Soha ilyen könnyen nem juthattak új autóhoz a vállalkozások
Eddig is lehetőség volt - a magáncélra is használt - cégautók bérleti vagy nyíltvégű pénzügyi lízingdíjánál az áfa-visszaigénylésre az üzleti célú használat arányában, ehhez azonban útnyilvántartást kellett vezetni. Ez sok céget tartott vissza a lízingkonstrukciótól nemcsak az adminisztrációs teher miatt, hanem azért is, mert egy adórevízió esetén a nem pontos nyilvántartás kockázatot jelentett.
Azonban 2019. januártól jogszabály mondja ki, hogy egy vélelmezett 50-50 százalékos arányt külön bizonyítás nélkül is elfogad a magyar adóhatóság.
Persze ahol több az üzleti célú használat, és több mint 50 százalékos használat után szeretnék visszaigényelni az áfát, ott továbbra is szükség lesz ennek alátámasztására, vagyis útnyilvántartásra.Nem csak az áfa-visszaigénylés miatt lehet népszerű
Hogy egy vállalkozásnak milyen konstrukcióban éri meg legjobban az autóhasználat, az sok minden függvénye, amelyből az áfa visszaigénylése csak egy szempont (bár könnyen lehet, hogy ez lesz a mérleg nyelve), ezért a döntés előtt érdemes megvizsgálni az összes elérhető opciót. A kkv-k esetében a leggyakoribb megoldás a hitelből vagy saját tőkéből való használtautó-vásárlás, ahol az autó a cég tulajdonába kerül, amely egyrészről megnyugtató, ugyanakkor nagy, jellemzően többmillió forintos önerő szükséges hozzá , hitel esetében pedig hosszú távú elköteleződéssel jár. Ráadásul az üzemeltetéssel és adminisztrációval járó problémák mind a vállalkozást terhelik, és előbbi az autó korának előrehaladtával egyre nagyobb költséget jelent. Az áfa pedig egyáltalán nem igényelhető vissza céges személyautó vásárlásánál.
A harmadik, egyre népszerűbb lízingtípus az operatív lízing, más néven tartós bérlet, ahol a tulajdonos végig a lízingcég, a piaci alapon meghatározott maradványérték miatt jóval alacsonyabbak a havidíjak, az autó bérlője pedig a futamidő végén jellemzően visszaadja a járművet, esetleg piaci értéken megvásárolja azt. Ennek a konstrukciónak fontos előnye, hogy a bérlőnek egyrészt csak a használatra eső részt kell megfinanszíroznia, másrészt nemcsak autót lízingel, hanem egy átfogó szolgáltatáscsomagot is igénybe vehet a fix havidíj keretén belül.
A nettó fix havidíj az alábbiakat tartalmazza:
- finanszírozási díj: forint alapú, fix finanszírozás, amely értékcsökkenésből és kamatból áll. Az értékcsökkenés a jármű nettó beruházása és a maradványérték közötti különbözet egyenlően elosztva a teljes futamidőre. A kamat szintén egyenlően van elosztva a teljes futamidőre, így a finanszírozás állandó a teljes futamidő alatt. Előnye, hogy árfolyamkockázat-mentes, tervezhető és állandó.
- karbantartási átalánydíj: magában foglalja a kötelező szervizek díját, valamint a tervezett teljes futamidőre eső, rendeltetésszerű használat mellett felmerülő karbantartások költségeit.
- gumiabroncs átalánydíj: beleértve a tervezett futamidőhöz és futásteljesítményhez kalkulált, választott árkategóriájú téli és nyári gumiabroncsok árát, továbbá a szerelés, a tárolás és az állapotfelmérések költségeit.
- 0-24 órás belföldi gépjárműmentés: Magyarország vagy Európa területén műszaki meghibásodás esetén ingyenes, nonstop telefonos segélyszolgálati elérhetőség. A jármű állapotától függően helyszíni javítás vagy tréleres szervizbe szállítás vehető igénybe.
- adók, biztosítások
- online és telefonos gépjármű-ügyintézés
- könyvérték-biztosítás: az autó ellopása vagy totálkár esetén nyújt biztosítékot
A céges autók üzemeltetésének kiszervezése már akár egy autó esetén is költséghatékony alternatíva a saját vásárlással, illetve a pénzügyi lízinggel szemben. A flottakezelő egy fix bérleti díj ellenében segíti ügyfeleit az autók beszerzésével, karbantartásával, biztosításával, sőt, baleset esetén gondoskodik a kárrendezésről, ideiglenes bérautót szervez, intézi a periodikus szervizeket, szezonális gumicseréket. A vállalatok a bérleti díjat elszámolhatják ráfordításként, és a saját vásárlással, valamint a pénzügyi lízinggel ellentétben a pénz nem a gyorsan amortizálódó gépkocsikban van lekötve, hanem kamatozik és beforgatható a vállalkozás alaptevékenységébe
- mondta Rónai-Horst László, a LeasePlan Hungária Zrt. kereskedelmi igazgatója és hozzátette, hogya személyautókat tartós bérletbe vevők nemcsak a finanszírozási díjra eső áfát jogosultak visszaigényelni, hanem az adott operatív lízingügylet keretében felmerülő járulékos szolgáltatások költségeinek áfáját is. Ezzel a lehetőséggel a vállalatok akkor is élhetnek, ha az egyes díjtételeket külön számlákon terheli feléjük a számlát kiállító, finanszírozó társaság.
Bár az operatív lízinget a múltban jellemzően a nagyvállalatok vették igénybe, és sok kkv vezetője még mindig azt gondolhatja, hogy az ő igényeinek és pénztárcájának nem felel meg a tartós bérlet, valójában a konstrukció sokszor kifejezetten a kkv-k legfőbb kihívásaira kínál megoldást, például azzal, hogy a cégek induló költségek nélkül vehetik használatba a járműveket. Ezenfelül az autó beszerzési árának áfáját is megtakaríthatják, a bérleti díj után járó forgalmi adót pedig a használat arányában visszaigényelhetik - januártól ugye az 50 százalékot már útnyilvántartás nélkül is -, miközben a költségek tervezhetők és átláthatókAz operatív lízing előnyei adózási szempontból
- a lízingelő az üzleti használat arányában visszaigényelheti a bérleti díj áfáját, így teljes mértékben áfa-mentesen juthat cégautóhoz, ha például a magánhasználatot megtérítteti a munkavállalókkal
- a jármű maradványértékére eső áfát a használt autó leendő vásárlója fizeti majd meg, nem a lízingelő
- nemcsak a szervizköltségek, hanem a bérleti díjba foglalt egyéb szolgáltatások áfája is visszaigényelhető
- a cégautóadó csökkenthető a gépjárműadó összegével, tehát ez utóbbi nem jelent plusz terhet
- a vállalkozás forráshiány esetén is könnyedén az igényeinek megfelelő autóhoz juthat, akár induló befizetés nélkül
- kockázatmentes, mivel a havidíj a futamidő alatt nem változik
- az adók és biztosítások díját a fix havidíj tartalmazza
- teljes kényelmet biztosít az autókat használó cég számára, hiszen az ügyintézésről a flottakezelő
- gondoskodik
TÁMOGATOTT TARTALOM
A cikk megjelenését a LeasePlan Hungária Zrt. támogatta.
Magas rangú kormánytag rántotta le a leplet az iráni nukleáris program helyzetéről
Teherán ragaszkodik hozzá, hogy a programjuk békés célokat szolgál.
Tényleg nem viccel Trump: behajózott a Karib-tengerre a USS Gerald R. Ford, új háború előhírnöke lehet
A venezuelai rezsim megbuktatása a cél?
Ízelítőt ad a tél Európának a jövő héten – Itt jöhet az első hó
Sarkvidéki levegő és csapadék jön hétfőtől.
Kicsekkolt a Trump-táborból az egyik legismertebb trumpista – Halálos fenyegetésekről számolt be
Az elnök posztban vonta meg a támogatását Marjorie Taylor Greene-től.
Nem válogatta meg a szavait a bajor miniszterelnök: ezek árulók, „Putyin udvari bolondjai”
Az AfD-ről mondott véleményt Markus Söder.
Videó: megindultak a Barszok az egyik legnagyobb orosz olajfinomító ellen – Pusztító csapás lett a vége
Az orosz Rubikon egység drónraktárát is támadás érte.
Visszatérne Németország az orosz energiához? – Botrányt kavart a váratlan kijelentés
A vezető német kormánypárton belül robbant ki vita.
Jogosan tiltotta be az Airbnb-t Terézváros – mégis mire számítsunk most a belváros lakáspiacán?
Az önkormányzat adócsökkentéssel motiválná a hosszútávú bérbeadást.
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Kedden eladtam a maradékot is, azon már 10% alatt volt csak a profit. Jobb lett volna zárni az egészet 23 dolláron, utólag persze könnyű okosnak lenni. A kérdés az, hogy érdemes-e még viss
Követett részvények - 2025. november
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Sok hasznos tipp pénzügyi szakemberektől
Kun-Welsz Edit, a HOLD portfóliókezelője és Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu alapítója volt a Friderikusz podcast vendége. A szakemberek most nem a közgazdaságtan mélyére ástak, hanem... The
A kamatos kamat végtelen ereje - könyvajánló
A kamatos kamat az Univerzum legnagyobb ereje - szól az Albert Einsteinnek tulajdonított és sokféle verzióban keringő mondás. Igazából nem tudjuk, ő mondta-e, de a... The post A kamatos kamat vé
Az általunk ismert állam gyökeresen át fog alakulni - Mi születik abból, hogy az elvásárok és bizalmatlanság egyszerre nőnek?
A 21. század új világrendjében az állam szerepe felértékelődik. Védőpajzs és problémamegoldó szerepet várunk tőle, habár sokszor az állami túlszabályozás köti gúzsba a fejlődést. Mi
Miért emelik a bankok a személyi hiteleknél a maximálisan igényelhető összeget?
Az UniCredit Bank is lépett, november 15-től ott is már 15 millió forint lesz a maximálisan igényelhető kölcsönösszeg az ingatlanfedezet nélküli személyi kölcsönnél. De miért tolják egyre
Késve küldte be az áfabevallást? Most a NAV is kíváncsi, hogy miért?
A NAV november 13-ai közleménye szerint, november 14-én pénteken levelet küld azoknak az adózóknak, akik 2025-ben késve nyújtották be havi vagy negyedéves áfabevallásukat. A hatóság célja n
Igazságos zöldátmenet: India útja a nettó zéró kibocsátás felé
Zöldátállása során India összetett feladatokkal néz szembe: gyorsan fejlődő gazdasága energiaigényét össze kell hangolnia a kibocsátáscsökkentési céljaival, miközben az országra jellemz
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Préda: Ami már nem játék
Az online játékiparban akkora pénz van, hogy az már a bűnözői csoportok figyelmét is felkeltette.
Csökkent a Telekom bevétele - Mit várhatunk a papírtól?
Jelentett a cég.
Temessük a magyar kukoricát? Már ott tartunk, hogy importra szorul az ország
Elgondolkodtak a gazdák.


