesz meg az autójával, ez 1 140 091 Ft-os költséget, ami kilométerre vetítve 166 Ft-ot jelent. Ugyanilyen használat esetében a 4 éves Toyota Yaris esetében az éves összköltség 1 365 772 Ft, ami kilométerenként 198 Ft-ot jelent. 

A GreenGo esetében a fentebb említett eloszlás és a 10,8 kilométeres táv esetében az előfizetéssel rendelkező greengózónak (napidíjas bérléssel) 182 Ft-ra jön ki a kilométer ár, a szolgáltató által biztosított kedvezmények használata nélkül (évente ez 1 252 420 Ft-ot jelent).

jo1

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy milyen kilométer díjjal számolhatunk akkor, ha valaki tudatosabb városi közlekedő és nem minden esetben, hanem csak alkalomszerűen (hetente 2-3-szor) használja a saját autóját, mellette tömegközlekedik és rendszeresen gyalogol is kisebb távokon – ebben az esetben a hétköznapi és hétvégi autózás megoszlási aránya körülbelül 50-50%.

A Volkswagen Polót birtokló autós így egy évben legfeljebb 3900 kilométert tesz meg az autójával, ez neki összesen 698 027 Ft-os költséget jelent éves szinten, ekkor egy megtett kilométer költsége pedig 179 Ft, mellette évente 114 000 Ft-ot költ BKK bérletre.

A hitelre vásárolt Toyota Yaris esetében az éves 3 900 kilométert 924 868 Ft-ból teszi meg, így egy megtett kilométer teljes költsége 237 Ft, emellett évente szintén 114 000 Ft-ot költ BKK bérletre. 

Az előfizetéssel rendelkező GreenGo használónak ez évente 408 680 Ft-ot jelent, kilométerenként ez az összeg 105 Ft, az ár a kedvezményekkel pedig még tovább csökkenthető.

jo3

A megosztott elektromos járművek előnye tehát számokban is mérhető. A környezetre gyakorolt hatásuk mellett tehát nem elhanyagolható szempont, hogy költséghatékonyan és praktikusan, hétköznapjainkba is beépíthető szolgáltatásról beszélünk.

DSC_9904-HDR-Edit_1

(x)

Kasza Elliott-tal

Leggett & Platt Inc. - elemzés

Nem értem a LEG mozgását. 2021 közepe óta esik az árfolyama, akkor 59,16 USD volt az ATH, most éppen 19,08-at ér, azaz kicsit kevesebb mint három év alatt harmadolt az árfolyama. Mivel osztalék

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Két éve erre a pillanatra vár Oroszország, most úgy érhet célt, hogy a Nyugat csak nézi

Senior web fejlesztő

Senior web fejlesztő
Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Díjmentes előadás

Ami még az állampapírnál is jobb befektetés

Az állampapírok mellett számos más befektetési lehetőség érhető el a piacon azoknak, akik szélesebb portfóliót szeretnének építeni és hosszú távon növekedést elérni.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Vállalati Energiamenedzsment 2024
2024. április 11.
Sustainable Tech 2024
2024. április 24.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
GEN Z Fest 2024
2024. május 9.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
nitrogenmuvek