Megdöbbentően drága saját autót fenntartani (x)

A fővárosi lakosság a mai napig elképesztően nagy számban tart fenn saját autót - A KSH adatai alapján 2020-ban a Budapesten regisztrált járművek száma meghaladta a 690 000-et - ám kevesen tudják, hogy ezek a járművek életük során 96-98%-ban kihasználatlanul állnak. Ráadásul egy saját autó fenntartása rengeteg költséggel jár, sokan viszont elsiklanak a kiadások egy része felett, hiszen azok nem jelentenek rendszeres terhet (téli-nyári gumigarnitúra, éves értékvesztés). Felmerül a kérdés, végeredményében megéri-e saját autót fenntartani? Ennek kapcsán összehasonlítottuk egy Magyarországon átlagos életkorúnak számító 14 éves és egy fiatalabb, 4 éves autó átlag költségeit, a legnyilvánvalóbb kiadásoktól, egészen a rejtett, alkalmi ráfordításokig. Kíváncsiságból pedig mellé tettük, mennyibe kerülne a közlekedés, ha nem saját, hanem közösségi autót veszünk igénybe.
Tegyük fel, hogy egy felnőttkorú budapesti lakos napi 7 kilométert utazik lakhelyétől munkahelyéig egy 2007-es, saját tulajdonú, hitelmentes Volkswagen Polóval. A munkába járáson felül hétvégi kirándulásokhoz használja járművét, ezen kívül körülbelül négyszer megy hosszabb, két napos útra. A számításunkban alapul vett éves 4 968 kilométert (70% városi, 30% városon kívüli autózás) a figyelembe vett költségelemekkel számolva 1 073 525 Ft-os éves díj mellett teszi meg, ez az összeg kilométerre vetítve 216 Ft. Egy 2017-es, hitelre vásárolt Toyota Yaris-sal az éves levezetett kilométerek költsége 1 300 656 Ft, kilométerenként 262 Ft.
Megnéztük azt is, ha valaki ugyanerre a távra nem saját autót, hanem e-carsharinget vesz igénybe: a GreenGo konstrukcióira alapozva az az előfizetéssel rendelkező vezető, aki szintén legfeljebb 5 000 kilométert tesz meg évente ugyanabban a megoszlásban, mint saját benzines autós társai, hétvégente alkalmanként napidíjas bérléssel kalkulálva 183 Ft-ra jön ki 1 GreenGoval megtett kilométer, évente tehát 908 440 Ft-ot fizet. Ha azonban él a szolgáltató által biztosított kedvezménnyekkel, (pl GreenGo Csomag, bónuszpercek) akkor kilométerenként ugyanez akár 20-30 forinttal kevesebbe kerülhet.

A teljesség igényével kiszámoltuk, mi a helyzet akkor, ha valaki 10,8 kilométert utazik munkahelyéig és alkalomszerűen hétvégén is autót használ (becslések szerint egy átlagos fővárosi ennyit ingázik munkahelyétől otthonáig). A 14 éves Volkswagen Polo tulajdonosa így összesen egy évben legfeljebb 6883 kilométert tesz meg az autójával, ez 1 140 091 Ft-os költséget, ami kilométerre vetítve 166 Ft-ot jelent. Ugyanilyen használat esetében a 4 éves Toyota Yaris esetében az éves összköltség 1 365 772 Ft, ami kilométerenként 198 Ft-ot jelent.
A GreenGo esetében a fentebb említett eloszlás és a 10,8 kilométeres táv esetében az előfizetéssel rendelkező greengózónak (napidíjas bérléssel) 182 Ft-ra jön ki a kilométer ár, a szolgáltató által biztosított kedvezmények használata nélkül (évente ez 1 252 420 Ft-ot jelent).

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy milyen kilométer díjjal számolhatunk akkor, ha valaki tudatosabb városi közlekedő és nem minden esetben, hanem csak alkalomszerűen (hetente 2-3-szor) használja a saját autóját, mellette tömegközlekedik és rendszeresen gyalogol is kisebb távokon – ebben az esetben a hétköznapi és hétvégi autózás megoszlási aránya körülbelül 50-50%.
A Volkswagen Polót birtokló autós így egy évben legfeljebb 3900 kilométert tesz meg az autójával, ez neki összesen 698 027 Ft-os költséget jelent éves szinten, ekkor egy megtett kilométer költsége pedig 179 Ft, mellette évente 114 000 Ft-ot költ BKK bérletre.
A hitelre vásárolt Toyota Yaris esetében az éves 3 900 kilométert 924 868 Ft-ból teszi meg, így egy megtett kilométer teljes költsége 237 Ft, emellett évente szintén 114 000 Ft-ot költ BKK bérletre.
Az előfizetéssel rendelkező GreenGo használónak ez évente 408 680 Ft-ot jelent, kilométerenként ez az összeg 105 Ft, az ár a kedvezményekkel pedig még tovább csökkenthető.

A megosztott elektromos járművek előnye tehát számokban is mérhető. A környezetre gyakorolt hatásuk mellett tehát nem elhanyagolható szempont, hogy költséghatékonyan és praktikusan, hétköznapjainkba is beépíthető szolgáltatásról beszélünk.

(x)
Tőkebevonás vagy hitel? Egyre több kkv keresi a megfelelő finanszírozási formát
Szegeden ismegrendezésre került a KAVOSZ és a Portfolio közös roadshowja.
Mi az a Tomahawk és miért retteg tőle egész Oroszország?
Ezt a fegyvert még Joe Biden sem volt hajlandó odaadni Ukrajnának.
Dollármilliók állnak Donald Trump házához: újabb cégóriás rázott kezet az elnökkel
Miután beperelte őket.
Utazási kedvezményt jelentett be Karácsony Gergely
A vármegye- és országbérletesek örülhetnek.
Szép csendben érkezik a kormány új lakhatási programja, fillérekért költözhetnek be a rászorulók
Civil szervezetet is bevon.
„Excel-táblától az üzemcsarnokba” – nemzetközi topmenedzser lett a Masterplast transzformációs igazgatója
Tibor Dávidot, a Masterplast elnökét és Janza Ákost, a Masterplast transzformációs igazgatóját kérdeztük.
Kényszerleszállást hajtott végre a Wizz Air egyik gépe, vészhelyzetet rendeltek el
Több mint 150 emberrel a fedélzetén.
Jön az AI-korszak új vásárlási őrülete, így fogunk a neten fizetni
Jön az "AI-ügynöki kereskedelem".
Új lakossági állampapírok érkeznek októbertől. Érdemes sietnie a befektetőknek?
Új lakossági állampapírok forgalmazása indul el októbertől, ezzel párhuzamosan számos jelenleg elérhető befektetés forgalmazása lezárul. Ráadásul nem csak a szokásos sorozatcserékről van
Olcsó kacatból high-tech ipar
USA Innovates, China Replicates, Europe Regulates - szól a régi mantra. Sokan még ma is igaznak tartják, hogy Kína csak lopja a technológiát, másolja a... The post Olcsó kacatból high-tech ipar a

Agrárgazdaság átadása: a generációváltás és a vagyontervezés kulcsa az agráriumban
Az agrárgazdaság átadása az elmúlt években az agrárium egyik legaktuálisabb kérdésévé vált. A rendszerváltás idején önálló gazdálkodóvá vált generáció mára elérte vagy hamarosan

A Vaslady ébredése
Batman, Spiderman, Iron Lady. Mintha Thatcher valami szuperhős lenne a Marvel univerzumból, akinek az a szuperereje, hogy soha "nem hátrál meg". Meg azt mondja: "ha a mértéktelen [állami] költek
Clorox Company - elemzés
Kereskedési célpontokat keresgéltem, most éppen a magas ROIC, az elfogadható osztalékhozam és a chart alapon jó beszállási lehetőségek voltak a legfontosabb szempontjaim. Így találtam rá a C
A kertészkedés egészséges, és nem csak a friss zöldségek miatt
Friss kutatások szerint már heti két és fél óra kertészkedés is elegendő lehet ahhoz, hogy csökkentsük a túlsúly, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és más egészs
Magyar ingatlanpiac: hórukk országban mérsékelt verseny
A héten Zsolt pihenőt kapott, Balázs és Ádám pedig Tibor Dávid Masterplast CEO-val beszélgetett a magyar ingatlanpiac évtizedes kérdéseiről. Dögunalmas szakmai adásunkban szó lesz a... The p

Külföldre költözés matematikája
Hamarosan itt a választás, ilyenkor sokan szokták megfogadni, hogy valamilyen eredmény esetén emigrálnak. Ezeket általában nem kell komolyan venni, valószínűleg üres lenne az ország, ha tényl

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Nagy ütést vinne be az oroszoknak von der Leyen: a magyar gazdaság is megérezheti?
Bekeményít az EU elnöke?
A magyar mezőgazdaság életben maradása múlik ezen: víz nélkül nem fog menni
Túl sok függ az időjárás szeszélyeitől.
Ismét téma a nyugdíjemelés: kik kaphatnának sokkal többet havonta?
Mi az a minimálnyugdíj, és hogy lehetne hatékonyan alkalmazni?
