Soha ennyi autó nem volt a magyar utakon, de ilyen öreg se
A háztartások közel fele (46 százalék) rendelkezik autóval, a gépjárművek jellemzően saját tulajdonban állnak, céges autó csak a háztartások töredékében (2-3 százalék) található - derül ki a Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény - és Piackutató Intézet által készített felmérésből. A Bosch 2008 óta vizsgálja a magyar lakosság autóparkját, autójavítási és szervizelési szokásait: a Medián által készített felmérések kétévente, a magyar lakosságot reprezentáló 2400 fő megkérdezésével készültek.
Csak a budapestiek és a diplomások ülnek kevesebbet autóba
Az autóval rendelkezők háztartások aránya a felméréssorozat kezdete óta nem sokat változott, de 2018-ban érte el eddigi maximumát (46 százalék). A magasabb státuszú rétegekben - tehát a diplomások (66 százalék) és a legmagasabb jövedelmi kategóriába tartozók körében (50 százalék) - stabilan magas az autósok száma. 2016 és 2018 között a 30-39 évesek körében, és az alsó-közép jövedelmi csoportba tartozók körében növekedett a legnagyobb mértékben az autóhasználók aránya, előbbieknél 51-ről 63 százalékra, utóbbiaknál 41-ről 55 százalékra.A Bosch-felmérés adatai alapján az autópark átlagos életkora 2018 első negyedévében 13,9 év, 0,7 évvel magasabb a két évvel ezelőtt mértnél. Az autók életkori megoszlása a felméréssorozat kezdete, 2008 óta folyamatosan romlik, aminek elsősorban a 2008-as válság és annak következtében az újautó-vásárlások tartós visszaesése az oka.
Ugyanakkor a folyamat az utóbbi években lelassult és a 2012-es mélypontot követően, 2014 óta egyre inkább érezhető az újautó-piac fellendülése. Tavaly 116 265 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 20,4 százalékkal több a 2016-os 96 594-nél és 50,6 százalékos növekedés a 2015-ben eladott 77 179-hez képest.
11 éve emelkedik a személygépkocsik átlagéletkora
A KSH friss adatai azonban még lehangolóbb képet mutatnak az átlagéletkor tekintetében: az idei első félév végén náluk ez 14,2 év volt, de már tavaly is 14,1. A hivatal statisztikái szerint már sorozatban 11 éve emelkedik a személygépkocsik átlagéletkora, így nem sok esély van rá, hogy belátható időn belül a 10 év alá lehetne ezt tornászni, amit 2003-ban sikerült legjobban megközelíteni (10,3), azóta folyamatosan öregszik az állomány, a 2014-es újautó-eladások fellendülése ellenére.Ennek oka, hogy az újonnan regisztrált autók többsége valójában külföldi használt autó, amelyek többsége több mint tízéves. A Datahouse szerint tavaly 155 414 használt autó érkezett be külföldről az országba - szemben a 122 ezer újautó-eladással. A 2012. évi importboom óta pedig összesen 641 ezer gépkocsit vettek a magyarok külföldről. A behozott járműveknek mindössze 20 százaléka volt fiatalabb ötévesnél, 61 százaléka viszont idősebb tíznél.

Az Eurostat 2016-os adatai alapján Magyarországon az 1000 főre jutó autók száma 338, míg ehhez képest az EU-átlag 505 volt, ami azt mutatja, hogy van még tér a további bővülésre. Ha pedig a jövőben bekövetkezik a trendforduló - vagyis több új autó kerül forgalomba, mint tíz évnél öregebb külföldi import autó - akkor nemcsak, hogy megállhat az autóállomány átlagéletkorának növekedése, hanem talán annak csökkenésre is van remény.
Egész Európa öregszik Az autóparkok öregedése egész Európában megfigyelhető, azonban a magyar autók átlagéletkora kimondottan magas az európai átlaghoz képest, ami az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint 2016-ban 11 év volt, ami 2013 óta, minden évben két tizeddel növekedett. Azonban, ha országonként nézzük, még aggasztóbb a helyzet: a kontinens nyugati felén sehol nem haladja meg a 10 évet az átlag - leszámítva a mediterrán térséget: Portugália 12,8, Spanyolország 11,9, Olaszország 11,2. Sőt, Nagy-Britanniában a 8 éves átlag túllépésén is szörnyülködnek. A régióban pedig csak Romániában (16,2) és Lengyelországban (17,3) vannak öregebb autók, igaz az ACEA egy évvel öregebb átlaggal számol Magyarország esetében (14,9), mint a KSH (13,9). Az Egyesült Államokban sem túl rózsás a helyzet, az autók átlagéletkora tavaly elérte a tizenkettőt.
Hat kilométeres füstfelhő szállt fel az éjszaka: ismét megmozdult a Tűzgyűrű
Három hónapja volt az utolsó kitörés.
Hasadás az EKB-ban: van, aki sürgeti az újabb kamatvágást
Feleslegesnek tartja, hogy rettegjenek az inflációtól.
Újra találkozik Trump és Zelenszkij – kardinális kérdés kerül az asztalra
Ukrajna biztonsági garanciáiba szállhat be az Egyesült Államok.
Kimondta a Harvard professzorra: nagyon súlyos adósságválság küszöbén állunk, leomolhat az USA gazdasági ereje
Kenneth Rogoff, a Harvard professzora szerint a dollár is áldozatul esik a krízisben.
Hatalmas változás jön a PET-palackoknál Magyarországon
Uniós előírások miatt érik a nagy átalakulás a magyar boltokban.
Kína bilincsbe fogta az USA-t, míg Európa már nagy lépést tett a függetlenségért
A nélkülözhetetlen ritkaföldfém-mágnesek exportjánál látszik Amerika gyengepontja.
Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.


Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod