
Kisvállalkozásokból is lehet sikeres céget építeni Magyarországon. Sok olyan vállalat van, amely egy műhelyből, egy garázsból, vagy egy kisüzemből indult, de mára már tőkeerős, piacán meghatározó, akár nemzetközi szinten is sikereket elérő céggé vált: nevezhetjük őket akár példaképeknek is. Közöttük bőven találunk olyanokat, amelyek nem feltétlenül vannak a gazdasági sajtó fókuszában, nem szólnak róluk a hírek minden nap, de mégis kiemelkedő teljesítményt nyújtanak nap, mint nap. A cikksorozat támogatója a Budapest Bank.
Kevesen tudják, hogy van egy olyan magyar márka, ami a rendszerváltáskor, egy kis betéti társaságként indulva lett nemzetközi szinten is meghatározó szereplője, ruházati-és eszközszállítója egy sportágnak. A PBT Hungary (ma már Kft.) megalakulása óta vívófelszerelés gyártásával és forgalmazásával foglalkozik, a legfontosabb kluboknak és versenyeknek szállít, és több nemzetközileg elismert hazai és külföldi vívót szponzorál, köztük olimpiai, világ és Európa bajnokokat.
A céget 1991-ben alapította Kovács Imre és felesége, Zsófia, két üzlettársukkal Párbaj Sportszerkereskdelmi Bt. néven. Kovács Imre 20 éves vívómúltja rengeteget segített a cég felépítésében, technikai igazgatóként a cég életében mai napig aktívan részt vesz, felesége a kezdetektől fogva ügyvezetői szerepet töltött be. 1997-ben a Bt. Kft-vé alakult, legutóbb a tulajdonosi szerkezet 2014 évben változott: a cég kivásárolta a kisebbségi tulajdonos tulajdonrészét. 2014-ben további változás történt, Kovácsné Rózsa Zsófia tulajdoni részesedést ajándékozott gyermekeinek és férjének: ez egyfajta előkészítése volt annak, hogy két évvel később - ügyvezető jogáról lemondva - Zsófia gyermekeinek adta át az irányítást.
2018-tól a gyermekek, Orsi és Bence többségi tulajdonosok a cégben. A szülők persze a mai napig a háttérben folyamatosan segítik a cégvezetés új generációját: „Édesapánk nem az a típus, aki szeretne kiszállni a cégből, és nyugdíjas éveiben valami teljesen mást csinálni. Neki ez a cég az élete, mondhatni harmadik gyereke”. A cég megalakulása óta vívófelszerelés gyártásával és forgalmazásával foglalkozik, például ruhákkal, fejvédekkel, vívócipőkkel, fegyverekkel, alkatrészekkel.
Egyaránt gyártanak felszerelést kezdő és hobbi szintű sportolóknak, illetve profi versenyzőknek. A felszereléseknek mindkét szinten szigorú előírásoknak kell megfelelniük. Nemcsak a hazai piacot szolgálják ki, forgalmuk nagyobb része külföldi értékesítésből származik.
2004-ben adódott először lehetőség a közvetlen megjelenésre nemzetközi világversenyen. Azóta számtalan kadet, junior és felnőtt világbajnokságot, Grand Prix-t és világkupát rendeztek saját pástjaikkal, találatjelzőkkel, informatikai eszközökkel és technikusaik közreműködésével. Ezek közül is kiemelkedett a 2013-ban és 2019-ben Budapesten megrendezett felnőtt vívó világbajnokság. Természetesen a versenyeken standdal is megjelennek, ahol a márkát széles körben tudják értékesíteni. Ezeken az eseményeken a közvetlen, személyes kapcsolat a külföldi vívókkal, edzőkkel, sportvezetőkkel pótolhatatlan lehetőséget nyújt.
Több országban is PBT márkanév alatt működő, kizárólagos képviseleten keresztül értékesítenek (például Kanadában, Spanyolországban, Belgiumban, Horvátországban, Csehországban, sőt, Egyiptomban, Indiában, Koreában, vagy Szingapúrban is). Több országban van nem kizárólagos képviseletük, összesen jelenleg mintegy 43 államban van jelen a márka. Sok olyan külföldi márkaképviseletük van, akikkel már húsz éve kapcsolatban állnak.
Belföldön klubok, szövetségek és magánszemélyek a cég a megrendelői, a PBT Hungary Kft. sok éve a Magyar Vívószövetség kiemelt szponzora és partnere. Több nemzetközileg elismert hazai és külföldi vívót szponzorálnak, köztük olimpiai-, világ- és Európa-bajnokokat, például Szilágyi Áront, Szatmári Andrást, Siklósi Gergelyt, Ana Maria Branzat, Olga Kharlant, Daniele Garozzot.
A nemzetközi vívófelszerelés-piac meglehetősen konzervatív (kevéssé igényli az új fejlesztéseket), és a konkurenciát tekintve is szűknek mondható.
Mindössze 6-7 nagy szereplő van a nemzetközi piacon és több kisebb cég, akik főként a saját régiójukban tevékenykednek. Néhány éve a kínai sportszergyártók itt is megjelentek, azonban profi szintig csak ritkán tudnak eljutni, hiszen az élsportban a minőség, a megbízhatóság mindennél fontosabb.
A magyar vívósikerek is közrejátszottak
„A piac, amit kiszolgálunk, nagyon sajátos és mi ezekhez a sajátosságokhoz igazodva próbáltuk mindig is felépíteni cégünket. A mi sikerünk titka a rengeteg munka, az elhivatottság, a vásárlók igényeinek maximális figyelembevétele és nem utolsó sorban a minőségi termékek gyártása. Kulcstermékeink nagy része a mai napig Magyarországon készül. És persze nemzetközi sikereinkhez, a márkánk építéséhez nagyban hozzájárult a magyar vívás színvonala, eredményei és elismertsége is” – mondták a Portfolio-nak Kovács Orsolya és Kovács Bence ügyvezetők.
Az idei év a PBT piacán is komoly nehézségeket hozott, elsősorban az elmaradt versenyek miatt. A cégvezető szerint az idei év legfontosabb tapasztalata, hogy a világ nagyon gyorsan meg tud változni az egyik pillanatról a másikra és stabil háttér, a megfelelő tartalékok és a megbízható munkaerő mindennél fontosabb egy ilyen helyzetben. A stratégia idén a hónapról hónapra tervezésről, a kis lépésekben haladásról szólt. Az alapítástól kezdve fontos, hogy a cég megmaradjon vevőcentrikusnak, teljesüljön az ügyfelek maximális kiszolgálása – persze ez a növekedéssel néha nehezen összeegyeztethető.
Most például a folyamatmenedzsment újragondolása zajlik: egy kevésbé centralizált irányítás létrehozása a cél.
Pénzügyi szempontból hangsúlyos cél a tartalékképzés és a tudatos befektetések. A beruházásokat sokszor hitelek segítségével valósítják meg, de volt arra is példa, hogy a meglévő pénzeszközöket fektették jól forgó, nagyobb profitú áruba. Mint azt a cégvezető kiemelte, banki partnerüktől elsősorban befektetési tanácsadást és kedvező hitelkonstrukciókat várnak el.
Bár a fluktuáció alacsony, a megfelelő új munkaerő megtalálása jelenti az egyik legnagyobb kihívást a PBT életében. Elengedhetetlen ugyanis a legtöbb munkavállaló számára, hogy megismerjék a teljes felszerelés-palettát és megértsék a felszerelések működését, kiszolgálják az egyéni igényeket, vagy megválaszolják a kezdő sportolók kérdéseit.
A cikk megjelenését a Budapest Bank támogatta.
Címlapkép: Stiller Ákos/Portfolio
Kiderült, milyen céllal repülhettek be a német légtérbe a gyanús repülő tárgyak
Részletek szivárogtak ki a kieli drónészlelésekről.
Megpróbálja kiárazni magát az orosz piacról az UniCredit
Egyre jobban csökkenti kitettségét a bankcsoport.
Fra Angelicótól Gerhard Richterig – nagy őszi tárlatok az európai múzeumokban
A régi mesterek kedvelőire és a kortárs művészet híveire is izgalmas kiállítások várnak.
Ijesztő adatok derültek ki a magyarok életmódjáról
A lakosság harmada nem mozog, sportol rendszeresen.
Arany, bitcoin, vagy 4iG? - Mutatjuk, mivel lehetett a legnagyobbat nyerni idén a tőzsdén
Nagy nyerők és csúnya bukók.
Itt vannak a Prima Primissima díj 2025-ös jelöltjei
Idén közel 900 jelölés érkezett a szakmai szervezetektől.
Kiderült az igazság: ezért nem szabadulhat Európa a szennyező energiától a háború ellenére sem
Nemcsak anyagilag, hanem az életkörülményekben is nagy árat fizet a kontinens.
Agrárgazdaság átadása: a generációváltás és a vagyontervezés kulcsa az agráriumban
Az agrárgazdaság átadása az elmúlt években az agrárium egyik legaktuálisabb kérdésévé vált. A rendszerváltás idején önálló gazdálkodóvá vált generáció mára elérte vagy hamarosan

Az osztalék portfólióm - 2025. szeptember
Aktív hónap volt, vásároltam sokat, új részvényeket és a már meglévők mellé is. Osztalék viszont alig csordogált.VáltozásokUnited Parcel Service, Inc. (UPS) vásárlás 85 dolláron, 7,72%
A baby boomer generáció gazdasági jelentősége
Kulcsszereplők a jövő gazdasági növekedésében.
A mesterséges intelligencia vegánjai
Az MI-veganizmus egy új társadalmi mozgalom, amely etikai, környezeti és jóléti megfontolásokból tudatosan korlátozza a mesterséges intelligencia használatát.
KlimaKover - megoldás a közterek hűtésére?
Energiatakarékos és fenntartható technológia a városi hőhullámok enyhítésére.
Pusztító koktél villámaszályok és hőhullámok
A villámaszályok a klímaváltozás egyik legaggasztóbb jelenségei közé tartoznak, amelyek hatását a szélsőséges hőség drámaian felerősíti.
Üzemanyag-vásárlóerő: időutazás a rendszerváltástól napjainkig
Cikkünkben egy gyors áttekintést adunk arról, hogy az elmúlt három és fél évtizedben egy átlagos magyar havi munkabérből hány liter benzint lehetett vásárolni, milyen trendet figyelhetünk m
Sakkmesterből játéktervező, majd Nobel-díjas tudós: ő az agy a Google AI mögött
Sakkmesterből videójáték-tervező, majd idegtudós és Nobel-díjas: Demis Hassabis a teremtő elme a Google AI mögött. Egyedülállóan sokoldalú és kreatív pályája alatt számos olyan újítá



A 3%-os lakáshitel titkai: mostanra kiderült, mire kell figyelni igazán
A Portfolio Checklistben az Otthon Start tanulságait elemezzük.
Új trend az energiapiacon: így fixálhatóak évekre az alacsony árak
A legnagyobb techgigászok, mint a Google, Amazon, Microsoft állnak a trend élén.
Egy betegség, ami minden magyarnak fáj: évtizedek óta küzdünk vele
Megjelent a Portfolio Checklist keddi adása: fókuszban a fiskális alkoholizmus.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.