
Mit mondott a miniszter?
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a mai Kormányinfón úgy fogalmazott: nem tudja megerősíteni azt a friss brüsszeli értesülést, hogy akár 5,6 milliárd eurónyi Magyarországnak szánt forrást is érinthet a friss bizottsági döntés az EU-s pénzek rugalmasabb felhasználásáról, de nagyon örülne, ha így lenne.
Hozzátette:
egyelőre nem számolnak extra forrással, mert a már rendelkezésre álló EU-s pénzt lekötötték, amiből nem akarnak visszalépni.
A miniszter szerint van egy fizetési könnyítés, amit nem kell tagállamként befizetni júniusig, de ennek pontos összege még nem ismert.
Azt is jelezte az EU-s pénzek sorsáról, hogy a kormány szerint most mindent a gazdaságélénkítésre kell feltenni, hiszen a védekezéshez szükséges összeg biztosítva van.
Ez mit jelent?
Gulyás szavai nagyon fontosak sok ezer EU-s pályázó számára (aki már javában végzi a projektjét), hiszen
azt jelenti, hogy nem akarja felmondani a kormány a már megkötött támogatási szerződéseket csak azért, hogy élni tudjon a Brüsszel által most példátlan módon megadott könnyítésekkel.
Ezzel ugyanis megítélésünk szerint (is) valószínűleg több gazdasági kárt okozna, mint amennyit a potenciális forrásátcsoportosítással nyerhetne. Ráadásul ahogy a miniszter is jelezte: a védekezéshez szükséges források meg vannak, inkább a gazdaság "újraindításához" kellenek majd a (EU-s és egyéb) források.
Az már más kérdés, hogy aki csak nemrég kapta meg a támogató okiratot/szerződést (és még nincs neki kifolyósítva a pénz), vagy még vár az eredményhirdetésre, az mennyire lehet nyugodt. Úgy gondoljuk, hogy aki már megkapta a támogatási szerződését, jobb, ha el is kezdheti a projektjét és ki is fizeti az állam, mert ezekben a borús időkben az állam iránti bizalom fenntartása kiemelten fontos. Aki viszont még vár a nyertes döntésre, nem zárjuk ki, hogy végül az állami tervek újrakalkulálása miatt nem kap pozitív döntést. De ebben a kérdésben is afelé mutatnak Gulyás szavai, hogy nem akarnak feltétlenül nagy forrásokat átcsoportosítani az EU-s pénzeknél a közvetlen válságkezelésre (ami az egészségügyi rendszer megerősítését, munkapiaci programok támogatását is jelenthetné), mert erre meg vannak a források.
Hova vezethet mindez és mekkora a tényleges mozgástér?
A friss EU-s döntés akár 5,6 milliárd eurónyi, Magyarországnak járó uniós forrás koronavírus elleni intézkedésekre áthangolását is megteremthetné, de ahogy Gulyás érzékeltette, ez csak az elméleti határ, ennél a tényleges mozgástér jóval kisebb. Ez rögtön felveti azt a gondolatot, hogy most, amikor a legjobban kellene, akkor üt vissza a kormány eddig helyesnek mondható stratégiája, hogy a 2014-2020-as ciklus első kétharmadában elosztja az EU-forrásokat, hogy a gazdasági szereplők minél hamarabb hozzájuthassanak és így legyen kellő idejük a projektek rendes végrehajtására.
Az eredetileg 8950 milliárd forintosra kalkulált 7 éves fejlesztési keret terhére ugyanis jelenleg már 9588 milliárd forintnyi támogatást ítéltek meg a hatóságok, 9366 milliárdra pedig már kötelezettséget is vállaltak. Persze a forint esése miatt már eddig sem 8950 milliárdos, hanem inkább 9300-9500 milliárd forintos lehetett a 7 éves keret, de még ezzel együtt is csak néhány százalékos volt a túlvállalás mértéke. Ezt szerette volna az eddigi elképzelés szerint 10%-os mértékűre feltornászni a kormány, hogy a becsúszó problémás fejlesztési számlák helyett problémamenteseket tudjon kiküldeni az Európai Bizottságnak és így biztosan le tudja kötni a 7 évre járó keretek 100%-át.
A koronavírus helyzet azonban teljesen felborította ezt a nagy képet és most az alábbiak mondhatók:
- Úgy tudjuk, hogy a kormány néhány hete 319-ről 332 körülre emelte az EU-források itthoni elköltésénél az euró/forint tervezési árfolyamot, és ennek segítségével március elején még azt kommunikálta, hogy a különböző Operatív Programoknál őszig legalább 1000 milliárd forintnyi új forrást meg tud még hirdetni (meglévő pályázatokra ráemelés, már bezártak újranyitása és újak meghirdetése).
- Közben viszont a forint mára 360 közelébe zuhant az euróval szemben és a globális eladási hullám mellett benne van a pakliban további forintgyengülés is (mint a gazdaság exportorientált és életben maradó része számára az élénkítési lehetőség egyik eszköze). Ez tehát a Brüsszelből még le nem hívott 14 milliárd eurónyi fejlesztési forrás itthon forintban elkölthető részét jelentősen növeli. (Csak egy példa: ha 360-ra ugrana a tervezési árfolyam 332-ről, akkor ez 400 milliárd forintnyi plusz forrást tenne lehetővé minden más változatlansága mellett). Ez tehát már elméletileg 1200-1400 milliárd forintnyi EU-s pályázati forrás, amit el lehetne osztani még a 2014-2020-as ciklus terhére.
- Mivel a koronavírus miatti gazdasági sokk számos, két hete még működőképesnek tűnő uniós fejlesztést is megboríthat (megugró importköltségek mellett bezuhanó árbevétel, létszám fenntartási és növelési vállalások, egyéb vállalások betarthatatlansága, stb.), újabb fontos fejlesztéspolitikai kérdés is adódik. Ezek továbbvitele érdekében hajlandó-e többlet támogatást biztosítani a hatóság és milyen keretek között, vagy inkább elveszi a még ki nem folyósított pénzeket, derékba törve a projektet, és odaadva azon szektoroknak és cégeknek, amiknek szeretné, és/vagy a most lazított EU-s szabályrendszer mellett lehetséges. Óvatos becslésünk szerint a GINOP-ban, VEKOP-ban KEHOP-ban, és az önkormányzati nehézségek miatt a TOP-ban összességében legalább 500-700 milliárd forintnyi, újonnan problémássá vált projekttől szabadulhatnak így fel források.
- A megsokasodó gazdasági bizonytalanságok miatt a kormány feltehetően tartani akarja azt a korábbi tervét, hogy a 7 évre szóló uniós keretet 10%-kal túlvállalja, hogy biztosan el tudja hozni a 100%-nyi pénzt Brüsszelből. A túlvállalás azonban jócskán megterheli az itthoni állami költségvetést, amelyre most egyébként is drasztikusa sok teher hárul az egyéb problémák elhárításából adódóan. Nem lennénk meglepve, ha emiatt a 10%-os túlvállalási célt kicsit csökkentené a kormány, de biztosan jóval az elméletileg számítható keret 100%-a feletti forrástömegre „lőne”. Ez is jelenthet tehát legalább néhány százmilliárd forintnyi itthon elosztható uniós forrástömeget.
EUR/HUF árfolyamának alakulása


Összességében tehát a forintgyengülés, az újonnan bedőlő projektek és az 5-10% közötti túlvállalási terv együttesen afelé mutat, hogy
legalább 2000-2500 milliárd forintnyi olyan uniós forrástömeg azonosítható most, ami a gazdaságot ért sokk idején, a rugalmasabb EU-s szabályokat is figyelembe véve növeli a költségvetés mozgásterét gazdaság újraindítása során. Ez akár 5-6 milliárd eurót is kitehet, így végülis mégiscsak van akkora volumen, aminek Gulyás Gergely és sokan mások is örülhetnek.
Végülis tehát igenis jól jönnek a friss brüsszeli lazító lépések Magyarországnak, csak ahhoz, hogy azokkal tényleg élni is tudjon a kormány, nagyon sok egyeztetés és számolás szükséges, amelyet sajnos az időszűke miatt gyorsan kellene elvégezni.
Címlapkép forrása: Getty Images

Aggódhat Trump? - Olyan fegyvert fejleszthetett Amerika ősellensége, amellyel Washingtont is elérheti
Bejelentették a Horramsár-5-öt.
Miért fontos annyira Putyinnak Donyeck, hogy enélkül elképzelhetetlen bármilyen béke? - Az elemzők megadták a választ
Alkuban szerezné meg azt, amire a hadsereg képtelen.
EESZT-leállás: megszólalt a minisztérium, kiderült, mi okozta a rendszer teljes összeomlását
Még mindig nincs megoldás.
Szomorú térkép jött Magyarországról - Ez még csak a kezdet
Jó ideig nincs kilátás a javulásra.
Amikor a vágy titokzatos tárgya már nem a Mona Lisa...(Egyáltalán: ki az a Mona Lisa?)
Igazolt tény, hogy a műtárgypiac rezisztens a válságokra, az aukciók tendenciája a folyamatos erősödés. A millenniumi generáció viszont nem befektetésként tekint a műtárgyakra. Zentai Péte

Robert Half - elemzés
Az augusztusi Top10 első helyezettje, de mielőtt vásárolnék, megnézem alaposabban.'24 áprilisában elemeztem már, akkor nagyon tetszettek a számai, jókat emelt, volt pénze az osztalékra, szép
Aki fejben nyugdíjba megy, az leépül - Megnyílik az egyik legkülönlegesebb alapunk
A HOLD-as üzletpolitika szerinti hároméves türelmi idő után megnyílt a nagyközönségnek a Palomar Alap, az egyik legkülönlegesebb alapunk. A Palomarban olyan eszközök, árupiaci- és kamatterm

Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk Bár a 3%-os kamattal elérhető Otthon Start hitel kondíciója fix, a hitelbírálati szabályok
Jönnek a karbonvám (CBAM) felszólítások - közeleg a szankciók ideje
Bár a karbonvámról (CBAM - Carbon Border Adjustment Mechanism) szóló rendelet több mint másfél éve hatályban van, a tapasztalatok szerint a magyarországi importőrök jelentős része még mindi

Robbanásszerű növekedés a hazai energiatárolásban
A MAVIR adatai szerint a magyar villamosenergia-rendszer akkumulátoros energiatárolási kapacitása 2025. május 1-jén elérte a 73,2 MW-ot. Ez óriási előrelépés ahhoz képest
Milyen devizában vegyem meg az ETF-et?
Ez a kérdés nagyon gyakran hangzik el befektetői körökben, a válasz pedig az, hogy abban, amiben a legegyszerűbb/legkevesebb tranzakciós költséggel jár.* Hiszen végeredményben teljesen mindegy
Mesterséges intelligencia - tovább növelheti a Nyugat dominanciáját -
Felerősítheti-e a Globális Észak kulturális dominanciáját az, ha a nagy nyelvi modellek legtöbbje angol nyelvű, a nyugati értékrendet tükröző anyagokra épül.

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Így befolyásolják a profik az élelmiszerárakat: kiderült, mi zajlik a háttérben
Az árupiac a nagy játékosok terepe.
344 milliárd dolláron ülnek – Mire készülnek Buffették?
Nem vették meg az április esést, nagy dobásra készülhetnek a Berkshire-nél.
Példa nélküli félév a régió tőzsdéin – hol van még jó beszálló?
A lengyel, a cseh, a román és a magyar piac is felértékelődésen ment keresztül.
