Üzlet

Az autókölcsönzés bizalmon alapuló üzlet

Hámor Iván
Az autó sokak számára a második - de bérelt lakás esetén az első - legértékesebb vagyontárgyuk. A bérautót viszont mindenki máshogy kezeli, az csak egy kölcsönvett tárgy, aminek az értéke nem is mindig tudatosul az emberben. Ugyanakkor közlekedési eszköz is, így rengeteg követelménynek kell megfelelnie. Ezek a tényezők azt jelentik, hogy az autókölcsönzés minden, benne részt vevő fél számára bizalmi kérdés is.
Számos tévhit él az emberekben az autókölcsönzéssel kapcsolatban. A helyzetet tovább nehezíti, hogy a minőségi, színvonalas szolgáltatást nyújtó és megbízható kölcsönzők évek óta azon fáradoznak, hogy az elöregedett flottájú, nem megbízható, veszteségesen működő cégek mellett is életben tartsák és helyreállítsák az iparág iránti bizalmat. Az elkövetkező időszak legfontosabb feladata a minőségi szolgáltatásnyújtás felé történő elmozdulás és a szakma jó hírnevének erősítése lesz, továbbá tudatosítani az emberekben, hogy az autókölcsönzés egy bizalmon alapuló üzleti tevékenység - tájékoztat Haraszti Géza, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének (MAKSZ) elnöke, az Avis Autókölcsönző magyarországi vezetője.

Sajnos a magyar piacon sok olyan kölcsönző működik, amely öt-, de nem ritka esetben tízéves flottával dolgozik. Ezeket az autókat értelemszerűen olcsóbban kínálják, mint a nagyobb, nemzetközi franchise rendszerben működő kölcsönzők a fiatal, maximum egy-két éves autóikat. A hazai bérlői kölcsönzési kultúra eltérő a nyugaton tapasztaltakhoz képest. Tőlünk nyugatabbra az ügyfelek maximálisan tisztában vannak azzal, hogy a minőséget, a színvonalas szolgáltatást, a folyamatos rendelkezésre állást megéri és meg is kell fizetni. "Itthon nem csak a bérlők, hanem sok kis kölcsönző sem ismeri fel ennek jelentőségét, vagy egyszerűen nem fűzi hozzá üzleti érdek, hogy elmozduljon ebbe az irányba, így pedig nagyon nehéz a teljes iparágat felrázni" - jellemzi a hazai piaci viszonyokat a MAKSZ elnöke.

Szintén szemléletbeli váltást igényel az ügyfelek hozzáállása. A kölcsönző gyakorlatilag hitelt nyújt (egy személyautó formájában) és garanciát vállal arra, hogy a lehető legkevesebb kényelmetlenséget okozva a segítségére siet, ha bajba kerül bérautójával. "Sokan szeretnék, ha autót bérelni pont olyan egyszerűen lehetne online módon, mint pizzát rendelni. Azonban autóbérlés esetén értelemszerűen elengedhetetlen bizonyos okmányok megléte és érvényessége. Azt sem szabad továbbá elfelejteni, hogy több milliós értéknyújtásról beszélünk. Most pedig ismét elérkeztünk az autókölcsönzés egyik legfontosabb alapfeltételéhez, a bizalom kérdéséhez." - hangsúlyozza Haraszti Géza. Hozzátette: természetesen a kölcsönzőknek is el kell mozdulniuk az online lehetőségek és az automatizáltság felé, de ahogy hitelt sem adnak a bankban személyes találkozó nélkül, úgy egyelőre a legtöbb cég honlapján is csak a bérautó igényt lehet jelezni, autót foglalni fejlesztésekre már régóta sokat invesztáló kölcsönzőknél lehet. Az autóátvételkor azonban az online foglalást követően is minden bérlő átesik az adott kölcsönző ügyfélminősítési rendszerén, amikor is ellenőrzik többek között az okmányok meglétét és a fizetőképességet.

A gépjármű bérbeadási szektorban a tavalyi évben az összesített árbevétele ugyan csökkent 2011-hez képest a MAKSZ adatai szerint, az a 4-5 cég, amely a korábbi években is folyamatosan fejlesztett, ezáltal pedig fejlődött és a piac nagy részét lefedi, továbbra is a korábbi éveknek megfelelő eredményességgel működik. "Az idei év hasonlónak ígérkezik a tavalyihoz, bár pontos adatokat csak jövőre lehet majd mondani. Amit látunk, hogy a forgalom biztosan eléri a tavalyit, reméljük meg is haladja azt. A kölcsönzők visszajelzései alapján az év eddigi időszaka jobb eredményeket hozott, mint a tavalyi. Különösen az augusztus volt erős köszönhetően a Forma 1-nek és annak, hogy idén nem volt Olimpia, ami az embereket otthon, a TV előtt tartotta volna." - mondta el Haraszti Géza. Kiemelte: egyfajta differenciálódás továbbra is megfigyelhető a piacon, illetve jellemző trend, hogy csak az autókölcsönzésből nem tudnak megélni és nyereségesek maradni a cégek, érdemes több lábon állni. Szükség van kiegészítő szolgáltatásokra, egyéb érdekeltségekre, mint például a használtautó értékesítés, vagy egyéb csoport előnyök (pl. bolt vagy szervizszolgáltatás). Három éves távlatra visszatekintve látható, hogyan változott az eredményesség.

Az autókölcsönzés bizalmon alapuló üzlet
A 2013-as év már más képet mutat - a már említett nem-olimpiai év okán is -, ami jelentős hatást gyakorol a hazai forgalomra, így időarányosan javultak a bevételi mutatók. A legutóbbi, szeptemberi adatok további javulást mutatnak, a szektor több szereplője jelzett kiemelkedő forgalmat. Ebből hosszú távú prognózist még nem lehet felállítani, de a piaci szereplők optimizmusát növeli.

Autókölcsönzési szempontból mindig központi kérdés a repülőtéri forgalom. A MALÉV csődje óta eltelt másfél év nem egészen a várakozásoknak megfelelően alakult. "Nem lettünk régiós kikötő, a fapadosok aránya pedig mintegy 13%-kal nőtt a Liszt Ferenc repülőtéren. Az általuk hozott ügyfelek száma is ezzel arányosan nőtt, azonban több az olcsó megoldásokat kereső, úgynevezett "hátizsákos turista". Ők nem vesznek igénybe bérautót, vagy ha mégis, jelentősen lenyomják az árakat. Szerencsére vannak azonban olyan rendezvények, amelyek megdobják a forgalmat, különösen az olyan autós események, mint például a Formula-1 vagy a Renault Kupa" - fogalmaz a MAKSZ elnöke.

Átlagos bérleti hosszra vonatkozó mutatókkal a teljes szakmára ugyan nem rendelkezik a MAKSZ, de a cégenként is változó időszak a becslések szerint 3,5 - 8 nap közötti. A tavalyi évre adatot közlő cégek, melyek között szerepelnek a legnagyobbak, az átlag bérleti hossz 6,45 nap volt. Külföldön mintegy 100 ezer hazai ügyfél bérelhet autót évente, de a jelentős hányaduk nem a hazai irodákon keresztül, hanem az adott helyszínen végzi a foglalást.

A Portfolio.hu kérdésére Haraszti Géza elmondta, hogy az átlag ügyfél egyre tudatosabban igyekszik előre pontosítani igényét, jellemzően a kisebb kategóriákban. Általában a motor típusára - dízel preferált - teljesítményére, a kényelmi felszerelésekre koncentrálnak. Előfordulnak olyan megkeresések is, melyek egy konkrét modellre vonatkoznak, elsősorban egyéni motiváció miatt (kipróbálná, új modell, ilyet venne, presztízs, stb.). Magas rangú delegáció, külföldi vezető esetében fontos a szín, elsősorban fekete, sötét tónus, bőr belső, és minden egyéb látható extra (nagy kijelzős média, stb.). Volt olyan ügyfél, aki ragaszkodott márkához, típushoz - ők vannak kevesebben -,míg a többség márka elkötelezettség nélkül elfogad javaslatot, de szinte kizárólag presztízs márkákból.

Az egyedi megkeresések teljesítése nem könnyű feladat, hiszen a szolgáltatók az általános igényekre vannak felkészülve. Üzleti szempontból rentábilis egyedi megoldások rendszeresen születnek, pl. egy nagy amerikai szoftvergyártó cég városonként 50 db felső közép kategóriás, automata, nagy motorizáltságú autót kért kelet-európai fővárosok bejárásához. Német partnercég segítségével Bécsből, Prágából, Budapestről összesen 150 db autó, jellemzően Audi A6, BMW5-ös széria, Mercedes-Benz E-osztály indult egyszerre a túrán, amelyet magyarok szerveztek. Olyan is előfordult, hogy egy nemzetközileg elismert gumiabroncs gyártó cég kért nagy teljesítményű sportautókat (Porsche) előre meghatározott gumimérettel és típussal Budapesten és Prágában egyszerre, nagykereskedőinek, akik itt találkoztak és ismerkedtek meg először az új termékkel. 20-30 autós rendezvények autóval való biztosítása rutin feladat, ennél kicsit bonyolultabb pl. a nemrég megrendezett Coop-Rally parkjának biztosítása, amely nagyon rövid időre 100 db, azonos méretű és lehetőség szerint azonos márkájú autót igényelt, előre felmatricázva, vidéken átadva a használók részére. Ezt is egyik tagtársunk biztosította.

A környezettudatosság egyre több esetben szóba kerül, és a közlekedés mindig a vezető szerepet tölt be ezen a téren. Az alternatív hajtású járművek nem idegenek a kölcsönzők világától, de a kereslet sok esetben nem éri el azt a szintet, amivel már veszteségek nélkül lehet az ilyen autókat üzemeltetni. "LPG és hibrid autó több kölcsönző palettáján is megfordult már, sőt jelenleg is van. Egy felmérés szerint a bérlők kb. 10%-kal hajlandók többet fizetni egy ilyen autóért, mint hasonló méretű, hagyományos motorral szerelt társaiért. Ugyanakkor a vételi ár legalább 30-50%-kal magasabb - csak hibrid esetén, elektromos változatban akár 200%-kal is -, ami nem teszi rentábilissá üzemeltetésüket. Főleg úgy, hogy kevés, mondhatni nincs is olyan környezettudatos bérlő, aki ragaszkodik az alternatív hajtásért és meg is fizeti annak többletköltségét. Emellett sokan ágáltak az alacsony teljesítmény ellen, szerintük korlátozza a vezetés élményét és dinamikáját. Vagyis ajánlat van, bérlő nincs. Amennyiben valamilyen előny kapcsolódna vezetéséhez, pl. ingyenes parkoló használat, buszsáv használata, biztosan megnőne a kereslet. Ennek hiányában marad a hagyományos autókra koncentrálás." - tette hozzá Haraszti Géza.

Kozák József, a MAKSZ Felügyelőbizottságának elnöke, a Hertz ügyvezetője elmondta: az iparág megítélésének és versenyképességének javítása érdekében a Magyar Autókölcsönzők Szövetsége kidolgozott egy 36 pontból álló egységes minősítési tanúsítvány rendszert. A kritériumok között olyan elvárások szerepelnek, mint például az assistance szolgáltatás, azaz a 24 órás rendelkezésre állás. A hiba jellegétől és okozójától függetlenül a minősítéssel rendelkező cég a bejelentést követően ügyfele segítségére siet országtól függetlenül. Kiemelten fontos a szerviz garancia, a hiteles, vezetett szerviz könyv, illetve hogy az ügyfelekkel kapcsolatban álló munkatársak beszéljenek idegen nyelveken. Előírás továbbá például, hogy az adott szervezet rendelkezzen a szükséges gépjármű biztosításokkal (kötelező, CASCO), valamint hogy a flottában ne legyenek 80 ezer kilométernél többet futott, vagy két évnél idősebb autók. A kötelező kritériumok mellett a MAKSZ ajánlásokat is megfogalmaz: ilyen például a társadalmi felelősségvállalás, a szolgáltatás orientációs program (hűség-programok), dolgozói motivációs rendszer, továbbá teljesítménynövelési fejlesztések megvalósítása.

A minőségi szolgáltatásnyújtás mellett az innováció szintén kulcskérdés az autókölcsönzésben is. "A Szövetség egyik tagja az elmúlt hetekben elindította car-sharing szolgáltatását, mellyel akár órákra is kölcsönözhető bérautó. A gépjárműveket egy telephelyen lehet átvenni és leadni, kártyával, valamint pin kóddal működnek, a szolgáltatás igénybevételéhez pedig klubtagság szükséges. Az ilyen innovatív kezdeményezések, melyek nem a kölcsönzéstől vesznek el ügyfeleket, hanem pont újakat vonzanak be, kiemelt jelentőségűek az iparág számára. A jövőben rengeteg hasonló fejlesztésre számítunk, melyek a szakma pozitív hírnevének erősítéséért tett törekvéseink mérföldkövei lehetnek" - összegez Haraszti Géza.

A Magyar Autókölcsönzők Szövetsége 1994-ben önkéntes tömörülésként azzal a céllal jött létre, hogy a teljes ágazat érdekszövetségét megvalósítsa. A MAKSZ-nak jelenleg 22 tagja van, a tagok együttes árbevétele 2011-ben közel 13 milliárd forint volt. A szövetség elősegíti az autókölcsönzők érdekeinek érvényesítését, ugyanakkor tanácsadással és érdekképviselettel is foglalkozik. A MAKSZ 2011 óta minősítési rendszert működtet, ezzel is növelve a szakma szolgáltatásainak sztenderdjeit, és tovább erősítve az autókölcsönzők iránti bizalmat.

bear
vakcina
4ig
koronavirusvakcina_oltas
etel_rendeles_ebed
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2021-04-29
Lakossági hitelkockázatok & behajtás 2021 Meetup
2021-06-01
HR Revolution 2021
2021-06-03
Financial and Corporate IT 2021
2021-06-08
FM & Hybrid Office 2021
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Felvigyázó /Junior felvigyázó

Felvigyázó /Junior felvigyázó
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Trendi, vagy nem trendi? Ez itt a kérdés
bear