Soha ilyen könnyen nem juthattak új autóhoz a vállalkozások
Eddig is lehetőség volt - a magáncélra is használt - cégautók bérleti vagy nyíltvégű pénzügyi lízingdíjánál az áfa-visszaigénylésre az üzleti célú használat arányában, ehhez azonban útnyilvántartást kellett vezetni. Ez sok céget tartott vissza a lízingkonstrukciótól nemcsak az adminisztrációs teher miatt, hanem azért is, mert egy adórevízió esetén a nem pontos nyilvántartás kockázatot jelentett.
Azonban 2019. januártól jogszabály mondja ki, hogy egy vélelmezett 50-50 százalékos arányt külön bizonyítás nélkül is elfogad a magyar adóhatóság.
Persze ahol több az üzleti célú használat, és több mint 50 százalékos használat után szeretnék visszaigényelni az áfát, ott továbbra is szükség lesz ennek alátámasztására, vagyis útnyilvántartásra.Nem csak az áfa-visszaigénylés miatt lehet népszerű
Hogy egy vállalkozásnak milyen konstrukcióban éri meg legjobban az autóhasználat, az sok minden függvénye, amelyből az áfa visszaigénylése csak egy szempont (bár könnyen lehet, hogy ez lesz a mérleg nyelve), ezért a döntés előtt érdemes megvizsgálni az összes elérhető opciót. A kkv-k esetében a leggyakoribb megoldás a hitelből vagy saját tőkéből való használtautó-vásárlás, ahol az autó a cég tulajdonába kerül, amely egyrészről megnyugtató, ugyanakkor nagy, jellemzően többmillió forintos önerő szükséges hozzá , hitel esetében pedig hosszú távú elköteleződéssel jár. Ráadásul az üzemeltetéssel és adminisztrációval járó problémák mind a vállalkozást terhelik, és előbbi az autó korának előrehaladtával egyre nagyobb költséget jelent. Az áfa pedig egyáltalán nem igényelhető vissza céges személyautó vásárlásánál.
A harmadik, egyre népszerűbb lízingtípus az operatív lízing, más néven tartós bérlet, ahol a tulajdonos végig a lízingcég, a piaci alapon meghatározott maradványérték miatt jóval alacsonyabbak a havidíjak, az autó bérlője pedig a futamidő végén jellemzően visszaadja a járművet, esetleg piaci értéken megvásárolja azt. Ennek a konstrukciónak fontos előnye, hogy a bérlőnek egyrészt csak a használatra eső részt kell megfinanszíroznia, másrészt nemcsak autót lízingel, hanem egy átfogó szolgáltatáscsomagot is igénybe vehet a fix havidíj keretén belül.
A nettó fix havidíj az alábbiakat tartalmazza:
- finanszírozási díj: forint alapú, fix finanszírozás, amely értékcsökkenésből és kamatból áll. Az értékcsökkenés a jármű nettó beruházása és a maradványérték közötti különbözet egyenlően elosztva a teljes futamidőre. A kamat szintén egyenlően van elosztva a teljes futamidőre, így a finanszírozás állandó a teljes futamidő alatt. Előnye, hogy árfolyamkockázat-mentes, tervezhető és állandó.
- karbantartási átalánydíj: magában foglalja a kötelező szervizek díját, valamint a tervezett teljes futamidőre eső, rendeltetésszerű használat mellett felmerülő karbantartások költségeit.
- gumiabroncs átalánydíj: beleértve a tervezett futamidőhöz és futásteljesítményhez kalkulált, választott árkategóriájú téli és nyári gumiabroncsok árát, továbbá a szerelés, a tárolás és az állapotfelmérések költségeit.
- 0-24 órás belföldi gépjárműmentés: Magyarország vagy Európa területén műszaki meghibásodás esetén ingyenes, nonstop telefonos segélyszolgálati elérhetőség. A jármű állapotától függően helyszíni javítás vagy tréleres szervizbe szállítás vehető igénybe.
- adók, biztosítások
- online és telefonos gépjármű-ügyintézés
- könyvérték-biztosítás: az autó ellopása vagy totálkár esetén nyújt biztosítékot
A céges autók üzemeltetésének kiszervezése már akár egy autó esetén is költséghatékony alternatíva a saját vásárlással, illetve a pénzügyi lízinggel szemben. A flottakezelő egy fix bérleti díj ellenében segíti ügyfeleit az autók beszerzésével, karbantartásával, biztosításával, sőt, baleset esetén gondoskodik a kárrendezésről, ideiglenes bérautót szervez, intézi a periodikus szervizeket, szezonális gumicseréket. A vállalatok a bérleti díjat elszámolhatják ráfordításként, és a saját vásárlással, valamint a pénzügyi lízinggel ellentétben a pénz nem a gyorsan amortizálódó gépkocsikban van lekötve, hanem kamatozik és beforgatható a vállalkozás alaptevékenységébe
- mondta Rónai-Horst László, a LeasePlan Hungária Zrt. kereskedelmi igazgatója és hozzátette, hogya személyautókat tartós bérletbe vevők nemcsak a finanszírozási díjra eső áfát jogosultak visszaigényelni, hanem az adott operatív lízingügylet keretében felmerülő járulékos szolgáltatások költségeinek áfáját is. Ezzel a lehetőséggel a vállalatok akkor is élhetnek, ha az egyes díjtételeket külön számlákon terheli feléjük a számlát kiállító, finanszírozó társaság.
Bár az operatív lízinget a múltban jellemzően a nagyvállalatok vették igénybe, és sok kkv vezetője még mindig azt gondolhatja, hogy az ő igényeinek és pénztárcájának nem felel meg a tartós bérlet, valójában a konstrukció sokszor kifejezetten a kkv-k legfőbb kihívásaira kínál megoldást, például azzal, hogy a cégek induló költségek nélkül vehetik használatba a járműveket. Ezenfelül az autó beszerzési árának áfáját is megtakaríthatják, a bérleti díj után járó forgalmi adót pedig a használat arányában visszaigényelhetik - januártól ugye az 50 százalékot már útnyilvántartás nélkül is -, miközben a költségek tervezhetők és átláthatók.Az operatív lízing előnyei adózási szempontból
- a lízingelő az üzleti használat arányában visszaigényelheti a bérleti díj áfáját, így teljes mértékben áfa-mentesen juthat cégautóhoz, ha például a magánhasználatot megtérítteti a munkavállalókkal
- a jármű maradványértékére eső áfát a használt autó leendő vásárlója fizeti majd meg, nem a lízingelő
- nemcsak a szervizköltségek, hanem a bérleti díjba foglalt egyéb szolgáltatások áfája is visszaigényelhető
- a cégautóadó csökkenthető a gépjárműadó összegével, tehát ez utóbbi nem jelent plusz terhet
- a vállalkozás forráshiány esetén is könnyedén az igényeinek megfelelő autóhoz juthat, akár induló befizetés nélkül
- kockázatmentes, mivel a havidíj a futamidő alatt nem változik
- az adók és biztosítások díját a fix havidíj tartalmazza
- teljes kényelmet biztosít az autókat használó cég számára, hiszen az ügyintézésről a flottakezelő
- gondoskodik
TÁMOGATOTT TARTALOM
A cikk megjelenését a LeasePlan Hungária Zrt. támogatta.
Új bírság vár az autósokra, a Véda ezt is látja
A biztonsági öv használatának elmulasztása az objektív felelősség hatálya alá tartozik.
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez- Interaktív, díjmentes online előadás
Gyakorlati, hasznos, érthető
Titkos orosz műveletre derült fény: gyújtóbombákat rejtettek csomagokba
Európai célpontokra mentek.
Indul a jegyértékesítés a Los Angeles-i olimpiára, három mozijegy áráért ott lehetsz
Szimbolikus árat kapott.
Óriási lopásra derült fény Párizsban - A betörök tudták, mit keressenek
600 ezer euró a kár.
Megdöbbentő vallomást tett az orosz hadseregbe besorozott kenyai katona
Állítólag becsapták, nem akart katona lenni.
Why prices hike, but inflation stays the same
Popular opinion says that inflation is much higher than official figures. Some say the numbers are fixed, but there could be other explanations. The post Why prices hike, but inflation stays the same appea
Túlpöröghet az Otthon Start? A lakáspiac feszültségei most kezdenek igazán látszani (videó)
Az Otthon Start elsöprő tempóban indult: már az első héten ötezren igényelték a maximum 3%-os kamattal elérhető lakáshitelt. Ez már önmagában is forradalmi hatás, de a háttérben komoly k
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

A projektzárás négy arca, és miért fájhat nagyon, ha összekevered
Mikor tekinthető befejezettnek egy támogatott projekt? Amikor az utolsó gépet beüzemelték? Amikor az utolsó számlát kiegyenlítették? Vagy amikor az Irányító Hatóság végre rábólinthat a z

Kijózanodás az AI-horrorból: a szilícium kávét kér
Nem kell tartani az AI-tól, a Terminátor-forgatókönyvek mind-mind olyan képességekre alapulnak, amikkel az AI nem bír, és nem is tudjuk, bírni fog-e valaha. Nemrég terjedelmes... The post Kijóza

A stabilcoinok léte garantálhatja a dollár és Amerika szerepét a világgazdaságban
Nyáron elfogadták Amerikában a "zseni" szabályozást, amely új kapcsolatot jelent a kriptodevizák és a hagyományos pénzrendszer közt. A szabályozás komoly hullámokat kavart, a tradicionális

Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th



Mégis mi történik most a magyar tejiparban?
Milyen problémákkal néz szembe az ágazat?
Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Mire elég régiós viszonylatban a hazai bérrobbanás? – A továbbiakhoz a AI-nak is lesz egy-két szava
A termelékenység növelés.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod