
Tavaly szeptember elején írtuk meg elsőként azt a fejleményt, hogy hatalmas pénzügyi büntetéseket kellett bevállalni a magyar kormánynak ahhoz, hogy le tudjon zárni régi elszámolási vitákat az Európai Bizottsággal, és végre nagy tételben újra jöhessenek a brüsszeli átutalások mind a 2007-2013-as, mind a 2014-2020-as ciklus terhére.
Akkori elemzésünkben még azt írtuk, hogy a régi (2007-2013-as) EU-ciklus 7 éves keretének kifizetési számlálója a nagy pénzügyi alku hatására mintegy 0,3%-ponttal 98,73%-ra emelkedett. Azóta most újra megnéztük ezt a mutatót és azt látjuk, hogy immár 99,64%-on áll a kifizetési számláló, azaz szinte a teljes 7 éves fejlesztési keretet (23,1 milliárd euró) le tudta hívni Magyarország.

A Pénzügyminisztérium egyes hónapokra vonatkozó költségvetési adataiból az látszik, hogy tavaly június végén még 79,5 milliárd forinton állt a 2007-2013-as ciklus terhére 2019-ben lehívott támogatások összege, majd a nyári megegyezés hatására ez 131 milliárd forintra felugrott (+51,5 milliárd forint), aztán tavaly november végére 137 milliárdra tovább nőtt. A decemberi előzetes és részletes adatok egyelőre még nem állnak rendelkezésre.
Az, hogy 99,64%-ra ugrott a mutató, gazdaságtörténeti szempontból is lényeges fejlemény, hiszen a 2007-2013-as ciklustól már jó messze járunk, de csak most tudjuk kijelenteni azt, hogy végülis érdemi forrásvesztés nélkül tudta maga mögött hagyni Magyarország az első teljes 7 éves uniós fejlesztési ciklusát.
Ezt azért érdemes kiemelni, mert 2012-2013 táján még reális veszély volt, hogy a különböző fejlesztési szabálytalanságok és kellő volumenű jó projekt hiányában akár 1-2 milliárd eurónyi, a 7 éves keret akár 4-8%-át kitevő forrást is elveszít az ország. Több százmilliárd forintot kitevő „mentés” történt tehát az elmúlt években, aminek több összetevője volt:
- 2014-2015-ben extrém módon felpörgette a kormány az EU-projektek megvalósítását és kifizetését (az n+2-es szabály miatt 2015 végéig volt idő projekteket megcsinálni). A 7 éves keret minden utolsó centjének lehívására optimalizált rendszer keretében előfordultak olyan gyors betonozással járó munkák is, mint a Budapestről kivezető autópályák elválasztó korlátja helyett a betoncsík építése, vagy egyéb, néhány hét alatt kiírt, elbírált, majd megvalósított eszközbeszerzős rohampályázatok.
- Az ilyen, nagy hajrás fejlesztések egyrészt abban segítettek, hogy ha valamely Operatív Program valamely prioritásában rosszul állt a Brüsszelbe kiküldött fejlesztési számlák volumene, akkor 2015 végéig ezeket meg lehetett nyomni. Másrészt abban is segítettek ezek a kormányzati lépések, hogy ha valamely EU-s fejlesztési számlát Brüsszel (később) visszadobott a szabálytalan pénzfelhasználás miatt, akkor ezek helyett a sebtében megcsinált egyéb fejlesztések számláit ki lehetett küldeni elszámolás céljából.
- Ezek tehát mind segítették a 7 éves keret forráslehívását, a fenti ráta emelését, akár annak árán is, hogy a 7 évre eredetileg tervezettnél jóval, akár 10%-kal több fejlesztést kellett itthon megcsinálni azért, hogy a 7 éves keret 100%-át le lehessen hívni és ne ragadjon kint Brüsszelben. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy az eredetileg tervezettnél jóval több volt az itthoni költségvetési, magyarul adófizetői kiadás, hogy a szabálytalan pénzfelhasználás ne vezessen a kinti források elvesztéséhez.
Jelen állás szerint tehát mindössze kb. 24 milliárd forintnyi forrást nem tudott lehívni a kormány a 2007-2013-as ciklus terhére, ami a 300-500 milliárd forintnyi korábbi potenciális forrásvesztéshez képest elenyésző tétel. A bravúros mentéshez tehát egyszerre kellett az, hogy 2012-2013-tól nagy hajrába kezdjen a kormány és a fejlesztési intézményrendszer a projektek mielőbbi sikeres befejezése érdekében. Másrészt az is kellett, hogy sokkal több itthoni fejlesztést kellett megcsinálni azért, hogy végül a 4-es metrós és egyéb szabálytalan pénzfelhasználás ne vezessen tényleges EU-s forrásvesztéshez. Az említett 24 milliárd forint kísértetiesen hasonlít ahhoz a tételhez (közel 20 milliárd), amit az uniós pályázati-elszámolási rendszer (EMIR) kifejlesztéséért korábban kifizettek. A jelek szerint ez lehet az egyetlen olyan érdemi tétel, ami miatt végülis forrásvesztéssel zárja a 2007-2013-as ciklust az ország, mivel ez annyira speciális, dedikált fejlesztés, hogy helyette nem lehetett kiküldeni Brüsszelbe más fejlesztési számlát kifizetés céljából.
Magyarország egyébként a mostani 99,64%-os lehívási arányával már olyan régi EU-tagállamokat utasít maga mögé, mint Hollandia, Franciaország, vagy Spanyolország.
A csehek 97,84%-on, a németek 97,6%-on, a bolgárok 97,33%-on, az osztrákok 96,86%-on, a britek és szlovákok 96,08%-on, az olaszok 94,14%-on, a románok 90,49%-on, az „újonc” horvátok pedig 84,24%-on állnak. Utóbbi országoknál mindez azt jelenti, hogy tényleg milliárd eurós méretű források ragadhatnak bent végleg a közös EU-kasszában.
Címlapkép forrása: Tom Weller/picture alliance via Getty Images

Magyarellenes vezetője lehet Romániának? – Sorsdöntő küzdelem zajlik keleti szomszédunknál
A nacionalista George Simion tűnik a román elnökválasztás nagy esélyesének.
Egyre kedveltebbek az ukrán divattervezők – De kinőheti-e összeszerelő üzem jellegét az ország textil- és ruhaipara?
A földrajzi közelség Ázsiával szemben gyors szállítást biztosít a nyugat-európai megrendelőknek.
Tárgyalt egymással Trump és Zelenszkij Rómában – Háborús híreink szombaton
Folytatják a tárgyalásokat.
Bejelentették: véget ért a halálos járvány Ugandában
42 napja nem regisztráltak új beteget.
Putyin és Netanjahu kihagyja a pápa temetését, de nagyon sok világvezető ott van
Szombaton temetik Ferenc pápát.
Unicredit ingyenes számlacsomag
Mint mindenki másnak, nekünk is megszüntették a Raiffeisen Gold2 számlacsomagunkat, helyette választhattuk volna az új Prémium számlákat, aminek a legnagyobb hátulütője az, hogy havi egymilli
Lassan, de zöldül a globális villamosenergia-termelés
Kedvező folyamatok látszanak a villamos energia terén is, hiszen a tavalyi termelésnövekedés nyolcvan százalékát már a megújuló energiaforrások és a nukleáris energ
Háromszor annyiból enni tízmilliókba kerül!
Amikor online feljön a kérdés, hogy mennyit költenek az emberek ételre, legtöbbször már nem is válaszolok. Ennek fő oka, hogy a mi családunk költései annyival le vannak maradva a tipikustól (
Sokszínűség és befogadás: ESG fókuszban a vállalati kultúra
A fenntarthatósági szempontok (ESG - Environmental, Social, Governance) ma már nem csupán a környezetvédelemről és a szabályozási megfelelésről szólnak. A \"Social\" (társadalmi) pillér ugya
Elszigetelt bunkerek versengése - Mind autarkisták leszünk
Greg Jensen a Wall Street Journal hasábjain megjelent \"Mind merkantilisták vagyunk\" írása Milton Friedman 1965-ös \"Mind Keynesiánusok vagyunk\" kijelentését próbálta átformálni a modern kor
Az AI hatása a gazdasági fejlettség egyenlőtlenségeire: előnyt növel vagy lemaradást csökkent?
A kutatások és történelem alapján mely országok lehetnek az AI nyertesei és ez mitől függ? Az egyes országokban eltérő mértékben érvényesülhet az AI potenciális növekedési hatása, amit
A nearshoring jelenség átrendezi a világkereskedelmet - Délkelet-Ázsia lehet az egyik nyertes
A nearshoring trendje révén Vietnám, Malajzia, Indonézia, Thaiföld és India kulcsszereplővé válnak a globális ellátási láncokban, miközben erősödnek a regionális gazdasági és ipari együ
Jobban drágult a hütte, mint a kisbolt
A síelés mindig is a jómódúak sportja volt, de ha az európai síparadicsomok áremelkedése folytatódik, akkor lassan igazi luxuscikk lesz belőle. A végéhez közeledő idei...
The post Jobban dr


- Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
- Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
- Elhunyt Ferenc pápa - Egy korszak ért véget a katolikus egyházban
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Évtizedek óta nem látott változás az OTP-nél – Mi jöhet most?
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Miért járt kétszer Magyarországon Ferenc pápa? És mi lesz az egyházfő öröksége?
A Checklistben Hortobágyi T. Cirill főapátot, a Pannonhalmi Főapátság vezetőjét kérdeztük.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.